Jump to content

Båtrelaterte nyheter i media. (kun linker, ingen diskusjon).


880

Recommended Posts

Skal redde øyboere med svevebåt

Mye is utenfor Strömstad gjør at sjøredningstjenesten sliter med å komme frem med vanlige båter.

 

Sitater:

 

Det svenske sjøredningsselskapet har nå overført en svevebåt fra østkysten til Strömstad og Tanum på vestkysten.

 

Grunnen er at det er mye is i området, noe som kan gjøre akutte syketransporter vanskelig.

 

Svevebåten skal settes inn dersom det er behov for raskt å komme beboere på de mange øyene langs kysten til unnsetning.

 

Båten som nå er stasjonert i Strömstad, kan ta seg frem over isen i nærmere 50 knops fart.

 

Pål Bustgaard, som er skipper på redningsskøyta Horn Flyer med base på Hvaler, forteller at det fredag var is i Kosterfjorden og at det fortsatt er mulig at isen legger seg tykkere også lenger ut til sjøs.

 

– Vi greier oss ennå ute i våre farvann, men blir det kaldt igjen nå, kan det fort legge seg is. Det kommer også litt an på vindretningen, sier Bustgaard.

Link to post

960x.jpg

 

Nå skal verdens største vikingskip bygges

Med penger fra hemmelige investorer.

 

Sitater:

 

Byggingen av verdens største vikingskip kommer i gang kommende månedsskifte. Lokalene i et tidligere skipsutstyrsbyggeri på Vibrandsøy i Haugesund ryddes og klargjøres for det historiske prosjektet.

 

Mens det mest kjente skipsfunnet, Osebergskipet, har en lengde på 21,5 meter og bredde på 4,7 meter, er tilsvarende mål på nybygget henholdsvis 35 og åtte meter, verdens største i moderne tid. Et av de største skipene omtalt i sagaen er Håkon Håkonssons kongeskip Kristsuden, bygget i Bergen rundt 1260, trolig mellom 46 og 49 meter.

 

Hårfagre skal bygges i eik og får et 300 kvadratmeter stort råseil av silke. Det skal leveres av Fosnes-bedriften Seglloftet Jøa, som med 25 års erfaring har levert seil til mange vikingskipskopier.

 

Skipet bygges med Olav Tryggvasons sagnomsuste krigsskip Ormen Lange fra år 999 som mal. Det skal i utgangspunkt ha de samme sjøegenskapene.

Link to post

Alvheim5_305928m.jpg

 

Supplybåt i motortrøbbel ved Alvheim

Klokken 21.48 mandag kveld fikk Hovedredningssentralen på Sola melding om at en supplybåt hadde motortrøbbel og lå og dunket inn i Alvheim-installasjonen.

 

Sitat:

 

–Vi har fått melding om at en supplybåt har problemer med maskineriet ved produksjonsskipet Alvheim, sier redningsleder Nils Ole Sunde ved Hovedredningssentralen til Aftenbladet.no.

 

Situasjonen ble ved 22-tiden mandag kveld ikke vurdert som alvorlig. Hvilken supplybåt det gjelder, var ikke Sunde kjent med.

 

– De har bedt om ressurser, og vi har sendt en Sea King-maskin fra Sola til Alvheim. Et helikopter fra britisk side er også på vei. Det er flere andre skip i området. Vi vurderer ikke dette som en nødssituasjon, sier Sunde.

Link to post

Piratvirksomhet utført av somaliere blir stadig mer lønnsom:

 

Rekordsum i løsepenger for gresk tankskip

Somaliske pirater satte mandag fri en gresk supertanker etter å ha mottatt et rekordbeløp i løsepenger.

 

Sitat:

 

Et fly droppet sju millioner dollar, tilsvarende cirka 39 millioner kroner, i en sekk på skipsdekket fra lav høyde. Det utløste i første omgang kamp blant piratene der to av piratene ble drept, noe som utsatte frigivelsen av skipet.

Link to post

Her følger en oppdatering av nyhetsinnlegg nr. 6723:

 

JVikingen_002_33306_333071m.jpg

 

Ingen tekniske feil på Tauferja

Kapteinen og en som skulle bli kaptein sto på brua da Tauferja gikk på grunn ved Grasholmen fredag. Det var ingen tekniske feil som gjorde at båten gikk på feil side av staken. Båten endret kurs da selvstyringen skulle kobles inn.

