Frank Allan Startet 20.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2009 Som forholdsvis ny eier av glassfiberbåt, Wiking 28 har jeg ett spørsmål. Har hørt at man må år om annen ta glassfiber båter på land slik at de kan tørke helt. Hva mener folk her på forumet. På Østlandet har jeg forstått at dette ikke er ett problem da de fleste må ta opp båten for vinteren p.g.a. is. Men dette er ikke noe problem hvor jeg bor. Da jeg hadde tre båt så var den oppe kun for årlig slipping. Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 20.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2009 regner med at de du snakket med har hatt båt med skum-bunn som kanskje er lurt og ta opp siden den blir blytung etterhvert.. Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Hansi Svart 20.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2009 (redigert) De som jeg har snakket med og som påstår å ha greie på slikt anbefaler gjerne at båten tas opp hvert 4 / 5 år over vinteren for tørking. Står ikke inne for sannhetsgehalten men er vel muligens noe i dette som rimer. Redigert 20.Juni.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 20.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2009 Har ingen betydning dersom ting er slik som det skal være mtp. tetthet. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 20.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2009 Og hvordan vet en det hvis båten har ligget ute i flere år ? Sitér dette innlegget Link to post
Mackser Svart 20.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2009 Det finnes flere tusen plastbåter i yrkesbruk/fiske. Har aldri sett eller hørt at noen av de tar båten på land for at den skal tørke. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 20.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2009 (redigert) Så lenge båten er fri for skader og arbeidet er gjort rett når båten ble støpt så er ikke det ett problem. Slik er det med dette fenomenale produktet For ordensskyld er det en fordel med en kjapp landsetting i året for å sjekke skroget og evt. bunnsmøring. en skade kan også ligge i årevis uten at det nødvendigvis blir ett problem. Redigert 20.Juni.2009 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2009 en skade kan også ligge i årevis uten at det nødvendigvis blir ett problem. Meget mulig, men før eller senere vil det bli et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Frank Allan Svart 21.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2009 Det finnes flere tusen plastbåter i yrkesbruk/fiske. Har aldri sett eller hørt at noen av de tar båten på land for at den skal tørke. Takk for synspunkter. Syns at Mackser har ett godt poeng. Yrkes folk har vel ikke anledning til å tørke båten over lengere tid. Er vel bare en rask slipping en gang i året. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2009 Er vel bare en rask slipping en gang i året. Ja, og dessverre bærer en del av de preg av det også uten at en skal generalisere. Sitér dette innlegget Link to post
RITS Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Det avhenger vel litt av flytemediet også. Ligger båten i sjøen, bør den vel tas og kontrolleres med tanke på plastpest (osmose) en gang i blant. De som har båten i ferskvann og jakter sjøormer i vann og innsjøer slipper å tenke på det..... heldiggrisene. Dette stemmer ikkje, eit glasfiberskrog er meir utsett for osmose i fersk- enn i sjøvatn. Kan ikkje gjere greie for kjemien i det men fekk for nokre år sidan "friskmeldt" ein 54-fotar av landets fremste ekspert på området og han kunne bekrefte ferskvannsteorien. Båten hadde forøvrig levd mesteparten av livet i tungt forurensa kontinentale elvar noko som forsterkar risikoen. Ferskvatn + forurensing = osmoserisiko! Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP 2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.