Jump to content

aq140A, ombygging til el. tenning


AQ140A

Recommended Posts

dette var rare greier. Fulgte ikkje det med et einaste papir på det her eller? nåke er galt iallefall. Coilen er bare en spole så måler du kontakt så virker den mest trolig.

Hva består sette settet av? er det bare en sånn halvmåne som skal fastmonteres og en runding du trer nedover den saken som går rundt som rotoren står på?

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post

Når jeg monterte fordeler satte jeg rotor mot det streket som er stemplet på kanten til rotor så jeg regner med at det er ok.

 

Jeg har ingen andre alternativ en at det må vær noe galt med enten el. tenning eller fordeler.

 

Må høre med drevdeler på hvordan jeg kan sjekke at alt er iorden.

 

I værste tilfelle må jeg reparere den gamle. for å se hva som skjer. (gjengene til festeskruen til stiften er deffekt)

Link to post

ser det verserer to forskjellige metoder å koble denne Pertronix på. Den eine er som nevnt med rød på pluss og svart til minus på coil. Den andre var den eine ledninga på modulen til plussledninga fra tenningslåsen, og den andre til pluss på coilen. og minus på coilen til jord. Så hva som er rett for denne burde stå i medfølgende user manual.

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post

For å teste systemet: Ta av senterlederen på fordeler (høyspent fra coil). Legg enden 5-6mm fra gods. Kinn motoren. Får du gnist nå, er alt OK men fordeleren helt feil innstilt (eventuelt defekt rotor). Får du ikke gnist nå: Kople fra tenningsmodulen, behold kun pluss fra tenningslås inn på coilen. Legg opp en midlertidig minusledning fra gods eller batteri. Hold denne bort til minus på coil. Når du tar denne vekk, skal det slå over gnist på høyspentkabelen til gods. Får du gnist, er coil OK og tenningsmodul defekt eller feilkoplet. Ingen gnist: Defekt coil. Etter dette vet du i det minste hvor feilen ligger, og du er et par skritt nærmere løsningen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Overrettmerke på reimhjulet på kammen? Høres merkelig ut! Sjekk at merkene på reimskiva på veiven (til dynamo) viser at stempelet står i riktig posisjon. Jeg tviler litt på om overettmerkene på registerhjulet matcher tenningsmerkene, men jeg må innrømme at jeg er på litt gyngende grunn her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

overettmerker på reimhjul kan være heilt på bærtur og ikkje nåke å rette seg etter. Einaste sikre måten å finne ut om stempelet er på topp er å måle sjøl gjennom plugghullet. Men eg prøver igjen; dette er heilt urellevant mht til at den ikkje vil starte enn så lenge du ikkje har gnist med ledning/plugg mot blokka.. gnist skal du få sjøl med bare fordeler, coil og batteri på arbeidsbenken.

 

Såå, om du har rette settet, altså det for negative ground og IKKJE positive ground som en eller annen linka til lenger opp her, så skulle du få gnist med å koble det slik du har gjort med + på coil og rød ledn. modul, og svart ledn. modul til coil - . samt fjernet evt andre koblinger til coilen som går hit eller dit.

Link to post

Nå har jeg sjekket.

 

Coil er ok, der er gnist når jeg tar minusen av.

 

Det andre funket ikke så da er det nok tenningsmodulen.

 

Jeg skiftet til kondensator og stift. Der var liv i motoren men fikk den ikke til å gå justerte litt på tenninga og da startet den.

 

Merkelig nok så går den best mellom 20 og 30 i fortenning.

 

Men jeg sliter med å få fordeler ned slik jeg vil. Enten så er ytterpunktet på fo lavt mtp. tenningspunkt, eller så er det for høgt. Vrir jeg reimhjulet litt passer den fint midt imellom på justerskruen. Men det virker som at vist rotor ende og overettmerke på fordeler er nesten på siden av hverandre at det er da motoren går finest på tomgang.

 

Skal ta ut plugg å sjekke at stempel 1 er på topp.

 

Jeg har 2 rotorer og de virker begge.

Redigert av AQ140A (see edit history)
Link to post

åå du har hull i foten du som strammeskruen skal nedi? ja da så.. De eg har sett har bare en gaffel om foten så man kan snu og vende som man vil.. trur ikkje denne skalaen er så mykje å bry seg om, virker til den svært ofte er feil. Du kan bare stille til midt i mellom der den går best. Om du har for mykje fortenning så hører du det rasler og står i i fordeleren under pådrag. Da tar du den bare tilbake til det blir stilt ;)

Link to post

Da har jeg sjekket. når stempel 1 er på topp er overettmerkene ok. så det stemmer.

 

Men den går best på ca 25 i fortenning vist skalaen er rett. Jeg skal ta meg en tur ut på for å sjekke korsnes. Vist den virker ok. driter jeg i dette.

 

Ok. nå vet jeg at det ivertfall er den elektroniske tenningsmodulen som ikke virker,vist ikke fordeleren var så langt ute at det måtte stift og kondensator til for å gi ett hint. Skal montere over igjen for nå vet jeg hvor fordeler må stå for å sjekke at den virkelig er istykker.

 

Tusen takk karer for tolmodigheten :yesnod: Setter utrolig stor pris på dette da det er helt umulig å få fagfolk til å se på det.

 

Her er en liten kveldkos. :cool:

http://www.norskekomikere.com/videos/914/k...gar-sveler.html

Link to post
  • 3 uker senere...

Nå har jeg fått ny elektronisk tenning i posten så da blir det litt skruing i nærmesten fremtid. Startet den opp idag, har vært kald i 1 uke nå. Med så mye i fortenning så startet den med en gang og jeg la den fint på 200omdr.. Der lå den til den ble varm. Jeg slapp å jobbe med gasshendel i det hele slik som volvo beskriver :cheers: Er det dette som har vært problemet da kanskje?

 

Det største spørsmålet er vist overettmerkene er rett hvorfor går motoren best på 25 i fortenning? Kan det vær noe nnet som er ute av stille?

Link to post

Da er den montert og den nye elektroniske tenningen funket med en gang.

 

Nå kan jeg utmerke meg med motor med el. tenning, og er meget fornøyd med denne. Motoren går jamnere og er mer stabil. Den ujemne gangen ved økning i belastning er vekk og vist jeg drar den på tomgang hurtig fra en 3000 omdr. og ned legger motor seg stabilt på en 900omdr. uten å nesten gå i stopp. Vibrasjoner og risting fremme i lugaren er vekk. Nå er det kun en jevn dur.

 

Mitt kapittel her er herved avsluttet men jeg stusser meget i hvorfor jeg er så langt ute på tenningsskalaen

 

TAKK FOR ALL HJELP FOLKENS!!!

Link to post

Hei. For å nevne noen ting her. Jeg prøvde å sette den til 9 grader fortenning slik den skal. Var ute på fjorden og den dauet vekk og stoppet ved 1600omdr. selv om ga mer pådrag.

 

Når jeg justerte tenningen til 25 grader så er den helt fin.

 

Før jeg byttet til el. tenning så gikk motoren på 9 grader fortenning, men det er tydlig at gradeskiven ikke stemmer lenger etter montering av el. tenning.

Link to post
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Da har jeg begynnt å fikle litt med dette, men har støtt på proplemer. Den ene ledningen skal jo ut fra fordelerlokket om jeg har skjønt det riktig, men jeg har ikke noe hull i fordelerlokket til å dra den ut og jeg finner ingen nye lokk med et slikt hull. Kan jeg bare borre et hull i det gamle fordelerlokket og dra den ut derfra?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...