 

Sitater:

 

– Det var kapteinen og en som skulle sjekkes ut som kaptein på den ferja som var på brua da uhellet skjedde. Vi var om bord kort tid etter. Der fikk vi en rask orientering om det som var skjedd. Vi fikk forklart at uhellet skjedde da de på brua skulle koble inn autopiloten. Da fikk fartøyet en utilsiktet kursendring mot babord, sier Bjørn Kåre Dahl.

 

Statens Havarikommisjon for Transport, avdeling sjøfart, skal på banen ved alvorlige uhell til sjøs. I henhold til lovverket skal kommisjonen blant annet undersøke alle sjøulykker med norske passasjerskip, dersom mannskap, skipsfører eller noen annen som følger med skipet har eller antas å ha mistet livet eller har kommet betydelig til skade.

 

– Vi kommer ikke til å undersøke denne hendelsen. Vi må prioritere hardt, og denne hendelsen var ikke så alvorlig at vi kommer til å gjøre noe, sier Bjørn Bratfoss i havarikommisjonen for sjøfart til Aftenbladet.no.

 

Man skal ellers lese mye rart, her fra regionsjef for ferjene i Rogaland, Gaute Gangenes.... :lol: :

 

Gaute Gangenes i Tide Sjø sier at det er noe som kalles selvstyring om bord i Tauferja. Den fungerer ikke som en autopilot, der man kan legge inn kursendringer på innlagte posisjoner.

 

– Man kan koble inn selvstyringen, og da går båten rett fram, sier Gaute Gangenes.

 

Og at trafikksjef Frode Bjarkved ikke hadde fått med seg at ordningen med sjøforklaring er opphevet for snart to år siden, skremmer meg.

 

Man må nesten ha sjefstitler for å være så kunnsksapsløse. :giggle: Er det rart man ikke får tillit til dagens sjefer? :nonod:

Link to post

stikktittel_bilde_m_199446m.jpg

 

Statoil betaler 25 millioner for oljesøl

Statoil godtar å betale 25 millioner kroner i forelegg etter utslippet på Statfjord A i desember 2007.

 

Sitater:

 

– Vi planlegger og gjennomfører våre modifikasjoner og vedlikeholdsprogrammer på en bedre måte nå. Vi har også oppdatert 20 bøyelasteskip. Flere tiltak er gjennomført for å øke robustheten og tryggheten i våre lasteoperasjoner. For å hindre at noe lignende kan skje, styrer og overvåker vi disse operasjonene bedre nå, sier Eriksen.

 

Det var under lasting av olje fra Statfjord A til bøyelasteskipet «Navion Britannia» den 12. desember 2007 uhellet skjedde. Et brudd i lasteslangen førte til at 4400 kubikkmeter olje lekket ut i sjøen.

 

Utslippet er det største noensinne på norsk sokkel dersom man ikke regner med utblåsingen på Bravo i 1977.

 

I statsadvokatens avgjørelse peker påtalemyndigheten på at lasteslangen revnet 10 meter under havflaten på grunn av trykkstøt. Støtet var en følge av plutselig stengning av koblerventilen om bord på «Navion Britannia».

Link to post

Jeg viser til nyhetsinnlegg nr. 6740.

 

apikgev1wRBwoqc0fhG_334195m.jpg

 

Kollisjonsskip hadde ikke posisjonsutstyr

Oljeselskapet Marathon stiller ikke like strenge krav til sine forsyningsskip som Statoil.

 

Dere får være overbærende med journalisten. Det riktige her skal nok være at skipet mangler utstyr for dynamisk posisjonering(DP).

 

Det er lite oppløftende for sikkerheten til de om bord på både fartøy og rigg at det velges løsninger hvor det ikke eksisterer redundans ved svikt i fremdriften og hvor etablerte bransjestandarder ikke følges.

Link to post

22 sjøfolk settes i land

Enda en bøyelaster som frakter olje fra norsk sokkel skal flagges ut og norske sjøfolk settes på land.

 

Sitat:

 

- Skipet skal fortsatt gå mellom Heidrun-feltet og Mongstad. For å kunne anløpe Mongstad havn kreves godkjent tariffavtale for de ansatte om bord. Da må de nye eierne av Randgrid komme til oss og forhandle. Vi vil kreve norske lønninger om bord, sier Jacqueline Smith.

