Andy2 Startet 18.Juni.2009 Del på Facebook Startet 18.Juni.2009 Hei! Jeg har i min Andy 20' en VP AQ 225 D. Det er vel en marinisert utgave av GM 5,7 l hvis jeg ikke tar helt feil...... Jeg tipper den er fra 80-tallet en gang. Jeg kjørte den tidligere på 98 Super, men siden det ikke er å få tak i lenger (i alle fall ikke på stasjoner i nærheten av der jeg bor), så fyller jeg 98 Blyfri, og tilsetter blyerstatning. Så ringte jeg nærmeste marina en dag for å spørre om de har 98 Blyfri, men nei, de har kun 95 Blyfri. "Da tilsetter du oktanforhøyer i tillegg til blyerstatning" sa han..... Er det Ok for motoren? Den aktuelle marinaen solgte ikke oktanforhøyer, men er det noe man kjøper på bensinstasjoner/Biltema etc.? Vil kvaliteten på bensinen bli riktig med to tilsetningsprodukter (både blyerstatning og oktanforhøyer)? Oftest fyller jeg på jerrykanner på vanlig bensinstasjon så det er jo fortsatt mulig å få tak i 98 Blyfri for meg. På forhånd takk for gode svar. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Amerikanerene gikk over til blyfritt allerede på syttitallet, så det er ikke noe behov for blyerstatning her. Om du trenger oktanforhøyer er jeg mer usikker på. Hva sier instruksjonsboken? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Andy2 Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Jeg har dessverre ingen instruksjonsbok Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 hei har en mercruiser 7,4 l bensin har kjørt 95 blyfri uten noen form for tilsetting og den går like bra. mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Med forbehold om at jeg husker feil så er disse motorene rimelig lavkomprimerte og går på 87! oktan. 95 er uansett skikkelig høyoktan sett med amerikanske øyne. Bly forsvant fra amerikanske motorer i begynnelsen av sytti tallet Jeg fyller 95Blyfri på min GM 5,0 fra 1989. Det har aldri vært fyllt annet. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Andy2 Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 OK. Jeg skal konferere med verkstedet jeg bruker før jeg fyller uten blytilsetning :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 aq225d er en 5.0 liter på 225 hk . kravet fra VP er 91 oktan blyfri.. Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsape Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Du kan kjøre på 95 blyfri, garantert!! Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Insruksjonsbok kan du laste ned gratis her motordatabase Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Larspo Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Kjør på 95. Men om tenningen er justert til 98 oktan, kan det hende du må skru litt på denne. Alt dette skal så trykket i klartekst på toppen av luftfilteret ditt. Evt. konf. manual. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Jeg hadde tidligere en Draco med AQ225F fra 1987. Denne skulle ha blyholdig bensin, i følge instruksjonsboka til motoren. Når det gjelder oktantall, så greier den seg fint med 95 Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 ja lavbly står der faktisk på den F modellen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.