oslofjord Startet 17.Juni.2009 Del på Facebook Startet 17.Juni.2009 (redigert) Tilfeldigvis fikk jeg en forleden ikke bare en kveldstur....men også en nattlig transportetappe til morgengry. -Til kl 2330 var det som dagstur. -kl 2330-2400 var det litt mer fokus på gps, men fortsatt god sikt. -kl 2400 - 0200 ned i dorgefart. Så øyer greit nok. GPS ekstra sikkerhet mot uventede staker og skjær. Dog overaskende lite oversikt over eventuelle tømmerstokker og annet i vannet. -kl 0200 + bedre sikt og høyere fart. Mitt spørsmål til erfarne nattevandrere er om folk flest tørr å ligge i plan etter midnatt når det er som svartest. Jeg så en rød lanterne i svært stor fart hvor man neppe kalkulerte med noe uventet i sjøen. Eller lurer jeg på om turbåter i kosefart nøyer seg med å følge med på gps og siluetter av øyer eller om man også kikker etter fiskeredskap og annet i sjøen. Er det noe poeng å ha med kraftig lyskaster forran baugen eller ødelegger det bare nattesynet ? Jeg så hele tiden siluetter av øyer men vil vel ikke våge å kjøre en augustnatt hvor man kun har fyr og gps å stole på. Det var en flott anderledes tur i havblikk, med oversikt takket være gps, fyr og siluetter, men det ble altså krabbefart av frykt for søppel og annet i vannet. Ellers kjørte jeg alene og det er vel en god sjøvettregel å ikke være alene i båten natterstid ?? (og jada jeg vet det finnes andre natt-tråder...men dette er altså min erfaring...) Redigert 17.Juni.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Fin tråd og beskrivelse. Jeg seiler endel om natta. Da er det bare tre ting som gjelder: radar - radar - radar. På forhånd har jeg planlagt alternative seilingsruter og laget veipunkter. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Det blir ikke lavtflyvning om natta på meg, nei! Det er for risikabelt. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Mitt spørsmål til erfarne nattevandrere er om folk flest tørr å ligge i plan etter midnatt når det er som svartest. Jeg så en rød lanterne i svært stor fart hvor man neppe kalkulerte med noe uventet i sjøen. Eller lurer jeg på om turbåter i kosefart nøyer seg med å følge med på gps og siluetter av øyer eller om man også kikker etter fiskeredskap og annet i sjøen. Er det noe poeng å ha med kraftig lyskaster forran baugen eller ødelegger det bare nattesynet ? Jeg ser du skriver bedre sikt etter kl. 0200. Var sikten nedsatt før det? Og nattemørke er ikke det samme som nedsatt sikt, men det vet du vel? Personlig reagerer jeg på de lystbåtbrukere som navigerer i mørket og ved nedsatt uten bruk av radar, spesielt når fartøyene er hurtiggående(med det mener jeg fart i området rundt 20 knop eller mer). Radar er et meget bra navigasjonsinstrument i dagslys, spesielt for å se andre fartøy og hindringer ved lav sol på himmelen i synsfeltet , men og for å bestemme observert plass. I mørket kommer radaren sin fortreffelighet enda bedre frem. Da kan man observere alle fartøy og navigasjonshindringer med eller uten lys som har tilstrekkelig nok radartverrsnitt, og så sant ikke ekstrem sjø- eller regnstøy gjør radarbildet nærmest uleselig(til tross for bruk av henholdsvis anti clutter sea og anti clutter rain). Ved nedsatt sikt som følge av eksempelvis tjukk tåke eller tett snødrev, slik at man ikke kan se noe ut styrehusvinduene, er det bare på radaren man kan observere hindringer for navigasjonen(med unntak av de som ligger under havflaten) eller andre båter. Men ved kombinasjonen tett snødrev, kraftig vind og/eller mye sjøgang, kan også en 3 cm radar bli tilnærmet ubrukelig. Da er det 10 cm radar som må til, men disse finnes stort sett bare om bord på kommersielle fartøy på grunn av høy pris. Bruker man aktivt radar sammen med elektroniske kart og GPS, og kjenner begrensninger og muligheter for disse, kan man navigere trygt også i mørket og ved nedsatt sikt, selv i hurtig fart. Men regel 6 i sjøveisreglene om sikker fart gjelder selvsagt. Og selvsagt bør man ha offisielle papirkart tilgjengelig, og ha studert disse grundig før seilasen. Har man mulighet til det i form av ekstra personer om bord, kan de følge med på papirkart i tillegg under seilasen, og eventuelt plotte posisjon med jevne mellomrom. Selv