Jump to content

Hva med båtpriser til neste år?

opas

Recommended Posts

Sitter å tenker litt på fremtiden og ser litt på båtmarkedet for tiden.

I følge media og surfing på finn.no så ser jeg at rimelige båter og svært kostbare båter selger greit mens båter i mellomprissjiktet selger dårlig (uheldigvis for meg som har båt tilsalgs i 4-500000,- klassen )

Men hva kommer til å skje til neste vår , når folk vil handle båt?

Forhandlerne selger i år båter til spotpriser for å få vekk båter fra i fjor og de båtene de er redd for å sitte inne med fra i år.

Forhandlerne tørr ikke bestille fler 2009 modeller og i allefall ikke 2010 modeller i frykt for å sitte inne med flere båter.

Når man er hos forhandleren så sies det at de ikke har mange modeller igjen i år , men uken etter så setter de ut annonser der de har kommet over et parti med 2008 modeller til gunstige priser.

Ingen tvil om at vi ikke vet hele sanheten om markedet i dag.

Man kan altså til neste år risikere å se at forhandlerne ikke har 2010 modeller i butikkene og at de som vil ha ny båt risikerer å ikke ha båt til sommeren 2010!

Hva kan skje med bruktmarkedet da?

Da kan man kanskje se at bruktprisene stiger til priser tett oppunder nytt på grunn av mangel på nye båter.

Kan det kanskje være lurt å vente med å selge brukt båt til neste år , blir nesten som med aksjer dette???

Jeg har som nevnt båt tilsalgs på finn.no men er i den heldige situasjon at jeg ikke trenger å selge av økonomiske årsaker , kanskje jeg burde vente til neste år???

Hva mener forumdeltakerne her om fremtiden?

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Eg er i samme situasjon som deg, har båt til salgs på finn men trenger ikkje å selge. Drømmebåten min ligger no ute på finn til ein etter mi meining kjempe god pris. Eg reknar ikkje med att denne vil vera like billig til neste år serlig fordi den ikkje har volvo D6 motor. Eg høyrer om so dårlig servise og treg behandling av Volvo når dt gjelder desse motorane att eg ikkje torer å satse sparepengane mine på ein båt med slik motor. Eg har tenk å kjøpe båt som er maks 5-6 år gammel. Vist ikkje Volvo løyser dette problemet snarast er eg redd for at båtar uten D6 motor vil bli enda meir attraktive. Eg har b :sailing: åt til sals men eg kan jo ikkje gi den bort heller, so vist ingen vil kjøpe den so gjere det ingenting om eg må behalde den. Båten har fungert problemfritt so lenge eg har hatt den. :sailing:

Skal også bytte, til noe større, men vet ikke når. Siden vi er midt i sesongen blir det ikke aktuelt å styre med salg av den jeg har nå, så min eneste mulighet er innbytte (selv om jeg nok taper noen kroner på det). Men det skal noe til å finne bruktdrømmebåten hos en forhandler som samtidig ønsker å ta min i innbytte.

Når det gjelder priser til neste år gir det for meg liten grunn til å spekulere. Skal ha samme type båt, men større og dyrere (kanske også nyere). Så lenge jeg skal bytte "oppover" gjør det ikke noe om prisene går opp.

Jeg tror neppe prisene går noe særlig nedover. Det virker nesten å være en slags stillingskrig der ute akkurat nå :).

Rentene er lave og krisen har nok ikke slått inn så hardt som fryktet. Flere kjøpere sitter på gjerdet og venter på at selgerne skal ta inn over seg at prisene skal ned, mens selgerne selvfølgelig ikke ønsker å selge for billig.

Jeg følger med i segmentet rundt 300-400 000 (seilbåt), og har sett feks flere Comfortinaer komme og gå. Før årskiftet ble de lagt ut til ca 360" og ble solgt når de kom ned til ca 330". Nå ligger de fleste rundt 380" og oppover.

Hva skjer når noen ikke trenger å kjøpe og andre ikke trenger å selge.... ;)

Det blir jo bare spekulasjoner, men det kan jo fort bli som i bilbransjen, der vi ser en klar dreining fra det å kjøpe helt ny bil, til å kjøpe biler som er litt brukt.

En ting som er helt sikkert er at du vil aldri få vite fasiten før vi er der. Og er du ikke villig til å ta noen risiko får du aldri kjøpt deg noen båt.

