Jorg-1 Svart 1.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 Kjøp selv fra Ebay.com Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
AQ140A Svart 2.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Hei, Ja jeg bestilte ny fordeler også. Alt var ferdig montert. Hvor koblet du ledningene? Er det noen som kan gi meg noe noen råd og vink ang monteringen av fordeleren? Er det bare å sette den nedi feste den og starte? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Hvis du virkelig ikke har peiling på dette vil jeg anbefale deg å få noen med deg som kan tenningsanlegg! Rotor må komme i nøyaktig samme posisjon som den er på fordeleren du tar ut (litt tricky siden drevet som regel har spiralskåret drev), og tenningen må stilles inn med tenningslampe etterpå for å bli rett. Om du bommer et par tenner på drevet vil den ikke være i nærheten av å tenne, så nøyaktighet her er alfa og omega. Lag deg et merke på den gamle fordeleren som viser nøyaktig stilling på rotoren, og overfør dette til den nye fordeleren. Prøv deg frem ved montering til innstillingen stemmer. Kople til, start opp og still tenningen korrekt med tenningslampa! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bearded Beast Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Dette er ingen hokuspukus, det er bare å stikke nedi den nye og du trenger ikkje tenke på å treffe rette tenner osv som det står over her om du gjør det rett. Snu motoren med en nøkkel til tdc. så kan du bare snu foten til fordeleren rundt til merket som skal være der for å markere utgangsposisjon stemmer overens med kor rotoren står. Så finstiller du med tenningslampe. Tennkablene må selvfølgelig settes i rett rekkefølge. Kabelen som er der rotoren står i tdc er nr1. fremste syllinder. så er det bare å fortsette rundt i tenningsrekkefølgen. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 2.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Takk for svar. Skal sjekke dette. Men hva med de to kablene som kommer ut fra el. tenning i fordeler? Regner med den røde skal til den som gikk til stift og kondensator før og den svarte til jord? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Høres logisk ut. Men fulgte det ikke med anvisninger? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AQ140A Svart 2.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Nei men mener på jeg dumpet borti noe på nettet når jeg undersøkte dette for en mnd. siden men husker ikke hvor jeg har sett dette. Sitér dette innlegget Link to post
gillebo Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Heisann! Jeg skal ombord å skifte innmaten i fordeleren min på onsdag. Har gått for et Ignitor II anlegg med ny coil og nye ledninger. Regner med at det er basert på det samme prinsippet som igniotor 123. Hvis du går til: http://www.pertronix.com/support/manuals/default.aspx Sjekk deretter: Ignitor 12 V positive ground (52 KB - 2 pages) . Denne burder gi deg omtrent riktig skjematikk på hvordan du skal koble de elektriske ledningene som nå kommer ut fra fordeleren. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 den røde kabelen på + pluss på tendspolen,og den svarte på - minus på tendspolen, så monterar du fordeleren,etter reperasjonhandboken,stiller motoren på 1cyl i øvre døpunkt,fordelarens merke,(strek under fordelarlokket,omtrent midt på rotorarmen,Etterpå stiller du tennningen som vanligt,iht. reperasjonhandboken Dette var jo nesten flaut å spør om men slik er det når en nekter å prøve før en er sikker Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Kan du bruke en som har sittet på en aq271, det har jeg liggende:-) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
AQ140A Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Vet ikke men nå har jeg det jeg trenger så det blir vel montering til helga tenker jeg. Håper motoren vil gå bedre på tomgang av dette. Får liksom ikke til å stole på motoren når ikke den er stabil. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 (redigert) ÅHHHHHHHHHH Det fungerer ikke. Har gjort som de sier med å koble det til pluss og minus til coil. Motor er helt dø. Har prøvd å justere litt på tenninga uten resultat. Jeg har stilt motor med merket på toppdeksel og øvre kamreimhjul overett. Monterte fordeler slik at rotor står omtrent 100% rett på streken som er stemplet ned på kanten til fordeler. Men ifølge bruksanvising som gillebo viser til er der noe triksing med kabelene som er på coilen og tenningsbryter (regner med de mener nøkkelen til å starte) Pluggkabeler er sjekket og står i riktig rekkefølge. Fordeler og el. tenning modul kom ferdig montert fra drevdeler.se. Det følgte med coil som jeg har montert og stift og kondensator til å køre uten el. tenning. Fristende å rive ut el.tenning for å se hva som skjer når jeg monterer det som vanlig Er det noen som har montert dette før? Kan det være noe annet som er galt? mtp. de problemer jeg har hatt med tomgang osv? Redigert 6.Oktober.2009 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 (redigert) ser ingen triksing på tegninger som var linket til..? aller først: drit i om motoren ikkje starter, spørsmålet er har du gnist på plugg eller ikkje? ta en reserveplugg og koble på eine kabelen og legg pluggen mot gods. Spørsmål 2 er om du har med eller uten ekstern motstand ? gjerne en stor hvit sak. 3. har du kontakt med jord fra braketten den saken står på til motorjord? mål med multimeter. Er dette en heil sak med alt eller bare en sånn som vist som erstatter stiften? Redigert 6.Oktober.