Jump to content

skal kjøpe ny båt, bør eg ungå båter med Volvo D6


SUN33-Fantine

Recommended Posts

Hmm kanskje derfor jeg bare blir yngre og yngre for hver driftstime som tikker inn på motoren. :) Ettersom jeg ikke bekymrer meg for at motoren skal gå fløyten.

Det antydes, som nok riktig er, at man selv synes det man selv besitter funker bra. Men som jeg sa, jeg har tilgode å høre noen erkjenne at de kanskje ikke har vært så snille med motorene sine. Mens realiteten nok er noe annerledes.

Enn så lenge er jeg fornøyd med at min motor ble skrevet ut fra forhandler/fabrikk i 2009,selv om det er 2007 mod, med dertil garanti fram til 2014. Innen den tid har jeg sikkert 1500 driftstimer og barnesykdommer nok er ordnet opp i.

Og om det faktisk er et spesielt problem med D4/D6, så er VP klar over dette, og styrker min sak om det skulle skje noe, selv om de ikke vil erkjenne dette for åpen mikrofon. Jeg kan ikke gjenta nok ganger betydningen av en god forsikring.

En løsning kommer nok den dagen den foreligger. For sannheten kommer alltid for en dag.

Link to post
Enn så lenge er jeg fornøyd med at min motor ble skrevet ut fra forhandler/fabrikk i 2009,selv om det er 2007 mod, med dertil garanti fram til 2014.

 

Har Volvo Penta gitt deg utvidet garanti slik at du får hele 5 år med garanti? Eller blander du garanti med forbrukerkjøpsloven? Forbrukerkjøpslov og garanti er ikke det samme. Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å reklamere for feil eller mangler i inntil 5 år fra kjøpstidspunkt for feil eller mangler som ikke skyldes feil bruk eller mangel på vedlikehold.

Link to post
Produsentene foretrekker VP da de er enkle og installere samt de får rabatter.

Begge de to tingene er fint - under forutsetning av at kunden vil ha en bpt med VP motor. Men hadde kundene valgt bort båter med VP motor hadde nok produsentene byttet. Det hjelper ikke så mye med rabatter og enkel installasjon når de ikke selger noen båter

 

Jeg ser frem i mot en interessant rettssak dersom VP ikke gir reklamasjon på en havarert D motor pga dyseproblem

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

:lol: Joda, de vil nok gi reklamsjon innen 5 år. Det var forresten en her på forumet på den andre tråden om D-serie som kunne fortelle at han fikk dekket feilen, men det var først etter 5-6 uker og at dette måtte godkjennes i Sverige.

 

Men Bitteliten: Tror du at de kommer til å dekke en slik reperasjon etter 5 år? Det ville jeg i tilfellet blitt meget imponert over. Ellers tror nok jeg også som det blir antydet ovenfor at båtprodusentene får rabatter på VP slik at de tjener mer på båten med en slik motor i kontra en Yanmar ?? (eller Jalmar som min onkel tror det heter) :lol:

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post

Neida, blander ikke inn forbrukerkjøpsloven ang 5 år opp mot båtforhandler. Båt og motor er 2007 modell men lå hos forhandler fram til 2009. Motor ble først på kjøpstidspunktet "skrevet ut" fra VP. Derfor garanti fra 2009 og ikke 2007. -Man undersøker hva man kjøper. For dere som skal kjøpe brukt VP kan det jo alltids være en fordel å be selger fremskaffe informasjon/ dokumentasjon fra VP's database om service og historikk og ikke kun basere seg på selgers opplysninger. Arbeid som er gjort av godkjent verksted skal registreres i VP'database. Derfor er det viktig å etterkontrollere at verksted faktisk har sendt inn denne informasjonen på "din" motor.

Som det ble nevnt tidligere her, så begrenses garantitiden betydlig av VP-motor ved kjøp av brukt båt/motor fra utlandet. Det ble nevnt at garantitiden kun da blir 2,5 år. JEg har hørt at den faller helt bort. Verdt å avklare før man gjør et "røverkjøp".

Link to post

Og jeg synes heller ikke at det er ueffent av VP å bruke noen uker på å finne ut om de vil dekke skaden som har oppstått. Slik er det med ethvert kostbart produkt. Skjønner godt at det kan være frustrerende for båteier å få spolert hele sommersesongen pga havari, men det er det man har forsikring til. Om det viser seg at det er VP-feil, så tar forsikringsselskaper regress på VP, vil jeg anta.

Link to post

Jeg vil tilægge, at jeg lige har været igennem en proces med at sælge min nuværende båd (med D6-310).

 

Jeg talte kun med professionelle købere (forhandlere) og hele vejen rundt var det kun et meget stort plus at der var tale om en D-motor. Det er mit helt klare indtryk at værdien af båden var markant højere på grund af motoriseringen. Ingen steder hørte jeg noget om problemer eller lavere værdi på grund af dette. Og her var tale om professionelle forhandlere.

 

Mit indtryk er stadig, at denne debat ikke er til steder i Danmark og Sverige. Af en eller anden grund, for jeg kan jo ikke benægte at der tilsyneladende har været problemer med D-serien.

 

Men - nu er den solgt. Og jeg har købt ny båd. Med TO D-motorer...

 

 

Andy

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...