Jump to content

propellen tæres


m/s draugen

Recommended Posts

Steinbit kanskje??

 

Landstrømmen er jo lett å mistenke, men da burde i det minste anodene forsvinne først. Alternativt kavitasjon, kan visstnok gi slike skader har jeg hørt. Men dette er det nok andre som kan mye mer om en meg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
etter å ha tatt opp båten i går så jeg til min forskrekkelse at "vingene"er blitt spist på.Alle anoder er ok.

Noen som et hva dette skyldes...Ligger med landstrøm på privat brygge med ok el.anlegg.

 

Ville først og fremst mistenkt dårlig (manglende) kontakt mellom anodefestet og propell.

Selv har jeg koblet anodefestet via hylserør/motor slik at jeg har forbindelse hele veien.

 

Jeg mister mer enn 50% av sinkvekten hver sesong; må altså bytte anode årlig.

Link to post
Selv har jeg koblet anodefestet via hylserør/motor slik at jeg har forbindelse hele veien.

 

Det tror du kanskje, men faktum er at det kun er selve hylsa som får skikkelig beskyttelse på denne måten. Propellen må ha egen sinkanode, enten på aksling eller på propellmutter. Forbindelsen mellom aksling og motor er for dårlig til å brukes til dette. Med mindre du har slepering koplet til akslingen innvendig i båten da, men dette er heller sjeldent å se...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Det tror du kanskje, men faktum er at det kun er selve hylsa som får skikkelig beskyttelse på denne måten. Propellen må ha egen sinkanode, enten på aksling eller på propellmutter. Forbindelsen mellom aksling og motor er for dårlig til å brukes til dette. Med mindre du har slepering koplet til akslingen innvendig i båten da, men dette er heller sjeldent å se...

 

Jeg har kun målt en Ohmsk forbindelse som er tilnærmet lik null.

Hvis ikke Ohms lov gjelder, hva gjelder da for en god forbindelse?

Link to post
  • 2 måneder senere...

Da jeg var nede i motorrommet i dag fant jeg en ledning av type jord som var løs.Innbiller meg at denne har noe med tæringen.Fikk ikke tid til å se hvor den kommer fra da jeg måtte demontere en del,men den går bakover.Er den i kontakt med kobbertråden som sitter ute på/ved propell/aksling??

Men så da,hvor skal den løse enden sitte.Med tanke på hvor langt den går så mistenker jeg at den en gang har vært fast i hovedstrømsbryteren.....Høres dette fornuftig ut??

Hvis så,skal den da sitte på minussiden eller????

 

mvh.

Draugen

Link to post
Ville først og fremst mistenkt dårlig (manglende) kontakt mellom anodefestet og propell.

 

Oppdaget dette på Butzfleth'en når jeg hadde den oppe rett etter at jeg kjøpte den. Alle fikk hakeslepp når vi så at sinken var kun boltet til glassfiberskroget.

Fikk på noen feite anoder på akslingene. Men skaden var allerede skjedd. På tuppene av propellene kunne enn lett knekke av biter.

Jaja, slapp den regningen.

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...