Jump to content

Må glassfiberbåt på land for tørking


Frank Allan

Recommended Posts

Som forholdsvis ny eier av glassfiberbåt, Wiking 28 har jeg ett spørsmål. Har hørt at man må år om annen ta glassfiber båter på land slik at de kan tørke helt. Hva mener folk her på forumet. På Østlandet har jeg forstått at dette ikke er ett problem da de fleste må ta opp båten for vinteren p.g.a. is. Men dette er ikke noe problem hvor jeg bor. Da jeg hadde tre båt så var den oppe kun for årlig slipping.

Link to post

Så lenge båten er fri for skader og arbeidet er gjort rett når båten ble støpt så er ikke det ett problem.

 

Slik er det med dette fenomenale produktet :cheers:

 

For ordensskyld er det en fordel med en kjapp landsetting i året for å sjekke skroget og evt. bunnsmøring. en skade kan også ligge i årevis uten at det nødvendigvis blir ett problem.

Redigert av AQ140A (see edit history)
Link to post
Det finnes flere tusen plastbåter i yrkesbruk/fiske. Har aldri sett eller hørt at noen av de tar båten på land for at den skal tørke.

 

 

Takk for synspunkter. Syns at Mackser har ett godt poeng. Yrkes folk har vel ikke anledning til å tørke båten over lengere tid. Er vel bare en rask slipping en gang i året. :flag:

Link to post
Det avhenger vel litt av flytemediet også. Ligger båten i sjøen, bør den vel tas og kontrolleres med tanke på plastpest (osmose) en gang i blant. De som har båten i ferskvann og jakter sjøormer i vann og innsjøer slipper å tenke på det..... heldiggrisene.

 

Dette stemmer ikkje, eit glasfiberskrog er meir utsett for osmose i fersk- enn i sjøvatn.

Kan ikkje gjere greie for kjemien i det men fekk for nokre år sidan "friskmeldt" ein 54-fotar av landets fremste ekspert på området og han kunne bekrefte ferskvannsteorien.

Båten hadde forøvrig levd mesteparten av livet i tungt forurensa kontinentale elvar noko som forsterkar risikoen.

 

Ferskvatn + forurensing = osmoserisiko!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...