Jump to content

Båtrelaterte nyheter i media. (kun linker, ingen diskusjon).

880

Recommended Posts

Fire unge danske mænd savnes efter forlis ved Mandal. (se ovenfor) Forfærdelig historie. Men tænk at tage til havs i dårligt vejr seks personer uden veste i en 15-fods jolle. :nonod: Ulykkeligt at sådan noget kan ske. Ulykkeligt og meningsløst.

For 15 år siden, da jeg endnu var ret uvant med bådlivet, havde jeg en 14 fods jolle som jeg havde kørt til Sverige for at fiske ørred ved Pukaviken. Det blæste 10-15 m/s fra vest så vi lå i læ af land og vandet var fladt, men det var jo også fralandsvind. Min ven, som jeg havde ombord, pressede mig igen og igen for at vi skulle gå længere ud for "det var der, fisken var". Jeg argumenterede, at et simpelt motorstop eller en ødelagt propel ville gøre, at vi drev til havs og dermed kom ud hvor søerne var meget større.

Vi endte med at skændes, da han følte, at han fik sin fisketur ødelagt af min forsigtighed og jeg til gengæld følte, at han pressede mig til at gøre noget uansvarligt. Vores venskab blev egentlig aldrig det samme efter dette, men jeg føler stadig den dag i dag at jeg gjorde det rigtige.

Andy

Man kan lese mer om ulykken her.   Og her. 

Som Andy sier: Det er 4 menn som fortsatt er savnet siden i går ettermiddag.

Den ene, som tok seg fra Odd, over holmene og over sundet inn til Skjernøya, har klart seg gjennom en oppsiktsvekkende strabasiøs ferd mot land for å få varslet. Jeg passerte selv dette farvannet i går. Jeg anslo vinden til omlag 12 m/s fra nordøst. Sundet som dansken svømte over mellom Skjernøya og øyene på utsiden er 600 m på det smaleste. 

Kullseilt båt funnet på Oddfjorden, og tatt på slep allerede kl 1621 i går ettermiddag.

I etterpåklokskapens grelle lys er det grunn til å spørre om hvorfor politiet ikke umiddelbart sendte ut en redningsskøyte for å søke gjennom farvannet som båten kom drivende fra!

Litt merkelig at journalistene ikke stiller det spørsmålet.

Svømmeturen til danske Søren fremstår nå som enda mer oppsiktsvekkende strabasiøs!

960x.jpg

Fire skadd i båtulykke

Fire personer ble skadet, én av dem alvorlig i en båtulykke natt til søndag.

Sitat:

Tre av mennene ble sendt til Voss sjukehus med lettere skader.

Den fjerde, en 24 år gammel mann, ble sendt til Haukeland universitetssjukehus med luftambulanse. Han pådro seg alvorlige skader.

Ulykken skjedde da båten kjørte på land i Osafjorden. Båten fikk store skader i sammenstøtet.

Drukna på Smøla

En mann i 60-årene druknet etter fall fra en båt i Smøla lørdag ettermiddag.

Sitat:

Mannen var 64 år og bosatt i Oslo, men altså på besøk på Smøla. Ifølge politiet skal han ha falt fra en båt og druknet.

- Det ble forsøkt gjenopplivning, men livet sto ikke til å redde, sier operasjonsleder Hallvard Haugseth i Nordmøre og Romsdal politidistrikt til NTB.

Fra fredag:

Båt gjekk på grunn

Ein mann om bord då seglbåten fekk trøbbel

Sitat:

Ein seglbåt med ein mann om bord gjekk fredag morgon på grunn ved Reksta i Flora.

Hovudredningssentralen kunne etter kort tid melde ifrå om at båten var dregen av grunnen.

Havarerte ved Reksta

Ein 35 fots seglbåt, «Wiking» av Hamburg, fekk motorhavari og gjekk på grunn ved Langevika på søraustsida av Reksta i morgontimane fredag.

Sitat:

– Vi var berre 10–15 minuttar unna, så vi fekk berga havaristen raskt, seier skipper om bord i «Flekkerøy», Mark-Rune Bannister. Han fortel at han såg at båten hadde stormsegl oppe då han passerte, og kort tid etter tok han imot naudrop på VHF.

Då dei hadde fått slep fast i havaristen, kom også redningshelikopteret frå Florø Lufthamn og redningsskøyta «Halfdan Grieg» til for å assistere.

Redigert av Capitaine (see edit history)

Ja til våpen på norske skip

Næringsminister Trond Giske (Ap) åpner for at det i enkelte tilfeller kan bli tillatt med væpnede vakter og våpen om bord i norske skip.

Sitater:

Bergensrederiet Odfjell har søkt politiet om lov til å ha væpnede vakter og våpen om bord i sine skip, til vern mot sjørøvere utenfor kysten av Somalia, skriver bt.no.

Statssekretær Rikke Lind (Ap) i Nærings- og handelsdepartementet (NHD) avviste denne uken at det ville bli åpnet for slik væpning.

Næringsminister Trond Giske er derimot av en annen oppfatning og sier til NRK at den nye loven om vaktvirksomhet, som trer i kraft 1. januar 2011, kan åpne for å tillate våpen i enkelte tilfeller.

Seniorrådgiver Anniken Enersen i rettsavdelingen i Utenriksdepartementet bekrefter at den nye loven kan føre til endringer.

– Vaktvirksomhet om bord på skip er ikke omfattet av den nye loven, og er heller ikke regulert nærmere. Rettstilstanden vil da bero på en tolkning og regulering av Skipssikkerhetsloven og den generelle våpenlovgivningen, sier Enersen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...