Combi Startet 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2009 Hei! Motoren min (Yamaha F100, årsmod. 2000) begynte å dabbe av ved turtall over 4000 omdr. den rett og slett "døde" hen til ca. 2000 - 2500 omdr. og veldig ujevn gange. Reduserte gassen til tomgang og den gikk helt jevnt igjen. Etter å ha sjekket filter etc. trykkt noen ganger på "slange pumpa" som var litt bløt, prøvde jeg igjen, men etter en kort stund på ca 4500 omdr. så skjedde det samme, pumpa noen ganger på slange pumpa og den gjenvant turtallet. Så lenge det satt noen og pumpet så holdt den tutallet, uten pumping gikk den greit på ca 2000 omdr. Regnet med at dette var vann/smuss i bensinen, og tok ut tanken og tømte den (noe kondens, men den var fri for smuss). Byttet filter og sjekket slanger etc. alt ok. men forsatt ville den ikke gå på over 2000 omdr. Alle pluggene var fine (ingen var mer sotete en de andre) men byttet de likevel. Ingen bedring. Sjekka bensin inn på pumpene, ok flyt. Åpnet begge pumpene og fant litt avsetninger/smuss i begge. Rengjorde pumpene og prøvde igjen, ingen bedring, heller det motsatte, for nå begynte den å fuske i det jeg ga gass. Sjekka de nye pluggene, (som selvfølgelig var samme type som stod i instr.boka) og alle var like "rene" faktisk så var de hvite, tydlig tegn på for mager blanding (i følge motorkyndige folk) Sjekka da bunnskruene på alle forgaserne (4), men alle var frie for smuss /vannperler. Motoren gikk jevnt og fint på tomgang, og jeg kobled fra en og en tennplugghete for å finne ut om det var endring i gangen på motoren, og alle hadde samme vrkning/endring på motorgangen, ikke mulig å lokalisere problemet til noen sylinder, noe som jeg også såg på pluggene all den tid alle hadde samme farge. Koblet fra en bensinpumpe, men ingen endring, så den andre, forsatt ingen endring. Det var faktisk ingen endring om jeg kjørte motoren på 1 eller 2 pumper ( motorn gikk på tomgang, og jeg prøvde bare å ruse den, ikke belaste den) den fusket like mye i det jeg ga på uansett. Kjørte motoren på tomgang og koblet av slangen ut på pumpene og begge hadde kraftig sprut. Ut fra dette konkluderte jeg med at pumpene ga nok bensin (selv en alene så ut til å gi nok). Byttet tilbake til gamle plugger, men ingen endring. Tok kontakt med Yamaha forhandler/verksted for å få tips/hjelp og da spesielt med tanke på bensinpumpene som jeg faktisk hadde funne noe smuss/corrosjon i og forhørte meg om han trodde at det kunne være de som likevel ikke ga nok, men det hadde han ikke noen tro på i det hele tatt, og i hvertfall ikke da jeg fortalte han hva jeg hadde sjekket, og at det ikke var skader på membraen. Hans tips var å begynne å skru fra hverandre forgasserne, det må være noe smuss der. Selv er jeg ikke helt enig i det, all den tid det var så lite smuss i pumpene, og at alle sylinderene ser ut å gå likt, tennpluggene er like av utseende osv. Jeg synest at det er lite sansynelig at alle 4 forgasserne skulle bli tilsmusset samtidig, og da også akkurat like mye. Det er høydeforskjell mellom øverste og nederste sylinder, og naturlig ville da den nederste sylinderen få mere smuss en den øverste grunnet gravitasjonen (smuss tyngre enn bensin) og lengre slanger. Men jeg er åpen for alle tips/forslag, da verkstedet ikke har tid til å ta inn motoren nå, og jeg helst vil slippe å skru fra hverandre alle forgasserne som ellers er siste utvei, selv om jeg egentlig ikke tror at det er de. Alle tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
bhanse Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 (redigert) Jeg ville først forsikret meg om at motor ikke suger falsk luft. Ble litt mistenksom på dette da du skrev at motoren gikk ok når noen pumpet mens du kjørte. Har du mulighet å koble på en annen tank? Har selv hatt samme/lignende problem på en F50, der det bare var å stramme slangeklemme. Er bensinslangen gammel? Redigert 19.Juni.2009 av bhanse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Combi Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Hei "bhanse" Bensinslangen er like gammel som motoren (fra 2000) men ser fin ut, men jeg sjekket likevel dit forslag i helgen. Jeg satta en stiv plastikkslange rett inn på pumpene, og den andre enden ned i en full jerrykanne, men desverre så ble det ingen endring. Prøvde også et annet råd jeg fikk, som var å fylle alle forgasserne med ren kondensfjerner og la det stå natten over, men heller ikke det hjalp noe. Har vært i kontakt med en bilmekkanikker som har lang erfaring fra motorer med forgassere, og han lovet å se på motren min og event. sjekke forgasserene, da det tross alt er diverse innstillinger som må være korrekt etter at de er skrudd sammen igjen, og sjansen for at han får det korrekt er mye større enn at jeg gjør det selv. Forsatt åpen for forslag Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 "fiser" den ut av gasserne? Litt utfising er vanlig ved magring/rusk i gasserne eller når innsugsmembran er defekt. Sitér dette innlegget Link to post
