Jump to content

Fortøyer "Longside" og gir "blanke" i andre

Bøljan

Recommended Posts

Nå kjenner jeg godt til mange av de båtene som ligger longside i Fantebukta, jeg henviser plass til de fleste av dem når de skal i vinteropplag. Jeg kan godt skrive under på at om de hadde utrustet båtene sine slik de burde så kunne de godt ha ligget med baug mot brygge. Flere av dem er pensjonister og kan derfor godt komme før andre har sluttet på jobb. Selv er de hellig overbevist om at de har for stor båt til å ligge på anker, men det er ankeret som er problemet. Det som er synd er at disse gutta kjenner hverandre så godt at de fint burde kunnet ligge utenpå hverandre så hadde færre følt at de tok opp unødvendig mye bryggeplass.

leser noen av dem her nå så får jeg nok på pukkelen :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hvis parkeringsplassen ikke passer til bilen din så parkerer du ikke på tvers av den, da finner du deg en annen plass...

Leser her at det sies at det bare er å legge seg på siden av disse store båtene, mja. Det finnes mange hyggelige storbåt-eiere, men jammen er det ikke mye fristende å legge seg uten på et beist av en båt som er vanskelig å komme ombord i for oss med litt mindre farkoster. Ellers må jeg si at erfaringen min med at det er "helt greit" å ligge seg på utsiden er mer en tvilsom... Nei, hvis dere med stor båt ønsker å være en del av totalmiljøet på sjøen så må dere finne andre ordninger enn å legge dere longside der det skal ligges med baugen inn. Å tro at dere skal få forståelse for hvorfor dere ikke kan gjøre som oss andre er nok litt for mye å forvente...

Som sagt har jeg stort sett truffet hyggelige storbåt eiere, men dette "må ligge longside for jeg har så stor båt" opplegget er dumt. Like dumt som at folk ikke hjelper til med fortøyningene når det kommer en stor båt inn. Det har jeg observert mange ganger...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Først må jeg bare si at jeg er enig , at det er dumt så store båter ligger aleine longside.Men siste delen av bryggene i Fantebukta , står det skilt at du kan ligge longside med store båter.Gjerne flere på værandre men ,trur det er slik der pga at det er så dypt der .Har dregga der noen ganger ,å da står dreggen nesten rett ned .Har du 50 m dreggtau/kjetting så har du 50 m.Har også hørt at det er et par store 50+ båter som stadig ligger longside der ,hjelper kansje lite å si noe .Ligger dem 2 -3 utepå værandre så er det jo greit ,tar ikke mere plass det ,men ser kansje slik ut .

Red: Er det fult så er det fult , om jeg kommer slike steder og dem ikke vinker deg inn .Da er det bare å finne på noe annet,er det Fantebukta så er det jo mye bedre tvers av bryggene .Der er det jo sol langt utpå kvelden,men det er jo ikke det som er saken :wink:

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

The Gannet skrev:
Legger meg aldri med dregg. Har prøvd et par ganger og med 41 fot båt og 12 tonn holder ikke dreggen hvis det begynner å blåse. Legger jeg meg longside en offentlig brygge forventer jeg å ha andre båter liggende på meg. Vanskeligere enn det er det ikke. Tre 41 fots båter (min er 4 m bred) utenpå hverandre tar ikke mere plass enn om de hadde ligeet inn/ut. I Fantebukta har jeg vært flere ganger og der er det ganske dypt ytterst på bryggen. Mener det er 20 meter dypt en båtlengde fra bryggen. Skulle jeg ankret for natten skulle jeg hatt ut 80 m kjetting.

Jeg respekterer at enkelte har fobi for å ligge med dregg på grunn av forskjellige erfaringer.

MEN de personene det gjelder burde også respektere reglene på skiltene, og av den grunn finne seg en annen plass. Har man så stor båt som 41 fot, så kan man ta med seg jolle og ligge på svai.

Ligge longside og oppta en hel brygge med store båter blir oppfattet av andre som vulgært, uhøffelig og signaliserer dårlig sjømannskap!

Fatter ikke hva problemet er? :confused: Står det "fortøy med anker,ikke longside",så er det bare det man skal :smash: Dersom man ikke vil etterkomme dette,må man finne seg en annen plass å legge seg longside hvor mye man bare orker,eller fortøye på nytt med baugen inn dersom det kommer flere etterat man har lagt seg longside :yesnod:

Må også si meg hjertens enig i de som sier at det er bare tøys å ikke kunne ligge på dregg med båter på 40-50 fot.Det kommer bare an på anker vekt/type/kjettingstørrelse etc.Og ikke minst høre på værmeldingen før man legger seg til for natten, :rolleyes: ,det tror jeg kanskje veldig mange "slurver" med. Man bør vel være rimelig sikker på at man ikke får sterk sidevind om natten der man legger seg .Velge natthavn med litt omhu med tanke på vindmeldinger,da sover man godt,og alle blir fornøyde :cheers_wine:

mvh

fem@il

Hvis du ønsker å forstå dette som misunnelse, så versågod. For min egen del synes jeg det ville være like ufyselig med to tjuefotere longside etterhverandre som en førtifoter, dersom det utrykkelig står at det ikke skal fortøyes longside. Så til dette med overnatting og vær og vind. Finner jeg meg ikke trygg plass planlegger jeg slik at jeg har en gjestehavn eller to i nærheten, eller i det minste en lagune eller lun vik jeg kan ha som backup dersom det er fullt på favorittplassen.

