Jump to content

Båtrelaterte nyheter i media. (kun linker, ingen diskusjon).

880

Recommended Posts

1266834021000_baat_3071619708x708r.jpg

Legger bort «Lea Marie»

Etterforskningen i saken hvor en fisker fra Averøy omkom utenfor Senjahopen avsluttes.

Sitater:

Havarikommisjonen kommer ikke til å etterforske mer i saka der en sjarkfisker fra Møre og Romsdal omkom.

Sjarken «Lea Marie» ble meldt savnet den 10. februar da den gikk fra havn i Senjahopen.

Båten ble funnet drivende 35 nautiske mil nordvest fra Andøy, og den 46 år gamle Dirk Kreutziger fra Averøy ble funnet omkommet ombord.

Ifølge politiet døde sjarkfiskeren av et hjerteinfarkt.

Havarikommisjonen ble automatisk koblet inn i saken. Men nå sier havarinspektør Tønis Sørensen at det ikke var noe galt med sjarken.

1267015516000_Havarist_3095794708x708r.jpg

Småsjark sank ved kai på Frei

Tre mann reddet seg så vidt i land

Sitat:

I 10 kuldegrader og skavlete sjø ville ikke de tre karene om bord hatt en sjanse hvis de havnet i sjøen. De rakk til land på Frei rett før småsjarken gikk til bunns.

– Det kunne gått riktig ille. Vi ville ikke greid oss mange minuttene i det kalde sjøvannet. Det erkjenner eieren av den 24 fot store plastsjarken i en samtale med Tidens Krav.

Det var nervepirrende minutter fra de oppdaget at båten var lekk, og til de var velberget oppe på brygga i småbåthavna i Flatsetsundet.

Båteieren peker på to mulige årsaker til havariet. Enten fikk skroget skader da han kjørte ut fra den islagte småbåthavna, eller så skyldes det noe han kjørte på ute i rom sjø.

Selv mener han det er kollisjon med en tømmerstokk eller noe annet som drev i sjøen som er årsaken. Vel ute av småbåthavna smalt det nemlig kraftig og de tre falt over ende i båten.

Jeg har ikke satt meg inn i det aktuelle farvannets beskaffenhet, men en tredje mulighet til skroglekkasjen kan jo være en mulig grunnstøtning...

Ettelyser eier til sunket båt i Moss

Sitat:

-En fritidsbåt som har sunket i Kanalen, kan bli et problem for havnevesenet. Eieren er som sunket i jorden.

Mvh Spigney

Fortsettelsen...

Sitat:

-Jeg synes ikke havnevesenet har vært så hyggelige med meg. De sa jeg måtte være vekk innen mandag, så da får jeg vel klare det, sier den optimistiske båteieren som sliter med vann og kulde.

Mvh Spigney

Comabar-169_jpg_632294c.jpg

- 100 meter fra grunnstøting

Skip med 800 tonn last om bord drev hjelpeløst mot grunne i Fensfjorden i natt. Berget av Kystvaktskip.

Sitat:

Lasteskipet MS «Comabar» var bare minutter fra å gå på land da det mistet motorkraften i Fensfjorden i natt.

- Vi fikk melding om at MS «Comabar» hadde fått problemer med regulatoren som styrer farten forover og akterover. Kapteinen måtte stanse maskinen og skipet kom i drift, forteller skipssjef Endre Barane på KV «Ålesund».

Kystverkets trafikksentral fikk melding om problemene og kalte opp kystvaktskipet.

Båtbrann i Byfjorden

Brannvesnet fikk melding om brennende trebåt mellom Bergen og Askøy.

Sitat:

– Det skal ha vært røykutvikling eller brann om bord, sier operasjonsleder i Hordaland politidistrikt, Preben Wallestad, til BA.no.

Brannvesenet rykket ut med dykkerbåt. Hovedredningssentralen ble også varslet.

Klokken 2030 meldte båføreren at han hadde klart å slukke brannen selv.

1267432050000_nettredningsskoyta_3114039708x708r.jpg

Sjark på grunn

Fisker ble plukket opp av redningsskøyta «Reidar Von Koss».

Sitat:

Det ble slått alarm da en sjark gikk på grunn ved innløpet til Trollsundet mellom Ingøy og Rolvsøy i 05.30-tiden mandag. Redningsskøyta «Reidar Von Koss» fosset ut til havaristen, og plukket opp en mann i 60-årene, opplyses det fra Vestfinnmark politidistrikt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...