Jump to content

Problemer med Tohatsu 40hk (97 mod)

Probegt

Recommended Posts

Hei folkens.

Jeg er ny her på forumet, men håpte det fantes noen her inne som kunne hjelpt meg litt.

Jeg satte i går på min 97 mod Tohatsu på en Finnsport 500. Motoren har stått ubrukt i 2 år, men fungerte smertefritt sist jeg satte den på land.

Jeg har renset både olje og bensinfilter, skiftet gear-olje, skiftet tennplugger (av samme type), smørt alle bevegelige deler og selvfølgelig kjøpt ny bensin.

I går kjørte jeg båten og motoren for første gang, og det gikk helt fint.

I dag derimot skulle jeg ut å kjøre en tur, og etter en stund med båten på plan og motoren gikk sånn ca 2/3 fullt stoppet motoren kontant opp. Først trodde jeg at jeg hadde kjørt på et tau eller noe, men dette viste seg å ikke stemme. Jeg prøvde så å starte motoren igjen, og etter ett par "kjinn" kom den igjen. Deretter kjørte jeg rolig en liten stund (uten problemer) for så å plane båten opp igjen. Det som da skjer etter ca 1 min på plan er at motoren stopper opp igjen, kontant som første gangen. Da jeg da prøvde å starte den igjen, ville den ikke, den bare "kjinnet" med ville absolutt ikke starte.

Jeg slepte da båten til land, med litt hjelp, og lot båten ligge i ca 20 min. Så gikk jeg ned for å starte den igjen og da kom den med en gang og har gått fint på tomgang etter dette.

Jeg har som følge av liten motorkunnskap osv ikke vågt å kjøre ut med båten igjen og plane den opp, da jeg er redd jeg kan gjøre skade på motoren pga av det som skjedde tidligere i dag.

Er det noen her inne som kunne ha en ide om hva som kan være problemet, evt opplevd lignende selv, og hva du/dere gjorde for å løse det? Det hadde vært til STOR hjelp!

Redigert av Probegt (see edit history)

Joda, jeg er med på den. Men jeg har kjørt bensinmotorer tom for bensin før, og da "hakker" motoren litt iallefall før den stopper. Problemet jeg har nå er at motoren stopper kontant, uten noen "fjusk" osv i forveien. Den stopper like kontant som man slå av/på en strømbryter, og det er slik jeg ser det ikke et bensintilførselsproblem.

Min lille kunnskap sier meg at det må være noe elektrisk/tenningsmessige greier?

Redigert av Probegt (see edit history)

Ja det kan være en mulighet, men om det er dårlig åpning i kjølesystemet så er det vel mer grums enn kun det som ligger i ytterste cm av kontrollstråleslangen? Jeg skal iallefall prøve det.

Ang. skjæring av motor så tviler jeg på det, siden motoren "kjinnet" rett etter den stoppet men ikke ville starte.

Skjønner. Ja nå har jeg tatt av den bakerste slangen for kontrollstrålen, staket den opp med en streng, skylt den i rent vann og blåst ut med trykkluft. Kan ikke si at den endret noe særlig på trykket som kommer. Men når det er sagt, det har egentlig alltid vært en ganske svak kontrollstråle på motoren helt siden den var ny så lenge motoren kun har gått på tomgang. Med litt pådrag har den blitt sterkere.

Ja den har separat olje tank, og filteret er rengjort før båten ble satt ut og motoren tatt i bruk. Jeg er temmelig sikker på at det ikke er der feilen ligger, men jeg kan alltids ta en ekstra sjekk.

Jeg har nå bestilt ny impeller, og skal skifte den når jeg får den. Skal se om det hjelper på kjølingen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...