Jump to content

skal kjøpe ny båt, bør eg ungå båter med Volvo D6


SUN33-Fantine

Recommended Posts

Hvor mange D4/D6 motorer selges det pr år ?

1% - 10% ??

Noen som vet ?

 

Vet ikke mange D4/D6 det selges i Norge pr år, men kanksje noe midt mellom (5%) ?

 

Nå er det snakk om tallet på havarier, og man bør vel også ta med antall feil på injektorer som moteren heldigvs ikke har havarert, bare stanset e.l..

De fleste slike hører man nok ikke om. Feilmeldinger har jeg hørt om i bøtter og spann. Kanskje ikke noe "farlig", men jeg ville ikke likt det.

 

Best VP får ryddet opp raskt.

 

Tillagt:

 

SF var kjappere enn meg. :rolleyes:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Og ang. sjansen for havari: Om min motor totalhavarerer utenfor garanti - så hjelper det meg ikke spesielt mye om fyren i nabobåten er strålende fornøyd med sin.

 

Er (heldigvis) ikke i markedet for båt m/ innenbordsmotor for tida, men hadde jeg vært det, så hadde nok motorhavariforsikringen Los Endos nevner vært høyst aktuell.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg er ikke tilfreds med hvordan VP håndterer saken overfor motoreierne.

 

Jeg har hatt 1 D6 310, 2D4 260 og har nå 2 D6 435. Bortsett fra at dynamoen ble byttet på 310'en, en oljelekkasje i bunnpanna på ene 260'en samt at den også ble hjernedød på slutten av en sesong og at vi fikk saltvannslekkasje som så mange andre gjennom sjøvannsfilteret på ene 435'en er vi fornøyde :smiley: Ingen injektorfeil så langt. Men jeg er glad jeg har to grønne gamper under dørken og ikke en.

 

Alternativer er det få av i lystbåtmarkedet - i hvertfall i vår båtklasse. Hadde jeg hatt valget mellom feks CAT og VP hadde jeg vært i tvil.

 

Alle motorer har sine problemer - også Yanmar (selvom en del hevder at de er Guds skaperverk og uten feil :wink:). Problemet med D serien er ikke at en dyse skjærer - problemet er at konsekvensen av at dysa skjærer seg er at motoren går totalt i stykker. Og det er en situasjon VP må ta på alvor overfor eierne av motorene både med tanke på sikkerhet og med tanke på at kostnaden for en havarert motor er enormt stor.

 

Skulle jeg kjøpe brukt båt i dag hadde jeg kjøpt båt med D motor - men under forutsetning at den er profesjonelt vedlikeholdt av et autorisert verksted. Er motoren snart 5 år hadde jeg nok vært skeptisk i og med at reklamasjonsfristen da går ut.

 

Det er ca 1% av D motorene solgt i Norge som har havarert så langt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Skulle jeg kjøpe brukt båt i dag hadde jeg kjøpt båt med D motor - men under forutsetning at den er profesjonelt vedlikeholdt av et autorisert verksted. Er motoren snart 5 år hadde jeg nok vært skeptisk i og med at reklamasjonsfristen da går ut.

 

Mener ikke å være spydig, men det kan være litt kortenkt. Enten skal man ha motoren til den blir eldre enn 5 år, eller så kan man selge den igjen før det. Uansett vil slike problemer hefte så lenge de ikke er løst på en tilfredstillende måte. Veldig dyrt kan-/vil det også bli etter 5 års reklamasjosntid er utløpt.

Jeg hadde ikke gamblet pr idag på at at D4/D6 holder. Husk at hvis en komponent ikke er bra nok som ny så er det lite trolig at den blir bedre med antall driftstimer.

Hvordan man "behandler" motoren under drift er så forskjellig. Kan hende noen trenger noen flere timer før det går galt. Selvfølgelig hypotetisk.

Så kan man si at det skjer mest i Norge. Javel, men det er jo her vi skal bruke båten.

Har også hørt at det selges nye D-serie med stor rabatt hos enkelte forhandlere nå. En i havna med VP41 i sin båt og som er bilmekaniker sa det.

Hadde de ikke hatt problemene de har så kunne det kanskje vært interresant med et bytte, men nåer det helt uaktuelt, sa han

Han har studert problemene på D4/D6 i lang tid og er oppdatert på feilen.

Link to post
Enten skal man ha motoren til den blir eldre enn 5 år, eller så kan man selge den igjen før det. Uansett vil slike problemer hefte så lenge de ikke er løst på en tilfredstillende måte. Veldig dyrt kan-/vil det også bli etter 5 års reklamasjosntid er utløpt.

