Jump to content

Båtrelaterte nyheter i media. (kun linker, ingen diskusjon).


880

Recommended Posts

17-åring skadd i båtulykke

En jente er til behandling på sykehuset i Kristiansand etter at jolla hun satt i kolliderte med en daycruiser.

 

Sitat:

 

I følge Agderposten skjedde ulykken i Lillesand havn, da båten jenta satt i traff en daycruiser. Mens den store båten kjørte sakte, skal jolla ifølge vitner som politiet snakket med ha holdt høy fart.

 

- Det var tre personer i jolla. Av disse ble jenta delvis kastet ut av jolla. Jenta ble fløyet til sykehus etter ulykken. Vi vet foreløpig ikke noe om tilstanden hennes, sier operasjonsleder Per Kristian Klausen til agderposten.no.

 

Ifølge vitenforklaringene holdt daycruiseren på 20 fot tre knop, mens farten på jolla jenta satt i kan ha vært så høy som 25 knop.

Link to post

Jeg viser til tidligere innlegg om fartsbegrensninger til sjøs.

 

Nå ser det ut til at det er duket for kollektiv avstraffelse fordi enkeltmennesker opptrer uansvarlig og fører båt med stor fart(som er et veldig relativt begrep) uaktsomt:

 

- Fartsgrenser på plass til neste båtsesong

Kyst-og fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen vil ha fartsgrenser til sjøs, og hun vil ha dem på plass til neste båtsesong.

 

Sitater:

 

Kyst- og fiskeriministeren, for tiden på båtferie på trøndelagskysten, vil be Kystverket utarbeide en forskrift om å innføre fartsgrenser til sjøs.

 

Hun håper å kunne sende den ut på høring i høst, og få den innført før neste båtsesong.

 

Nå kommer Berg-Hansen Redningsselskapet i møte.

 

For Kystverket blir dette en repetisjonsøvelse. I 2003 ble nemlig en slik forskrift innført og trukket etter tre uker.

 

- Daværende statsråd, Svein Ludvigsen, sto ikke imot kritikkstormen fra taxibåtnæring og kystinteresser.

 

- Men det kommer du til å gjøre?

 

- Ja, forsikrer fiskerimisteren under et landhugg i Brekstad på Fosen.

 

- Hvis fagfolkene slår fast at fartsgrenser vil bedre sikkerheten til sjøs, så vil jeg stå imot. Kan en slik forskrift rede liv, så er den verd det. Dette handler først og fremst om sikkerhet, men det har også med trivsel til sjøs og langs land å gjøre. Men en slik forskrift må ta høyde for at kysten er lang og at forskjellene er store fra Indre Oslofjord og hit til Trøndelag.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

Jeg lå på Oscarsborg den helgen og hørte alt på VHF'n. Og helt korrekt, båtens navn var Thor. Og alt gikk veldig fort fra den tok inn vann, til den ble slept inn på grunnere vann og til den gikk ned.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Kun 1/3 av grunnene merket i sjøkartene?

Eller har de smurt på litt, og det er 28.000 fra 0-20meter? Uansett skremmende få kartlagt.

 

Ut fra de undersøkelsene vi har gjort til nå, ha vi beregnet oss frem til at det kan være snakk om 28.000 grunner vi ikke har oppdaget, sier Sjøkartverket-direktøren.
På norske kart over skjærgården er det merket av 12.000 grunner, opplyser Sjøkartverket.

Jara Wynja

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...