SUN33-Fantine Startet 17.Juni.2009 Del på Facebook Startet 17.Juni.2009 Eg er i markedet etter ny båt og etter å ha lest ein del her og andre steder so er eg slutta å vurdere båter med D6 motor. Er mine bekymringer ubegrunna? Kansje eg kan gjera eit godt kjøp dersom desse båtane er vanskelig å selge ? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 I tilfelle Volvo Penta ikke dekker havari eller skade på motor som følge av injektorproblemer når tiden for å reklamere etter forbrukerkjøpsloven er utløpt, kan det være greitt å ha sjekket litt rundt sin egen økonomi. Har du for eksempel råd til skifte av motor om du skulle være uheldig og bli rammet av motorhavari etter utløpet av reklamasjonsfristen i forbrukerkjøpsloven? VP D4 og D6 begynner etterhvert å få et dårlig rykte. Og når man ser hvor dårlig rykte BMW sin gamle 180 HK motor og VP KAD 42 har hatt, og hvor skeptiske folk er/har vært til disse, er det grunn til bekymring. BMW 180 HK ble for øvrig bra den etter at kjølesystemet ble oppgradert. KAD 42 ble egentlig aldri bra, inntil KAD 43 avløste den. Løsningen på injektor- og havariproblematikken knyttet til VP D4/D6 er like langt unna nå som for et par år siden da VP motvillig inrømmet problemene, slik jeg har forstått det. Sitér dette innlegget Link to post
Balle Klorin Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Hvis du kan velge vekk Volvo sine D-motorer tror jeg du gjør lurt i det. Jeg ville sett etter en båt med Yanmar installasjon. Yanmar sine motorer er veldig driftssikre, men oppfattes kanskje som litt mer støyende enn VP sine D-motorer. De har litt "hardere" gange, men heller det enn et havari til 400 000.-. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Hadde nok ikke lett etter båter med D4/D6 installasjon iallefall... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
marius Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Jeg følger også med på båtmarkedet fordi jeg innen et år eller to kommer til å oppgradere og jeg vurderer litt som deg , men jeg utelukker ikke bare D4 og D6 men Volvo Penta generelt . Det finnes flere andre motoralternativ som jeg heller vil foretrekke , men det er kanskje litt sært og først velge motor og så båt . Men hvis du har en Saga 29 og ønsker å oppgradere til Saga 315 så forstår jeg at det går an å ha valgets kvaler fordi 315 er en fantastisk flott båt med en ikke så flott motor. Det er bare så synd at Saga har valgt disse motorene , det er nok ikke bare meg som skygger unna. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Volvo fortsetter å havarere Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Bare for å balansere litt her - dette er litt som når det har skjedd en feiloperasjon på et sykehus (som er katastrofalt ille for den som rammes), da er det lett for at kun det er dette som omtales og ikke de 99 andre operasjonene som gikk helt etter boken. D4 og D6 er det kjent problemer med, men verken for disse eller andre Volvo Penta motorer (som markedet vel bortimot er dominert av) er det grunn til å dra slike bombastiske konklusjoner. Svært mange BP-medlemmer har vel Volvo Penta av ulike årganger og modeller og er vel rimelig fornøyd med disse. Det har iallefall jeg lest i mange tråder. At det er en spesiell serie en bør skygge unna gjør vel ikke alt som er produsert til annenrangs, folkens! En må få gjøre sine valg selv, men her er det vel litt bombastiske konklusjoner. I det store og det hele er det vel et trygt valg med Volvo Penta motor i ulike typer båter, om enn det er slik at en kanskje bør tenke seg om før en går for D6. Vet ikke jeg, er det vi kan kalle for en lekmann på området, men min Volvo Penta D3 er jeg meget fornøyd med! Dette er jo forøvrig motorer som benyttes i flere av Volvo sine bilmodeller....hører faktisk båtmotorlyden min stadig når jeg er ute på gaten. Synes det er kjekt, jeg! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
