Sjøtummel Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Her oppe i Trøndelag er det vanlig å ligge longside. Vi ligger aldri med anker fra hekken og feste på land. Det skyldes i hovedsak opp til 3,30 m tidevannsforskjell. Høres merkverdig ut. Eneste tilfellet det er behov for å ligge loggside pga tidevann er når vannstanden blir så lav at båten blir stående på kjølen en stund. Er det snakk om flytebrygge bør du helst ikke oppleve at båten blir stående på kjølen. Med stor tidevannsforskjell må du justere fortøyningene jevnt og trutt på fast brygge. Ligger du for anker må du justere litt på dette også. Det er ikke verre enn dét. På flytebrygge kan du få den luksusen at du slipper å justere hele tiden, men ligger du med bøye eller anker må du justere også på flytebrygger. Det er selvsagt fint om du får en bryggeplass som ikke krever at du passer fortøyningen jevnt og trutt, men det er ingen menneskerett. Dersom havnesjefen ønsker at båter ikke skal fortøyes longside, så bør vi følge dette ønsket. Havnesjefen kjenner som regel de lokale forholdene bedre enn de fleste som stikker innom, og havnesjefen representerer eieren av brygga. Jeg har ingen problemer med å la folk fortøye utenpå, og tar det ikke så ille opp at det kan være behov for å stokke litt om på båtene slik at man får rekker med omtrent jevnstore båter. Som regel går dette kjemperaskt når alle naboene deltar i dugnaden med en hjelpende hånd eller tamp. Jeg har med meg matter som jeg kan legge på dekk. Det demper lyden, slitasjen og holder dekket rent. Det kan være litt vanskeligere å ankre opp enn å fortøye, så jeg forstår at en del foretrekker longside. Då må de akseptere at båter ligger utenpå. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Hvorfor er det så vanskelig å ligge for dregg/anker for en båt som veier 14 ton når båter som veier 140, eller 1400 eller 14000 eller sågar 140000 ton kan gjøre det? Ellers så er det vel en fordel når man ligger med baugen inn og rumpa ut at man kan gå/seile når man selv ønsker det. Ikke like lett det når man ligger longside og har tre andre båter utenfor seg og folket der ombord er på landtur! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Pjolter Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Om en legger seg longside blir det plass til flere båter. Tre båter med 4m bredde for dregg tar 12 meter kai, f.eks, tar seks stk 4 m brede båter longside 12 m brygge. Her oppe i Trøndelag er det vanlig å ligge longside. Vi ligger aldri med anker fra hekken og feste på land. Det skyldes i hovedsak opp til 3,30 m tidevannsforskjell. Ta med at det er "litt" dypt også.. ( 50 m er grunt hos oss) Men her i Trøndelag kan vi ligge longside stort sett bestanding. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
MB Keila Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Hvorfor er det så vanskelig å ligge for dregg/anker for en båt som veier 14 ton når båter som veier 140, eller 1400 eller 14000 eller sågar 140000 ton kan gjøre det? Han som har 140, 1400, 14000 eller 140000 tonn har lært å mestre det. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Fordi båt-folk-i-båt ikke liker å hoppe fra baugen. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Tenk på førstereis skipperen i liten båt uten toalett, fruen desperat tissetrengt og ingen steder å få landkjenning under føttene og ingen busk innen fem minutter rekkevidde. Der ligger den nyrike longside med to toaletter om bord i en båt som han åpenbart håndterer best på land. Båten er dyr, båten er statussymbol, båten er for stor, kjetting og anker er dyrt etc. etc. Innse det. Ligger du longside til tross for at det ikke er tillatt og skiltet er du enten: 1. Svaksynt. 2. Analfabet 3. Frekk 4. Folk i båt. Forsvarer du det er du i tillegg dum. