nordan family 27 Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Nordic Power rykker oppover på listen igjen Er du ellers fornøyd med den? Jeg kikket litt på den laderen som jeg har ombord og som jeg mistenker er i ferd med å gi seg (begynt med en hyle/ule lyd). Denne er ikke koblet direkte til batteriene - men plussen går til hovedstrømsbryteren (den siden som har kontakt med batteriene uansett). Jeg antar dette er gjort for å spare noen (centi)meter med ledning. Har det noen praktisk betydning? Det er jo fete kabler fra batteriene og frem til bryteren, så jeg taper ved ikke noe særlig på det? Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 (redigert) Ja jeg er fornøyd med laderen. Som det står i bruksanvisningen, så er det en slik "set and forget" enhet. Det er også min erfaring så langt. Ble imidlertid litt i stuss etter at SveinHa var så kritisk til den. Skulle gjerne kommet til bunns i hva som gjør at han og jeg har så forskjellige erfaringer. Ser ikke noe problem med at kablene er koblet slik, så sant kontaken er god. Kortest mulig og tykke kabler er en fordel. 50A er jo ganske mye strøm. Redigert 15.November.2009 av Njord (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
nordan family 27 Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Monterte inn en slik Nordic Power her for litt siden. Monterte også inn en slik Power-Management greie fra Sterling som også teller ah på batteriet. Først så ladet jeg batteribanken med en gammel Ladac lader mens jeg arbeidet om bord. I følge blinkeren / puls indikatoren på Ladacen var ikke batteriet helt fullt, men rimelig fullt. Så monterte jeg Power management-saken. den virker slik at den starter med 0 ah og teller negativt, dvs hvor mye er tatt ut i forhold til full. Den startet jo naturlig nok på 0. Nordic laderen startet med 14.6 volt en kort tid (ca + 5 a inn på batteriet, falt raskt til 0,5 a), så gikk den over i float. Men jeg har et par ting koblet til som alarm, GPS tracker, noen lensepumper over en display med noen smålys. Dette er koblet utenom hovedbryter. Etter 4-5 dager viste Sterling saken at jeg lå i -25 ah på batteriet, og floatspenningen var 13.8. Et par dager senere viser det -33 ah og floatspenningen fremdeles 13.8. Betyr dette at laderen ikke en gang fyller opp det vesle som går ut? Har slått den av og på, og den spretter opp til 14,6 og pusher inn 0,8 a - men går straks over i float igjen og da synker ah i gjen. Hvorfor? Gjør ikke laderen jobben sin i float? Klarer den ikke å dytte inn dette? Ettersom den i løpet av minutter går over til float er det tydeligvis ikke noen minstetid på spenning på den. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Bumper denne for nordan family 27 siden jeg selv har interesse av spørsmålet Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Er laderen koblet slik at også ladestrømmen går gjennom måleshunten? Skal instrumentet ha en sjangs til å gjøre jobben må ALL strøm, både til og fra batteriet, måles Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
nordan family 27 Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Hvis ikke ville den vel ikke klart å måle a som faktisk går inn, slik jeg beskrev over Mener nå bestemt jeg sjekket det - men jeg skal forfølge kabelen en gang til for å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Hvordan gikk dette? Fornøyd med Nordic power laderen? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 27.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2011 Men jeg har et par ting koblet til som alarm, GPS tracker, noen lensepumper over en display med noen smålys. Dette er koblet utenom hovedbryter. Etter 4-5 dager viste Sterling saken at jeg lå i -25 ah på batteriet, og floatspenningen var 13.8. Et par dager senere viser det -33 ah og floatspenningen fremdeles 13.8. Betyr dette at laderen ikke en gang fyller opp det vesle som går ut? Har slått den av og på, og den spretter opp til 14,6 og pusher inn 0,8 a - men går straks over i float igjen og da synker ah i gjen. Hvorfor? Gjør ikke laderen jobben sin i float? Klarer den ikke å dytte inn dette? Ettersom den i løpet av minutter går over til float er det tydeligvis ikke noen minstetid på spenning på den. Jeg har samme problemet med min Protech 1230 lader, jeg har imidlertid