Jump to content

Noen som kjenner "Nordic power lader 3-steg"?


M/B Shanty

Recommended Posts

Hei!

 

Og takk for sist!

 

Er det noen her som har kjennskap til Maritim sine nordic power ladere med fjernkontroll? Fungerer diss ok?

Skal lade 220 amp. forbruk og 75 amp. start batteri, alle batterier er bly akk.

 

Erfaringer og tips hadde vært kjempeflott!

 

Alf Kåre

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Noen som kjenner "NORDIC POWER LADER 3-STEG"? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
  • 4 måneder senere...

Da min gamle 20A lader i sommer ble pensjonert til fordel for en Nordic Power 50A lader (10437-28) var det av hensyn til batteriene og at jeg skulle kunne lade opp betydelig raskere enn tidligere. Det viste seg dog ganske raskt at batteriene i praksis ble ladet med 14.4 V KONTINUERLIG og ville så godt som aldri skifte over til float på 13.4V. De få gangene laderen gikk over i float varte det bare til neste gang kjøleboksen startet, da var det rett over i absorpsjon på 14.4V igjen og det er drepen for batteriene. Dette her er jo også beskrevet i instruksjonslappen og løsningen er å velge ”Power supply” i stedet for ”Battery charger” men da får en jo aldri absorpsjonsfasen. Selv om denne laderen er relativt billig er den ikke verdt prisen så lenge den ikke innehar de mest basiske funksjonene en fullautomatisk lader skal ha…

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
Da min gamle 20A lader i sommer ble pensjonert til fordel for en Nordic Power 50A lader (10437-28) var det av hensyn til batteriene og at jeg skulle kunne lade opp betydelig raskere enn tidligere. Det viste seg dog ganske raskt at batteriene i praksis ble ladet med 14.4 V KONTINUERLIG og ville så godt som aldri skifte over til float på 13.4V. De få gangene laderen gikk over i float varte det bare til neste gang kjøleboksen startet, da var det rett over i absorpsjon på 14.4V igjen og det er drepen for batteriene. Dette her er jo også beskrevet i instruksjonslappen og løsningen er å velge ”Power supply” i stedet for ”Battery charger” men da får en jo aldri absorpsjonsfasen. Selv om denne laderen er relativt billig er den ikke verdt prisen så lenge den ikke innehar de mest basiske funksjonene en fullautomatisk lader skal ha…

 

Det som slår meg når jeg leser SveinHa's innlegg er: Hvordan skal en lader sense at kjøleboksen slår inn? Jeg antar at man må kople fra alle brukere og kun kjøre laderen mot batteriene for at den skal få lade i fred....

 

Kommentar til dette?

Redigert av BjornLie (see edit history)

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
... Hvordan skal en lader sense at kjøleboksen slår inn? ... Kommentar til dette?

Min 30 A Ladac 3012IX tåler parallell belastning fra andre forbrukere på inntil 10 A, uten at den påvirker ladefunksjonen.

Dermed kan kjøleskap, belysning, osv stå på uten at laderen slår inn i utide.

Hvordan ? ... spør ikke meg, men det virker.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Det som slår meg når jeg leser SveinHa's innlegg er: Hvordan skal en lader sense at kjøleboksen slår inn?
Laderen ser at spenningen faller litt når større forbrukere slår inn og der har Nordic Power laderen en konstruksjonsfeil som gjør at den gir full guffe igjen selv om batteribanken allerede er fullt oppladet. Er absorbsjonsfasen gjennomført skal den ikke komme inn igjen selv om forbruket endrer seg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Sterling ladere vet Joerg Becker alt om så om han ikke kommer på banen selv så send ham en IM :wink:

 

De fleste ladere har ikke problemer med dette her men som regel må de være 10-15A eller større for å takle start av kjøleskap. Min forrige 20A lader klarte fint start av min litt store kjøleboks. Dette er egentlig en programmeringssak i laderen og at Nordic Power ikke har fått dette til synes jeg er ganske utrolig. Da jeg oppdaget denne feilen var det rett før jeg sendte laderen i retur men i stedet for å betale dobbelt så mye for en lader som gjør jobben sin alene så skal jeg klare å passe på litt selv så skal det nok gå bra... men liker det ikke...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Min Sterling CED 50Amp tåler parallell belastning utmerket i float fasen, kjøleskap, eltoalett etc er ikke noe problem.

