Jump to content

Tjære og trebåt


jorhei

Recommended Posts

Hei!

Jeg har et spørsmål angående trebåt og tjære. Jeg ser at en del folk behandler trebåtene sine med noe jeg tror er tjære, er det riktig?

Og hvorfor gjør folk dette?

Er dette noe som er vanlig å gjøre på trebåter eller er det spesielle grunner til at man gjør det?

 

 

Fortsatt god sommer til dere alle  :smiley:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

.....Jeg har et spørsmål angående trebåt og tjære. Jeg ser at en del folk behandler trebåtene sine med noe jeg tror er tjære, er det riktig? Og hvorfor gjør folk dette?

Er dette noe som er vanlig å gjøre på trebåter eller er det spesielle grunner til at man gjør det?.........

Hei Jorhei! Ser at ingen av "trebåtekspertene" har kommet på banen, enda. Alle er vel ute og seiler i det fine været....

Såvidt meg bekjent (og jeg er absolutt INGEN ekspert på området) så er tretjære et gammelt, velutprøvd "konserveringsmiddel" for trebåter. Dette fra tiden lenge før Owatrol, Jordan, Hempel og alle andre produkter!

Tror til og med at Vikingene brukte tretjære for å impregnere båtene sine. Dette er et naturlig stoff og inneholder vel konsentrerte treoljer.....(tror jeg)....?

 

Correct me, if I'm wrong!

 

P.S.: Siden jeg nevnte Vikingene, og har kommet med en bastant påstand, regner jeg med at Poseidon (som er en av våre fremste maritim-historikere) snart vil komme med sitt!  :seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Jorhei! Ser at ingen av "trebåtekspertene" har kommet på banen, enda. Alle er vel ute og seiler i det fine været....

Såvidt meg bekjent (og jeg er absolutt INGEN ekspert på området) så er tretjære et gammelt, velutprøvd "konserveringsmiddel" for trebåter. Dette fra tiden lenge før Owatrol, Jordan, Hempel og alle andre produkter!

Tror til og med at Vikingene brukte tretjære for å impregnere båtene sine. Dette er et naturlig stoff og inneholder vel konsentrerte treoljer.....(tror jeg)....?

 

Correct me, if I'm wrong!

 

P.S.: Siden jeg nevnte Vikingene, og har kommet med en bastant påstand, regner jeg med at Poseidon (som er en av våre fremste maritim-historikere) snart vil komme med sitt!  :seeya:

 

Jeg vet og at vikingene brukte tjære på sine båter, så det stemmer nok helt klart. Men er det noe vits i å gjøre det når vi har alt dette andre vi kan bruke?

Har det noen bedre effekt?

I båten så ser jeg at de på innsiden under vannlinjen er brukt tjære for en stund siden og det er derfor jeg lurer på om jeg ikke skal gjøre det på både utsiden og innsiden til neste år.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Fordelen med tjære er at den puster! Ok og bruke innvendig!

Men mal for all del ikke en trebåt innvendig, spesielt ikke hvis den er lakkert på utsiden.

Da ber man om råte!

 

Har ikke tid til og utdype mere nå, da jeg holder på og snekre terrasse for min søster.

Skal selvfølgelig snekre båt etterpå, når den er i skyggen :smiley:

 

Nå må jeg løpe, hei så lenge folkens! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Fordelen med tjære er at den puster! Ok og bruke innvendig!

Men mal for all del ikke en trebåt innvendig, spesielt ikke hvis den er lakkert på utsiden.

Da ber man om råte!

 

Har ikke tid til og utdype mere nå, da jeg holder på og snekre terrasse for min søster.

Skal selvfølgelig snekre båt etterpå, når den er i skyggen :smiley:

 

Nå må jeg løpe, hei så lenge folkens! :seeya:

Hei bastard!

Håper på en nøyere forklaring senere?

Og hva ville du gjort?

Brukt tjære eller ikke?

Har ikke peiling på hva som har vært gjort tidligere...

Håper på svar

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

OK, da kommer en av trebåtgutta på banen. To typer tjære som blir bruk, et "lett" destillat som ender opp i (amerikansk) terpentin og den andre; "kølatjære". Sistnevnte kommer fra koking av eks furu. Det man trakk ut da man lagde trekull i gamledager. Dette stoffet ble brukt på våre stavkirker. Tjæra er tykk og svart, forholdsvis kreftfremkallende. Denne tjæra ble varmet til den bobla og så malt på treverket. Når den tørker vil det som ikke trekker seg inn legge seg som en seig hinne utenpå borgangene. Du skal være ualminnelig glad i tjærelukt hvis du skal bruke denne inne i båten. Jeg kokte den ned i kjølen på gamle Caroline. Det var bare Joikakaker, fiskeboller og annen hermetikk som ikke smakte tjære etterpå. Man ble vant til det etter hvert. Men folk snudde seg etter oss når vi satt på restauranter nedover svenskekysten.

