Jump to content

Barn under 16 i rask båt!

Gilje

Recommended Posts

Mulig dette har blitt tatt opp i forumet før. Men nå har jeg akkurat kommet fra en tur på sjøen, og jeg ble litt sjokkert over opplevelsen i dag.

Det var skikkelig fint båtvær i Skjærgården utenfor Stavanger i dag. Det var mye båt ute. Jeg hadde meg en fin tur. Da jeg var på vei hjem, stoppet jeg utenfor Hommersåk (mellom Usken og Hommersåk) for å fiske :fishing: . Det var mye båttrafikk i området, så jeg fant ut at jeg heller skulle kjøre hjemmover og dorge.

Etter en stund kom det først en liten daycruiser med kraftig innenbordsmotor (med skikkelig gromlyd) :headbang: susende forbi, bakfra ("her tar vi ikke hensyn"). Deretter kom en annen båt bakfra, denne enda nærmere. Så nærme at han tok tak i senen min. Bremsen på snella var ikke stilt stramt, så den gav etter.

Jeg satt bare å så på at senen ble spolt ut, i en vanvittig fart (kjøpte denne senen forrige uke, dyr fireline). Det var ingenting annet å gjøre enn å holde stanga fast! Senen ble spolt helt ut, og røyk!

Jeg satt meg bak rattet og kjørte etter denne røde steadyen, som sikkert holdt en fart på over 20 knop! Etter en stund tok båten en U-sving (for de drev kun med grapskjøring for morro) og kom imot meg. Jeg vinket dem bort for å snakke med dem! :discuss:

Jeg ble litt sjokket da jeg kom nærmere. I båten satt 2 gutter. Og de kan ikke ha vært mange år over 10!

Jeg fortalte til dem at de måtte holde bedre avstand og passe på når de kjører rundt og bare herjer! Så fortalte jeg at de hadde tatt tak i senen min når de kjørte forbi. Guttene sa "åja" :confused: og kjønte tydligvis ikke alvoren i dette :P....

Mest av alt hadde jeg lyst å snakke med foreldrene til disse guttene. Og spørre hva i all verden de tenker med, når de tillater at disse får kjøre rundt i en så rask båt! Og dette er heller ikke første gang jeg ser unger i 10-14 årsalderen som kjører båt som går godt over 10 knop (som er grensen når du er under 16 år).

På tide med en holdningskampanje, slik som trygg trafikk, vegvesenet og politiet er så flink til?

Guest Avmønstret#

Veldig mange som bruker denne type sene nå, kan fort koste 300,- bare for sena. Så kommer det sluk/oppheng i tillegg. Ryker jo fort 400,- hvis alt blir tatt.

Selv fisker jeg ofte med "Jerk", da kan selve "sluken" koste et par hundre. Koster som regel minst hundrelappen bare for "sluken". Og man må bruke tykk fireline. Ville jo fort sette meg 500,- tilbake om noen dro av hele greia.

En voksen mann passerte tett bak meg og tok wobbleren min her en dag. Dro med seg snøret fra å henge bak båten, til å være foran båten. Ropte og vinket, og han kom tilbake. Forklarte hva han hadde forårsaket, hvorpå han tiltet opp motoren og tittet. Da han ikke så noen sluk der, sa han at det kunne det ikke være han som hadde gjort! :nonod::crazy::eek: . Imponerende argumentasjon av et voksent menneske synes jeg.

Guest Avmønstret#
...hvorpå han tiltet opp motoren og tittet. Da han ikke så noen sluk der, sa han at det kunne det ikke være han som hadde gjort! :nonod::crazy::eek: . Imponerende argumentasjon av et voksent menneske synes jeg.

En av grunnene til at jeg ikke, noen sinne, må få mulighet til å bære våpen. Tror jeg hadde satset på å skyte dumskapen, og båten, vekke fra vannets og jordas overflate en gang for alle. Med bazoka! :headbang:

Eller med andre ord, det er jammen bra at det er noen meter med vann mellom folk innimellom.

Man trenger vel ikke akkurat være rakettforsker for å kunne tenke seg at man ikke går rett bak en båt som siger framover med folk langs rekka :wink: ...

Jeg har flere ganger selv lagt kursen i en vid bue bak båter, for å prøve og unngå fiskeutstyr i sjøen...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Er det mulig å tåle så lite? Skal man ha kampanjer og shit fordi du fikk ødelagt litt fiskeutstyr? Stakars deg.

Kjører du rundt der hvor det er mye trafikk kan du ikke forvente at alle skal behandle deg som prinsessa på sjøen, vike og ta lange omveier for å unngå det du henger bak båten.

Alle har forskjellige grunner til å være på sjøen. Noen skal kose seg, fiske, ha det morro, og andre skal fra A til B. Det er heller ikke sikkert at alle ser at du har fiskeopplegget ditt framme i x antall knop.

eriksjonij1.jpg

Snakker om det... hva er viktigst: holde korrekt fart eller ta hensyn med tanke på hekkbølger? Grunenn til at jeg spør er at det eldste avkommet kjører rundt i Zodiac'en med en 6hk. Går den båten i plan er det nesten ingen bølger. Holder enn 5 kn er det halv meter hekkbølger.

Jeg har sagt ingen bølger. Og det gjelder uansett. Er det i uthavn, og GOD plass, er plan greit. Så sant ingen klager da er det slutt.

uffda over 10 knop :eek:

Hadde vi ikke en poll på hvor mange av oss som hadde "kjørt" i over 10 knop før vi var 16?

Noen som husker den?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Er det mulig å tåle så lite? Skal man ha kampanjer og shit fordi du fikk ødelagt litt fiskeutstyr? Stakars deg.

Kjører du rundt der hvor det er mye trafikk kan du ikke forvente at alle skal behandle deg som prinsessa på sjøen, vike og ta lange omveier for å unngå det du henger bak båten.

Alle har forskjellige grunner til å være på sjøen. Noen skal kose seg, fiske, ha det morro, og andre skal fra A til B. Det er heller ikke sikkert at alle ser at du har fiskeopplegget ditt framme i x antall knop.

Hovedpoenget her var ikke at jeg mistet snøret. Det var surt og jeg ble rimelig frustrert. Men det var at disse alt for små guttene kjørte rundt i den alt for raske båten alt for nærme meg og alle andre. Jeg syns dette var rimelig uforsvarlig. Det skal ikke mye til at det oppstår en ulykke!

Men i den alderen vet man heller ikke bedre.

Jeg syns dessuten også at hvis du kjører så nærme en båt at du tar tak i fiskesnøret som henger bak, kjører du uansett alt for nærme! Med mindre båten kjører med en 5 meter lang stang som gjør at senen henger betraktelig lengre bak båten (men da skal du ta hensyn til at denne båten fisker). Det er uansett båten bakfra som skal ta hensyn.

uffda over 10 knop :eek:

Å følge 10 knops regelen slavisk syns jeg er drøyt.

Har du en 6 hester på en zodiac som du får i plan, og den går litt over 10 knop bør jo ikke dette være det store problemet.

Det er værre når motoren er over 10 hk (ofte 9.9 ublombert til 15 hk)og båten går mot 20 knop. Og den brukes kun til herjing.......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...