Jump to content

Båtrelaterte nyheter i media. (kun linker, ingen diskusjon).

880

Recommended Posts

No vil dei blokkere fjorden

Innbyggjarane i Fedje tek protesten eit steg vidare

Sitater:

Innbyggjarane i Fedje har fått nok. Dei vil blokkere fjorden som ei markering mot regjeringa si behandling av ubåtvraket.

Ubåtvraket som ligg utanfor Fedje har vore diskutert i fleire omgangar av politikarane, men no vil innbyggjarane i Fedje gå til aksjon.

Dei vil sperre Fedjeosen med småbåtar, og dermed blokkere båttrafikken, melder NRK.

:nonod:

Kjørte rett i fjellveggen

Søket etter folk i vannet er nå avsluttet. Føreren mistenkes for promille.

Sitat:

Klokken 04.34 natt til lørdag fikk politiet melding om at en båt hadde kjørt i fjellveggen like ved badeplassen på Helleneset i Bergen.

- Meldingen gikk ut på at flere personer skulle ligge i vannet, sier operasjonsleder Preben Wallestad ved Hordaland politidistrikt.

- Høy fart

Luftambulanse, redningsskøyte, politibåt, hundepatrulje, dykkere og et Sea King redningshelikopter fra Hovedredningssentralen deltok i søket etter personer i vannet.

Han må ha hatt stor fart, for det har vært en skikkelig knallhard smell

Gustav Landro, innsatsleder

Den 34 år gamle båtføreren varslet selv om ulykken. Hele fronten på fritidsbåten var knust. Likevel fløt båten etter sammenstøtet.

- Mannen har trolig våknet opp av smellet. Han klarte å ringe politiet og varsle om at han trengte hjelp. Men han var veldig uklar om det hadde vært flere i båten, så vi kjørte full utrykning, sier politiets innsatsleder på stedet, Gustav Landro.

Ifølge politiet har mannen fått skader i hodet og brystet da han krasjet. Han er sendt til Haukeland universitetssykehus med ambulanse.

- Han hadde altfor høy promille til å kjøre båt. Det vil bli tatt blodprøve av mannen, sier Landro.

Heiste sjørøverflagg på ubåt

En gruppe fra Rød Ungdom har i dag tatt seg ombord på en ubåt som ligger til kai ved Marvika i Kristiansand.

Sitat:

Aksjonistene tok seg ombord i ubåten og heiste et israelsk flagg og et sjørøverflagg.

Torsdag ble programmet "Brennpunkt spesial: Gaza-blokaden" sendt på NRK. Her ble det fortalt at et tysk ubåtverft bruker den kommunalt eide båthavna i Marvika i Kristiansand for tekniske tester, og at flere israelske ubåter har vært på besøk.

Redningsaksjon i Arendal

Politiet har i natt søkt etter personer i vannet og på land etter melding om en båt som lå opp ned.

Sitat:

Politiet i Agder fikk melding i halv firetiden natt til søndag om en båt som lå opp ned ute ved lille Skottholmen i Arendal. Tidligere hadde vitner hørt rusing av en påhengsmotor deretter et smell. Redningsskøyta i Arendal og luftamublanse ble sendt til stedet. Ingen ble funnet i vannet etter flere søk. Senere får politiet opplysninger om at to personer kan ha tatt seg inn på Langodden. Politiet sender ut en patrulje og finner fotspor fra to personer. Men fotsporene tar fort slutt og politi henter inn hund fra Farsund for å søke videre. Personene er ennå ikke funnet.

- Jeg fikk panikk

Utdrikningslaget sendte bruden med vannskrekk i paraglider. Det ble en iskald opplevelse.

Sitat:

Veronica Brakstad fra Radøy skal gifte seg 14. august. I den anledning arrangerte venninnene hennes utdrikningslag på Voss.

- Jeg har både vannskrekk og høydeskrekk. Kanskje de tenkte de skulle kurere den, sier bruden.

Hun ble overtalt til å prøve seg i paraglider over Vangsvatnet på Voss i ettermiddag.

Ble liggende i vannet

- Mens hun var i luften, stoppet plutselig båten som skulle trekke henne, sier en av venninnene, Randi Kristin Kvalvågnes.

Paraglideren mistet raskt høyde og krasjplasket i vannet.

- Da vannet kom på full fart mot meg, skjønte jeg at det var noe galt, forteller Brakstad.

Hun ble liggende i vannet et stykke fra båten som skulle ha trukket henne.

- Mannskapet ble litt febrilsk og begynte å rope. Hele utdrikningslaget måtte hjelpe til med å få dratt henne inn. Det blåste kraftig, så det var veldig tungt. Vi slet med å få henne inn. Det var veldig ubehagelig der og da, sier Kvalvågnes.