 

Så har man de lettere produktene, mener at et av disse het Trekkfastolje(?) eller noe i den duren.

 

Tjære er treets naturlige forsvarsmekanisme mot råte og anndre nedbrytende elementer. Dessuten så fyller tjæra opp porene i treet (furu).

 

Da vi jobbet med gamle Venus (Colin Archer), kjøpte eieren et fat med Owatrol D1. Hele dette fatet og ett til gikk med. Til slutt så var Venus så impregnert at den sluttet å trutne. Man er m.a.o. ikke nødt til å bruke tjære. Og skal du bruke det (utvendig!!!), kok det opp eller tynn det ut med terpentin, ikke White Spirit som er et "oljedestilat".

 

Ser ut til at de gamle greiene går i glemmeboka nå som glassfiber'n har tatt over.

Link to post
Share on other sites

Takket være Hulda slapp jeg og utdype meg :cheers:

Sjøl har jeg brukt Trekkfastolje/terpentin 50/50! Dusjet dette på med sprøytekanne!

Dette dusjet jeg på til veden i trakk mere. Nå skal jeg snart begynne med Benar som er tynnet ut de to første strøkene.

Pluss 2-3 strøk ufortynnet!

 

Obs!Obs! Vær forsiktig med naboens bil og lignende :cryin:

Link to post
Share on other sites

Hei Jorhei.

 

Sender med en link til de forskjellige datablader på tjære og oljeprodukter.

http://www.gjoco.no/datablad.asp?kategori=HMS

 

Har selv brukt tyritjære på høsten mens båten var våt, varmet den opp og satte inn bunnen så den penetrerte vannet og tok over plassen slik at tjæren mettet bordgangene.

Mvh Heira.

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Når man skal ha tjære på noe, er det nødvendig at den blir utsatt for sollys og god lufting (iddelt sett ett vind). Hvis ikke vil den aldri tørke, og man får konstant tjærelukt.

 

Det eneste stedet inne i båten man bør ha tjære er i kjølsvinet, da en spesialtjære som jeg tror kalles trekulltjære som jeg *tror* også kalles "black varnish".  Jeg har også med hell brukt tjære (lys) på endeved og reisverk, men har da latt det tørke ute før jeg monterte.

 

Uherdet tjære har en tendens til å sette flekker på klær og andre ting, ved siden av den konstante lukten, som jeg forsåvidt liker i begrensede mengder.

 

Jeg anbefaler heller at du bruker olje av et eller annet slag med pigment eller rett og slett beis med et eller flere oljelag over om du ønsker tjærefarge.  For impregnering over vann er olje mer enn bra nok om man har skikkelig treverk og man metter det tilstekkelig.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel et godt argument for røykere? Når man vil at noe skal holde seg lenge og ikke råtne, så tjærer man det.

Sigaretter inneholder jo som kjent endel tjære  :headbang:  :confused:  :sailing:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Dette er vel et godt argument for røykere? Når man vil at noe skal holde seg lenge og ikke råtne, så tjærer man det.

Sigaretter inneholder jo som kjent endel tjære  :rolleyes:  :rolleyes:  :sad:

Tja, da kunne du jo prøve å drikke en liter kølatjære om da'n. Tror jeg heller ville tygd en liter Prince....

Link to post
Share on other sites

Fant et innlegg om Stenkolstjära/Black Varnish http://www.trabatsakuten.nu/ hvor følgende er skrevet: Kom dock ihåg att inget annat än tjära fäster på tjära. Har hørt samme uttalelse om malings-produktet Tyrilin. Dette kan være verdt å ta med i betraktningene før tjærebaserte produkter tas i bruk.

 

 

Link til innlegget på Träbåtakuten

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fant et innlegg om Stenkolstjära/Black Varnish http://www.trabatsakuten.nu/ hvor følgende er skrevet: Kom dock ihåg att inget annat än tjära fäster på tjära. Har hørt samme uttalelse om malings-produktet Tyrilin. Dette kan være verdt å ta med i betraktningene før tjærebaserte produkter tas i bruk.

