Douro Svart 25.Mai.2006 Del på Facebook Svart 25.Mai.2006 Shit happens. Ingvar kunne med fordel ha spart seg for sitt surmagete oppstøt. Han vet vel neppe hvorfor båten grunnstøtte. Og man får gå ut fra at skibsføreren hadde minst D5L, som kreves for denne båten. Da er det i alle fall ikke opplæring og kompetanse det skorter på. For det første: Jeg er litt usikker på om dette er rette tråden til å ha slike diskusjoner i. Vel vitende om at det var jeg som begynte... For det andre: Jeg kan ikke se at noen Ingvar har kommentert gårdagens grunnstøting her. Det eneste som kan ligne på et "surmaget oppstøt" var vel innlegget mitt - så det er vel opp til meg å svare, da. For det tredje: Jeg mener selvsagt at båtføreren har vært "uheldig", i vanlig norsk betydning av det ordet. Men jeg løy ikke, da jeg gav uttrykk for at dette ikke var det første adjektivet som rant meg i hu, da jeg leste om grunnstøtingen. Disse adjektivene begynte riktignok også med u- - men jeg skal avstå fra å gjengi de her, da jeg nok egentlig er enig i at surmagethet er ingen tjent med. For det fjerde: Jeg er ikke enig i at vi skal slå oss til ro med at "shit happens". Tvert i mot - man bør utnytte alle ulykker og nestenulykker til å trekke erfaringer, slik at man forhåpentligvis kan redusere faren for at slikt skjer igjen. Jeg er derfor ikke enige med de som kritiserer at man på diskusjonsfora som dette forsøker å resonere seg fram til hva årsaken til ulykker kan være. Også selv om noe av det som framføres kan oppfattes som "synsing", og som å være basert på svært mangelfull nautisk kompetanse. Jeg mener at man både innenfor fritidsbåt-verdenen og i yrkesmessig sjøfart er for lite flinke til å foreta systematisk erfarings-læring. Innenfor for eksempel luftfarten og oljeindustrien er de nok (heldigvis) kommet en del lengre med å innføre og etterleve slike kvalitetssikringssystemer. For det femte: Jeg er nok heller ikke umiddelbart enig i at man kan trekke som konklusjon at kompetansen er OK, med henvisning til at en båtfører innehar et sertifikat. Dette har med forskjell på formal-kompetanse og real-kompetanse å gjøre. For det sjette: Dersom det forholder seg slik at fritidsbåtførere som er utrustet med kartplottere foretar seilaser som er farlige, ved at de ukritisk navigerer inn i farvann som de ellers ikke ville gjort - eller ved at de lar "kartplotter-navigasjon" erstatte alminnelig sjømannskap - ja så er det en lærdom som mange bør ta til seg. Også de som underviser ved læreanstaltene som gir formalkompetanse i navigasjon. For dersom det er riktig, er det jo grunn til å stille spørsmål ved om ny teknolig bidrar positivt til sikkerheten eller ikke? (At ny teknologi bidrar positivt på andre områder (f.eks. makelighet) er vel alle enige om). For det syvende: Jeg synes at det er litt merkelig at det er så få som er opptatt av forskjellen mellom kartplottere og elektroniske kart. Elektroniske kart kan ha høyst ulik kvalitet. Jeg mener at det er meget uheldig at vi har vært vitne til en utvikling som har medført at det er en rekke ulike leverandører og produsenter av elektronsike kart. Etter min mening burde det kun være én produsent av sjøkart, nemlig det offentlige kartverket. Slik det er nå, kan man aldri vite hvilket kart som er "best" i de ulike farvannene. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 25.Mai.2006 Del på Facebook Svart 25.Mai.2006 Luksusyacht sank – to reddet http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/05/25/467181.html Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Jan Rune Svart 25.Mai.2006 Del på Facebook Svart 25.Mai.2006 Reddet fra holme Sitér dette innlegget Jan Rune Link to post
Goddis77 Svart 25.Mai.2006 Del på Facebook Svart 25.Mai.2006 Forlatt båt funnet. Fedrelandsvennen Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.Mai.2006 Del på Facebook Svart 25.Mai.2006 Sjöfyllerist greps i Strömstad Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
John_Kr Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 Mer bråk i Redningsselskapet http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1330096.ece Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Oteren Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 Bildeserie i Fævennen fra båtmessen i Arendal Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 Den første av forsvarets fregatter - KNM Fridtjof Nansen - kommer fra Spania om en uke Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 Sunnmøringer slåss om slepebåt i Marokko Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Geir Kallevik Svart 28.Mai.2006 Del på Facebook Svart 28.Mai.2006 Være på sjøen, det e fali det.. http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=92352&cat=5865 Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 28.Mai.2006 Del på Facebook Svart 28.Mai.2006 Store båter skaper problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 28.Mai.2006 Del på Facebook Svart 28.Mai.2006 Lager tryggere sjøvei. Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 29.Mai.2006 Del på Facebook Svart 29.Mai.2006 105 norskregistrerte skip på over 25 bruttotonn var involvert i sjøulykker i 2005. Det er 37 flere enn året før. Flere ulykker også blandt dem med opplæring....... Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
goggen Svart 29.Mai.2006 Del på Facebook Svart 29.Mai.2006 De mest beglodde båtene Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Douro Svart 29.Mai.2006 Del på Facebook Svart 29.Mai.2006 11 døde i spøkelsesbåt Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 29.Mai.2006 Del på Facebook Svart 29.Mai.2006 Mann druknet ved Hvaler: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/05/29/467537.html Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Kaba Svart 30.Mai.2006 Del på Facebook Svart 30.Mai.2006 Gratis internett om bord i sommer her Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 30.Mai.2006 Del på Facebook Svart 30.Mai.2006 Innfører felles fartsgrense til sjøs Sju av åtte kystkommuner i Vest-Agder vil innføre felles fartsgrense til sjøs, på 5 knop 50 meter fra land. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Kjell E Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Tollvesenet har beslaglagt Innnsmuglede båter. Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
lippert Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Se den nye fregatten! I morgen (torsdag) formiddag kan du få se Forsvarets nye fregatt inn Oslofjorden. Åpent skip i Oslo de neste dagene. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Snoopy Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Fra dagens Glåmdalen: http://www.glomdalen.no/nyheter/article2127141.ece Ror hjem til Norge fra danskeferie... Sitér dette innlegget Link to post
HaJ Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Samboerpar legger i vei på tre år lang verdensomseiling Sitér dette innlegget Hjemmeside/blogg Link to post
pgk Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Følg regatta live Bergen - Stavanger - Bergen Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Nordmenn mangler viktig båtkunnskap... Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Én Politibåt mellom Mandal og Bergen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.