satt absorbsjonstid til maks som er 4 timer, men ved halvtutladede batterier er dette alt for kort, saken er den at etter 4 timer går den over i float, og gir blanke i om batteriene er oppladet eller ikke, videre fortsetter den i float å Nasa batterimonitor viser at Ah på batteriene fortsetter å rase ut ved forbruk rett og slett fordi det kan se ut som at float spenningen blir for lav etterhvert og en får ikke pusha INN på batterien, laderen går aldri over i Absorbsjon igjen, med mindre jeg slår av og på lader, da er det på nye med ny runde 4 timer, og en kommer stadig lengre bakpå... dette har jeg løst som en dårlig løsning med tidsur på innspenning lader, slår seg på og av hver 3 time, så spenning ligger konstant på 14.4-14.8 volt. Merker at mine lukkede sønnak freeline marine til start begynner å bli dårlige, men mine varta110 er ikke uttørket iallefall.... sjekkes gjevnlig. sønnakbatteriene viser forøvrig grønn "øye" enda. Ligger i perioder på noen dager med slik lading og noe lengre perioder uten lading med kontinuerlig forbruk på 0,2-0,3 A uten bruk av båt (diverse dioder til bryterpaneler) Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 27.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2011 Det grønne øye er ikke til å stole på. Hadde 2 stk Sønnak Nautilus Marine 115Ah. Begge var grønne, men cella på det ene var helt gåent, full kortslutting. På det andre var alle cellene ganske dårlige. Men fikk 2 helt nye av Sønnak Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2011 Jeg har tatt opp dette med at Nordic Power laderen går over i float spenning lenge før batteriene er fulle tidligere i denne tråden. Er det noen som vet om jeg kan justere opp tiden den holder høy spenning? Er det en bryter eller skrue eller noe slikt i laderen jeg kan endre på? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 17.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 Tok å sjekket status i dag. Laderen stod i float når jeg kom ombord. Satte på masse lys, kjørte igang kjøleskapet, lanterner, søkelys etc etc. Fortsatt i float. Startet omformer 12 - 220V. Et kjapt blink (0,1s) i bulk, så tilbake i float. Startet motoren. Gikk i bulk (1s), ladereléet deler bankene, og vips tilbake i float. Min Nordic P. lader oppfører seg omtrent på samme vis. Jeg ser at den hopper ut av float en liten periode når kjøleskapet går, men så går den tilbake til float kort tid etterpå. I mine øyne ser det ut til at den lader det den skal, men jeg har ikke finmålt med noen instrumenter. Har ihvertfall ikke merket noe til lite strøm på batteriene etter lading. Har heller ikke prøvd å starte motoren mens laderen er tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2016 (redigert) NB, gammel tråd. SveinHa, og dere andre som har denne Nordic-laderen på 50A. Er dere fornøyde med den, og hvordan bruker dere den ? Lar dere den stå i Power Supply modus når dere ligger på landstrøm ? Det er visst ikke bra å ha den på som Charger, om forbruk er koblet på, i følge manualen. Hvordan bruker dere den ? Redigert 13.Februar.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2016 Min har tatt den evige fellesferie og erstattet av en Quick 60A. Har ikke det samme oppsettet lengre så kan ikke sammenligne. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
hegra Svart 14.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2016 Jeg har en mindre utgave av samme og setter den i Power Supply når jeg bor i båten. I den posisjonen tåler den at forbruket går opp og ned, vannpumpe, kjøleskap, lys osv. Battery Charger posisjonen er 3 stegs ladeprogram og skal ikke forstyrres av forbruk som blir slått av og på, men brukes til topplade batteriene uten at forbruk er på. I Power Supply posisjonen går ikke spenningen høyere enn ca. 13,8 volt så det gir ingen topplading, men samtidig er det under gassespenning for batteriene og dermed ingen fare for uttørking av celler, og mindre fare for knallgass om bord. Sitér dette innlegget Link to post
