Jump to content

Båtrelaterte nyheter i media. (kun linker, ingen diskusjon).


880

Recommended Posts

Det er åpenbart at en del navigatører opererer med for små sikkerhetsmarginer:

 

Gikk på grunn, skyldte på månen

Fem skip satte seg fast på sandbankene utenfor sørkysten av England lørdag. Supermånen fikk skylden.

 

Sitater:

 

Skipene ble stående fast ved det smale sundet vest for Isle og Wight. Her er tidevannet kraftig, og sandbankene flytter på seg, men denne gangen var det månen som fikk skylden.

 

Supermånen gjorde lavvannet ekstra lavt!

 

Når månen er så nær oss som den var lørdag, blir kraften ekstra sterk. Det gjør springfloen litt høyere, og nippfjæren litt lavere enn normalt.

 

Ingen kom ikke til skade under grunnstøtingen, men skipene måtte vente på høyvann før de kom seg løs.

 

– Vi har sjekket alle sammen, forteller kystvakten til Daily Mail, og det var ingen skader. Bare overraskelse over å bli stanset på denne måten. Månen får ta skylden!

 

 

Jeg var selv på sjøen lørdag, riktignok med lystbåt, og droppet å gå gjennom et trangt og grunt sund som jeg vanligvis passerer gjennom, nettopp på grunn av svært lavt lavvann.

 

Det er lett for oss å le av dette, men der borte er det bare sand så de kjører med en helt annen margin enn oss som stort sett forholder oss til stein. Det er også slik at de må kjøre med små marginer fordi det ofte er ekstremt grundt.

Link to post

Det er lett for oss å le av dette, men der borte er det bare sand så de kjører med en helt annen margin enn oss som stort sett forholder oss til stein. Det er også slik at de må kjøre med små marginer fordi det ofte er ekstremt grundt.

 

Jeg ler ikke av disse grunnstøtingene. Er det ikke litt for alvorlig til å le av?

 

Det er ikke bare sand utenfor sørkysten av England. Er man uheldig, kan det stikke en bergnabb eller en stein opp av sanden slik at skroget får en eller flere flenger med dertil skadeomfang. Men at det er sandbanker der, og som flytter på seg, er tilfelle.

 

At man tidvis opererer med mindre sikkerhetsmarginer i England og flere steder i Europa i områder med sandbanker enn i Norge, kan jeg tildels være enig i, men selvsagt med unntak. Men viser eksempelvis bruk av tidevannstabell at man knapt får vann under kjølen, samt at et kraftig høytrykk, gjerne i kombinasjon med fralandsvind, kan bidra til å senke vannstanden ytterligere, bør man etter mitt syn finne alternative leder eller vente til det er nok vann for trygg passering når man også vet at sandbankene flytter på seg.

Link to post

To døde menn funnet i Meløy

To døde menn er funnet i fjæra i Meløy. Det var like før klokka 15 onsdag ettermiddag at politiet i Salten fikk melding om at en død mann var funnet i sjøen ved Storsand på Grønnøy i Meløy kommune.

 

Sitater:

 

– Så vidt vi har brakt på det rene er det to lokale fiskere som har vært ute for å dra garn som nå er funnet omkommet, sier Victor Madsen, jourhavende jurist ved Salten politdistrikt til Nrk.no.

 

Det er også funnet gjenstander som stammer fra et fiskefartøy.

 

Poltiet leter nå etter den tretti fot store tresjarklen som de to fiskerne var ombord i.

 

– Vi hadde ingen meldinger om savna personer da de to ble funnet omkommet. Men etter det vi vet er det to menn fra Meløy som ble funnet døde i fjæra opplyser Madsen til Nrk.no.

 

Han sier redningshelikopteret som er sendt fra Bodø i løpet av kort tid vil gå i gang med søk etter fartøy som kan være involvert i hendelsen. Letingen gjøres ikke enklere av at det er veldig dårlig vær i området.

 

– Det vil ta noe tid før redningsskøyta kan være på plass fra Træna på grunn av det dårlige været. Det er også svært dårlig sikt.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

Ocean One-konkurs rammer båteiere

Båtbygger Rune Andersen i Arendal har slått seg selv konkurs. Taperne er alle som har kjøpt Windy-kopier av ham.

 

Sitat:

 

Det har stormet rundt båtbygger Rune Andersen fra Eydehavn i flere år. Han tok med seg en utbrent Windy Scirocco 33 til Polen og kom hjem med Ocean One, båter nesten helt identiske med merkevaren til Windy. Slik ble det bråk av. Windy anla sak mot ham. Her tapte han, men likevel inngikk han et forlik med Windy, slik for at båtkjøpere i distriktet som hadde betalt inn store summer, ikke skulle bli tapelidende. All videre produksjon av Ocean One skulle stanses.

 

Men problemene stanset ikke med det. Båter som kom til Norge var langt i fra så ferdigstilte som lovet, og heller ikke sto de i forhold til de summene folk hadde betalt inn. Det ble nye runder med rettssaker og krig, og Andersen lovet å ferdigstille båter og gjøre opp for seg.

Link to post

Årets messenyheter kåret på Sjøen for alle.

Syntes dette var enda en spennende nyhet i fra Askeladden. Ikke før er C62 Cruiser kommet på markedet, så kommer enda en utgave av samme skrog, som bærer navnet C62 X-over, med en enorm uteplass og fiffige løsninger. Veldig bra! Ser frem til flere bilder av båten.

Link to post

Sjørøver vil beholde 13-årig datter for å slippe familien fri

– Gi meg den 13-årige datteren, så går dere fri, sier piratsjef til dansk gisselfamilie.

 

Sitat:

 

Ekstra Bladet har fått innpass på skipet, og har jevnlig kontakt med gisseltakerne. Kravet om løslatelse mot at den 13-årige jenta gis bort til piratlederen, er framsatt overfor avisens reporter under en samtale om bord. Kvinnene Birgit Marie og Naja må bære tradisjonell somalisk bekledning om bord, for ikke å virke opphissende på piratene.

 

 

I en del afrikanske land er det ikke ukjent at godt voksne menn gifter seg med jenter som er under 10 år gamle, noe som i vår kultur fortsatt blir sett på som grovt overgrep samt pedofili, selvsagt med unntak av en del personer som har komt til Norge fra Somalia og andre afrikanske land med flere hvor dette er relativt vanlig...

Link to post

Kolliderte med undervannsskjær

 

Båt kolliderte med stake på undervannsskjær utenfor Frøya. Staken skal/skulle ha blinkende rødt, men det er uvisst om det virket.

 

Her presterer journalisten å skrive, angivelig som sitat fra skipper på redningsskøyta: "- De fleste sjømerkene har solceller. Men det finnes fortsatt noen som har vanlige lyspærer som må skiftes ut." :headbang:

 

Synes journalister,dersom de ikke besitter kunnskapen, burde sjekke litt før de publiserer tull....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...