Combi Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Ja, det er akkurat det den gjør. I det jeg gir gass, så "fiser" den som om den skulle feiltenne, og blir stående og putre for så gradvis jobbe seg opp i turtall. Selv ved økende turtall så "fiser/putrer" den. Rusk i forgasseren er blitt antydet tidligere, men når du sier defekt innsugsmembran, mener du da membran i bensinpumpene, eller er det en membran i forgasserene? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 HMM. Dette er vel firetakter?, og da har de ikke innsugsklaffer/membran. Da tipper jeg på irr i dyser/fortetninger pga smuss. Du kan prøve å holde håndflata en cm foran forgasseråpningen når du ruser opp motoren. Slik kan du finne om den fiser bare på ene sylinderen/forgasseren eller på fler. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Dette ligner på et sikkerhetssystem som tvinger motoren til å yte mindre ved å kutte tennplgger eller kutte bensintilførsel til en eller flere sylindre. Dette er noe som kan skje ved overoppheting av motor - dårlig kjøling. Jeg ville sjekke kjølevannslinjen inklusive impeller SAMT prosedyrer for å tilbakestille denne sikkerhetsdetaljen ( KAN være litt spesiell). Ville IKKE tuklet mere med motoren før dette er sjekket ut! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Combi Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Hei, Dette med "sikkerhetssystem som tvinger motoren til å yte mindre osv." høres interesangt ut, for i forbindelse med alt jeg dreiv og testa div. så forskjøv belgen med vanntilkoblingen seg, og jeg fikk alarm på "høg temp." før jeg oppdaget det. Tror ikke impelleren har tatt skade, for det er godt trøkk på kontroll strålen fortsatt, men er det en sikkerhetsfunksjon som må tilbakestilles så kan det være problemet. Er det da noen i forumet som kan gi meg ytterlige opplysninger angående dette, og hva jeg må gjøre for å nullstille denne funksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
joninjo Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Fikk du orden på motoren, har en med de samme symptomene...; ( Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 joninjo: rakk ikke så svare på tråden din før den ble stengt, så svaret kommer her: Er det digitale instrumenter på denne? Ser du om det blinker noe motor-ikon i displayet? skal ligge noe dokumentasjon på oppsett av instrumentene her , nærmere bestemt i dokumentarkivet .. og det kan fortsatt være være dritt og lort i forgasserne - en drenering er ikke altid nok... Var det skikkelig, ekstern filter på denne? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
joninjo Svart 28.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2014 Hei! Nei har ikke digitale instrumenter, så har ikke mulighet for å se noen lys. Ville trodd den fusket noe mere om det var bensinproblemer, ikke døde så momentant. Grunnen til at jeg mistenker det er kjølesystemet, er at den tydlig kutter ved elektronikken da jeg kort tid etter prøver å gi gass igjen. Tenker da at pausen den trenger er for å få ned temperaturen. glemte å nevne at den driver å fiser/putrer litt i luftfilter. ? Sitér dette innlegget Link to post
moorten Svart 28.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2014 Jeg hadde nett samme problem med min. Det viste seg å være å være en kuleventil som stod montert på bensintanken, rett etter pickup røret. Kulen satt seg i ny og ne i setet på ventilen. fjerna kulen fra ventilen, og har ikke hatt problem siden :) Sitér dette innlegget Link to post
joninjo Svart 28.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2014 Moorten: mtp at jeg har godt trykk på bensinpumpen er vel det gode greier? Sitér dette innlegget Link to post
joninjo Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 har fått fikset problemet nå, rusk i filterene på forgasserene!:) går som ei klokke nå.. Sitér dette innlegget Link to post
Oddan Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Hvor er det filtre på forgasserne? Opplever samme problem selv nå.... Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Hadde en gang lignende symptomer på min Evinrude Di 135. Der lå feilen i blæra på bensinslangen. Byttet denne og alt ok siden.... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.