kintii Startet 22.Juni.2009 Del på Facebook Startet 22.Juni.2009 Jeg har jo kjøpt meg en sjømann 22 og har byttet alt av filtre og hatt ute dieseltanken for vask og naturlig nok må jeg da lufte hele dieselsystemet på nytt. Spørsmålet er da som følger: er farget diesel av like god kvalitet som blank diesel? og kan den fargede dieselen ødelegge noe? Saken er jeg har alltid trodd at det ikke har vært noe forskjell på de bortsett fra fargen, altså at de har de samme kvalitetene. Men en kamerat av meg sa: du må aldri finne på å fylle farget diesel på båten din, volvo penta har ikke godt av farget diesel, jeg bare WHAT Det høres så rart ut at jeg spør dere sjøulker om dette så jeg ikke gjør noe galt Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Du skal ikke være redd for å fylle farget diesel på båten din, kvaliteten er nok den samme. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
kintii Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 takker for kjapt svar Da hadde nok jeg rett alikevell Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Det stilles strenge krav til hvordan diesel produseres så jeg tror nok ikke det er noe forskjell på farget eller u-farget diesel. Det kameraten din sikter til, er sikkert problemene med Volvo Penta D-motorene som det har vært litt problemer med, her har det vært spekulert i om det er dieselen i Norge som er årsaken til problemet. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
kintii Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 ok. Da trenger jeg ikke å bekymre meg. Da skal jeg gi den lille grønne klumpen min ny frisk farget diesel, så skal han nok bli glad Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Grattla med ny båt! Men har du ikke tenkt over hvorfor det er VP verksted i ALLE havner langs kysten? Sitér dette innlegget Link to post
Gulenpower Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Heisann. Eg har erfaring med 4 forskjellege D6 motorar frå Volvo Penta. Det stemmer det som blir nemnt lengre opp om at det blir spekulert i om at dieselen i Noreg er for dårleg. Dette er altså noko VP har prøvd seg på. Det første dei prøvde seg på derimot, var at det var for fuktig i maskinrommet på båtane. Difor var det injektorane på maskinene rauk. Etter at tilogmed svenskane skjønte at det kanskje er normalt med litt vatn i eit maskinrom, så fant dei ut at dei kunne skulde på dieselkvaliteten i Noreg. Derfor måtte ein då kjøpe eit dyrt tilsettningsstoff og ha i dieselen. Det dette tilsettningsstoffet gjer, er å smøre motoren betre. Difor kan altså då vanleg totaktsolje brukast, dette er og eit mykje billegare alternativ. På seinsommaren 2008, eg trur det var då, kom det ein ny type injektorar. Sjølv om VP seier at ein fortsatt skal fortsett med tilsettningsstoffet, så trur eg dette eigentleg har berre "placeboeffekt". Dei nye injektorane som kom var nok forbetra, då VP til slutt innsåg at det var deiras injektorar det var noko feil med. Til slutt kan eg nemne at på dei to siste D6-350 maskinene eg jobbar med, så har det blitt bytta 23 injektorar. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Det er interessante erfaringer og betraktninger du kommer med angående Volvo Penta D6, "Gulenpower". Jeg vet ikke hvor lenge du har lest her på forumet før du postet, men her er en bra tråd som omhandler vanskene med D-serien til Volvo Penta, primært D4 og D6, men også D3: Trøbbel med Volvo penta D-serie Denne tråden kan også være av interesse: skal kjøpe ny båt, bør eg ungå båter med Volvo D6 Som du gjerne vil se av disse trådene, er jeg av den kritiske typen som ikke sluker alt rått som kommer fra Volvo Penta. Forresten, velkommen til baatplassen.no! Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 23.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Grattla med ny båt! Men har du ikke tenkt over hvorfor det er VP verksted i ALLE havner langs kysten? for å være ærlig så har jeg ingen erfaring med penta. motoren er en md6b fra 76, en eier og han har aldri hatt ett eneste feilslag fra motoren. båten har vært tatt opp hvert år og har etter sjøkjøring kjørt 15 min i ferskvann da båten har stått i elva her. Jeg ser på det slik: om tidligere eier ikke har hatt problemer med motoren på over 30 år, så hvorfor skal den ikke fungere greit noen sesonger til? han har vært nøye med olje og filterbytte hvert eneste år osv. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Tullet bare med deg. Av en eller annen grunn så har jeg enda ikke hatt en båt med VP. Så jeg har ikke noen egenerfaring med dem til å si det ene eller det andre. Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 23.