Jeg hadde ikke gamblet pr idag på at at D4/D6 holder. Husk at hvis en komponent ikke er bra nok som ny så er det lite trolig at den blir bedre med antall driftstimer.

Da tror jeg du misforstår meg. Jeg er skeptisk til å kjøpe en D motor om den nærmer seg 5 år nettopp pga reklamasjonstiden. Jeg regner med at VP klarer å løse saken eller gi en utvidet garanti innen noen år. Skal man ha båten i lang tid ville jeg tenkt meg nøye om.

 

Jeg mener å ha lest et sted at det er få motorer med lang driftstid som har havarert.

 

Fortsatt synes jeg det er pussig at det stort sett bare er motorer på vestlandet som havarerer.

 

Jeg synes heller ikke tanken på at en havarert motor etter reklamasjonsfristen er særlig lystig tanke. Derfor sjekket jeg med forsikringsselskapet at motorskadeforsikringen dekker slike havarier.

 

Jeg vet at LaSa reklamerer med billige D motorer - det har de gjort i flere år.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

1 prosent havari er sinnsykt mykje synest eg.... :smiley:

Tenke om du krasjer og vraker bilen din på 1% av kjøreturene dine årlig, så blir det over 3,6 vrakinger årlig ved daglig bruk av bilen......

Så kan en spørre feks vesta/gjensidige om de synest det er greie tall ?

tenker ikkje det nei.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Er mine bekymringer ubegrunna? Kansje eg kan gjera eit godt kjøp dersom desse båtane er vanskelig å selge ?

 

Dine bekymringer er naturligvis ikke ubegrunnet, det at du reiser spørsmålet viser at dette er noe du, sammen med mange andre, tenker på.

Hvis du tenker mye på hva som kan hende ved et D6 havari, da bør du kjøpe en annen motor.

 

Så kan gjerne noen hevde at risikoen er liten for at noe skal hende deg.

 

Blir litt som med nattseilas, kan gjennomføres trygt og godt med minst like stor sikkerhet som i forhold til at D6en din tar kvelden.

Men tenker du mye på hva som kan gå galt ved nattseilas, la det være.

 

Det betyr ikke at den som velger D6, eller nattseilas for den del, er mindre begavet.

Det betyr bare at vedkommende gjør andre vurderinger.

Nattseilas kombinert med singel D6 vil nok for mange her stille i klassen risikosport :lol::lol:

 

Ellers kan det virke som at VP har såpass dårlig grep om denne saken at det vil kunne gå utover pris.

Ikke minst kan båten falle ytterligere i verdi etter du har kjøpt den, kommer litt an på hva VP gjør, eller ikke gjør :wink:

Blir litt som når Viktor Normann kommenterte renteutviklingen (fritt etter hukommelsen): "Renten kan nok i neste periode komme til å gå litt opp, eller ned, eventuelt ligge stabilt" :crazy:

Link to post

Siden det åpenbart ligger en svakhet i konstruksjonen av disse maskinene så er samtlige av dem tikkende havaribomber. De kommer i fra det samme samlebåndet og da er feilen gjentagende på samtlige maskiner. Variasjoner på antall driftstimer før havari kommer helt an på bruksmengde og driftsmønster.

Personlig så kommer jeg aldri til å kjøpe en båt med D maskiner og mange med meg. Vil tro vi kan forvente å se billige dyre båter med disse maskinene fremover.

Link to post
Og ikke minst: Hva skjer om en D4/D6 havarerer etter utløpet av reklamasjonsfristen i henhold til forbrukerkjøpsloven? Blir man like fornøyd da? Hvem skal betale for ny motor da? VP? Kunden? Dette må vel i høyeste grad være interessant, eller hva?

 

Nettopp! Hva skjer om D6 DPH motoren din på 5 år og 1 dag (2 år og 1 dag om den er importert) tar kvelden og havarerer mekanisk?? Da sitter du med regningen selv. 500k om du har en motor eller rundt 1 mill om du har to av de som havarerer.

Jeg spurte VP Norge direkte om dette på båtmessen i år og fikk etter hvert meget motvillig halt ut at dette dekket ikke de. men han bagateliserte gladelig med at det var svært lite sannsynlig osv. osv.

Virket nesten som om det ikke var noe problem med dyser og havarier i det hele tatt... :crazy:

 

Jeg har ingen bekymringer med å kjøpe meg ny båt med VP D-motor igjen, men jeg ville først ha sjekket nøye service historik og hvordan motoren har blitt kjørt av tidligere eier.