navigerer jeg aldri i mørket eller ved nedsatt sikt når jeg ikke har tilgang til radar. Det er mulig jeg kan bli oppfattet som pysete , men uten radarbruk ved mørke og tilstrekkelig nok nedsatt sikt, ser man jo ikke andre fartøy eller andre flytende objekter i sjøen, samt andre navigasjonshindringer uten lys. Men hvor stor risiko man velger å utsette seg selv eller andre for, avgjør man jo selv, så sant man ikke bryter lover, forskrifter eller regler. Bauglyskastere er svært nyttige ved kaianløp og ved inn- og utseiling til spesielt trange farleder og løp i mørket. Men bruk av dem forutsetter at det ikke er andre fartøy i nærheten som blir blendet av dem. Og de er ikke ment brukt som "kjørelys". Fordelen med å benytte bauglyskastere når man seiler gjennom meget trange farleder/løp, eller anløper kaier, er at man selv ikke blir blendet i samme grad som med en lyskaster montert på styrehuset. Om man har og bruker radar, er det likevel enkelte steder så trangt mellom staker, bøyer, holmer og skjær uten belysning, at det å benytte bauglyskastere øker navigasjonssikkerheten vesentlig. Det er ikke uten grunn at hurtiggående passasjerbåter, ambulansefartøy, redningsskøyter og losbåter er utstyrte med bauglys, nærmest uten unntak. Selv har jeg noen få ganger i dårlig vær med mye opprørt hav, når det ikke har vært andre båter synlige på radar eller visuelt i nærheten, benyttet bauglyskastere for å bedre kunne "lese sjøene" med tanke på fartøyets fart og vinkel i forhold til bølgene. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 (redigert) Jeg ser du skriver bedre sikt etter kl. 0200. Var sikten nedsatt før det? Og nattemørke er ikke det samme som nedsatt sikt, men det vet du vel? Takk for nyttige tilbakemeldinger....(jeg er en nattlig amatør) I teorien er det mørkest kl 0100 pga sommertid og det stemte i praksis. Jeg hadde fin sikt til horisonten hele tiden (for himmelen ble vel aldri helt svart), men oversikten i sjøen forran båten var markert dårligere etter midnatt og fram til ca kl 2. (Klokken 24 vurderte jeg å ta en pause, men putret altså videre.) Jeg så sjøen , men plutselig synes jeg noen ganger det var noe svart i sjøen....som bare var skygger/krusninger av noe slag. Ingen tømmerstokker i vannet, men ved et par anledninger dukket det overaskende opp noen ganske store røde bøyer i den østfoldske småbåtleden. Sikkert bra med radar framfor bare å stole på gps, men tømmerstokker og bøyer i leden ser man vel ikke med radar... Ellers fikk jeg konstatert noe som er nevnt i andre tråder...nemlig at svarte staker er veldig svarte og nesten usynlige en svart sommernatt....selv om jeg pga GPS visste om dem før de dukket opp i leden. Redigert 17.Juni.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Sikkert bra med radar framfor bare å stole på gps, men tømmerstokker og bøyer i leden ser man vel ikke med radar... Så sant det ikke er for mye sjø- eller nedbørsstøy, og radar er riktig innstilt, kan man normalt se bøyer(og staker). Store tømmerstokker(og garnblåser) som flyter lett i vannet, skal det også kunne være mulig å observere på radar. Men ligger en tømmerstokk tungt i sjøen(gammel og vanntrukket), er det nærmest umulig å se en slik på radaren. Ellers er seilasen din eksemplarisk slik du beskriver den med tanke på fart og sjømannskap når du ikke har tilgang til radar! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Jeg mener jeg har lagt ut radarbilde som har ekko av sjøfugl. Jeg hadde et helikopter svevende over meg nær Kiel. Det ble ikke vist på radaren. Ellers stoler jeg i alminnelighet mer på radaren enn på mitt blotte øye. Jeg er blant dem som hele tiden jobber med manuelle innstillinger av radaren. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 (redigert) Jeg mener jeg har lagt ut radarbilde som har ekko av sjøfugl.Jeg hadde et helikopter svevende over meg nær Kiel. Det ble ikke vist på radaren. Fugler, både på sjøen og i luften innenfor radarens vertikale strålebredde, bruker normalt å vises på en radar såfremt det ikke er for mye sjø- eller nedbørsstøy. Dersom helikopteret svevde rett over deg, vil det ikke kunne vises på radaren grunnet begrensningen på den vertikale stålebredden(typisk ca. mellom 15 og 25 grader). Redigert 17.Juni.2009 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Jeg seiler endel om natta.Da er det bare tre ting som gjelder: radar - radar - radar. Radar er et utrolig nytting hjelpemiddel. Den ser øyer , staker ,andre fartøy , i sammen med kartplotter og gps kan du i torien sveise igjen alle ventilene dine å gå "nesten" like trygt . Men ser radaren din en tømmerstokk , halvt nedsunket oljefat , drivende plast , presening etc ? Dette er gjenstander som er meget vanskelig og oppdage i mørket . Så jeg vil si for nattseilas er tilpassing av fart og ha godt natt syn like viktig om ikke mer viktig enn radaren. Særlig hvis en har plast eller trebåt . Trivelig nattseilas er vindstille ingen krusning på sjøen og måneskinn ..............thats nice ..... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 (redigert) Jeg seiler endel om natta, spesiellt vintertid hvor mørket kommer tidligere enn nå i den lyse årstid. Jeg bruker radaren hele tiden når jeg står nede i styrhuset. Aldri når jeg sitter på fb. Prøver å justere slik at jeg har et godt radarbilde hele tiden. Jeg har en eldre radar (Furuno) som ikke har automatikkinnstilling. Heldigvis. I tillegg er nattesynet viktig å ha innstakt. Rødt lys i styrhuset hvis nødvendig. Det finnes som regel lys i horisonten man kan se siluetter av skip, holmer ol. Viktig å holde visuell utkikk samtidig som radarbilde følges mot kartverk. Dette er mine råd. Går aldri over 10 mil i fart i mørket. Redigert 17.Juni.2009 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Jeg synes spørsmålet om vanntrukne tømmerstokker, nedsunkne oljefat, tunge trosser o.a. som ligger i fartsleden er interessante utfordringer for seilasen enten denne skjer i den lyse eller mørke delen av døgnet. Jeg har flere ganger seilt svært nær flytende bøyer og de presses til siden av den enorme vannmengden som baugbølgen fra båten vår fortrenger. Jeg har ikke sett modeller for vann- og kraftbevegelsene som en båt på omlag 12 tonn representerer når den beveger seg med skrogfart. Min erfaring tilsier at det er nærmest umulig å treffe rett på en flytende bøye. Den vil presses til BB eller SB av baugbølgen. Deretter vil den presses videre til siden av skrogbølgene. Jeg har opp gjennom årene møtt tre seilere med dobbel motorinstalasjon som har kjørt på tungtflytende trosser i Skagerak og som har fått skadet propellakslinger og propeller. Dette har skjedd på dagtid. Slike hendelser tror jeg er uunngåelige selv med den beste utkikk ombord. Ut over dette vil jeg insistere på at radarbrukere kan se svært mange farer med å jobbe med radarinnstillingen. Når jeg snakkler med båtinteresserte som har radar er jeg ofte litt forundret over hvor lite engasjerte de er i å benytte eksempelvis funksjonene "rain" og "FTC" på radaren. Forhåpentligvis er mine observasjoner lite representative. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord-duden Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Radar er utvilsomt nyttig for sikkerhetens skyld. Har testet den en oktoberkveld her nord og da er det skikkelig mørkt. En annen sak er havskodde som plutselig siger inn - uten radar da er ikke en artig opplevelse. Det er mulig å kjøre på kartplotter men du ser ikke lastebåten som krysser kursen din og................bang Deler skjermen midt på, radar på ene og plotter på andre halvdelen, funker knall. Furuno 10.5" er knall Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Jeg forstår ut fra flere av innleggene at mange benytter radar i daglig seilas. Jeg har i flere tråder utfordret kollegaene her på BP med å drøfte hvordan radarene benyttes. Jeg mener å ha registrert at det er fbegrenset antall BP-medlemmer som bidrar med gode erfaringer. Jeg vet at yrkesoffiserer har radarer som langt overstuiger de radarene vs fritidsbåtbrukere disponerer. Likevel må vi jo kunne hjelpe hverandre med å bli bedre radarbrukere. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Det finnes såkalt radarreflektor. Hvem er det som bruker det ? En skjærgårdsjeep på nattetokt blir vel uansett en tydelig flekk på radar hos fritidsbåter eller skip ?? (Uansett vil jeg ikke passivt stole på at noen legger merke til radarflekken min natterstid...) Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Roald , hvor mye sjø båten skyver må du vel opp til Tronheim i bassenget for å finne ut av Men sansynligheten for at du treffer den vasstrukne tømmerstokken som den Wilson båten mistet i kulingen ernok liten . Men ligger den og flyter 90 grader på din kurs , er jeg ikke sikker på at "bølgen" framom baugen skyver den til side. Jeg ville i likhet med trådstarter , handlet på samme måte , gått med redusert fart i nattens mulm og mørke. Og redusert fart er veldig individuelt fra båt til båt . Å gå med 15-20 eller 30 knop er vel kanskje ikke galskap , men egentlig veldig idiotisk i mitt syn. Antar at du for det meste går i behagelig og avslappet fart Roald , og er en dyktig navigatør (I hvertfall det inntrykket jeg sitter med ) . Men går du full peising på nattes tid og stirrer konstant i radaren ? Har man nattsyn og tilpasset fart under de rådende omstendigheter , har man iallefall en litt større forutsetning for å oppdage en eventuell gjenstand , selv om det er vanskelig . Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 I natt i 2 tiden opplevdte jeg det som uproblematisk å gå på plan, jeg hadde riktignok både radar og plotter men det hadde ikke endret på hastigheten om radaren hadde vert av - rett og slett fordi det var lyst nok. Om høsten liker jeg å ha lyskasteren klar, er ikke lett å se på radaren hvilken side av staken man bør velge... Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Bruker båten hele året, spesielt på vinteren blir det endel kjøring i mørke. Det blir kjørt mye i ca. 20 knop, i mørke. Hvis man tenker veldig mye på at man kan treffe en vasstrukken tømmerstokk Da bør man kansje la nattseilas være, eller seilas i det hele tatt. En vasstrukken tømmerstokk blir etter en tid stående vertikalt i vannet. Den meget vanskelig å få øye på selv på dagtid, spesielt med litt skvalpesjø. Å omtale de som ferdes på sjøen i mørke som idioter..., ja ja, det er vel lov å mene det Det er forbausende mange her som er omgitt av idioter ..... Mon tro hvem som er.... Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 I`m an idiot ........................................sometimes i følge fruen.. Det er mye som er veldig individuelt vedr redusert fart , og sikt osv........ you make your own decision Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Tak for en glimrende og oplysende trådstart! Jeg er netop begyndt at sejle mere om natten og har været igennem præcis de samme overvejelser. For nylig sejlede jeg alene i cirka to timer mellem midnat og 02.00 og havde mange af de samme overvejelser. Jeg gik 7 knob hele vejen - har ikke nerver til at sejle 20 i mørke ... Ruten har jeg sejlet mange gange tidligere og her oplever jeg næsten hver gang at jeg må undvige for et eller flere fiskenet. Men denne gang så jeg ikke et eneste net Jeg var rimelig usikker på de mulige konsekvenser af at sejle ind i et helt almindelig net/bøje. Jeg var utrolig overrasket over hvor meget bedre mit nattesyn var hvis jeg gik op på fly'en i forhold til inde i styrehuset. Markant bedre udsyn udefra. Radaren (Simrad CA44) var tændt og jeg var overrasket over hvor langt ned jeg måtte sætte lysstyrken før den ikke blændede. Projektør er ubrugelig på det åbne hav - undtagen til at lokalisere en afmærkning, som man kan se på radaren/plotteren. Reflekserne lyser godt op når man rammer den. Det eneste virkelig svære var at orientere sig i den mørke havn, da jeg ankom og lægge til alene i mørket. Det er altså vanskeligere end når det er lyst. Projektøren hjælper men ikke meget... Jeg havde sat autopiloten (Raymarine) på "Watch" så jeg fik en akustisk alarm hvert 5. minut som jeg skulle reagere på for at slukke. Og jeg havde gummibåden "armeret" og klar til evaktuering med "grab-bag" med lille GPS og bærbar VHF, nødraketter og en flaske vand, som jeg altid har, når jeg sejler alene. Desuden har jeg altid vest på når jeg sejler alene - men sjældent når der er flere med. Det var fuldmåne og jeg sejlede lige ind i månestriben. Der var ingen vind og det hele var SÅ smukt! Det bliver bestemt ikke sidste gang jeg sejler alene om natten!! Andy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.