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Innse det.Ligger du longside til tross for at det ikke er tillatt og skiltet er du enten: 1. Svaksynt. Hva med oss som er langsynt... står skiltet for nært kan det være vanskelig å lese om man ikke har sett etter dette på ett par kablelengder avstand... Spøk til side.. Er enig med Ole Petter her... men det har hendt at vi har ligget longside selv om en ikke skulle det... men det er gjerne på vinteren, og da er det generelt lite båt ute her "yttre Oslofjord" (Grenland) og videre mot Kragerø. Da ser jeg ikke at det skulle være til hinder for andre båter som normalt ligger i opplag på denne tiden.... Men i sommermåendene, så stiller det seg annerledes.. Selv foretrekker å bakke inn mot bryggen om dybden tillater det... og et bauganker gjør da nytten om det er påkrevd.. Har sett en del båter som ligger longside, gjerne i skolebukten. Men det er utelukkende prinsesser hvor eieren fortsatt har snytskaftet i sky, selv om prinsessen har inntatt normal horisontal tilstand etter å ha tilbrakt turen underveis med nesen i sky.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Draco24styling Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Fint jeg fortsatt har liten båt og overnatter i telt Da kan jeg snike meg inn i mellom disse he...vetes egoistene som plasserer balja si longside Er jeg skikkelig heldig ser de ikke båten min når de skal gå og renner den i senk Kanskje jeg til og med får sitte på longsidegeneralen hjem siden jeg ikke har klaget på hans longsideligge Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
ola dunk Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 er det virkelig mulig. står det skilt at det ikke skal ligge båter longside???? hva betyr det da???? ikke ligge langsetterbrygga med båten..... hvis man da ikke kan bruke dregg/anker så finn en annen plass. trenger ikke alltid å ligge så alle kan få innsyn for å se hva slags dram dere tar..... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Nå er det vel ingen som lar hunden gå over dekket til en båt på innsiden , har man noe på innsiden av skallen så bærer man hunden over båtene på innsiden , og ligger det en trebåt med nydelig dekk der så tar man selvsagt av skoene også før man går over båten. Eg bærer ikkje våres blanding på 45kg. Vi tråkker sjølvsagt over dersom det er eneste ledige plass Har heldigvis ikkje møtt på den blanke trebåten.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Draco24styling Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Eg bærer ikkje våres blanding på 45kg.Vi tråkker sjølvsagt over dersom det er eneste ledige plass Har heldigvis ikkje møtt på den blanke trebåten.... Du får ha to par sokker i lomma da i tilfelle Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Suzumar Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Så om du ligger utenpå meg i Bergen havn så lar du beistet ditt labbe over båten min?? Snakk om å ta hensyn!! Kan ikke tro at det er det du mener, jeg må ha missforstått. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 (redigert) Har du lagt deg slik at eneste mulighet for andre er å tråkke over båten din er jeg redd du må finne deg i det. Eller finne en annen plass. Bytte plass ville sikkert ha løst saken tilfredstillende. Når det er sagt hadde jeg nok bært den lille min over. For når han har det travelt spinner han. Redigert 23.Juni.2009 av Bützfleth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Eg bærer ikkje våres blanding på 45kg. Hvorfor bærer du ikke hunden over båten på innsiden ? Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Nå er jeg ikke den som går bevisst i konflikter, så jeg hadde nok flyttet meg ja. Men det er da ikke normalt å la hunden labbe over nabobåten. Har faktisk aldri sett det. Derimot har jeg sett folk bærende på hunden sin. Er de for tunge til å bære på har jeg sett folk bruke lettbåten sin for frakte hunden i land. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Har man en hund på 70-80kilo så skjønner jeg at man ikke vil bære den om man er en svak men da tar man vel også hensyn til det og ordner det sånn at man kan ro hunden inn med en jolle eller noe. Det er da slett ikke en selvfølge at folk på innsiden vil ha en hund gående på sin båt Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 (redigert) Problemet er om det begynner å båse kraftig fra siden. Problemet er der med alle båter selvfølgelig, men er båten 13m meter lang og over 4 høy sier det seg selv at vinden tar godt tak. Tja, hvorfor ikke heller ha en båt man mestrer? Eller legge seg et sted hvor det er ok å ligge longside? Nei da, slik tenker ikke de med store hekksjømaskiner Skal ha! Skal ha! Skal ha! Redigert 23.Juni.2009 av Spinnaker (see edit history) Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