olpi Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Jeg ville ikke kjøpt båt med D4 ellr D6 motor pr idag. Når man har kommet 100% til bunns i problemet og fått ordnet opp vil det stille seg annerledes. Foreløpig har vel ikke prisen på båter med D4/D6 falt noe mer enn andre, men forsetter havariene så vil jo flere og flere få øyenene opp og prisen vil gjenspeiles i det. Nye injektorer nevnes, men ingen kan si om det får slutt på havariene. Bare tiden vil vise det. Når det gjelder andre VP varianter har jeg ingen problem med å kjøpe dem. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 D4 og D6 er det kjent problemer med, men verken for disse eller andre Volvo Penta motorer (som markedet vel bortimot er dominert av) er det grunn til å dra slike bombastiske konklusjoner. Svært mange BP-medlemmer har vel Volvo Penta av ulike årganger og modeller og er vel rimelig fornøyd med disse. Det har iallefall jeg lest i mange tråder. Vet ikke jeg, er det vi kan kalle for en lekmann på området, men min Volvo Penta D3 er jeg meget fornøyd med! Dette er jo forøvrig motorer som benyttes i flere av Volvo sine bilmodeller....hører faktisk båtmotorlyden min stadig når jeg er ute på gaten. Ikke for å fornærme deg på noen måte hva angår motor, men Volvo Penta D3 har hatt mange feil og problemer. Men jeg håper du slipper unna. Bra du er fornøyd! Om noen ikke hadde vært fornøyd med en VP D4 eller D6 som bare er et par år gammel, som bare har noen hundre timer på telleren, som ikke har hatt behov for injektorbytte eller har totalhavarert, så ville det vært rart. Mer interessant blir det når motorene har fått et par tusen(eller titusen) gangtimer. Og ikke minst: Hva skjer om en D4/D6 havarerer etter utløpet av reklamasjonsfristen i henhold til forbrukerkjøpsloven? Blir man like fornøyd da? Hvem skal betale for ny motor da? VP? Kunden? Dette må vel i høyeste grad være interessant, eller hva? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Neida; jeg er ikke så lett å fornærme, heldigvis. Og som nevnt kun en lekmann på området og jeg har ikke så sterke meninger om dette. Poenget mitt var bare å få fram en viss nyanse....dette må jo ikke bli som en sånn "for og mot Bavaria"-diskusjon, som går mer på følelser enn empiriske fakta og data. Det var mitt hovedpoeng. Og så tror jeg det faktisk er mange fornøyde Volvo Penta eiere der ute også, selv om jeg nok er rimelig pragmatisk til motormerke for min del. Sikkert en avsporing dette og jeg melder meg av - det er jo D6 som var tema. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Kjenner flere som er fornøyd med sine eldre penta-motorer. Virker som om lista for kva som er akseptable utgifter og feil, heves og heves etter kvart som stempel og foringer og gear skiftes..... Så om ikkje lenge er det sikkert heilt greit å få havari jevnlig på sin D6, så lenge en har penta ombord Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 En venn av meg var på markedet for å kjøpe sin første (nye) båt. Da jeg hørte at det var en Bella med VP D ett eller annet motor som var mest aktuell ba jeg han om å søke opp motoren her på forumet, det gjorde han ikke. Den båten har vært mer på verksted enn på vannet, nær totalhavari et par ganger pga driftstans (lå og fiska i dønninger opp mot noen brått når motoren stansa. På med livdrakter og klar til å hoppe i sjøen men ble reddet/tauet i siste liten av redningsskøyta). Endte med motorskifte og etter det solgte han båten og er nå uten. Han har nå åpen båt med påhengs, som både starter og går når den skal. Dyr voksenopplæring. Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Dersom du er bekymret for motorhavari vil jeg foreslå at du kjøper deg seilbåt Jeg har ingen bekymringer med å kjøpe meg ny båt med VP D-motor igjen, men jeg ville først ha sjekket nøye service historik og hvordan motoren har blitt kjørt av tidligere eier. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Bergen dørk Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Det tror jeg er gode poeng. For det som her nevnes kan like gjerne skje med mange andre merker. Bare sjekk litt rundt på Båtplassen; ikke bare VP det er problemer med. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Los Endos Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Du finner mange sider på dette forumet om dette emnet. De som har D serie motor er stort sett kjempefornøyd. De som ikke har det vil aldri kjøpe en slik motor. Jeg var også skeptisk før jeg gikk til innkjøp av min D serie, og jeg prøvde forskjellige motorer. D serien er overlegen alle konkurrentene jeg prøvde ihvertfall. Jeg "løste" usikkerheten med tanke på de økonomiske utfordringene ved å utvide forsikringen med en motorhavariforsikring i Norvegian Broker. Koster nesten ingenting, selvsagt fordi de vurderer sjansen for et havari for veldig liten. Jeg har ingen betenkeligheter med å kjøpe en D motor igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Schierna Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Er enig at VP sikkert er gode motorer. Har selv har flere av 31 og 41 motorer som har gått som ei klokke, men blir jo veldig kritisk og redd når man leser og hører om disse kostbare problemene VP har. Kan ikke forstå at VP og sist men ikke minst, båtprodusentene ikke tar tak i dette da båtfolket begynner å velge bort båter med D4/D6 installasjoner. Båtprodusentene kan hvis de vil presse VP til å erkjenne samt rydde opp i problemet ved å ikke velge VP til sine båter. Mvh Schierna Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Jeg diskuterte dette med MArex før jeg kjøpte min båt. De påstod at de ikke hadde mer problemer med VP enn andre motormerker. De hadde opplevd problemer, men det hadde de også med andre motorer. Men nå var dette på østlandet, så det kan være at svaret til en selger på vestlandet ville vært annerledes. Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Når jeg skal oppgradere om ett år eller to så blir det nok ikke VP uansett om de ikke snart har funnet løsningen på dette problemet. Her lyser det problemer lang vei. Slik det ser ut i dag, for en potensiell bruker, er at problemet begynner å bli såpass stort at smidigheten hos produsent er over. Da blir det vanskeligere og vanskeligere med reklamasjoner. Kun hovedkontoret skal håndtere saken, krav til dokumentasjon, bevis på bruk av div midler osv osv. Dette er kun starten er jeg redd VP har en stor markedsandel i dag og har tilpasset seg den men da er de også avhengig av den markedsandelen for å kunne fortsette. Mister de markedsandeler grunnet dårlig rykte blir dette raskt en spiral... VP bør bruke både tid og penger på å få fikset dette problemet, eller blir det virkelig dyrt. "Evig eies kun et dårlig rykte" Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 De som har D serie motor er stort sett kjempefornøyd. De som ikke har det vil aldri kjøpe en slik motor. Bombe.... Siden jeg driver med salg har jeg etter hvert oppsøkt mange potensielle kunder for å få de til å vurdere mitt produkt i stedet for det de allerede har. Jeg har vel til gode å møte noen som ikke forsvarer valg av det produktet de har/bruker. Dette er enkel psykologi. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Capitaine Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Poenget mitt var bare å få fram en viss nyanse....dette må jo ikke bli som en sånn "for og mot Bavaria"-diskusjon, som går mer på følelser enn empiriske fakta og data. Det var mitt hovedpoeng. Og så tror jeg det faktisk er mange fornøyde Volvo Penta eiere der ute også, selv om jeg nok er rimelig pragmatisk til motormerke for min del. For det som her nevnes kan like gjerne skje med mange andre merker. Bare sjekk litt rundt på Båtplassen; ikke bare VP det er problemer med. Alle motormerker kan havarere og ha større eller mindre problemer. Det er riktig. Men Volvo Penta er såvidt meg bekjent alene om sin spesielle injektor- og havariproblematikk. Dette har vært diskutert rikelig i tråden "Trøbbel med Volvo Penta D- serie". VP innrømmer selv at dette er den største utfordringen de har hatt. Hvorfor skal man da på død og liv forsvare VP? Og du snakker om empiriske fakta og data. Ca. 30 D-motorer havarerer i Norge hvert år! Det er IKKE normalt, er det vel? VP sa dette på en pressekonferanse i mars i år, ifølge batliv.com(uthevinger av meg): På en pressekonferanse på Lillestrøm i mars i år bekrefter den norske Volvo-ledelsen at man ikke er kommet noe nærmere en løsning på problemet. Det hele er fortsatt en gåte i følge det som sies offentlig. Tallet på havarerte motorer har vært cirka 30 motorer årlig, og samme antall gjelder også for 2008. Det ble også sagt at alle henvendelser vedrørende dette problemet nå må skje direkte til Gøteborg, og at den norske importøren ikke lenger styrer utviklingen i saken. Videre stod det dette