FredrikW Svart 6.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2009 Har ikke gjort noe med olje-problemet ennå, har kun passet på å kjøre forsiktig. Kjører ikke med turtall høyere enn 1200-1500 rpm fra maks. Har avtale med et verksted som skal kjøre kompresjonstest etc. så fort båten kommer på land i begynnelsen av november. Pga. mye kjipt vær har motoren gått lite i år, kanskje 50-60 timer. Fylte olje i forrige uke, og fant da ut at motoren har brukt ca.0,6 liter olje på disse timene. Ifølge manualen er det 5,5 liter på motoren når oljenivået er på maksstreken på peilepinnen. Dvs. at ca.10% av olja har forsvunnet. Spørsmålet er da om dette er normalt for en motor fra 2004, eller om ting må gjøres...? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 0,6 l på 50-60 timer i båt med turtall på ca 4500 tilsvarer omtrent at en bil kjører 700-800 mil og da synes jeg ikke det er noe stort forbruk. Det er vanlig at bilprodusenter godtar et forbruk på 0,5 liter pr 100 mil. Du ligger jo langt under et slikt forbruk. En annen sak er det jo også at jeg har et inntrykk av at vinkelen motoren står i når man peiler oljenivået er av betydning for nivået. Selv små variasjoner kan på enkelte motorer gi avvik. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 (redigert) Hvordan var tennpluggene? Hvis motoren er "lekk" så vil olje også forbrennes og tennpluggen(e) vil være alt annet enn lysebrune. Det skal ikke så mye feilforbrenning til før det vises. Du kan også holde hånden en liten stund ved eksosutløpet over vann og lukte på den. Du bør helst ha et sammenligningsgrunnlag fra før motoren begynte å bruke olje. På en frisk motor skal hånden lukte relativt "rent". Sjekk med manualen eller verkstedet om hvor stort oljeforbruk som er normalt. Hvis forbruket er stort blir ikke reparasjonen billigere av å vente... Lykke til! Redigert 6.September.2009 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Forbruk kan variere med hva slags olje du bruker. Spesielt om du bruker en tynnere olje en anbefalt kan det gå med ganske mykje. Det er en grunn til det står anbefalt oljespecs i brukerhåndboka. De fleste har på alt for avansert olje i forhold til krava i den tro til høyere specs til bedre, dette er ikkje bra. Har du prøvd en annen type eller er dette johnsonforhandler olje? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 (redigert) Oppgitte Spec. fra fabrikk er minstekrav til kvalitet. Ingen moderne motor skal få forbruk av at man benytter den beste kvaliteten markedet tilbyr, Forbruk pga tynn olje? Nå vil jeg tro at denne motoren i varmt klima bør ha 10w/40 olje og på vinters tid en 5w/30 olje. Nei forbruket er nok ikke relatert til hvilken oljen som brukes... Redigert 6.September.2009 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Du har aldri opplevd og avviser fullstendig varierende oljeforbruk med forskjellige typer olje være seg merker specs osv. ? Isåfall er ikkje ditt innleg verdt 5 sure sild. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Spesifiser da hva som er for tynn olje til den aktuelle motoren. Og jo for 20 år siden mente også jeg det var medvirkende for forbruket hvilken type man brukte, Nå er dette en 2004 modell motor og jeg legger i bunn for betraktingene at motoren får en olje av vanlig annerkjent fabrikat. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Eg jobber ikkje hos Suzuki ei heller har eg en så eg aner ikkje når oljen blir for tynn eller hvilken olje som ikkje passer på denne motoren. At motoren er produsert i 2004 betyr ikkje at den er konstruert i 2004. For alt eg veit kan den være ifra nittitallet engang eller enda eldre. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 6.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2009 Har ikke sjekka pluggene ennå. Siden båten har gått så lite denne sesongen, takket være møkkasommervær , har jeg ikke giddet å ta tak i problemet. Har lukta på eksosen da, og den lukter ganske så ren bensineksos. Ikke noe bilukt fra oljeforbrenning, i alle fall ikke som min nese kan avsløre. Olja som er på motoren er Sierre 4-Stroke Marine Outboard 10W-30. Peiler alltid olje med motor i samme stilling. Passer også på at motoren har samme temp som sist jeg har peilet. Pleier å peile ca.1 time etter at den har vært i bruk. Har da latt den stå helt nedtiltet, for at all olje skal renne ned i bunnpanna. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 At motoren er produsert i 2004 betyr ikkje at den er konstruert i 2004. For alt eg veit kan den være ifra nittitallet engang eller enda eldre. Vel akkurat DF140 kom vel først i 2002 eller 2003 (DF115 og DF90 kom tidligere og de kom som 2001-modeller). Har selv en Suzuki DF140 som har vært problemfri i nesten 6 sesonger nå. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Bearded Beast Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 jau som sagt så aner ikkje eg når den var kontruert.. Er ikkje en gammel blokk henta fra bil dette altså? Sitér dette innlegget Link to post
ADNOH Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Du benytter for tynn olje! Suzuki DF140 skal gå på 10w-40 Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
FredrikW Svart 6.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2009 Det var en nyttig opplysning! Det er Oslo Marineservice som har solgt meg olja. Ba om olje til Johnson 140/Suzuki DF 140. Trodde de hadde peil på denslags, siden de er merkeverksted... Sjekka manualen nå, og helt korrekt; motoren skal ha 10W-40 eller 10W-50. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 (redigert) "Fin olje" gir øket oljeforbruk!? På eldre motorer som ikke er laget for syntetisk olje med tilsetninger som holder motoren ren, så kan en motor som har gått lenge på vanlig mineralolje og deretter bytter til "fin" olje, bli litt "lekk". Nå var vel ikke en halvliter olje forbrukt på såpass stor motor og 50 timer så veldig alarmerende uansett? (Prøv en Audi V6 motor fra tidlig på 2000 tallet...) Skal blir artig å høre når du bytter olje om forbruket går ned. Uansett ville jeg ringt Suzuki-forhandleren og hørt deres erfaring. For oss andre som ikke har motoren og manualen blir det gjerne litt gjettverk. Redigert 6.September.2009 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Dette er ikke noe gjettverk eller noe annet. Den aktuelle motoren skal normalt ikke få oljeforbruk med en 10w/30 olje. Men den som tror på at motoren bruker mindre olje med 10w/40 olje tror sikkert på julenissen også. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Suzuki-FAQ-siden: Grader er i Fahrenheit, i praksis sommer- og vintersesong: The actual oil recommendation is: SAE or NMMA FC-W 10W-40 (operating in temps from 14 degrees to over 100 degrees F) or 10W-30 (operating in temps from -4 degrees to 86 degrees F) API or NMMA FC-W Classification SE,SF,SG,SJ. For temps below -15 degrees F use SAE or NMMA FC-W 5W-30. Suzuki siden: Sitér dette innlegget Link to post
ADNOH Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Min Suzuki forhandler sier at det ikke bør benyttes syntetisk olje på disse motorene, det skal benyttes vanlig mineralolje av type 10w-40. Jeg ville kjøpt en 10l fra fra Biltema til kr.249,-. Hvis du ikke skifte filter har du olje til 2 oljeskift (filter skal skiftes hver 200t). Jeg ville prøvd dette en sesong før motor settes på verksted. Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
abbor Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Siden jeg bruker båten i temperaturer ned mot -10C har jeg valgt å bruke en syntetisk 5w-40 olje, kjøper Fina First på Europris. Har diskutert olje til DF115 med forhandler og fikk forståelse at motorene er temmelig ukritiske til bruk av til oljekvalitet (som jo kravene i instruksjonsbok tilsier), fikk ingen advarsler mot å bruke syntetisk selv om jeg fortalte at det var det jeg bruker. Har en gammel Pajero 3.0 V6 bensin, denne motoren bruker en del olje, har prøvd litt forskjellige oljer og det som ga absolutt lavest oljeforbruk var Mobil 1 5w-50, så det er sikkert lurt å prøve litt forskjellige oljetyper. En multigradeolje med et stort oppgitt område eks: 0W-50 er ikke tynnere enn en singelgradeolje, den har stabil viskositet over et stort temperaturområde. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 (redigert) Oljekvalitet og pris er sikkert behørig diskutert i en annen tråd? Men siden det likevel dreier som om denne motoren og evt overdrevent oljeforbruk: Hvorfor benytte den rimeligste oljen (Biltema) som er kanskje er å oppdrive? (Bruk gjerne god mineralolje, krever bare hyppigere skifte) Oljekvalitet er mer enn spesifikasjoner mht smørevillighet, oljen består også av mange tilsetninger og dette er en kostbar motor. Ville det ikke være klokt å gi den best mulig behandling? Mange motorer får en tidlig alderdom pga * dårlig olje * for sjeldne oljeskift * oljen får stå i motoren over vinteren med slaggstoffer - i stedet for at olje og filter skiftes på høsten. Jeg mener at nyere utenbordsmotorer er "rasehester", optimalisert bl.a med lettmetall med tanke på vekt, ingen grunn til å behandle dem som om de var gjort hos grovsmeden. Sesongen er kort, motoren dyr, verditap pr år er enormt og så benyttes "Biltema-olje"? Imidlertid kan det godt være at noen (eldre) Suzukier er arbeidshester og lite kresne på olje. Det går et seiglivet rykte om at Biltema-olje er samme som olje fra en kjent produsent. De som påstår slikt kjenner ikke olje-broker-markedet. Det sannsynlige er at Biltema kjøper olje i mengder der det er billigst til enhver tid og at oljen holder den minimumskvaliteten som står på etiketten, kanskje i noen tilfeller bedre. Det er ikke nok å kopiere teksten fra en oljeprodusent, oversette til svensk og la kundene tro at det er samme olje. Jeg har sjekket noen slike tilfeller og funnet ut at spesifikasjonen på olje med tilnærmet samme navn hos Biltema og annen produsent faktisk skiller seg i noen tekniske spesifikasjoner. Altså er det neppe samme olje du får hver gang i Biltema-kannen. Redigert 7.September.2009 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Abbor sitt valg av olje er nok det mest fornuftige. En god syntetisk olje vil alltid være bedre enn mineral (ref. spec). Om oljen er 0w/40, 5w/40 eller 10w/40 spiller ingen rolle for sommerbruk. Derimot er det en fordel at oljen ikke blir for tykk i kald tilstand om vinteren. Derfor er det en fordel med lavt tall foran W/. Som Abbor er inne på er et høyt tall etter / å foretrekke om man vil ha en tykk olje (i varm tilstand). Dette kan i enkelte tilfeller redusere oljeforbruk, spesielt via turbo. Nå er det i det aktuelle tilfellet vel egentlig ikke snakk om noe reelt forbruksproblem. (ref hva jeg mener i tidligere innlegg). Å sjekke plugger er jo et greit tips. Mye oljeforbruk vil resultere i hvitt forsteinet belegg på pluggene, Stort forbruk vil resultere i gjengroing av elektrodegapet. Som en liten kuriositet kan jeg nevne at jeg på min bil som nå er gått 400000km (1993mod)i kke har oljeforbruk. Motoren kjøres på syntetisk 0W/30 olje og dette fordi jeg opplever at tidligere problem med ventilklakking ved oppstart nå er betydelig redusert/borte. Den tynne olja fyller altså opp hydraulikken i ventilløftemekanisme langt hurtigere enn 40 og 50 oljer. Jeg har eid bilen i 15 år og gjort alle servicer selv siden jeg jobber som mekaniker. Det ble prøvd mineralolje på bilen også med det som resultat at det ved oppstart hørtes ut som et forestående motohavari og siden har jeg gjort forsøk med 0W-5W- 10W/40 , 5w/30 oljer (mobil) før jeg til slutt fant at den mest lettflytelige oljen (0W/30) er den min motor trives absolutt best med. Suzuki/Johnson har ikke hydrauliske ventilløftere, men olje som hurtig pumpes frem ved oppstart er vel greit uansett. Går vi litt videre inn i bilverdenen så har vi flere motormerker som har slitt noe spesielt ved bruk av billigoljer kobinert med lange skiftintervall. Saab turbomoter fra ca 2000 som havarere pga oljekoksing er velkjent problem. Noen toyotamotorer slet i samme tidsrom med oljeringer som kokset fast med stort oljeforbruk som resultat. Dette kunne ikke detekteres via kompresjonstest fordi øvrige stempelringer ofte var (løse) som de skulle. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 7.