Jump to content

Båtrelaterte nyheter i media. (kun linker, ingen diskusjon).


880

Recommended Posts

Jeg viser til nyhetsinnlegg nr. 7264.

 

Manøvreringa svikta

Mye tyder på at svikt i manøvreringssystemet er årsaka til at bilferga Tresfjord krasjet inn i fergekaia på Furneset i går.

 

Sitater(uthevinger av meg):

 

Ikke noe tyder så langt på menneskelig svikt.

 

Fjord1 MRF har ikke konkludert, men har hatt samtaler med mannskapet på Tresfjord, sier teknisk sjef Glenn Sandberg.

 

- I samtalene har det kommet frem at fartøyet ikke har oppført seg slik vakthavende navigatør hadde forventet ved jevne anløp, og det gir oss grunn til å tro at det er bakenforliggende grunner til ulykka, og ikke menneskelig svikt, sier Sandberg,

 

Fjord1 MRF har satt i gang testing av "Tresfjord". Det startet allerede mandag. representanter for systemleverandøren er ombord i ferga.

 

- De har gjort en grundig sjekk av alle aignaler og bevegelser i systemet. Foreløpige tilbakemeldinger derfra kan tyde på at den rapporten vi har fått fra mannskapet er riktig, nemlig at det har vært uregelmessigheter i systemet. Men det er for tidlig å konkludere, sier Sandberg.

Link to post

Jeg viser til nyhetsinnlegg nr. 7274 og flere andre.

 

Bygger om nye hurtigbåter etter havari

I mellomtiden må Båtservice Mandal betale store dagbøter.

 

Sitat:

 

Båtservice Mandal AS bygger nå om de nye karbonbaserte hurtigbåtene som skal brukes i Troms.

 

Bakgrunnen er uhellet i midten av mars med den splitter nye hurtigbåten MS «Sollifjell» som plutselig fikk omfattende skrogskader på jomfruturen nordover fra verftet på Sørlandet.

Link to post

Jeg viser til tidligere innlegg om støy og vibrasjoner om bord i politibåten "Kjølen".

 

«Kjølen» lagt til kai

Fikk i morges forbud mot å være i drift.

 

Sitater:

 

Det var verneombudet til politiet som gav politibåten «Kjølen» dette forbudet.

 

STØY OG VIBRASJON: Grunnen til at «Kjølen» fikk forbud mot drift var for høyt støy og for store vibrasjoner i båten. Båten har tidligere også vært i arbeidstilsynets søkelys for de samme problemene. Den gang fikk politiet beskjed om å iverksette tiltak mot støy.

Link to post

Nesten ny motor eksploderte

På vei hjem fra Skagen gikk Kim Heglunds motor i biter uten forvarsel. Nå er han skuffet over oppfølgingen fra Volvo Penta.

 

Sitater:

 

– Med en motor som er fire år gammel hadde jeg trodd at jeg ville få hjelp til en ny motor, enten på garantien, eller på forsikringen, men ingen vil ta i saken, og det er som å sloss mot vindmøller, forteller Nesøya-mannen til Seilas.

– Folk fra Volvo Penta her i Norge vil ikke komme å se på den i gang, selv om det sannsynligvis er en produksjonsfeil. Det er svært overraskende, sier Heglund som selv jobber i metallindustrien og vet hvor viktig det er med kvalitetskontroll.

 

Seilas tok med vår motorekspert, Christian Zaborowski, for å høre hans mening om motoren.

– Motorblokka har sprukket på begge sider. Den ene siden er det et stort hull inn til veiva. Ingen ting tyder på at motoren har vært for varm. Da ville man sett det på malingen. Om det hadde kommet bensin inn i dieselen kunne dette også ha oppstått, men drivstoffet i filteret tyder ikke på det. Sannsynligvis har råden eller veiva brukket og knust motorblokkens sidevegger. Det kan skje om en av sylinderne skjærer seg, men da ville turtallet falt før motoren stoppet.

 

Han har mest tro på at det har vært en materialsvakhet i motorens råde. Han ville ikke vært forundret om at denne svakheten kan være på andre motorer også, og mener det vil være en oppgave for Volvo Penta og sjekke, slik at andre ikke får tilsvarende problemer.

 

Kim Heglunds båt er fra 1985, og originalt satt det en Volvo Penta 2003 motor om bord. Etter 20 år hadde den gjort jobben. Det skjedde utenfor Marstrand i sommerferien.

– Vi kontaktet Rimgens Varv, og de kunne montere ny motor for oss i løpet av en uke.

Etter motorstoppen i mai ble båten slept hjem til Asker hvor den ble satt på land på Holmen.

Volvo Penta forhandler Holmen Motor AS kontaktet da Volvo Penta Norge for meg og anbefalte Volvo Penta Norge å ta en tur å se på motoren da dette måtte sies å være et spesielt tilfelle. Deres svar var at dette var noe for Volvo Penta Sverige og ikke noe for dem. De tok seg ikke bryet å se på motoren en gang. Motoren var kjøpt i Sverige og ikke Norge.

Etter nærmere granskning, viser det seg at lovgivningen er forskjellig i Norge og Sverige på dette punkt. I Sverige har man kun 3 års garanti, mens i Norge er det 5 år.

Ringens Varv i Marstrand tok det opp med Volvo Penta Sverige, men fikk det motsatte svar, dette var noen for Volvo Penta Norge.