 

Med all respekt og melde tror det ikke det har noe som helst og si for om injektoren havarerer eller ikke med påfølgene mekanisk havari om motoren har vært servet eller ikke hos VP eller ikke. Ei eller om den har tilbrakt helle sitt liv på tomgang eller full pinne.

Dette blri etter alt og dømme, ene og alene utløst av at noe skjer med selve injektoren. Alt som skjer etterpå og at det får så store konsekvenser er kun følger av den havarerte injektoren og design/ konstruksjonsmåte på toppen/ hylser etc.

 

Hvor mange D4/D6 motorer selges det pr år ?

30 styk blir ødelagt pr. år hvor mye er dette ? 1% - 10% ??

Noen som vet ?

 

Eller for å si det på en annen måte; hva er sannsynligheten for at det er akkurat min motor som blir ødelagt ?

 

Det egentlige tallet på havarier er det nok bare VP som vet helt sikkert. Og det er nok en godt beskyttet hemmelighet...

Tallet på 30, er det offisielle tallet de vil ut med, og selv det var ganske motvillig etter mye press fra media...

 

Mange stiller spørsmålstegn ved disse tallene.

En anerkjent båtjournalist jeg kjenner til, sier han har klare indikasjoner på at tallet er alt for lavt og at VP ikke vil ut med de reelle tallene for og unngå panikk blandt D-eierene og massesøksmålene som kanskje ville kommet. Skulle det vise seg å være slik, ville det neppe gjort båter med D-motorer noe mer attraktive på bruktmarkedet heller...

 

Ellers har jeg en god venn som jobber hos en VP forhandler i sør-norge. Han forteller meg at også de fra VP får dette offisielle tallet på "rundt 30 i året" som havarerer, men at gutta på verkstedet ikke får det helt til å stemme da de foruten hva det selv har av havarier + hva de snapper opp via egne bekjente og kanaler i sitt stor-område får et høyere tall enn dette.

Og som han selv sier, så hører nok ikke han om alle havariene som skjer i Norges land på et år...

 

Dette er ikke facts, men opplysninger jeg selv får fra bekjente jeg har stor tillit til. Jeg hverken kan eller vil prøve og dokumentere det, bare så det er sagt.

 

Er motoren snart 5 år hadde jeg nok vært skeptisk i og med at reklamasjonsfristen da går ut.

 

Det tror jeg er klokt av deg.

Men skjønner godt at du liker D-motorene.

Ingen slår de på ytelser og komfort samt totalpakke.

Og kjøper man stor sett nytt og selger innen 2-3 år løper man ingen (økonomisk)rissiko da man foruten hjelpen man ville fått fra VP, også ville hatt full backing gjennom båtprodusent/ forhandler som garantert ville gjort allt de kunne (spes. i disse tider) for og holde kundene sine fornøyde og forhåpentlig handle ny båt igjen snart..

Mvh. SAP

Link to post

hold deg unna volvo generelt sett er mitt tips.

bare problemer enten det er kad eller d serien..

 

mvh kad 32 eier med kjølevannslekasje og reimstøv i alle hel... retninger på nesten ubrukt motor :puke::puke:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
reimstøv i alle hel... retninger på nesten ubrukt motor :puke::puke:

Pumper lekker og reimer støver, sånn er det bare i denne verden. Reimene på min Steyr støver og pumpa har ikke begynt å lekke enda, men det kommer nok det. Dette er slitedeler og har ikke noe med å gjøre om du har en god maskin å gjøre eller ikke.

Link to post
Dette ble kanskje å strekke det litt langt. Analogien er ikke at du krasjer på en 1% av kjøreturene dine, men sjansen for at DU i det hele tatt krasjer i løpet av levetiden til bilen er 1 %. Tross dette, 1 % oppfattes som mye.

 

 

Her var det snakk om havari i løpet av første år.....ikkje total levetid på motoren.

Altså årlig. Sånn tenkte eg :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Problemet med D motorene er for det meste dysene, disse er noe som ikke VP leverer selv. Har ikke leverandøren av dyser et ansvar oppi dette også??

 

Jo. De har jo et ansvar for selve dysen. Men det at common rail dyser feiler er ikke noe nytt. Skjer i bilverden titt og ofte. Sikkert på andre marinemotorer også av og til. Men der byttes stort sett bare dysa, og så er det tut og kjør videre som om ingenting har hendt.

Hovedproblemet her er at dysehavariene fører til at hele motoren havarerer mekanisk. Og det ansvaret kan vanskelig plasseres noe annet sted enn hos VP.

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...