- En iskald opplevelse

Bruden var utstyrt med redningsvest, ellers hadde hun kun vanlige klær på seg.

- Det var iskaldt. På et tidspunkt merket jeg at jeg ble dradd nedover av selen jeg hadde. Da fikk jeg panikk, forteller hun.

Omsider klarte de å få trukket henne inntil båten. En annen båt kom ut for å hente dem.

- Den har også fått motorstopp, så vi har vel vært utpå vannet her en time, sier venninnen til bt.no ved 15.30-tiden.

Setter helsa på spill i Mexicogolfen

Folk går rundt med hodepine, er kvalme, kaldsvetter og føler seg ruset. Norske sjøfolk blir sjuke av gassene som kommer opp fra dypet i Mexicogolfen.

Nekter å gi risikotillegg

Rederiene har så langt nektet å betale risikotillegg til sjøfolkene som jobber i gassinfernoet over oljeutblåsningen i Mexicogolfen.

Klar til å betale risikotillegg

Mannskapet som arbeider i Mexicogolfen skal få risikotillegg, dersom dei har rett på det, lovar reiarlaga.

Mann savnet i Glomma

En mann i 50-årene er savnet etter at han falt ut av en robåt i Glomma litt nord for Rena i formiddag.

Sitater:

Han var iført en brun skinnbukse og grønn jakke. Ifølge politiet skal han ikke ha hatt redningsvest. Han er svensk statsborger og var på fisketur da han falt over bord.

– Han forsøkte å svømme mot land, men var under flere ganger, forteller mannen som sto på land å fisket da uhellet skjedde.

Han satte båten på Glomma igjen for å prøve å nå fram til fiskekameraten, men klarte etter hvert ikke å finne ham. Båten skal ha vært et stykke fra land da mannen ramlet ut i vannet.

Nødrakett fra utdrikningslag

Nødrakett utløste redningsaksjon i helgen. Alt man fant var et utdrikningslag.

Sitat:

Politibåten og to redningsskøyter ble sendt til området, men alt man fant var et utdrikningslag i Kviturspollen.

- De ville ikke innrømme noe, og vi kunne heller ikke bevise at de sto bak rakettoppskytingen, sier politioverbetjent Harald Lekven ved Fana politistasjon.

Fryktar for skipstunnelen

Vestlandsrådet meiner det er grunn til uro

Sitater:

Vestlandsrådet meiner det er avgjerande at ein snarast får lagt fram ei eiga sak til Stortinget om Stad skipstunnel.

– Bakgrunnen er dei mange store og grundige utgreiingane som allereie er gjort omkring Stad skipstunnel, melder Vestlandsrådet i ei pressemelding.

- Verdien av å få realisert Stad skipstunnel er ved fleire høve vist til som stor både med omsyn til generell samfunnsnytte, for auka tryggleik langs kysten, og miljøpolitisk.

Jeg viser til tidliger nyhetsinnlegg om denne saken.

Hevder ulykkesbåt ble kjørt for hardt

Men kapteinen på MS «Sollifjell» avviser påstandene.

Sitater:

Leverandøren av den splitter nye hurtigbåten MS «Sollifjell», Båtservice Mandal, hevder det ikke har skjedd feil under bygginga som kan forklare uhellet med fartøyet.

Hurtigbåten fikk i midten av mars omfattende skader mens den var på vei nordover på jomfrutur fra verftet på Sørlandet.

Kapteinen måtte søke nødhavn på Mørekysten, og ved kai viste det seg at hurtigbåten hadde fått omfattende skrogskader. Kapteinen ante ikke hvordan skaden hadde oppstått, spesielt siden været hadde vært godt.

Nå mener Båtservice Mandal at skadene skjedde i møte med grov sjø på jomfruturen nordover.

Kapteinen som kjørte båten da uhellet skjedde, Konrad Olsen, avviser at han kjørte båten for hardt.

– Det avviser jeg på det sterkeste. Det er eventuelt bare ønsketekninger fra de som kommer med disse uttalelsene. Jeg har gått med båt på Stadt fire-fem ganger før, og har aldri opplevd så godt vær som på denne turen, sier Olsen.

Før levering ble hurtigbåten utsatt for en hardværstest. Olsen mener skadene oppsto da, og at de utviklet seg etterpå.

– Båten må ha vært skadet før vi tok den i bruk. Hvis ikke båten tåler svak vind, så kan man ikke bruke båten, avslutter kapteinen.

Ingen av de nye hurtigbåtene blir tatt i bruk før Havarikommisjonen har funnet årsaken til uhellet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...