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2009 At flere nå nevner oljeforbruket mitt som lite oppsiktsvekkende liker jeg! Kanskje er alt i skjønneste orden, og bruk av tykkere olje neste sesong gir lavere forbruk. Når det kommer til utgifter i forbindelse med båthold, så er ikke akkurat motorolje den mest hårreisende utgiftsposten i båtbudsjettet mitt, så pris på denne er egentlig likegyldig. Jeg vil ha den olja som passer best til den aktuelle motoren og bruken. Siden jeg liker å være på sjøen hele året pleier jeg å strekke sesongen mest mulig i begge ender. Prøver å få båten på sjøen i god tid før 1.april, og tar den ikke opp igjen før det blir is (vanligvis i begynnelsen av november). Dvs. at den brukes både på varme sommerdager og på kalde novembermorgener med minusgrader. Siden oljeforbruket nå omtales som ikke spesielt alarmerende kommer jeg til å bruke båten et par måneder til, før den blir tatt opp slik at vi kan kompresjonsteste og sjekke plugger. I alle fall så lenge ikke oljeforbruket øker... Sitér dette innlegget Link to post
Å i sava Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 (redigert) En ting som skiller bilmotor fra en utenbordsmotor er "varm temp". Utenbords motorern min har 55grader som varm. Som mange vet f.eks 10-40 angir det første tallet hvor tynnflytene oljen er kald ( jo lavere jo bedre/tynnflytene) som er viktig for å få oljen kjapt rundt i motorer ved kaldstart. En kaldstart i -20 sliter mer på en motor enn en kjørertur mellom Oslo-Trondheim... Det siste tallet angir hvor tyktflytene den er som varm. Er det skikkelig varmt som i USA om sommeren vil man gjerne opp i 50 som det siste tallet - i en bilmotor. Min Mercury 115 4-takt skal ha 10-30. Med 55 grader virker det helt riktig etter mitt " regnestykke". Har en Ford E350 med en 7,3 liter International diesel og på kjører jeg 5-50 syntetisk. Gikk opp fra 10-40 til 5-50 og den klakker mindre på varm motor. Kjører man mineral olje på denne skal det i en tilsetning i oljen. 40 blir kanskje før tykk for en outboard som har 55 grader? Redigert 7.September.2009 av Å i sava (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Ikke at jeg tror det forandrer på saken men Kjøp deg en halvsyntetisk 10W/40 olje eller syntetisk 5W/40 olje om du vil gå bort fra 10w/30 olja. En annen sak er at jeg ville sjekket om oljenivået endrer seg noe ved at motoren ikke er tiltet helt inn, men litt lenger ut slik at kavitasjonsplate står tilnermet vannrett. Går også å se om forbruket blir borte ved at man ikke fyller helt opp til maksmerket på peilestaven. I liggende tilstand er det vel anbefalt at motoren skal ligge mot den ene siden( husker ikke hvilken). Etter bruk blir jo motorene ofte tiltet helt opp og det kan muligens være lurt at den heller mot "riktig" side. PS: dette var bare noen tanker. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 (redigert) Hohoi FredrikW, nå venter vi spent på pluggene! Fint at "Motor" tar frem Saab-historien som illustrerende eksempel på dårlig olje (Den berodde også på en konstruksjonsmiss som ikke tok hensyn til sterkt varierende forhold, om jeg husker rett) . Håper du ikke tar i bruk "motorbehandlinger" som midlertidig kanskje kan fjerne øket oljeforbruk (f.eks QMI) , men siden kan komme som en boomerang pga evt påførte tiltetninger i trange, men viktige kanaler. Har du fått en reell tilstandsendring i motoren, bør årsaken finnes mens det koster lite. Å få stabilisert en motor slik "Motor" beskriver på syntetisk olje er supert. Mht "risiko" ved eksperimentering er det vel litt lettere å velge belastning gjennom kjørestil med bil enn med båt. Men nok teoretisering om maten. Pluggene, hovmester, pluggene! Redigert 7.September.2009 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 13.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2009 Da har vi plukka ut pluggene, og det var faktisk ingen tegn til oljeforbrenning å se på dem. Hadde ikke kamera tilgjengelig, så det blir ingen bilder, men en mekaniker titta på dem og sa at de så meget greie ut. Skal få kjørt kompresjonstest etterhvert. Kan jo hende at det bare er jeg som er hysterisk i forhold til oljeforbruket, men har som forklart lenger opp i tråden et litt anstrengt forhold til motoren etter å ha hatt mye trøbbel med denne. Har gått rundt 800 nm denne sesongen, eller et sted mellom 80 og 100 timer, og totalt etterfylt 8-10 dl olje. Noe som kanskje er normalt for en motor fra 2004...? 80% av gangtiden har vært i 4-6 knop. Har ellers ligget minst 800rpm fra maks turtall. Blir spennende å se hva komptesten sier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.