Det er mulig at prisene vil stige litt til neste år, men da får du vel heller ikke kjøpe den nye båten spesielt gunstig?

Da blir det ikke mye til omsetning :smiley: .

Nei det er det som er problemet , og i en slik situasjon er det vel helst forhandleren av nye båter som kommer til å slite mest.

De som ikke trenger å kjøpe , de kjøper ikke og får ikke båt.

De som har brukt å selge som ikke trenger selge , har jo allerede båt.

Når begge disse gruppene gjør slikt så får ikke forhandlerene selge så mye nytt heller , og da vil de gjerne verge seg for å ta inn nye modeller slik at de som virkelig vil ha ny båt ikke får båt med det første.

Da har vi kanskje en krise....

Redigert av opas (see edit history)

Om ikke at så vil vel det meste bli dyrere, kalles gjerne inflasjon, men faktum er vel at det meste har blitt langt billigere, reelt sett, og deri ligger forklaringen på hvorfor "alle" har mere av "alt". Det interessante er at "man" ikke blir det minste lykkeligere av den grunn, tilsynelatende tvert derimot å dømme på all den klagingen og sutringen man kan lese om!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ja slik sett har vi jo et luksusproblem.

Ser selv at jeg ofte blir lettere stresset over alt jeg eier/eide.

Jeg hadde 2 nyere biler , 1 motorsykkel , 1 båt , 1 hus , 1 hytte ved sjøen og lurte på om jeg skulle investere i en hytte på fjellet.

Så i fjor ble jeg så stresset over at jeg ikke fikk tid til å bruke alt når jeg ville , skulle vi reise på hytta , reise på mc-treff eller reise en tur med båten ?

Det endte som oftest opp med at vi ble hjemme i huset i stedet.

Nå har vi byttet inn begge bilene i en mindre bil , selger båten og kjøper en mindre som skal ligge ved hytten men beholder mcen.

Kanskje vi får mer tid nå?

Redigert av opas (see edit history)

Nei det er det som er problemet , og i en slik situasjon er det vel helst forhandleren av nye båter som kommer til å slite mest.

De som ikke trenger å kjøpe , de kjøper ikke og får ikke båt.

De som har brukt å selge som ikke trenger selge , har jo allerede båt.

Når begge disse gruppene gjør slikt så får ikke forhandlerene selge så mye nytt heller , og da vil de gjerne verge seg for å ta inn nye modeller slik at de som virkelig vil ha ny båt ikke får båt med det første.

Da har vi kanskje en krise....

Baren en løs tanke: Det du beskriver skriker et en forhandler meg dyktige klargjørere og god etterservice som kan forhandle brukte båter. Må da være penger å tjene på slikt?

Helt Off Topic:

Det interessante er at "man" ikke blir det minste lykkeligere av den grunn, tilsynelatende tvert derimot å dømme på all den klagingen og sutringen man kan lese om!

Jeg ble med noen veldig gode venner på en helgs kanotur for et par uker siden, og den turen gav meg mer "go'følelse" og glede enn 1 uke i båten. Til tross for ennå mer primitiv tilværelse og tordenbyger så vi var våte og kalde - og veldig blide!

Fikk på nytt åpnet øynene for at materiell velstand ikke er det samme som lykke, selv om det er deilig å ikke ha problemer med å betale hverdagens regninger.

Båtprisene stiger nok fremover, med mindre vi får en annen kalddusj økonomisk.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Helt Off Topic:

Jeg ble med noen veldig gode venner på en helgs kanotur for et par uker siden, og den turen gav meg mer "go'følelse" og glede enn 1 uke i båten. Til tross for ennå mer primitiv tilværelse og tordenbyger så vi var våte og kalde - og veldig blide!

Fikk på nytt åpnet øynene for at materiell velstand ikke er det samme som lykke, selv om det er deilig å ikke ha problemer med å betale hverdagens regninger.

Båtprisene stiger nok fremover, med mindre vi får en annen kalddusj økonomisk.