 

Hun legger til at sjømannsorganisasjonene har forståelse for at rederiene må kutte kostnader i dårlige tider.

 

- Men vi har vært gjennom vanskelige perioder tidligere også uten å sage over den greina norsk maritim industri sitter på, nemlig kompetanse.

 

Det hadde nok blitt mer støy om det ble gitt en åpning i regelverket for utflagging av personellet på de oljerelaterte installasjonene på norsk sokkel.

Link to post

Her er nok en artikkel som minner oss på at den magnetiske nordpolen er i relativt rask bevegelse i fra Canada og mot Russland. Jeg viser til en lignende artikkel fra nyhetsinnlegg nr. 6680, men som ikke er så omfattende.

 

Nordpolen flytter seg 64 km på et år

Den magnetiske Nordpolen er på vill flukt mot Sibir.

 

Sitater(utheving av meg):

 

- Det er en ganske dramatisk utvikling. Det har begynt å utvikle seg de siste tiårene og særlig de siste årene. Den videre utviklingen er ikke sikker, men det ville være naturlig at bevegelsen fortsetter og at den magnetiske Nordpolen passerer forbi den geografiske om noen tiår og havner i det nordlige Sibir, kanskje om 40 - 50 år, sier Knut Jørgen Røed Ødegaard.

 

Akkurat nå ligger den magnetiske Nordpolen i nærheten av Ellesmereøya i Canada. På sin ferd vil magnetnordpolen, om den fortsetter sin ferd i tiårene framover, da forlate Canada, passere den geografiske Nordpolen og ende i Russland. Men det kan også tenkes at den stopper opp eller snur.

 

DET ER MAGNETFELTET JORDKLODEN er omgitt av som har skylda.

 

Forskerne mener at feltet oppstår fordi jordkjernen av jern omgis av en metallisk væske som spinner raskt rundt kjernen. Dermed oppstår en dynamoeffekt som lager magnetfeltet.

 

Men de mener også at i løpet av de 4,6 milliardene år jorden har eksistert, så har magnetfeltene dødd ut og oppstått igjen med motsatt polaritet mange ganger, kanskje så mange som 400 ganger. Da har vi typisk vært uten magnetfelt i rundt 5000 år, før et nytt oppstår og Nordpolen og Sydpolen har byttet felt.

 

Er det det som er i ferd med å skje nå? Det er rundt 600 000 år siden det skjedde sist gang. Og estimatene sier ifølge Røed Ødegaard at det skjer hvert 500 000. år. Vi er altså på overtid.

 

- Det kan man bare spekulere på, men det er ikke usannsynlig at dette er starten på at magnetfeltet til jorden kommer til å dø ut, sier Røed Ødegaard.

Link to post

Forvist fjordfiskar fryktar forlis

Fjordfiskarveteran Terje Blomvik grur seg til ein ny torskesesong i skipsleia. I fjor gjekk det nesten gale.

 

Sitat:

 

Han siktar til fleire episodar i fjor i den sterkt trafikkerte skipsleia.

– Eg hadde opplevingar som set djupe spor. Store fartøy pløger leia for full fart. Det ser ut som dei stoler full og heilt på AIS-systemet. Dei ser knapt ut gjennom styrehuset, seier Blomvik.

 

AIS er eit system som automatisk varslar at skip er på kollisjonskurs. Problemet er at Terje Blomvik og fleire andre av sjarkfiskarane ikkje har AIS. Dermed fangar ikkje systemet opp dei minste båtane. Blomvik meiner AIS skaper farlege situasjoner, fordi dei som er på brua på dei store skipa stolar blindt på automatikken.

 

– AIS? For meg står det for Alle Idiotars System. Ikkje svarer dei på anrop på kanal 16, og ikkje vik dei ein tome frå satt kurs. Tre gongar i fjor vart eg nesten nedrent, medan eg låg med fiskelanterner og fulle lys og trekte garn. Berre ved å gi full fart framover gjekk eg såvidt klar ein stor båt. Ein annan gong måtte eg kutte rullen og kome meg unna, fortel Blomvik.

 

Det mangler ikke på "friske" kommentarer fra denne karen. :lol: Han har dog et poeng med at AIS kan skape falsk sikkerhet da det er mange farty som ikke er utstyrt med AIS. Men det er noe alle sertifiserte navigatører skal vite. Og jeg tror neppe noen bruker bare AIS for å få informasjon om trafikk rundt eget fartøy.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...