i en artikkel fra batliv.com som det er referert til flere steder her på forumet(uthevinger av meg): Ingen tar ansvar Lars Skagen kjøpte i 2006 en splitter ny Skorgenes 33 foter. Den ble levert med Volvo D6 motor som havarerte allerede etter en halv time. Ny motor kom raskt på plass, men nå før påske, etter 299 motortimer på den nye motoren, skjer det igjen. Totalhavari på grunn av vann i motoren. Frostpluggene røyk og kjølevann strømmet inn der det ikke skal. Et meget kjent fenomen for Volvo-kunder de siste fire årene. Men lovnader som er gitt av Volvos folk i Gøteborg om at dette skal rettes på umiddelbart, er ikke lenger like åpenbart. Teknisk ansvarlig for denne saken hos Volvo Penta Norge har vært Frank Finnkroken. Han sier til Båtliv at det er blitt strengere enn tidligere å få byttet motorer. –I kaoset som herjet rundt denne saken i fjor og året før, ble det nok for enkelt å få byttet ut våre motorer. Noen viste seg å være helt i orden når de ble prøvekjørt i benk på fabrikken i Sverige. Derfor kreves det nå mer dokumentasjon ved motorhavari. Det har gått flere uker, og Skagen er kastet inn i en runddans om hvem som skal utbedre skadene, og Skagen føler han blir utsatt for et rent treneringsarbeide fra Volvo. Alle skylder på alle, og ingen tar grep eller ansvar for å få Skagens båt tilbake på sjøen. –Vi har hørt at det nå levers nye injektorer til de maskinene hvor dere bytter bare dette og ikke hele moitoren, stemmer det? –Ja det stemmer. Det skal nå installeres nye injektorer med nytt delenummer. Mange kunder av oss mener Volvo burde tilbakekalt alle D6 motorer for å få dette gjort før havarier, men det mener fabrikken blir for dyrt. Vi er uenige i den avgjørelsen og mener dette er korttenkt av Volvo, sier Madsen til Båtliv. Sitér dette innlegget Link to post
FENRIKSEN Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Fikk en telefon i går kveld fra venner som fikk stans på en ett år gammel D6 i Hjeltefjorden. Hendelsesforløpet var mistenkelig likt mange andre VP-saker. Redningsskøyten ble varslet, men kunne ikke komme til før båten bokstavelig talt skvalpet i fjæresteinene. Da funket resetknappen og motoren våknet faktisk til liv igjen. Mannskapet fikk avlyst redningsaksjonen og haltet til havn, trolig uten større skader på skrog eller drivverk. Vi får se hva verkstedet sier etter motorsjekk, men båten var på service for en uke siden og alt var da i topp stand Så nei, jeg hadde ikke våget å kjøpe stor VP i dag. Niks! Dessuten er det, som det ble påpekt i et annet innlegg, grunn til å tro at disse motorseriene har fått et permanent dårlig rykte, uansett om VP faktisk klarer å løse problemene for godt. Bruktverdien vil nok lide. j Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Hvor mange D4/D6 motorer selges det pr år ? 30 styk blir ødelagt pr. år hvor mye er dette ? 1% - 10% ?? Noen som vet ? Eller for å si det på en annen måte; hva er sannsynligheten for at det er akkurat min motor som blir ødelagt ? Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
TG-cruiser Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Jeg vil heller ikke sætte mine surt tjente sparepenge i en VP DX motor, tanken om et havari og hvad der efterfølgende kan ske med båd og besætning I min båd Saga 7000, er der en VP TMD30, sikkert omkring 24 år gammel. Den kører stadig fint, og afskrivning af motorens værdi er lille. Hvordan ser det ud med en ny D3, koster ca. 110.000 her i grønland idag. Hvad er der tilbage af motor efter 10 eller 20 år? Hvad skifter man undervejs i motorens liv - turbolader, injector, brændstofpumpe, elektrisk styring. Hver gang en D-motor ikke vil starte eller får problemer, rykker det hårdt i tegnebogen. Man burde overveje benzinmotor med en traditionel karburator, og ingen elektriske styring, så har man langt større chancer for et problemfrit liv med sin bådmotor. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 30 styk blir ødelagt pr. år hvor mye er dette ? 1% - 10% ?? Noen som vet ? Det ble regnet litt på dette i denne tråden og ut fra VP's egne tall hentet fra denne rapporten så havarer i overkant av 1% av VP D4 og D6 motorene solgt i Norge etter kort tid (ca 200 driftstimer). Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.