M/B Shanty Startet 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2009 Hei! Og takk for sist! Er det noen her som har kjennskap til Maritim sine nordic power ladere med fjernkontroll? Fungerer diss ok? Skal lade 220 amp. forbruk og 75 amp. start batteri, alle batterier er bly akk. Erfaringer og tips hadde vært kjempeflott! Alf Kåre Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Noen som kjenner "NORDIC POWER LADER 3-STEG"? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
nordan family 27 Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 lufter denne igjen da jeg selv har begynt å lure på nordic power som et alternativ Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Da min gamle 20A lader i sommer ble pensjonert til fordel for en Nordic Power 50A lader (10437-28) var det av hensyn til batteriene og at jeg skulle kunne lade opp betydelig raskere enn tidligere. Det viste seg dog ganske raskt at batteriene i praksis ble ladet med 14.4 V KONTINUERLIG og ville så godt som aldri skifte over til float på 13.4V. De få gangene laderen gikk over i float varte det bare til neste gang kjøleboksen startet, da var det rett over i absorpsjon på 14.4V igjen og det er drepen for batteriene. Dette her er jo også beskrevet i instruksjonslappen og løsningen er å velge ”Power supply” i stedet for ”Battery charger” men da får en jo aldri absorpsjonsfasen. Selv om denne laderen er relativt billig er den ikke verdt prisen så lenge den ikke innehar de mest basiske funksjonene en fullautomatisk lader skal ha… Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
nordan family 27 Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Det var jo en kjedelig erfaring. Prisen var i ferd med å friste meg - men det er vel slik at man får det man betaler for Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 (redigert) Da min gamle 20A lader i sommer ble pensjonert til fordel for en Nordic Power 50A lader (10437-28) var det av hensyn til batteriene og at jeg skulle kunne lade opp betydelig raskere enn tidligere. Det viste seg dog ganske raskt at batteriene i praksis ble ladet med 14.4 V KONTINUERLIG og ville så godt som aldri skifte over til float på 13.4V. De få gangene laderen gikk over i float varte det bare til neste gang kjøleboksen startet, da var det rett over i absorpsjon på 14.4V igjen og det er drepen for batteriene. Dette her er jo også beskrevet i instruksjonslappen og løsningen er å velge ”Power supply” i stedet for ”Battery charger” men da får en jo aldri absorpsjonsfasen. Selv om denne laderen er relativt billig er den ikke verdt prisen så lenge den ikke innehar de mest basiske funksjonene en fullautomatisk lader skal ha… Det som slår meg når jeg leser SveinHa's innlegg er: Hvordan skal en lader sense at kjøleboksen slår inn? Jeg antar at man må kople fra alle brukere og kun kjøre laderen mot batteriene for at den skal få lade i fred.... Kommentar til dette? Redigert 10.November.2009 av BjornLie (see edit history) Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
TideRace Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 (redigert) ... Hvordan skal en lader sense at kjøleboksen slår inn? ... Kommentar til dette? Min 30 A Ladac 3012IX tåler parallell belastning fra andre forbrukere på inntil 10 A, uten at den påvirker ladefunksjonen. Dermed kan kjøleskap, belysning, osv stå på uten at laderen slår inn i utide. Hvordan ? ... spør ikke meg, men det virker. Redigert 10.November.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Det som slår meg når jeg leser SveinHa's innlegg er: Hvordan skal en lader sense at kjøleboksen slår inn?Laderen ser at spenningen faller litt når større forbrukere slår inn og der har Nordic Power laderen en konstruksjonsfeil som gjør at den gir full guffe igjen selv om batteribanken allerede er fullt oppladet. Er absorbsjonsfasen gjennomført skal den ikke komme inn igjen selv om forbruket endrer seg. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