 

 

Link til innlegget på Träbåtakuten

Det er helt riktig det der. Eller sagt på en annen måte: Uansett hva du prøver å gjøre oppå tjæra, så vil den slå igjennom.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Fant et "Eventyr" om dette emnet i Bm. Har sett resultatet av slik behandling og er overbevist... :thumbsup:

(Tror jeg har referert til det tidligere, men fant det ikke i basen)

 

Behandling av trebåt av Eventyrfortelleren 09-17-2001 23:32 - Båtplassen

 

Det var en gang en gammel båtbygger i Vesterålen, som smurte båtene sine inn

med tjære. Han gjorde det fordi slik hadde de alltid gjordt det; Helt fra Ormen

Langes tid. Men trekulltjære måtte det være, og varm måtte den også være for å

kunne smøre den godt inn i treet. (Ofte brukte de også grovsalt i mellom

skroget og garneringen for å hindre råte innvendig.)

Hans oldefar, som også hadde bygget båter (jekter), kom på ideen med å blande

denne tjæren med terpentin for å få den enda tynnere og lettere å bre. Han

brukte en stor gammel jerngryte til å blande tjære og linolje i. Og det var

denne blandingen også oldebarnet nå brukte. De var vant til å høre på de gamle

i de dager, for de hadde ERFARING, så da så!

Så var det en dag utpå høsten, etter at siste redningsskøyta var overhalt (de

gjorde slikt på det båtbyggeriet), at det ble stående ei halvfull gryte med

terpentin-tjære igjen. Sønnen til båtbyggeren var hjemme på høstferie (teknisk

student) og fikk jobben med å rydde. Han så denne gryta, visste ikke sikkert

hva den inneholdt, men satte den innerst inne i et skur, la ei treplate over,

og reiste tilbake til skolen noen dager senere.

Der sto gryta i to år, avglemt. Så en dag båtbyggeren var inne i dette skuret

for å lete etter noe annet, oppdaget han gryta, som han straks kjente igjen.

Han dro den frem og studerte innholdet og ble litt overrasket, for der var det

en tynn brun veske og noe som lignet svart asfalt på bunnen. Han husket hva den

opprinnelig hadde inneholdt og tok vare på den nye vesken. I noen ledige

stunder (det hendte det var lite å gjøre på båtbyggeriet) begynte han å prøve

denne vesken, og ble ganske forbauset over egenskapene. Han kalte stoffet

"konsentrat".

Dette stoffet virket vannfortrengende og trakk inn i treverket, helt til treet

var mettet, så smurte han på den andre siden. Denne behandlingen tok han også

på noen tørre trestykker, og la dem etterpå i jord, ferskvann og rett på bakken

og lot dem ligge i tre år. Sammen med trestykkene la han ubehandlede trestykker

for å se forskjellen.

Da tre år var gått hentet han trestykkene og ble forbauset over resultatet: De

smurte stykkene var like fine og de andre mer eller mindre gått i oppløsning.

Og de smurte stykkene hadde nesten samme vekt som tre år tidligere. Så smurte

han litt på de trestykkene som nesten var gått i oppløsning, og gjorde store

øyne: Vann rant fra treet og dette ble etterhvert hardt! Alt dette fortalte han

til bygdas kloke mann, som nikket ettertenksomt og dro seg litt i skjegget. Han

grunnet noen dager (de hadde det ikke så travelt den gang) og gjorde noen

opptegnelser på et papir, og de var følgende:

"Man tager et fat milebrendt trekulltjære og blander med et fat amerikansk

terpentin og lar dette stå i en stor jernstamp i to år. Deretter siler man den

tynne oljen fra og bruker denne oljen slik:

Først smører man ny båt med en del olje og to deler terpentin i tre strøk; Så

smører man båten med to deler olje og en del terpentin og tilslutt en del olje,

en del terpentin og en del kokt linolje.

Dette fordi terpentin åpner porene på treet og linolje lukker dem!

Deretter smøres likedan på innsiden, med det er viktig at det smøres våt-i-vått

slik at treet mettes. Hvis det skal lakkeres etterpå, er det viktig at det

brukes lakk på linoljebasis. Behandlingen må gjøres på tørr ny båt. Hvis dette

gjøres slik, vil skroget aldri trekke vann, og derved ikke ha behov for å

trutne."

Da sønnen til båtbyggeren kom heim etter ferdig eksamen og fikk se denne

nedtegnelsen, spurte han den gamle kloke mannen om det ikke gikk an å bruke

white spirit og annen jordolje, men da ble den kloke sint, og sa følgende:

"La treet få tilført det som hører treet til, og ikke bland det med jordens

oljer." Og slik ble det.

Og snipp, snapp osv.

 

Etterord:

Det meste av dette eventyret er faktisk sant, oljen ble grunnlaget for

Trekkfastolje. Og den som VET litt om treverk og dets egenskaper, unngår de

andre typene. Og jeg, som forteller dette, vil ikke gjøre meg til uvenn med

tilhengerskarene som liker å ligge under trebåtene hver vår og skrape. DET har

jo også sin sjarm...!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...