Jump to content

Fortøyer "Longside" og gir "blanke" i andre

Bøljan

Recommended Posts

Gang på gang opplever jeg dette, og sikkert mange andre også.

Nå sist helg satte vi kursen mot Fantebukta på Kommersøya....en perle som mange liker.

Men jeg blir provosert når jeg ser "store" båter ligger longside brygga og der sitter båteierene nyter herligheten for seg selv.

Ikke nok med det, langs hele brygga står det store skilt. "Bruk dregg! ikke fortøy langsetter"

Jeg legger meg på "vent" utenfor for se om noen får litt dårlig samvittighet....men neida... og jeg kjenner det begynner å koke inni meg.

Forbanna egoister tenker jeg og tøffer rundt på vestsiden og legger meg på svai. Der er det for grunnt til å fortøye mot land.

Hadde skiltingen blitt respektert så hadde blitt plass til mange flere båter på brygga, egentlig burde jo skiltingen være unødvendig spør du meg....

Desverre er nok ikke dette et ukjent problem langs vår herlige kyst!

Kom gjerne med meninger om dette.

Mvh Kjell

Det er vel bare å kaste dreggen og fortøye båten sin foran i den båten som ligger longside på kaien. Faktisk blir det plass til enda flere båter hvis man gjør det på denne måten.

Skiltet på land kunne jo godt inneholdt en tegning av denne fortøyningsmåten, og da spørs det om ikke problemet hadde løst seg av seg selv.

Det er mange egoister blant båtfolk, samt mange som ikke har så mye kunnskap om båt og båtliv. Da kan det virke litt skummelt å legge seg på dregg, og hvis det nå er plass til å ligge longside så velger nok de mest uerfarne å legge seg longside. Samt egoistene da, de legger seg sånn uansett selv om de er verdensmestere med dreggen! Så det er nok bare å venne seg til det, det blir nok ikke bedre i fremtiden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Legg deg utenpå og får du kommentarer så henvis til skiltet og fortell at grunnet er: deres tar oss til rette innstilling så må vi fortøye på denne måten. Nå drar jeg på land og vil ikke være tilbake før imorgen klokken 16 og hvis dere drar så får dere sørge får at båten min ligger skikkelig

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Det er mange egoister blant båtfolk, samt mange som ikke har så mye kunnskap om båt og båtliv. Da kan det virke litt skummelt å legge seg på dregg, og hvis det nå er plass til å ligge longside så velger nok de mest uerfarne å legge seg longside.

Legger meg aldri med dregg. Har prøvd et par ganger og med 41 fot båt og 12 tonn holder ikke dreggen hvis det begynner å blåse. Legger jeg meg longside en offentlig brygge forventer jeg å ha andre båter liggende på meg. Vanskeligere enn det er det ikke. Tre 41 fots båter (min er 4 m bred) utenpå hverandre tar ikke mere plass enn om de hadde ligeet inn/ut. I Fantebukta har jeg vært flere ganger og der er det ganske dypt ytterst på bryggen. Mener det er 20 meter dypt en båtlengde fra bryggen. Skulle jeg ankret for natten skulle jeg hatt ut 80 m kjetting.

:nonod: Opplevde det samme i gjestehavna på Oscarsborg, og ikke engang havnevaktene fikk longsiderne til å flytte seg.

Og her var det snakk om båter fra 45 fot og oppover så de tok skikkelig for seg av brygga. De har vel kanskje prioritert langstettede glass med dertilhørende drikke i stedet for en skikkelig dregg og vinsch. Kan jo ikke tillate seg å bli skitten på lankene av det våte vannet for å dra opp dreggen manuelt.

Charente

Å ligge med akterdregg, 40fot+, >12ton og FB er risikosport om det begynner å blåse.

Er terrenget slik at man kan få støtte tau på sidene, eller ligger innimellom andre båter går det bra. Om man ligger innimellom andre skjermer båtene for vinden. Belastingen i sum blir mye mindre pr. båt. Den første får fullt vindpress, men resterende får minimalt. En stor en innimellom utgjør selvfølgelig litt ekstra.

Har man ikke sidestøtte på noe vis, kan det ikke båse vesentlig om man skal bruke akter dregg/anker på en 40fot+, >12ton og FB.

Det vil si at om man kommer først vil man om mulig legge seg long side. Helt naturlig. Om man gjør det, burde det være en selvfølge å tilby plass utenpå. Alternativ legge seg på dregg om det kommer mange.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Hva skal disse store cruiserene med ankervinsj bak da? Når det er en risikosport å bruke den??? Dersom det står at en skal ligge med baugen inn og en syns det blir for stor risiko så er ikke løsningen å legge seg longside, da er løsningen å finne seg en annen plass som passer doningen bedre. Dette burde en kanskje tenkt på før en kjøpte så stor båt. Vi kom til vår favorittplass i fjor for anledningen i svigers snekke på 20 fot, da lå det en Prinsess 62 longside. Selvsagt kunne vi ligget longside, men dessverre hadde vi glemt stigen så hadde neppe gått bra... Dessuten ville det blitt solformørkelse nede i snekka. Tror nok problemet hadde blitt likt om vi kom i seilbåten på 35...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Er det mulig at dere med 40 fot + har litt for små dregger/ankre.