 

 

Her er det noen som blander sammen begrepene garanti og reklamsjon. Volvo Penta har ikke 5 års garanti på sine motorer i Norge. Men man kan reklamere for feil eller mangler i inntil 5 år med utgangspunkt i forbrukerkjøpsloven om produktet er kjøpt av forhandler i Norge.

Link to post

Småbåt krasjet med ferje. Tysnes-Stord området.

 

Det ble nok en ulykke med dødelig utfall:

 

Mann døde etter kantring

Én mann omkom da en småbåt kantret ved 19-tiden. Kameraten hans, som også satt i båten, har overlevd.

 

Informasjonen i linken din er blitt oppdatert, og i den står nå blant annet dette:

 

Politiet fikk først melding om at småbåten hadde kollidert med fergen MF «Utstein». Dette ser ut til å være feilaktig.

 

Ifølge kapteinen på MF «Utstein» var den 64 meter lange fergen ikke involvert i kantringen. Den bisto bare i redningsaksjonen.

 

- En liten båt med to mann i har kantret. Vi så at de lå i sjøen og gikk bort og tok dem om bord, sier kaptein Leif Inge Steinsbø.

 

Tilfeldigvis var det en lege om bord som hjalp til med førstehjelp. Ifølge kapteinen er det en liten fritidsbåt som har kantret uten at noen andre båter var involvert.

 

Politiet fester lit til fergemannskapets forklaring om ulykken, ifølge operasjonsleder Trond Friberg ved Haugaland

 

- Vi fikk først melding om at det var en kollisjon mellom fergen og småbåten, men dette ser ut til å ha vært feil informasjon, sier Friberg.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

- Turistfiskarbåtar bør merkast

Redningsselskapet vil at båtar som blir leigd ut til fisketuristar skal uniformerast. Dei siste åra har fleire turistar omkome på fiskeferie i Noreg. Redningsselskapet fryktar fleire dødsulukker.

 

Sitat:

 

- Båtane burde vere uniformerte, gjerne mala i ein sterk farge og nummererte eller ha eit flagg med eit nummer, seier Johansen. - Då hadde det vore mogleg å kalle opp utleigar på VHF for å kunne avgrense søksområdet.

 

Dette forslaget ville vel vært på grensen til diskriminerende. :giggle:

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

:nonod:

 

Fjordbåtfører på en god snurr

Føreren av MS «Maria» tatt etter «underlig» kjøring midt på Sognefjorden.

 

Sitater:

 

Det var øyenvitner som oppdaget den høyst spesielle kjøringen på Sognefjorden.

 

Ifølge Sogn Avis skal kapteinen i 40-årene ha vært alt annet enn edru. Med turister og leirskoleelever som vitne, ga fjordcruiseren bånn pinne mot Esefjorden.

 

Da så flere bekymrede vitner grunn til å melde fra til politiet.

 

I forkant skal kapteinen om bord ha hoiet og skreket.

 

Ved Sogn og Fjordane politidistrikt får bt.no opplyst at det er tatt blodprøve av mannen. Politiet mistenker at han har ført båten med alkohol i kroppen.

 

PROMILLEDRAMA I SOGNEFJORDEN

– Føraren var full

Augevitne meiner at føraren av MS "Maria" var full og ute av stand til å ta vare både på seg sjølv om skyssbåten.

 

Sitat:

 

– Han var rett og slett full og klarte knapt å gå. Eg torer ikkje å tenkje på korleis dette kunne gått om det hadde vore passasjerar om bord i båten, seier eit nederlandsk ektepar, som eigentleg stod og naut fjordutsikten då dei ufrivillig vart vitne til promilledramaet.

 

Etter det Sogn Avis har grunn til å tru har føraren av båten tek med seg MS "Maria" utan løyve frå eigarane og hadde ingen grunn til å køyra båten heilt frå Marifjøra til Balestrand.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

Abramovich rasende etter yatch-mangler

I følge det danske nettstedet pleasure.dk skal Roman Abramovich være rasende etter at det er oppdaget flere problemer med hans nye yatch.

 

(Ja, jeg vet det er skrivefeil i journalistens overskrift, men jeg gidder ikke rette dem.)

 

Dette må vel være et ekstremt utfall etter at antijanteloven har hatt så gode kår de senere år:

 

Og som om ikke det var nok har det blusset opp en etisk konflikt på verftet. Abramovich vil ha møbler med skinn fra eksotiske dyr i massasjerommet. Dette har ført til konflikt med verftet, som er skeptiske til hvorvidt skinnene kan anskaffes på lovlig måte.

 

Ifølge antijanteloven skal man visst vise at man er rik og gjerne på en mest mulig vulgær og uetisk måte. :nonod:

Link to post

Båtførerbeviskravet bør gjelde alle

Ordningen med båtførerbevis bør etter hvert gjelde for alle, også folk som er eldre enn 30 år.

 

Sitat:

 

Det mener kristiansandspolitiet.

 

– Jeg ser jo at mange av dem vi tar er over 30 år, så det hadde gjerne vært behov for at forskriften om båtførerbevis gjaldt dem også, sier politiførstebetjent Kenneth Fidjeland til NRK.

 

– Vi har nok en kategori mennesker som er mellom 30 og 50 år som i stor grad hadde hatt nytte av en skolering, sier han.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...