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Hei du. Ingen ekstern hvit stor sak her nei. Reserve plugg: Skal prøve imorgen Tja jording må jeg sjekke, men det jeg har hatt før er kun den kabelen som var festet til kondensator. Denne har jeg nå fjernet. I punkt 8 står der noe om jording til fordeler men det har jeg aldri hatt bortsett det som evt. går til jord av justeringskruen for tenning evt. tannhjulene som går nedi motoren. Tja det ser ut for bare en tileggsmodul og den kan demonteres, da ser den prikk lik alle andre slike. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 8.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 Ingen gnist å registrere Det er Jording mellom platen og jording på motoren som tenningsmodul er montert på Drevdeler nevner at jeg må prøve å starte motoren, så justere på fordeler, så prøve igjen, så justere osv. til jeg har fått start. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 Er det ingen gnist så hjelper det ikke å justere aldri så mye. Her er det nok en feilkopling et sted... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AQ140A Svart 8.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 Ned på coil er det følgende: på pluss er koblet en plusledning. Denne får 12 volt når jeg skrur på tenning. Så har jeg en kabel til: denne går på minus. I tilegg så har jeg lagt pluss på pluss og minus på minus når det gjelder kobling mellom coil og tenningsmodul. Når det gjelder siste linje så skal dette være rett ifølge drevdeler.se som jeg har kjøpt dette av. Er dette riktig eller er her noe som evt. mangler? feilkoblet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 Du skal ikke ha minus direkte til coil, kun via fordeler! Det er det at man bryter minusen i fordeleren som gjør at det dannes gnist på pluggene. Så om du har koplet minus på coil til gods i tillegg til minusen fra fordeler så vil du aldri få gnist på pluggene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AQ140A Svart 8.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 (redigert) Ok. Da må jeg bare gjøre slik: Pluss fra batteri,Pluss fra fordeler og den andre ledningen kobler jeg til på pluss på coil Minus fra fordeler kobles til minus på coil. Da blir det 3 kabler på pluss på coil og 1 ledning på minus på coil. Er det slik å forstå? Redigert 8.Oktober.2009 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 (redigert) Sjekk først og fremst om "den andre ledningen" er pluss eller minus! Om denne er koplet til gods i andre enden kan det fort ende med et smell om du kobler dem sammen og slår på tenningen... Redigert: Det er mulig at denne andre ledningen går til turtelleren din. I så fall stemmer det at den skal stå på minussiden. Men sjekk med multimeter først og fremst, har du full forbindelse på denne til jord må den fjernes. Redigert 8.Oktober.2009 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AQ140A Svart 8.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 Det har jeg sjekket. Den er helt dø mtp. jord. Den går sammen med plussledning og fortsetter frem til panel i dashbord. Sitér dette innlegget Link to post
gillebo Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 Hei! Her er hvordan jeg fikk mitt system til å fungere igår. Klarte ikke å koble meg forbi resistoren av en eller annen grunn til tross for gjentatte forsøk med forskjellig koblinger, noen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 hva mener du med du ikkje greidde å koble deg forbi resistor? Den har en inn og en ut ende, hvilken som er hva er vilkårlig. Om du prøvde måle med multimeter så hjelper det lite da det vil vise samme verdi uten belastning over motstanden. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 (redigert) Pluss fra batteri,Pluss fra fordeler og den andre ledningen kobler jeg til på pluss på coilEr det slik å forstå? hva er dette? skjønte ikkje kor alle de ledningene kommer fra. Du har strøm fra tenningslåsen, altså den som går til + på coil. koble også den røde fra tennmodulen dit. Den sorte fra modulen kobler du på minus på coil. koble vekk alt annet som ikkje har noe der å gjøre, dette kan du evt koble opp seinere når/om motoren starter og er justert. . Ferdig. Modulen skal ha kontakt til jord og det skal være 12V på den røde fra tenningslåsen, ikkje 8-9v , sjekk! Hvis det var slik modulen hadde en rød og svart. HAr den derimot en svart og en zebra så skal zebra på pluss Redigert 8.Oktober.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 8.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 (redigert) Har sjekket dette. Den fra tenningslåsen har 12 volt når jeg slår på tenning. Når tenning er av er det kontakt mellom jord og denne. Har prøvd å justere fordeler også men motor er helt dø. Før jeg byttet fordeler funket motoren. Hvordan kan jeg starte feilsøking? Coil piper (kontakt) imellom pluss og minus. Har den gamle og den gjør det samme. Klarer å måle 3 ohm Tenningsmodulen måler jeg ingenting. Der er jording mellom platen som modulen står på og jord på motor. Kan det være noe galt med coil eller fordeler evt. tenningsmodul? Redigert 8.Oktober.2009 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.