nordan family 27 Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Jeg har kikket litt på beskrivelsene av Sterling laderene også - men finner ikke beskrevet der om de håndterer dette med bruk samtidig noe bedre. Noen som har erfaring med det? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Sterling ladere vet Joerg Becker alt om så om han ikke kommer på banen selv så send ham en IM De fleste ladere har ikke problemer med dette her men som regel må de være 10-15A eller større for å takle start av kjøleskap. Min forrige 20A lader klarte fint start av min litt store kjøleboks. Dette er egentlig en programmeringssak i laderen og at Nordic Power ikke har fått dette til synes jeg er ganske utrolig. Da jeg oppdaget denne feilen var det rett før jeg sendte laderen i retur men i stedet for å betale dobbelt så mye for en lader som gjør jobben sin alene så skal jeg klare å passe på litt selv så skal det nok gå bra... men liker det ikke... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Mix Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Min Sterling CED 50Amp tåler parallell belastning utmerket i float fasen, kjøleskap, eltoalett etc er ikke noe problem. Men jeg har funnet ut at den har en ræva tidsstyring av absorsjonsfasen, noe jeg har tatt opp i en annen tråd. Jeg har beklageligvis ikke fått anledning til å få sendt/sjekket den hos Jørg ennå. (Det kan være noe feil på akkurat min lader håper jeg, for dette er jo ikke noen lavpris lader.) Ellers en bra lader. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 (redigert) Hva består det tids-styrings-feilen i? SveinHa: klarer den absolutt ikke forbruk i det hele tatt? Redigert 11.November.2009 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Litt forbruk klarer den, slå på lys o.l. går greit men kjøleboksen vipper den ut av float hver gang. Den trekker så vidt over 5A i drift men vet ikke hva startstrømmen er. Min gamle 20A lader klarte fint å dra i gang kjøleboksen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
olpi Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Bra jeg ikke kjøpte den da. Den gamle 20 A mascot laderen (2 step) har ingen problem å ligge i vedliholdsmodus selv om jeg bruker strøm f.eks til kjølsekap, boks og TV. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 -------og løsningen er å velge ”Power supply” i stedet for ”Battery charger” men da får en jo aldri absorpsjonsfasen. Selv om denne laderen er relativt billig er den ikke verdt prisen så lenge den ikke innehar de mest basiske funksjonene en fullautomatisk lader skal ha… Jeg bruker en Waeco (Mobitronic) 25 lader som funker omtrent som den til SveinHa. Når jeg er på tur stiller jeg den på supply 13,6 volt og lar den være der til jeg kommer til hjemmhavnen igjen. Omstiller da til 14,4 volt og adsorpsjonsfase. Neste dag eller senere er jo batteriene ferdigladet og landstrømmen kan slås av. Synes ikke dette er så mye bryderi at jeg gidder å kjøpe en svær og dyr lader som ikke blunker og går over i adsorpsjonsfasen om kjøleskapet slår inn. Vil tro at en jevn floatspenning på 13,6 volt holder batteriene i trim til jeg er tilbake i hjemmhavna. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 (redigert) En slik Mobitronic lader på 25 ah som kun var fire år ble båret ut av båten tidligere i år. Defekt. Så det merket står ikke lengre på min liste. Skal også sende inn en tilsvarende "ny" inverter til vurdering da den også har en eller annen feil. Håper at du har en bedre erfaring med med det merket Men om jeg følger din løsning, Haba, så ville jeg vel få lite effekt ut av å kjøre strøm-aggregat på tur? Da måtte jeg i så tilfelle stille på bryteren igjen? Redigert 11.November.2009 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Jeg hadde en 45 A Mobitronic tidligere, den fungerte fint den. Tålte både kjøleskap og eltoalett uten å gå ut av float og inn i absorsjon igjen. Den hadde justerbar fast absorsjon på 4 eller 8 timer mener jeg å huske. Problemet med Sterling CED 50A laderen min er helt motsatt, at absorsjonsfasen blir altfor kort, rundt 1 time. Så forbruksbanken min på ca. 550 Ah blir aldri skikkelig fulladet. Det tok meg nesten 2 år og kostbart batteribytte før jeg fant ut dette. Man sitter ikke og overvåker absorsjonstiden i tide og utide til vanlig. Spesiellt irriterende blir dette ved lading via strømaggregat, man vil jo ha fyllt opp mest mulig mens aggregatet kjører. Foreløpig workaround har blitt å skru laderen av og på hver time en 3-4 ganger. Skal prøve å få sendt laderen inn til Jørg snarest, så får vi se hva konklusjonen blir. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 For mitt bruk - som kun ligger med landstrøm i meget korte perioder, men heller trenger litt "spreng-ladning" når aggregatet går høres nesten svakheten med Nordic Power bedre ut enn svakheten med Sterling. Laderen skal vel gi høy spenning i relativt mange timer før batteriene ta skade? Jeg tenker på dette med vanlige dynamoer - de kutter vel heller ikke ut av seg under lengre kjøreturer? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Jeg bruker en Waeco (Mobitronic) 25 lader som funker omtrent som den til SveinHa. Når jeg er på tur stiller jeg den på supply 13,6 volt og lar den være der til jeg kommer til hjemmhavnen igjen. Omstiller da til 14,4 volt og adsorpsjonsfase. Hvordan stille rdu denne laderen om mellom 14,4 og 13,6 volt? Jeg har ikke funnet noe slikt valg på min. Jeg har problem med at den ikke slår ned til 13,6 på vedlikehold, men i stedet legger seg på rundt 14,2. Så hvis det lar seg gjøre å sette den manuelt til 13,6 så hadde det vært veldig greit å vite hvordan... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mix Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 høres nesten svakheten med Nordic Power bedre ut enn svakheten med Sterling. Nå kan det være feil med absorsjonstimingen på akkurat min lader da, det vet jeg ikke ennå. Men jeg er tilbøyelig til å være enig med deg hvis ikke så er. Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Må si jeg ble litt bekymret en stund her. Jeg har en slik Nordic power lader (kjøpt i vår), nye Lifeline AGM batterier til forbruk 420Ah og relativt nytt Varta high duty startbatteri 180Ah. Var rett og slett redd jeg hadde kokt dem med Nordic laderen etter å ha lest SveinHa sin erfaring. Tok å sjekket status i dag. Laderen stod i float når jeg kom ombord. Satte på masse lys, kjørte igang kjøleskapet, lanterner, søkelys etc etc. Fortsatt i float. Startet omformer 12 - 220V. Et kjapt blink (0,1s) i bulk, så tilbake i float. Startet motoren. Gikk i bulk (1s), ladereléet deler bankene, og vips tilbake i float. Hva tror dere om dette? Har jeg vært heldig og har fått en lader med nyere software? Kan ikke si annet enn at den oppfører seg eksemplarisk etter mitt syn. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Servicemannen Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Der jeg bor i båten og har lading året rundt på Leoch AGM bank har jeg sett float ned til 13.32v der dem ikke skal tørke ut. Timerfunksjon er sett ned til ett minutt men på grunn av størrelse på banken er den i float uansett vilken forbruker jeg setter på. Banken er 5,5år i dag og har ikke redusert seg noet. Lader er Dakar Combi fra Mastervolt og bruker jeg CSCP panel til kalibrering av lader og overvåking av batteribank. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Haba Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Hvordan stille rdu denne laderen om mellom 14,4 og 13,6 volt? Jeg har ikke funnet noe slikt valg på min. Jeg har problem med at den ikke slår ned til 13,6 på vedlikehold, men i stedet legger seg på rundt 14,2. Så hvis det lar seg gjøre å sette den manuelt til 13,6 så hadde det vært veldig greit å vite hvordan... Har sendt deg en IM. Floatspenningen="nettdelsspenningen/powers supply er oppgitt til 13,8 volt ut av laderen, men pga spenningstap i ledningene ligger den kanskje ned på 13,6 volt målt direkte på batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Hvordan stille rdu denne laderen om mellom 14,4 og 13,6 volt? Jeg har ikke funnet noe slikt valg på min. Jeg har problem med at den ikke slår ned til 13,6 på vedlikehold, men i stedet legger seg på rundt 14,2. Så hvis det lar seg gjøre å sette den manuelt til 13,6 så hadde det vært veldig greit å vite hvordan... Jag har också en slik laddare och undrar hur man ställer om den? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 (redigert) Hei. Det tok en stund før jeg også forsto dette med "nettdelsfunksjon" = power supply på fast spenning 13,8 volt. For sikkerhets skyld kontaktet jeg Waeco. Det er nemmelig klosset forklart i bruksanvisningen. Se i manualen side 141 (dansk) midt på siden. Innstilling av dip-vendere. Ladespenning: 13,8 volt Kontakt 1: OFF. Kontakt 2: OFF. Anvendelsesområde: Gamle startbatterier, netdelsfunksjon ingen timer funksjon: Kontakt 3: OFF. Kontakt 4: OFF. Dvs. alle dip-vendere OFF gjør laderen om til strømforsyningsenhet med fast utspenning på 13, 6-8 volt. Du vil se at den av og til leverer lading under forbruk, men spenningen går ikke over den fast innstillte power supply spenningen 13,8 volt og over i adsorbsjonsfasen med 14,4 volt. Redigert 13.November.2009 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Tilbake til Nordic Power laderen igjen.....' Jeg gjorde en ny test i går. Satte på det jeg kunne av forbrukere og målte lasten på laderen. Selv med en last på 40A så gikk ikke laderen ut av "Float". Jeg slo laderen av og på igjen. Da gikk den noen sekunder i "Bulk" og videre til "Absorption". Der ble den stående de to timene jeg var ombord. Forsøk på konklusjon: Batteriene mine klarer å holde spenningen høy nok, selv med høyt forbruk. Restart av laderen nullstiller "Absorption Charge Timer" som ifølge bruksanvisningen er satt til 4 timer. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.