Jump to content

Båtrelaterte nyheter i media. (kun linker, ingen diskusjon).


880

Recommended Posts

Ref. nyhetsinnleggene nr. 5848 og 6417.

 

Bigorgans_brod_307309b.jpg

 

Kollisjon på Ekofisk kunne blitt katastrofe

I høy fart og uten kontroll seilte «Big Orange» i sommer inn i et område med flere plattformer. Skipet var bare få meter fra å kollidere med plattformer der hundrevis av oljearbeidere lå og sov. Politiet utvider nå sin etterforskning.

 

Sitater(uthevinger av meg):

 

– Dette kunne blitt katastrofalt. Denne hendelsen definerer vi som en storulykke, sier Inger Anda, pressetalskvinne i Petroleumstilsynet (Ptil).

 

– «Big Orange» var nær ved å treffe flere andre plattformer. Skuta hadde en fart på mellom 6 og 7 knop og var bare fire til ti meter fra boligriggen «COSL Rigmar» – med flere hundre personer om bord. Skipet passerte i samme fart også plattformen Ekofisk Q som har plass til 120 ansatte, sier Anda.

 

Fartøyet var også nær ved å kollidere i en gassledning.

 

– Det kunne ført til store gassutslipp og påfølgende eksplosjon og brann, sier Anda.

 

Til slutt støtte skipet sammen med den ubemannede plattformen Ekofisk 2/4-W. Farten til skipet var på 9,3 knop. Ptil mener også de 21 personene om bord i «Big Orange» var i fare.

 

Årsaken til at fartøyet kom på kollisjonskurs, var at kapteinen hadde slått på autopiloten for å svare på en telefon. Da skipet seilte inn i sikkerhetssonen rundt Ekofisk, glemte han å slå av autopiloten.

 

– Det gjorde at båten reagerte helt feil på kommandoer fra brua og fikk dermed feil kurs, sier Anda.

 

Politiet har etterforsket kollisjonen. De har nå endret kapteinens status til mistenkt.

 

I tillegg til svikt om bord i fartøyet, mener Ptil at ansatte på Ekofisk, som skal gi nødvendig tillatelser når et skip kommer inn i sikkerhetssonene, ikke fulgte prosedyrene. De interne krav til inntak av fartøy ble ikke i tilstrekkelig etterlevd.

 

– Båten fikk autorisasjon til å entre sonene uten at de påklaget sjekkpunktene var utkvittert. Det ser vi alvorlig på. Det er operatøren som har det øverste ansvaret, sier Anda.

 

– På bakgrunn av Ptils rapport vil politiet etterforske de bakenforliggende forholdene i ConocoPhillips nærmere, vi utvider dermed vår etterforskning, sier politiadvokat Haaland.

 

Ptil varsler om to pålegg:

 

ConocoPhillips må innføre tiltak, som sikrer overvåking og kontroll med fartøy som skal entre og er inne i en sikkerhetssone, og at pålagte sjekkpunkter er utført før fartøy gis tillatelse til entring.

ConocoPhillips må sørge for at forslag til forbedringstiltak fra egen intern granskingsrapport blir innarbeidet i en forpliktende og tidfestet plan med ansvarlig for gjennomføring.

ConocoPhillips får også kritikk av Ptil for ikke å ha lært etter forrige skipskollisjon på Ekofisk i 2005.

 

Lagt til:

 

Tidligere har det vært skrevet i media at fartøyet fikk motorstopp og at det av den grunn drev bort i plattformen.

 

Her har det sviktet mange steder, både om bord på skipet og hos ConocoPhilips. I tillegg overvåker StatoilHydro Marin VTS installasjoner i Nordsjøen.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

Jeg viser til tidligere nyhetsinnlegg om Bavaria sin vanskelige økonomiske situasjon:

 

Kreditorene enige om Bavaria-plan

Kriserammende Bavaria Yachtbau GmbH har inngått en avtale med hovedkreditorene om å prøve å redde selskapet.

 

Sitat:

 

Redningsplanen involverer tilførsel av 55 millioner euro i frisk kapital samt nedskriving av 90 prosent av gjelden til Anchorage Advisors LLC og Oaktree Capital Management.

 

De to selskapene kontrollerer til sammen vel 95 prosent av båtbyggerens gigantgjeld på nær en milliard euro.

Link to post

To nye konkurser i Vestfold

E 18 BÅT AS i Larvik gikk i går konkurs etter ganske nøyaktig fire års drift. Samme dag meldte Brønnøysundregistrene at også Tønsberg-firmaet Ulviken Motorverksted er konkurs.