Men jeg har funnet ut at den har en ræva tidsstyring av absorsjonsfasen, noe jeg har tatt opp i en annen tråd.

Jeg har beklageligvis ikke fått anledning til å få sendt/sjekket den hos Jørg ennå. (Det kan være noe feil på akkurat min lader håper jeg, for

dette er jo ikke noen lavpris lader.)

Ellers en bra lader.

 

 

Link to post

Litt forbruk klarer den, slå på lys o.l. går greit men kjøleboksen vipper den ut av float hver gang. Den trekker så vidt over 5A i drift men vet ikke hva startstrømmen er. Min gamle 20A lader klarte fint å dra i gang kjøleboksen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
-------og løsningen er å velge ”Power supply” i stedet for ”Battery charger” men da får en jo aldri absorpsjonsfasen. Selv om denne laderen er relativt billig er den ikke verdt prisen så lenge den ikke innehar de mest basiske funksjonene en fullautomatisk lader skal ha…

 

:saint:

Jeg bruker en Waeco (Mobitronic) 25 lader som funker omtrent som den til SveinHa. Når jeg er på tur stiller jeg den på supply 13,6 volt og lar den være der til jeg kommer til hjemmhavnen igjen. Omstiller da til 14,4 volt og adsorpsjonsfase. Neste dag eller senere er jo batteriene ferdigladet og landstrømmen kan slås av.

Synes ikke dette er så mye bryderi at jeg gidder å kjøpe en svær og dyr lader som ikke blunker og går over i adsorpsjonsfasen om kjøleskapet slår inn. Vil tro at en jevn floatspenning på 13,6 volt holder batteriene i trim til jeg er tilbake i hjemmhavna.

Link to post

En slik Mobitronic lader på 25 ah som kun var fire år ble båret ut av båten tidligere i år. Defekt. Så det merket står ikke lengre på min liste. Skal også sende inn en tilsvarende "ny" inverter til vurdering da den også har en eller annen feil. Håper at du har en bedre erfaring med med det merket :smiley:

 

Men om jeg følger din løsning, Haba, så ville jeg vel få lite effekt ut av å kjøre strøm-aggregat på tur? Da måtte jeg i så tilfelle stille på bryteren igjen?

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post

Jeg hadde en 45 A Mobitronic tidligere, den fungerte fint den. Tålte både kjøleskap og eltoalett uten å gå ut av float og inn i absorsjon igjen.

Den hadde justerbar fast absorsjon på 4 eller 8 timer mener jeg å huske.

 

Problemet med Sterling CED 50A laderen min er helt motsatt, at absorsjonsfasen blir altfor kort, rundt 1 time.

Så forbruksbanken min på ca. 550 Ah blir aldri skikkelig fulladet.

Det tok meg nesten 2 år og kostbart batteribytte før jeg fant ut dette.

Man sitter ikke og overvåker absorsjonstiden i tide og utide til vanlig. :wink:

Spesiellt irriterende blir dette ved lading via strømaggregat, man vil jo ha fyllt opp mest mulig mens aggregatet kjører.

Foreløpig workaround har blitt å skru laderen av og på hver time en 3-4 ganger. :nonod:

 

Skal prøve å få sendt laderen inn til Jørg snarest, så får vi se hva konklusjonen blir.

 

 

Link to post

For mitt bruk - som kun ligger med landstrøm i meget korte perioder, men heller trenger litt "spreng-ladning" når aggregatet går høres nesten svakheten med Nordic Power bedre ut enn svakheten med Sterling. Laderen skal vel gi høy spenning i relativt mange timer før batteriene ta skade? Jeg tenker på dette med vanlige dynamoer - de kutter vel heller ikke ut av seg under lengre kjøreturer?

Link to post
Jeg bruker en Waeco (Mobitronic) 25 lader som funker omtrent som den til SveinHa. Når jeg er på tur stiller jeg den på supply 13,6 volt og lar den være der til jeg kommer til hjemmhavnen igjen. Omstiller da til 14,4 volt og adsorpsjonsfase.

