Jump to content

Båtrelaterte nyheter i media. (kun linker, ingen diskusjon).


880

Recommended Posts

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Brennende fiskebåt sank

En 40 fots fiskebåt sank i Sørøysundet utenfor Hammerfest i Finnmark etter at den sto i full fyr og flammer.

 

Sitat:

 

Båten«Bårdfjord» sank like før klokken seks utenfor Kårhamn i Sørøysundet, forteller Jakob Carlsen, redningsleder ved Hovedredningssentralen Nord.

 

Redningsskøyta «Ulabrand» var på stedet og forsøkte å holde fiskebåten flytende.

 

Ifølge Carlsen skal en fiskebåt ved navn «Charlotte» ha registrert nødraketter fra båten. Denne båten skal så ha plukket opp én mann fra en redningsflåte.

Link to post

Jeg viser til tidligere innlegg som omhandler denne saken.

 

Det ble i dag fattet vedtak i IMO(International Maritime Organization - FN sin internasjonale sjøfartsorganisasjon) for at det kan etableres trafikkseparasjonssystemer utenfor kysten av Vest- og Sørlandet fra og med 01.07.2011 for alle tankskip og andre fartøy på 5000 bruttotonn eller mer hvor disse trafikkseparasjonssystemene i all hovedsak vil ligge utenfor norsk territorialfarvann(utenfor grensen på 12 nautiske mil fra grunnlinjen på kysten):

 

Pressemelding , 29.11.2010

Nr.: 87/2010

 

Internasjonal aksept for etablering av seilingsleder utenfor kysten av Vestlandet og Sørlandet

Norge fikk i dag fullt gjennomslag for sitt forslag om etablering av et seilingsledsystem utenfor kysten Vestlandet og Sørlandet. Dette ble vedtatt av Sjøsikkerhetskomiteen i FNs sjøfartsorganisasjon IMO. - Systemet innebærer at skipstrafikk som medfører forurensningsfare flyttes lenger ut fra kysten. Dette bidrar til å styrke sjøsikkerheten og sikre norske myndigheter bedre responstid ved fare for akutt forurensning, sier fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen.

Link to post

Full støtte til norsk forslag om ankerhåndteringsfartøy

Norge fikk gjennomslag for sitt forslag om utvikling av stabilitetskriterier og skipsspesifikke retningslinjer for fartøy som er engasjert i tauing og ankerhåndteringsoperasjoner.

 

Sitater:

 

Norge fikk i dag full støtte fra FNs sjøfartsorganisasjon IMO for sitt forslag om at IMOs underkomité for stabilitet, lastelinje og sikkerhet på fiskefartøy (SLF) skal utvikle globale stabilitetskriterier for fartøy engasjert i tauing og ankerhåndteringsoperasjoner, slik at skipsspesifikke operasjonelle retningslinjer for disse fartøyene kan utarbeides.

 

Forslaget er en oppfølging av anbefalingene fra undersøkelseskommisjonen som ble nedsatt etter ulykken med Bourbon Dolphin i 2007 der åtte mennesker mistet livet.

 

På en diplomatkonferanse i Manila i juni i år, vedtok IMO å inkludere retningslinjer for opplæring av offiserer på fartøy som er engasjert i ankerhåndteringsoperasjoner i den reviderte STCW-konvensjonen. Dette var også etter forslag fra Norge, som en del av oppfølgingen etter Bourbon Dolphin-ulykken.

Link to post

Jeg viser til tidligere innlegg om Nidelv sin vanskelige økonomiske situasjon.

 

Nidelv flytter til Kina

Tradisjonsrike Nidelv båtbyggeri i Arendal flagger ut produksjonen til Asia. -Kostnadene i Norge er før høye, sier ledelsen.

 

Sitater:

 

Bedriftens ledelse har i lenger tid forsøkt å finne en vei ut av det økonomiske uføret som bedriften har havnet i. Finanskrisen rammet båtbransjen hardt, og Nidelv fikk sin del av julingen.

 

Selskapet er i forhandlinger med kreditorer om en løsning som begge parter kan leve med. Løsningen blir sannsynligvis å flytte hele båtproduksjonen til Kina.

Link to post

Mannskap reddet etter båthavari i Finnmark

Satte i gang aksjon etter at man ikke fikk tak i mannskapet.

 

Sitater:

 

Hele mannskapet ble reddet av et Sea King-helikopter da en sjark havarerte 30 nautiske mil nordvest for Slettnes fyr i Finnmark mandag morgen.

 

Hovedredningssentralen fikk melding fra sjarkens nødpeilesender klokka 8.30 mandag morgen.

 

Siden man verken fikk tak i mannskapet via radio eller telefon ble redningsskøyte, kystvaktskip og et Sea King-helikopter sendt ut til den 36 fot store havaristen.

 

– Redningshelikopteret kom frem like før ti, og fant båten drivende dypt i vannet med tre mann ombord som hadde tatt på seg redningsdraktene. De fikk mannskapet til å gå over i flåta, og heiste dem over derfra, sier redningsleder Jakob Karlsen til NRK.

 

 

Alle slapp uskadd fra hendelsen. Delbekk forteller at årsaken til havariet trolig var brottsjø.

 

– Brottsjø har trolig kortslutta hele det elektriske anlegget på båten, sier redningsleder Ørjan Delbekk ved Hovedredningssentralen for Nord-Norge til NTB.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...