 

Sitater:

 

Vestfold-firmaet E 18 BÅT AS har fra lokalene i Løkka nær Larvik sentrum forhandlet merker som Ibiza, Morgan, Bever, Capelli, Benetau og Suzumar, Suzuki, Volvo Penta og Mercruiser, ved siden av å drive verksteds- og opplagsservice. Bedriften var autorisert merkeverksted for Suzuki.

 

I tillegg til dette ble det i går altså også meldt konkurs i Ulviken Motorverksted AS, Ulvikveien 29 i Tolvsrød, noen kilometer fra Tønsberg sentrum. Bedriften har blant annet solgt bruktbåter og båtelektronikk, og har levert service- og vektedstjenester for fritidsbåteiere.

Link to post

Dette er en nyhet fra i går som omtaler en båt som grunnstøtte og sank ved Kragerø:

 

Båt sank nord for Stråholmen

En 29 fots Vestbas sank nordøst for Stråholmen etter å ha gått på et skjær natt til tirsdag. Ingen ble alvorlig skadet, men en kvinne ble sendt til sykehus for sjekk.

 

Sitat:

 

En 24 år gammel kvinne fra Kragerø skal ble sendt til Sykehuset Telemark for undersøkelser. Skipperen en 46 år gammel mann fra Kragerø, vil bli anmeldt for forholdet.

 

Det er ikke mistanke om kjøring i alkoholpåvirket tilstand.

Link to post

Turistfiskere uten kommunikasjon

Ei snekke med tre fisketurister sør for Egersund fikk motorstopp. Mannskapet på redningsskøyta reagerer på at de ikke hadde kommunikasjon om bord.

 

Sitater:

 

...Da ble vi oppmerksomme på en snekke med tre personer om bord rett nord av Svetlingen, som stod og viftet med armene strakt ut fra kroppen. Da dette er et nødsignal dro vi for å kontrollere deres status. Da vi kom opp til snekken var det eneste vi forstod ”engine kaputt”. Vi prøvde å få klarlagt hvor de holdt til. Men pga språkproblemer ble det bestemt å slepe de til redningsstasjonen.

 

Det vi som ansatte i Redningsselskapet i ettertid reagerte sterkt på var at det ikke var utstyr ombord i snekka for å sende nødsignaler, ikke hadde utleier gitt et alternativt nummer, eller nummer til politi eller annen redningsetat. Utleier var tom for strøm på mobilen, og derfor kunne ikke nås av sine leietagere.

Link to post

LANDKJENNING__RLAN_1157568c.jpg

 

Seilbåt og redningsbåt fast i fjæresteinene

En seilbåt og en redningsbåt står bom fast i fjæra på Fitjan i Ørland.

 

Sitater:

 

Fra kjentfolk i området får adressa.no opplyst at begge båtene trolig vil bli liggende på tørt land i løpet av natta, før vannet igjen stiger.

 

Hovedredningssentralen fikk like før klokken 20 i kveld melding fra en seilbåt som hadde problemer i vinden i Ørland, og drev mot land. Området viste det seg å ha for lav vannstand for redningsskøyta «Ragnhild Berg». «Uni Helgeland» kom derfor til unnsetning fra Trondheim.

 

Adressa.no får opplyst fra Hovedredningssentralen på Sola at da man skulle slepe ut seilbåten fikk «Uni Helgeland» problemer med vannjet-motoren. Dette førte til at også redningsskøyta begynte å drive inn mot land, og nå står altså båtene fast i fjæra.

Link to post
LANDKJENNING__RLAN_1157568c.jpg

 

Seilbåt og redningsbåt fast i fjæresteinene

En seilbåt og en redningsbåt står bom fast i fjæra på Fitjan i Ørland.

 

Sitater:

 

Fra kjentfolk i området får adressa.no opplyst at begge båtene trolig vil bli liggende på tørt land i løpet av natta, før vannet igjen stiger.

 

Hovedredningssentralen fikk like før klokken 20 i kveld melding fra en seilbåt som hadde problemer i vinden i Ørland, og drev mot land. Området viste det seg å ha for lav vannstand for redningsskøyta «Ragnhild Berg». «Uni Helgeland» kom derfor til unnsetning fra Trondheim.

 

Adressa.no får opplyst fra Hovedredningssentralen på Sola at da man skulle slepe ut seilbåten fikk «Uni Helgeland» problemer med vannjet-motoren. Dette førte til at også redningsskøyta begynte å drive inn mot land, og nå står altså båtene fast i fjæra.

 

 

Stod rimelig tørt ja....

 

LANDKJENNING__RLAN_1157593c.jpg

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post

Jeg viser til tidligere nyhetsinnlegg om Bavaria sin vanskelige økonomiske situasjon:

 

Importøren: -Ingen krise i Bavaria

- Problemene i Bavaria er absolutt løst, og det er ingen grunn for kunder til å være bekymret. Dette sier daglig leder Lars-Erik Solvang (bildet) ved Lunde Båt Motor AS.