Du er inne på noe viktig der med lykkefølelsen :yesnod:

Hva som skjer med båtprisene neste år er vanskelig å si, men jeg vil anta at det er lurt å kjøpe nå. Jeg har over lang tid trålet finn.no, har solgt og kjøpt båt i mellomprisområdet (5-600) Jeg opplevde at den båten jeg solgte sank med ca 20% på et år og to, den nye jeg kjøpte hadde også et tilsvarende verdifall, turde ikke vente særlig lenge med å kjøpe ny etter salget da jeg anså faren for å selge billig og kjøpe dyrt var overhengende om jeg drøyde kjøpet til neste år.

Jeg har tidligere kjøpt endel helt nye båter, og jeg opplevde da hver gang at jeg faktisk fikk det samme igjen for båtene etter to tre år som jeg gav for dem nye. Nå er det ikke sånn, den båten jeg nylig kjøpte kostet i 2003 ny ca 900 000, jeg fikk den adskillig rimeligere i år, så at noe dramatisk har skjedd er det liten tvil om. Båtprisene har nok også vært kunstig høye de senere år, en korrigering måtte vel kanskje komme før eller siden.

Jeg skjønner nå ikke helt hvorfor båtene har falt såpass mye som de har gjort, ola nordmann har aldri før hatt bedre økonomi, noe økende arb. ledighet til tross. Jeg mistenker at finanskrisen er til de grader oppblåst og hauset opp av media, ja nærmest hysteri som så meget ellers i samfunnet, folk blir avventende og ting stopper bortimot helt opp, ofte helt uten grunn. Etter mye tråling på finn ser jeg jo at veldig mange båter står og står.

Som sagt, umulig å spå, men jeg tipper det er lurt å kjøpe nå og de som har råd gjør det kanskje lurest i å drøye med å selge til neste år. Jeg har gjennom min båtjakt tid i vår hørt flere båteiere, ja faktisk de fleste som har båter til salgs si at de ikke MÅ selge, de har økonomi til å sitte med båten om de ikke får det de vil ha, og da ser vi det som skjer, båtene blir gjengangere på finn og sirkulasjonen blir liten. De som i disse dager MÅ selge er det nok verre med. Synd egentlig, for jeg skjønner ikke helt hvorfor det må være sånn når rentene er lave og privatøkonomien rekordgod hos folk flest.

Jeg skjønner nå ikke helt hvorfor båtene har falt såpass mye som de har gjort, ola nordmann har aldri før hatt bedre økonomi, noe økende arb. ledighet til tross. Jeg mistenker at finanskrisen er til de grader oppblåst og hauset opp av media, ja nærmest hysteri som så meget ellers i samfunnet, folk blir avventende og ting stopper bortimot helt opp, ofte helt uten grunn. Etter mye tråling på finn ser jeg jo at veldig mange båter står og står.

Tror ikke at finanskrisen er hausset opp. Rundt om i verden, også i våre naboland, har krisen slått knalhardt inn. Sverige har et arbeidsløshet på 8 prosent, og den ventes å stige. Enkelte andre europeiske land nærmer seg 20.

Det store rentefallet her hjemme har nok forsinket følgene av finanskrisen her til lands. Men nå er rentevåpenet brukt opp. Det skal ikke rare økningen i arbeidsledigheten før man merker det i båtmarkedet. Tradisjonelt er båten det første man kvitter seg med; før bolig, bil og hytte.

Det er riktig at folk flest har det bedre økonomisk enn noensinne med dagens rekordlave rente. Men de fleste er også klar over at skulle internasjonal økonomi vise tegn til bedring, vil neste renteendring bli et rentehopp.

Det er mye psykologi i båtmarkedet. Men stadig flere opplever at realitetene er knallharde. Bankene meldte f.eks i går om en klar økning i misligholdte lån.

Men om hvordan båtprisene blir neste år, er ren gjetning. Tipper at prisene vil holde seg relativt lave et par år fremover.

I båter jeg følger med på har prisen falt ca. 15-20%. Kjøpte den jeg har i dag for 1,3 mill. og har vel kostet på ca. 100 K. I dag ville jeg knapt nok fått 1,1. Ser på brukte Nimbus Commander 380, nypris godt over 3 mill., flere 2004-modeller tilbys i dag til rundt 2,1 til 2,4. Se også nedgangen på Windyer.

Som tidligere kommunisert, skal du bytte oppover er det ikke noe problem. Hadde jeg vært uten båt i dag og bestemt meg for båtlivet hadde jeg kjøpt nå, og evt. levd godt med at jeg kunne ha spart 3-5 prosent på å vente.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...