Det er sikkert riktig at hyggeligs sjøfolk liker å ligge longside, men dersom de er hyggelige legger de seg ikke longside der står at man ikke skal det. :wink:

Redigert av BårdK (see edit history)
  fem@il skrev:
Fatter ikke hva problemet er? :confused: Står det "fortøy med anker,ikke longside",så er det bare det man skal :smash: Dersom man ikke vil etterkomme dette,må man finne seg en annen plass å legge seg longside hvor mye man bare orker,eller fortøye på nytt med baugen inn dersom det kommer flere etterat man har lagt seg longside :yesnod:

....mvh

fem@il

Problemet er, som trådstarter sier, at disse båtene allerede ligger slik som beskrevet når han kommer inn i havnen.

Noen velger da å finne en annen plass og, som noen sier, dersom man påtaler forholdet så blir dette neglisjert.

Fantebukta høres da ufyselig hyggelig ut , hvor er det ?

Christensen skrev:
Kall meg gjærne sær, men jeg legger ikke 3 lag lakk i året for at bikkja i båten utenfor skal spinne over dekket mitt!

Nå er det vel ingen som lar hunden gå over dekket til en båt på innsiden , har man noe på innsiden av skallen så bærer man hunden over båtene på innsiden , og ligger det en trebåt med nydelig dekk der så tar man selvsagt av skoene også før man går over båten.

.

Kommer vi til et sted der det ligger folk longside og brygga er merket baug inn only så legger vi oss utenpå uansett hva som ligger der fra før av , sier de noe negativt om det så får de tilbudet om at vi kan godt gå ut igjen og vente til de har lagt ut anker og endret til baug inn , vil de ikke det så legger vi oss på de så får de bare sitte der med surleppa si :smiley:

2nd Trikker skrev:
Hyggelige sjøfolk plages ikke av å ligge longside.

Jeg tror det er forskjellige "skoler" ute og går her.

Noen legger fendere på utsiden når de ligger langsetter for å gjøre klart til en til, og noen legger jolla på utsiden for å hindre flere.

Og så er det noen som hopper ned på dekket til nabobåten, og så er det noen som tar av seg skoene når de går på nabobåten.

Tranen2 skrev:
...hvor i himmelens navn er det 3,3m tidevannsforskjell i trøndelag?

Tidevannstabellen for Trondheim sier for 23. august i år: Flo kl 00.23 333 cm, fjære kl 06.44 6 cm. Dette blir en tidevannsforskjell på 327 cm, pluss/minus eventuell virkning av metereologiske forhold.

Jeg vet ikke hvor du holder til Tranen, men det er faktisk stor tidevannsforskjell i Trøndelag. Og derfor ligger vi alltid fortøyd longside på flytebrygger i gjestehavn. Lagt til: Og i ferietiden må vi være forberedt på å ligge flere i bredden.

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Mulligan skrev:
Jeg tror det er forskjellige "skoler" ute og går her.

Ligger det ei jolle på utsiden, ber jeg dem flytte den. Gjør de ikke det - tilbyr jeg meg å flytte den.

Har de en god grunn til å ha den der (holder av plassen), så sier jeg at jeg flytter meg utenpå når kompissen kommer.

Uansett. Jeg parkerer der.

Tar ikke av meg skoene når jeg går på land, med det hender at jeg gjør det på vei ombord.

Mulligan skrev:
Noen legger fendere på utsiden når de ligger langsetter for å gjøre klart til en til, og noen legger jolla på utsiden for å hindre flere.

????? Er det for hindre flere på utsiden av seg at noen legger gummibåten midt på båten sin? Har trodd at de ville bruke den som en stor fender. Men der har du nok rett. Den er i all hast blitt flyttet akterut før jeg har kommet inntil :smiley:

The Gannet skrev:
Legger meg aldri med dregg. Har prøvd et par ganger og med 41 fot båt og 12 tonn holder ikke dreggen hvis det begynner å blåse. Legger jeg meg longside en offentlig brygge forventer jeg å ha andre båter liggende på meg. Vanskeligere enn det er det ikke. Tre 41 fots båter (min er 4 m bred) utenpå hverandre tar ikke mere plass enn om de hadde ligeet inn/ut. I Fantebukta har jeg vært flere ganger og der er det ganske dypt ytterst på bryggen. Mener det er 20 meter dypt en båtlengde fra bryggen. Skulle jeg ankret for natten skulle jeg hatt ut 80 m kjetting.

Når det da er skiltet på brygga at du SKAL bruke dreg, regner jeg med at du ikke hadde fortøyd der?!?! Og heller funnet en anne plass og ligge....