Denne lå med tau i land akter og ankeret ute

drizzle3.jpg

og jeg kan lover dere at det er dypere der denne ligger enn det er i Fantebukta...

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Om en legger seg longside blir det plass til flere båter. Tre båter med 4m bredde for dregg tar 12 meter kai, f.eks, tar seks stk 4 m brede båter longside 12 m brygge.

Her oppe i Trøndelag er det vanlig å ligge longside. Vi ligger aldri med anker fra hekken og feste på land. Det skyldes i hovedsak opp til 3,30 m tidevannsforskjell.

Om vi drar sørover, så har vi med oss de inngrodde fortøyningsvanene, så det var sikkert en trønder eller nordlending som lå longside.

Hva skal disse store cruiserene med ankervinsj bak da? Når det er en risikosport å bruke den??? Dersom det står at en skal ligge med baugen inn og en syns det blir for stor risiko så er ikke løsningen å legge seg longside, da er løsningen å finne seg en annen plass som passer doningen bedre. Dette burde en kanskje tenkt på før en kjøpte så stor båt. Vi kom til vår favorittplass i fjor for anledningen i svigers snekke på 20 fot, da lå det en Prinsess 62 longside. Selvsagt kunne vi ligget longside, men dessverre hadde vi glemt stigen så hadde neppe gått bra... Dessuten ville det blitt solformørkelse nede i snekka. Tror nok problemet hadde blitt likt om vi kom i seilbåten på 35...

Bruker ofte akterdreggen jeg, men skal jeg overnatte, er det en av tre forutsettninger som må oppfylles.99% sikker på at det ikke blir vind, ha mulighet til å feste tau sideveis eller ligge sammen med flere andre.

Sa regner jeg med følgende kommentar: Skal andre holde din båt. Svaret er at de som ligger i le ikke får vesntlig vindpress. De kan hjelpe til å holde igjen. De på den andre siden skaper le og påkjenningen blir ikke så stor. Jo flere båter jo bedre. Tenker ikke bare på situasjonen med stor båt, men i alle tilfeller. Jo fler jo tryggere.

Pretty Woman, Oslo

De fleste som ligger i Fantebukta kommer sør fra, mellom Killingholmen og Gåserompa, på vei til Fantebukta. Kaster de et blikk til babord når de går inn i sundet vil de se at på nordenden av Gåserompa ligger det ofte båter på over 50 fot til ankers, inn mot brygga, hvorfor klarer de det? De må i tillegg slite med hekkbølgene til de som kjører innover sundet, selv om det er skiltet maks 5 knop på sørenden av Killingholmen. Men de som skal til Fantebukta må vel stå på så de får plass til å ligge longside.

Hadde vært hyggelig om folket kunne fortøye etter den lokale anbefalingen, har ennå tilgode å få plass i fantebukta! Kall meg gjærne sær, men jeg legger ikke 3 lag lakk i året for at bikkja i båten utenfor skal spinne over dekket mitt! Jeg ligger helst med dregg akterut og føler at man beholder litt mer "privatliv" på den måten. 4.5 tonn med plænk og drar ankeret for hånd, går helt fint!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

De fleste som ligger i Fantebukta kommer sør fra, mellom Killingholmen og Gåserompa, på vei til Fantebukta. Kaster de et blikk til babord når de går inn i sundet vil de se at på nordenden av Gåserompa ligger det ofte båter på over 50 fot til ankers, inn mot brygga, hvorfor klarer de det? De må i tillegg slite med hekkbølgene til de som kjører innover sundet, selv om det er skiltet maks 5 knop på sørenden av Killingholmen. Men de som skal til Fantebukta må vel stå på så de får plass til å ligge longside.

Er ikke kjent i Fanebukta, men bølger er etter min erfaring mindre belastende på en stor båt enn en liten. Problemet er om det begynner å båse kraftig fra siden. På dagtid er det bare å flytte på seg, men om natten er det ikke så gøy å stå opp å flytte båten eller ligge å tenke på hva som kan hende. Problemet er der med alle båter selvfølgelig, men er båten 13m meter lang og over 4 høy sier det seg selv at vinden tar godt tak.

Redigert av prin435 (see edit history)

Pretty Woman, Oslo

Det burde vel fungere slik at utstyr som anker etc. tilpasses båtens størrelse, og at hvis man ikke kan fortøye slik skiltet på land tilsier så har man en liten utfordring.

Kan det da tenkes at en revurdering av utstyrsprioriteringen om bord er på sin plass. Hva med å bytte ut en av kartplotterne med et egnet anker slik at båten kan ligge på svai om natten.

I motsetning til våre naboer i sør som ofte prioriterer et eller to anker i baugen for at de skal kunne ligge på svai, så skal jo vi ha ankeret bak for å kunne fortøye til land foran. Men dette har da sin pris, og for noen ville det kanskje være en fordel å utstyre båten riktig foran i stedet for å unnskylde seg med at: ”ja men båten er jo så stor”.

Jeg syntes det var greit å ligge på svai, men i dag er det kanskje litt mer risikabelt på grunn av promillekjøring om nettene hvor førerne av disse båtene er mer opptatt av å se i kartplotteren enn å speide etter ankerlanterner?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...