 

Hvordan stille rdu denne laderen om mellom 14,4 og 13,6 volt? Jeg har ikke funnet noe slikt valg på min. Jeg har problem med at den ikke slår ned til 13,6 på vedlikehold, men i stedet legger seg på rundt 14,2. Så hvis det lar seg gjøre å sette den manuelt til 13,6 så hadde det vært veldig greit å vite hvordan...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Må si jeg ble litt bekymret en stund her. Jeg har en slik Nordic power lader (kjøpt i vår), nye Lifeline AGM batterier til forbruk 420Ah og relativt nytt Varta high duty startbatteri 180Ah. Var rett og slett redd jeg hadde kokt dem med Nordic laderen etter å ha lest SveinHa sin erfaring.

 

Tok å sjekket status i dag. Laderen stod i float når jeg kom ombord.

Satte på masse lys, kjørte igang kjøleskapet, lanterner, søkelys etc etc. Fortsatt i float.

Startet omformer 12 - 220V. Et kjapt blink (0,1s) i bulk, så tilbake i float.

Startet motoren. Gikk i bulk (1s), ladereléet deler bankene, og vips tilbake i float.

 

Hva tror dere om dette?

Har jeg vært heldig og har fått en lader med nyere software? Kan ikke si annet enn at den oppfører seg eksemplarisk etter mitt syn.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post

Der jeg bor i båten og har lading året rundt på Leoch AGM bank har jeg sett float ned til 13.32v der dem ikke skal tørke ut. Timerfunksjon er sett ned til ett minutt men på grunn av størrelse på banken er den i float uansett vilken forbruker jeg setter på. Banken er 5,5år i dag og har ikke redusert seg noet. Lader er Dakar Combi fra Mastervolt og bruker jeg CSCP panel til kalibrering av lader og overvåking av batteribank.

Link to post

:smiley:

Hvordan stille rdu denne laderen om mellom 14,4 og 13,6 volt? Jeg har ikke funnet noe slikt valg på min. Jeg har problem med at den ikke slår ned til 13,6 på vedlikehold, men i stedet legger seg på rundt 14,2. Så hvis det lar seg gjøre å sette den manuelt til 13,6 så hadde det vært veldig greit å vite hvordan...

 

Har sendt deg en IM.

Floatspenningen="nettdelsspenningen/powers supply er oppgitt til 13,8 volt ut av laderen, men pga spenningstap i ledningene ligger den kanskje ned på 13,6 volt målt direkte på batteriene.

Link to post
Hvordan stille rdu denne laderen om mellom 14,4 og 13,6 volt? Jeg har ikke funnet noe slikt valg på min. Jeg har problem med at den ikke slår ned til 13,6 på vedlikehold, men i stedet legger seg på rundt 14,2. Så hvis det lar seg gjøre å sette den manuelt til 13,6 så hadde det vært veldig greit å vite hvordan...

Jag har också en slik laddare och undrar hur man ställer om den?

Link to post

:yesnod:

Hei. Det tok en stund før jeg også forsto dette med "nettdelsfunksjon" = power supply på fast spenning 13,8 volt. For sikkerhets skyld kontaktet jeg Waeco.

Det er nemmelig klosset forklart i bruksanvisningen.

 

Se i manualen side 141 (dansk) midt på siden. Innstilling av dip-vendere.

 

Ladespenning: 13,8 volt Kontakt 1: OFF. Kontakt 2: OFF. Anvendelsesområde: Gamle startbatterier, netdelsfunksjon

 

ingen timer funksjon: Kontakt 3: OFF. Kontakt 4: OFF.

 

Dvs. alle dip-vendere OFF gjør laderen om til strømforsyningsenhet med fast utspenning på 13, 6-8 volt.

 

Du vil se at den av og til leverer lading under forbruk, men spenningen går ikke over den fast innstillte power supply spenningen 13,8 volt og over i adsorbsjonsfasen med 14,4 volt.

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post

Tilbake til Nordic Power laderen igjen.....'

 

Jeg gjorde en ny test i går. Satte på det jeg kunne av forbrukere og målte lasten på laderen. Selv med en last på 40A så gikk ikke laderen ut av "Float".

Jeg slo laderen av og på igjen. Da gikk den noen sekunder i "Bulk" og videre til "Absorption". Der ble den stående de to timene jeg var ombord.

 

Forsøk på konklusjon:

Batteriene mine klarer å holde spenningen høy nok, selv med høyt forbruk.

Restart av laderen nullstiller "Absorption Charge Timer" som ifølge bruksanvisningen er satt til 4 timer.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...