Det er bare å legge seg utenpå ja. Om jeg er alene kan det hende jeg i 'opplæringsøyemed' legger meg utenpå de som signaliserer sterkest at de helst ikke vil ha noen utenpå - jolla midtskips på utsiden etc.

Seiler jeg med familien så går jeg kanskje ikke så demonstrativt til verks - for ikke å få ødelagt stemningen i egen båt.

Og - for de som ikke er vant med å ha noen utenpå seg, og som viser en viss angst for dette: Man behøver ikke bli bestevenner / drikkekompiser / sjelebrødre med de som evt legger seg utenpå. Et hei og hadet funker på samme måte som om man lå ved siden av hverandre med baugen inn.

S/Y Surprise

murmel skrev:
Når det da er skiltet på brygga at du SKAL bruke dreg, regner jeg med at du ikke hadde fortøyd der?!?! Og heller funnet en anne plass og ligge....

Respekt for skilting er litt flytende. Ikke alle som holder alle fartsgrenser på veiene hver dag heller. I helgen la jeg meg i en havn på et sted der det stod fortøyning forbudt. Det gikk også svært bra. Tilbake til Fantebukta: Mener å huske at skiltingen gjelder innerste del av brygga slik Tine IV beskrev i et tidligere innlegg. Og jeg har såklart lagt meg longside ytterst på brygga den ene gangen jeg har vært i Fantebukta. Tror det var sent i Oktober i fjor. Det lå en annen båt longside der også. Litt lenger inn. Og flere titalls meter med ledig bryggeplass hvis det kom flere i løpet av natta. Men det kom ingen så problemet var ikke stort.

The Gannet skrev:
Respekt for skilting er litt flytende. Ikke alle som holder alle fartsgrenser på veiene hver dag heller. I helgen la jeg meg i en havn på et sted der det stod fortøyning forbudt. Det gikk også svært bra. Tilbake til Fantebukta: Mener å huske at skiltingen gjelder innerste del av brygga slik Tine IV beskrev i et tidligere innlegg. Og jeg har såklart lagt meg longside ytterst på brygga den ene gangen jeg har vært i Fantebukta. Tror det var sent i Oktober i fjor. Det lå en annen båt longside der også. Litt lenger inn. Og flere titalls meter med ledig bryggeplass hvis det kom flere i løpet av natta. Men det kom ingen så problemet var ikke stort.

Når vi først drar paraleller til bil trafikk: Dvs at når du ikke parkere der det er merket parkering forbudt, gjør du det pga at du ikke skal få bot. Ikke Pga at det Obstuerer anne trafikk på den veien.

Respekt for skilting på sjøen = reskept for andre båtfolk.

At noen kjører fortere en der det er merket med x knop for stå på deres kappe( i dette tilfellet, tydelig vis også din kappe)

Redigert av murmel (see edit history)

For de som vil vite litt mer om Kommersøya, anbefaler jeg en tur innom min hjemmeside trudelutt.com

der jeg har forsøkt å samle informasjon om øya. Kommersøya er nå ubebodd og mesteparten av øya er

fredet.

Men her har det vært jordbruk, kalksteinsbrudd, marmorbrudd (døpefonten i Kongsberg kirke er herfra),

det har vært sagbruk her for tømmer fra Arkangelsk osv. Og i 2002 var det like før øya skulle raseres og bli

containerhavn for hele Oslofjorden!

Direktelink til mine sider om Kommersøya finner du her

Lars H.

pt. Grisebukta på Kommersøy

webkamera fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Brigg skrev:
Tidevannstabellen for Trondheim sier for 23. august i år: Flo kl 00.23 333 cm, fjære kl 06.44 6 cm. Dette blir en tidevannsforskjell på 327 cm, pluss/minus eventuell virkning av metereologiske forhold.

Jeg vet ikke hvor du holder til Tranen, men det er faktisk stor tidevannsforskjell i Trøndelag. Og derfor ligger vi alltid fortøyd longside på flytebrygger i gjestehavn. Lagt til: Og i ferietiden må vi være forberedt på å ligge flere i bredden.

Brigg

Jeg holder til i Kr.sund og skal på seiltur til trøndelag om 2 uker. Ble bare himla sjokkert over denne opplysningen. Her i Ksu er det snakk om ca 1,8 m mellom flo og fjære - altså halvparten av hva det er i trøndelag!?!

Skal legge meg det på minne hvis vi må overnatte i naturhavner. Litt surt å bli vekket av at en ruller ut av sengen når båten ligger i ro...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Tine IV skrev:
Men siste delen av bryggene i Fantebukta , står det skilt at du kan ligge longside med store båter.

Jeg mener også å huske dette skiltet som "deler" brygga. Tillatt å ligge long-side fra skiltet og utover. Fra skiltet og innover er det med anker og baug/hekk mot brygga.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Hvis det ligger en 47 fot trebåt (tidligere lege-krysser) longside der så skrik: Legg ut fendere Torbjørn, jeg legger meg utenpå deg ! :lol: :lol: :lol:

(den ligger der OFTE)

kan hilse fra Trond å si jeg sa det var greit....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...