 

Sitat:

 

Bavaria-importøren i Leangbukta har mottatt reaksjoner fra kunder etter oppslagene om milliardtap og gjeldssanering hos den tyske båtbyggeren.

 

Ingen kan vite nøyaktig hva fremtiden bringer, men tiden vil vise om Bavaria overlever til tross for at importøren i Norge avblåser krisen.

Link to post

Stjal motorer for over 200.000

I løpet av natt til torsdag har noen stjålet hele 11 påhengsmotorer til en verdi av over 200.000 kroner fra båter i småbåthavna på Hildre.

 

Sitat:

 

- Vi fikk den første telefonen rundt klokken 10 torsdag morgen, og vi har grunn til å tro at alle tyveriene skjedde natt til torsdag, sier operasjonsleder Einar Rostad ved Sunnmøre politidistrikt til smp.no.

 

Politiet er nå interessert i alt som kan være observert i nærheten av småbåthavna natt til torsdag.

 

- Vi er interessert i alt av tips, både av ukjente biler og båter i området. Det er vel klart at det er mer enn en person som har vært på ferde her, sier Rostad.

Link to post

Greenpeace tatt med 1 250 bokser øl for mye

Boten lød på 20 000 kroner og ble betalt på stedet, skriver Svalbardposten.

 

Sitat:

 

Arctic Sunrise var i ferd med å forlate Tromsø og skulle videre til Amsterdam da tollerne foretok en rutinekontroll forrige torsdag.

 

Ifølge Truls Gulowsen, leder av Greenpeace i Norge, hadde de med seg for mye øl på grunn av en tellefeil. Totalt hadde de med seg 627 liter mer øl enn tillatt.

 

– Det var pinlig og veldig irriterende etter et fire måneder langt tokt til Grønland og Svalbard. Mannskapet mente det var 50 kasser øl om bord, men så viste det seg å være 120, sier Gulowsen.

Link to post

Slepebåt til Kristiansand og Farsund

Fiskeri- og kystminister Sylvia Brustad bekrefter i dag at slepebåten som skal stasjoneres på Sørlandet, kommer til å ligge i Kristiansand og Farsund.

 

Sitat:

 

- Det er rederiet som bestemmer hvor slepebåten plasseres. Men det de har bestemt er at det er Kristiansand og Farsund som blir hjemmehavn, sier fiskeri- og kystminister Sylvia Brustad til fvn.no.

 

Det betyr at slepebåten vil bytte på å ligge i de to sørlandsbyene.

 

Forutsetningen for beredskapen er at fartøyet skal være tilgjengelig på Sørlandet, fra Risør til Egersund, 24 timer i døgnet, 365 dager i året.

Link to post

Ref. tidligere innlegg på foraet om denne saken.

 

Må i fengsel etter båtulykke

Tresnekka med de fire tyskerne ble kløyvd i to og sank på sekunder da den berusede mannen kom dundrende med sin 28 fots cabincruiser.

 

Sitater:

 

En 48-åring er i Stavanger tingrett dømt til fengsel i 30 dager etter båtulykken ved Sjernarøy om ettermiddagen lørdag 4. juli i sommer.

 

48-åringen har innrømmet ruspåvirket kjøring og brudd på fritids- og småbåtloven og sjøveisreglene. Tre og en halv time etter ulykken hadde 48-åringen en promille på 1,64.

 

- På ulykkestidspunktet anslår siktede selv at han holdt en hastighet på ca 25 knop. Skadepotensialet ved sammenstøt var dermed stort. Skadepotensialet manifesterte seg også da han kolliderte med en åpen tresnekke. Kollisjonen rev av baugen/forstavnen på den andre båten slik at den umiddelbart delte seg på langs og sank. Det var fire personer i den andre båten. Alle havnet i vannet med den fare det innebærer. Siktede og en annen person som var i båt like i nærheten plukket raskt opp de fire personene, men ulykken kunne lett fått mer alvorlige følger. Videre trekker det i straffskjerpende retning at kjøringen fant sted over lang tid og en forholdsvis lang strekning, heter det blant annet i dommen.

 

I retten forklarte 48-åringen at han ble blendet av sola kort tid før ulykken, og at han mener tresnekka med fiskerne må ha skiftet litt kurs kort til før det smalt.

 

- Retten kan ikke se at dette trekker i formildende retning. Det var siktedes plikt å hold nødvendig utkikk. Med den promillen siktede hadde under kjøringen må den ha virket inn på både vurderings- og reaksjonsevnen. Retten legger til grunn at den sentrale årsaken til ulykken beror på siktedes samlede opptreden og ikke de øvrige omstendigheten han har pekt på, står det å lese i dommen.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...