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Tullet bare med deg. Av en eller annen grunn så har jeg enda ikke hatt en båt med VP. Så jeg har ikke noen egenerfaring med dem til å si det ene eller det andre. no hard feelings for å være ærlig så var penta et stykke ned på lista, men godt over halvparten av de jeg kjenner med snekke har penta og har aldri hatt noen problemer. Det er jo snakk om eldre 1 og 2 sylindrede motorer da. Det var bare noe med den lille grønne som jeg falt litt for Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 ...Det er jo snakk om eldre 1 og 2 sylindrede motorer da. Snodig det der..med eldre motorer. De bare funker. Har hatt et par SABBer opp igjennom og aldri noe trøbbel. Mulig det er pga enkel teknologi. Jo mer "dingser", jo mer som kan gå galt. i bordet. Har sinnsykt med "dingser" ombord nå. Sitér dette innlegget Link to post
crf 450 Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Hvis du kikker på databladene til vanlig ufarget diesel, slik som du får kjøpt ved bensinstasjonene, så er cetantallet til farget diesel litt lavere. CETANTALL, et tall på tennvilligheten til drivstoffet, høyere tall jo høyere cetantall. Lavt cetantall vil gi noe lengre tenningsforsinkelse og dermed også en noe høyere støy fra motoren (tenningsbank). Energiinnholdet er tilnærmet like. Sitér dette innlegget Link to post
eivindl Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Men det har da riktignok blitt debatert en hel del rundt Marin Gassolje som kan tankes flere steder langs kysten som ikke tilfredstiller samme spekk (EN590) som vanlig "bil" diesel og avgiftsfri diesel på bensinstasjoner. Men at denne ikke skal kunne benyttes på fritidsbåt motorer er det ingen som har hevdet mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 (redigert) For å gi et raskt svar. Etter en del research er Marin Gassolje mest egnet til store dieselmaskiner uten turbo og intercooler(drar inn varmluft istedefor kald). På båten merker jeg/vi fort om vi har fått Marin Gassolje eller anleggsdiesel. Gassolja soter og røyker mye mer og eksosen lukter surt! Vi mister også et par hundre omdreininger på maks. Sot fra eksosen legger seg som et fint svart dekke på skrogsiden over eksosrørene på hver side. Jeg vil tro problemene med Volvo sin D6 er at det er Marin Gassolje som tankes. Skikkelig anleggsdiesel er sjeldent å finne i Oslofjorden såvidt jeg vet. Når vi tanker i sverige og får skikkelig diesel er alt fryd og gammen ombord :) Redigert 26.Juni.2009 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
princess32 Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Denne grønne avgiftsfrie dieselen som også blir kaldt "miljødiesel", ble testet av Båtmagasinert for en tid tilbake sa denne kom. De fant ut ved tester at denne dieselen ikke ga like mye effekt som den gammle dieselen. Den gammle dieselen selges fortsatt på bensinstarsjoner med avgift da. Tingen er at de har tatt ut en del av svovelet som gir en lavere cetanindex. Link til testen. http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...4f?OpenDocument Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 For å gi et raskt svar. Jeg vil tro problemene med Volvo sin D6 er at det er Marin Gassolje som tankes. Skikkelig anleggsdiesel er sjeldent å finne i Oslofjorden såvidt jeg vet. Når vi tanker i sverige og får skikkelig diesel er alt fryd og gammen ombord :) Og hvordan skal en forsikre seg at en for såkalt anleggsdiesel og ikke denne mgo'en på tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Grattla med ny båt! Men har du ikke tenkt over hvorfor det er VP verksted i ALLE havner langs kysten? Tja kan det ha noe å gjøre med at de er det desidert mestselgende merket Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
prin435 Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Og hvordan skal en forsikre seg at en for såkalt anleggsdiesel og ikke denne mgo'en på tanken? Har ved fylling hos bla. Lektern i Fredrikstad spurt om dette som nå ble fyllt var Marin Gassolje eller Anleggsdiesel. Han som stå ved pumpene henta hans overordnede og han begynte å bjeffe om at det bare var Fildtvet/Halvorstrand på Hurum hvor det hadde vært feil med dieselen og at et rykte hadde spredd seg. Han svarte aldri på hva dem solgte på Lektern¨. Etter tankingen var ferdig startet vi opp og jaggu kom den fine svartgufsen når man dro på. Er veldig vanskelig å vite før man har fyllt, hjelper heller ikke å spørre. Fyller nå hos Nesodden Boligvarme, bestiller tankbil og der har de anleggsdieselen :) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.