m/s draugen Startet 18.Juni.2009 Del på Facebook Startet 18.Juni.2009 etter å ha tatt opp båten i går så jeg til min forskrekkelse at "vingene"er blitt spist på.Alle anoder er ok. Noen som et hva dette skyldes...Ligger med landstrøm på privat brygge med ok el.anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Har 2 kamerater som mistet propellvinger ifjor - pga at landstrømkabelen til brygga lå nedi vannet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Steinbit kanskje?? Landstrømmen er jo lett å mistenke, men da burde i det minste anodene forsvinne først. Alternativt kavitasjon, kan visstnok gi slike skader har jeg hørt. Men dette er det nok andre som kan mye mer om en meg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Håp Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Har du vribart anlegg er det kanskje dårlig elektrisk kontakt mellom vinger/boss. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 etter å ha tatt opp båten i går så jeg til min forskrekkelse at "vingene"er blitt spist på.Alle anoder er ok.Noen som et hva dette skyldes...Ligger med landstrøm på privat brygge med ok el.anlegg. Ville først og fremst mistenkt dårlig (manglende) kontakt mellom anodefestet og propell. Selv har jeg koblet anodefestet via hylserør/motor slik at jeg har forbindelse hele veien. Jeg mister mer enn 50% av sinkvekten hver sesong; må altså bytte anode årlig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Selv har jeg koblet anodefestet via hylserør/motor slik at jeg har forbindelse hele veien. Det tror du kanskje, men faktum er at det kun er selve hylsa som får skikkelig beskyttelse på denne måten. Propellen må ha egen sinkanode, enten på aksling eller på propellmutter. Forbindelsen mellom aksling og motor er for dårlig til å brukes til dette. Med mindre du har slepering koplet til akslingen innvendig i båten da, men dette er heller sjeldent å se... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MajorAndy Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Vedlægger lidt billeder der viser hvad der kan ske når propellen tæres: Andy Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Hva med et bilde? Da burde en lett kunne se om det kan være kavitasjon. På bildet til MajorAndy ser vi et helt typisk utmatningsbrudd. Det ser ut som det KAN ha startet med en groptæring(?) eller støpefeil(?) i nederste del av bruddflaten. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
jo_no Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Det tror du kanskje, men faktum er at det kun er selve hylsa som får skikkelig beskyttelse på denne måten. Propellen må ha egen sinkanode, enten på aksling eller på propellmutter. Forbindelsen mellom aksling og motor er for dårlig til å brukes til dette. Med mindre du har slepering koplet til akslingen innvendig i båten da, men dette er heller sjeldent å se... Jeg har kun målt en Ohmsk forbindelse som er tilnærmet lik null. Hvis ikke Ohms lov gjelder, hva gjelder da for en god forbindelse? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Jeg har kun målt en Ohmsk forbindelse som er tilnærmet lik null. I så fall har du bedre forbindelse enn det pleier å være. Ingenting er vel bedre enn det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
m/s draugen Svart 30.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2009 Da jeg var nede i motorrommet i dag fant jeg en ledning av type jord som var løs.Innbiller meg at denne har noe med tæringen.Fikk ikke tid til å se hvor den kommer fra da jeg måtte demontere en del,men den går bakover.Er den i kontakt med kobbertråden som sitter ute på/ved propell/aksling?? Men så da,hvor skal den løse enden sitte.Med tanke på hvor langt den går så mistenker jeg at den en gang har vært fast i hovedstrømsbryteren.....Høres dette fornuftig ut?? Hvis så,skal den da sitte på minussiden eller???? mvh. Draugen Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 31.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2009 Er det ikke noen sjeler her på forumet som kan være meg behjelpelig????? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Den hører hvertfall ikke hjemme på hovedbryteren hvis du ikke vet hvor den går. Kan kanskje sitte på hylserøret. Hos meg har jeg en ledning på hylserøret, som er koblet til innvendig på en stor annode under båten, sammen med ledninger fra alle skroggjennomføringer. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 31.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2009 Hei,takk for svar.Hvis jeg har forstått deg rett så skal da den "løse"enden sitte hylserøret eller akslingen innvendig slik at det blir "kontakt" med enden utvendig?? Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Ville først og fremst mistenkt dårlig (manglende) kontakt mellom anodefestet og propell. Oppdaget dette på Butzfleth'en når jeg hadde den oppe rett etter at jeg kjøpte den. Alle fikk hakeslepp når vi så at sinken var kun boltet til glassfiberskroget. Fikk på noen feite anoder på akslingene. Men skaden var allerede skjedd. På tuppene av propellene kunne enn lett knekke av biter. Jaja, slapp den regningen. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 (redigert) Den ene enden er festet slik at den er i kontakt med akslingen og den løse enden som jeg maser så fælt om har jeg nå festet i motor i løftebolten/øret. Er dette rette måten? Redigert 11.Oktober.2009 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Høres bra ut det ja! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
m/s draugen Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Tusen takk for det. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 jeg mener beste beskyttelsen av propell vil være sink rett på propellmutteren eller aksling. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 jeg mener beste beskyttelsen av propell vil være sink rett på propellmutteren eller aksling. Hei. Har begge deler nå......pluss denne kabelen på rett plass Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.