Probegt Startet 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2009 (redigert) Hei folkens. Jeg er ny her på forumet, men håpte det fantes noen her inne som kunne hjelpt meg litt. Jeg satte i går på min 97 mod Tohatsu på en Finnsport 500. Motoren har stått ubrukt i 2 år, men fungerte smertefritt sist jeg satte den på land. Jeg har renset både olje og bensinfilter, skiftet gear-olje, skiftet tennplugger (av samme type), smørt alle bevegelige deler og selvfølgelig kjøpt ny bensin. I går kjørte jeg båten og motoren for første gang, og det gikk helt fint. I dag derimot skulle jeg ut å kjøre en tur, og etter en stund med båten på plan og motoren gikk sånn ca 2/3 fullt stoppet motoren kontant opp. Først trodde jeg at jeg hadde kjørt på et tau eller noe, men dette viste seg å ikke stemme. Jeg prøvde så å starte motoren igjen, og etter ett par "kjinn" kom den igjen. Deretter kjørte jeg rolig en liten stund (uten problemer) for så å plane båten opp igjen. Det som da skjer etter ca 1 min på plan er at motoren stopper opp igjen, kontant som første gangen. Da jeg da prøvde å starte den igjen, ville den ikke, den bare "kjinnet" med ville absolutt ikke starte. Jeg slepte da båten til land, med litt hjelp, og lot båten ligge i ca 20 min. Så gikk jeg ned for å starte den igjen og da kom den med en gang og har gått fint på tomgang etter dette. Jeg har som følge av liten motorkunnskap osv ikke vågt å kjøre ut med båten igjen og plane den opp, da jeg er redd jeg kan gjøre skade på motoren pga av det som skjedde tidligere i dag. Er det noen her inne som kunne ha en ide om hva som kan være problemet, evt opplevd lignende selv, og hva du/dere gjorde for å løse det? Det hadde vært til STOR hjelp! Redigert 18.Juni.2009 av Probegt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Åpne lufteskruen på tanken::)) Sitér dette innlegget Link to post
Probegt Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Hehe, den er åpen så det er ikke noe problem. Tviler dessuten på at motoren stopper så kontant som det viss det var det som var problemet. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Hmm.. Motoren har vel 2/3 sylindre og 2/3 forgassere og har 2/3 pulsgivere og coiler så da er dert rart at den bråstopper. Kan ikke noe for det men jeg har mest tro på fusk i drivstofftilgangen. Sitér dette innlegget Link to post
Probegt Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 (redigert) Joda, jeg er med på den. Men jeg har kjørt bensinmotorer tom for bensin før, og da "hakker" motoren litt iallefall før den stopper. Problemet jeg har nå er at motoren stopper kontant, uten noen "fjusk" osv i forveien. Den stopper like kontant som man slå av/på en strømbryter, og det er slik jeg ser det ikke et bensintilførselsproblem. Min lille kunnskap sier meg at det må være noe elektrisk/tenningsmessige greier? Redigert 18.Juni.2009 av Probegt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Kan jo være tenningslåsen eller dødmannsknappen som det er noe tull men tviler... Sitér dette innlegget Link to post
Probegt Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Nei den har jeg faktisk sjekket, og det var ikke der feilen låg. Men jeg er ikke heeeelt fornøyd med kjølestrålen, så at det ka være noe med kjølingen som gjør det, og at den går seg varm muligens? Den ville jo tross alt ikke starte igjen før etter 15-20 min (andre gangen den stoppet) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Sikkert tett åpning for kontrollstrålen. Stikk oppi en nål er noe der kontrollstrålen kommer. Varmgang høres rart ut fordi du ikke har hørt noe varsel fra motor kontrollbox. For varm motor kan bety ei lita skjæring men da vil det ta noen få minutter før du klarer å tørne motoren igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Probegt Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Ja det kan være en mulighet, men om det er dårlig åpning i kjølesystemet så er det vel mer grums enn kun det som ligger i ytterste cm av kontrollstråleslangen? Jeg skal iallefall prøve det. Ang. skjæring av motor så tviler jeg på det, siden motoren "kjinnet" rett etter den stoppet men ikke ville starte. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 På motoren jeg hadde før plagdes jeg endel med at det til stadighet la seg tett i åpningen. Lite annet å gjøre enn å stikke opp, tilslutt hadde jeg en liten streng liggende fast i båten til dette formålet. Sitér dette innlegget Link to post
Probegt Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Såpass, og det var nok til at motoren din gikk seg varm og etterhvert stoppet? Jeg skal iallfall gå ut å prøve det på min nå for å se hvordan det blir. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Har hatt lignende opplevelse/samme symptomer med en 9,9hk Johnson og da var nettop problemet at motoren gikk varm pga manglende kjøling/tett-rusk i kjølingen. Fikk staket og renset opp og så var alt i orden igjen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
motor Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Nei. motoren gikk ikke varm hos meg. Det var bare kontrollstrålen som ble borte. Sitér dette innlegget Link to post
Probegt Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Skjønner. Ja nå har jeg tatt av den bakerste slangen for kontrollstrålen, staket den opp med en streng, skylt den i rent vann og blåst ut med trykkluft. Kan ikke si at den endret noe særlig på trykket som kommer. Men når det er sagt, det har egentlig alltid vært en ganske svak kontrollstråle på motoren helt siden den var ny så lenge motoren kun har gått på tomgang. Med litt pådrag har den blitt sterkere. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Men når det er sagt, det har egentlig alltid vært en ganske svak kontrollstråle på motoren helt siden den var ny så lenge motoren kun har gått på tomgang. Med litt pådrag har den blitt sterkere. Er ikke det ganske vanlig da, i allefall på mine motorer! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ABokn Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Er det separat oljetank på denne motoren? Får den olje? Sitér dette innlegget Link to post
Probegt Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Ja den har separat olje tank, og filteret er rengjort før båten ble satt ut og motoren tatt i bruk. Jeg er temmelig sikker på at det ikke er der feilen ligger, men jeg kan alltids ta en ekstra sjekk. Jeg har nå bestilt ny impeller, og skal skifte den når jeg får den. Skal se om det hjelper på kjølingen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.