Askjeviking Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Dette er interessant. Må innrømme at jeg tydeligvis ikke vet så mye om strøm og lading som dere. Jeg har kjøpt en Nordic Power lader som jeg lurer på om det er smart å innstallere, etter å ha lest kommentarerne deres... Kanskje skal jeg levere tilbake og finne en annen. Hvis den er ok lurer jeg på følgende: 1: Om Nordic Power er det beste alternativet når en skal lade AGM batterier? 2: Hvor store (mm2) skal ledningene som koples mellom batteriene og laderen være for ikke å få varmgang eller spenningstap? 3: Skal - og + ledningene ha samme tykkelse og skal - ledningene være koplet til batteriene de også? (Største lengde til forbruks batteri 1 er ca 3,5 - 4,0 m), til F.Batt 2 ca 1m, og start Batt ca 1,5 m 4: Hva skal float voltage være? 13,2 13,5 eller 13 ,8 Volt (En kan velge blant disse 3) (alle batterier er AGM batterier) Kjøleskapet mitt går automatisk over på 220V drift når jeg er koplet til landstrøm. Båyen ligger dessverre mye i ro, ofte uker om gangen pga reising. Takknemlig for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 (redigert) Dette er et svar jeg fikk fra ditributøren tidligere: Når du skal lade samtidig som du trekker strøm fra batteriene, så setter du den i powersupply-modus. Når du lader uten å trekke strøm fra batteriene, setter du den i Batteriladermodus. Når du skal lade i mange måneder, settes float til laveste innstilling (batteri blir ca 50-60% oppladet), lader du over noen uker, setter du float i midterste (batteri til ca 80% oppladet), og når du lader over noen dager, setter du den i høyeste innstilling. (100 % fulladet) Da vil du unngå å tørke ut batteriene. Vennlig hilsen, William Lorvik Elfa Distrelec AS Postboks 414 1411 Kolbotn Tel. 23 12 49 00 Selv har jeg nå god erfaring med min som jeg monterte før denne sesongen. Bruker den slik som Lorvik skriver. Jeg har 3 x 100Ah AGM på forbruk. Jeg brukte 4 kvadrat på kablene, mener jeg.. må sjekke. Redigert 25.Juli.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 16.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2017 Bruksanvisningen for Nordic Power 50ah, som er nedlastbar på Maritim.no, viser 1 minustilkobling og 2 plusstilkoblinger. Men laderen har i praksis fått 2 minustilkoblinger og 2 plusstilkoblinger. Kan noen svare på om det er kontakt mellom de 2 minuspolene på laderen eller er det et skille innebygget? Med andre ord, når jeg bytter ut dagens lader med 1 minus og 2 pluss, må jeg da strekke en ekstra minus til en av bankene mine eller kan jeg koble som før og bare benytte èn av minuspunktene på Nordic Power laderen? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2017 Terje_F skrev 34 minutes ago: Kan noen svare på om det er kontakt mellom de 2 minuspolene på laderen eller er det et skille innebygget? Med andre ord, når jeg bytter ut dagens lader med 1 minus og 2 pluss, må jeg da strekke en ekstra minus til en av bankene mine eller kan jeg koble som før og bare benytte èn av minuspunktene på Nordic Power laderen? Eg har berre ein batteribank, så eg har laska saman begge plussutgangane og begge minusutgangane på ladaren i tilfelle det gav mest utbytte ved behov. Eg prøver å komme på kva eg fann ut når eg monterte ladaren for nokre år sidan... med forbehold om dårlig husk, så trur eg det er berre "ein ladar" inni ladaren, så den vil levere samme på begge utgangane. Eg anntar derfor at utgangane er kobla saman i ladaren.....men ...vist du brukar ladaren til ein stk startbank og ein stk forbruksbank, så vil jo i praksis ladaren paralellkoble bankane.... så det må vel være ein form for skille.. pff...For avansert for meg. Neste ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Terje_F Svart 16.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2017 He-he, jeg håper vel egentlig på det motsatte, at det ikke er noe skille men at det er laget 2 minus utganger for å kunne lade to helt adskilte banker der det ikke er felles minus på batterisiden (bobil, camping, hva vet jeg...). Det er ingen stor sak å måtte strekke ekstra minuskabel til batteribank, bortsett fra noen hundrelapper i kabel. Utfordringen er å finne ut hvor dagens minus fra lader ender opp, i en kabelgate med "en million" kabler. Jeg har litt vanskelig for å se for meg at det skulle være nødvendig, men vil gjerne ha noen synspunkter eller rett og slett dersom noen har målt om det er kontakt mellom de to minus-utgangene. Jeg ender vel opp med å bestille denne uansett, men greit å være forberedt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.