CB. Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Kra kra kra Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Krimart Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Kanskje OT, men kan noen fortelle meg hvorfor det er å foretrekke å ligge med dregg, kontra "longside"? Fordeler: - Mindre problem med svell - Ingen andre går på din båt og du behøver ikke gå på deres - Man kan komme og gå som man ønsker uavhengig av andre - Ikke så viktig i Norge men f.eks i middelhavet: mindre sannsynlig at skadedyr kommer om bord (nei ikke fulle svensker jeg tenker på) Ulemper: - Må ha en ankerrigg du kan stole på Hvis de med 12 tonns båt kun har paraplydregg og et kort tau skjønner jeg at de kvier seg. Har man et skikkelig anker og kjetting og får godt nok feste skal det gå greit. Hvorfor nesten ingen i Norge velger å bakke inntill en brygge når man ligger med anker- selv om det er dybt nok til roret- er et annet spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 ikke være lei deg du Spinnaker. Det er bedre med hekkbølger enn å brenne vimpler Når er begivenheten og hvor skal det skje ? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Victora III Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Så er spørsmålet: Har Baatplassen-medlemmer bedre båtkultur på dette området enn andre? Min erfaringer er NEI. Opplevde å komme til en av Kristiansand mest populære utfaststeder med brygge. Brygga var stufull og de fleste lå med akterfortøyning slik det er anvist, bortsett fra noen få, bl.a. en stor trebåt. Ved nærmere ettersyn viste det seg å være et Baatplassen-medlem med vimpel på ruta. Flere båter som var innom måtte snu. Selvsagt kunne de lagt seg utenpå, men hvorfor skal en måtte tråkke over to tre båter, når det går ann å ligge med akterfortøyning? Det jeg lurer på er: 1) Kan disse som har frekkhetens nådegave og legger seg longside og tar 3-4 båtplasser, ikke ankre? 2) Har de ikke anker? 3) Føler de seg uttrygge når de ligger med akterfortøying? (da bør de muligens trene og oppleve at dette er trygt om de gjør det riktig) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Eller har de personer ombord som av helsemessige årsaker ikke klarer å komme seg i land hvis man ligger med baugen inn? Eventuelt hund som ikke klarer det samme? Verden er ikke svart hvitt, det finnes som oftest en grunn til at folk gjør som de gjør... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Golden Gate 37 Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Verden er ikke svart hvitt, det finnes som oftest en grunn til at folk gjør som de gjør... Leter man lenge nok så finner man nok også en grunn som passer, ikke sant? Eller er det slik at man på død og liv bare MÅ bryte fortøyningsinstruksjonene? Og om man må bryte dem, hva da med de andre instruksjonene vi lever etter? Kanskje det ikke passer deg å overholde 5knops grensen 50m av land? eller hva med havneavgift? Om det ikke passer deg så nekter du bare? Vikeplikt? Greit for oss andre å vite at du hadde en grunn ihvertfall. Også kan vi diskutere på forumet etterpå - for her får vi jo svar:confused: Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
index Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Kanskje det ikke passer deg å overholde 5knops grensen 50m av land? Hvor finner du denne grensen? Ikke det at jeg har for vane å råkjøre, men selv om jeg marsjer på 7,5 knop slår jeg likevel ned til 5 knop i nærheten av havner eller andre steder der mine beskjedne hekkbølger kan være til sjenanse for andre. Men en generell 50 meters regel tror jeg bare eksisterer i ditt hode... Jeg må innrømme at jeg la meg longside på en baug inn plass for noen uker siden, da kona ikke var i stand til å komme seg på land via baugen av helsemessige årsaker. Men det var mange ledige plasser for andre på samme brygge, så jeg følte ikke at vi lå i veien for noen. Hvis det er så at dette gjør meg til en kjeltring i dine øyne får det bare våge seg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Golden Gate 37 Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 (redigert) Heisann Denne grensen er meget reell på sørlandet.. Ikke alle kommuner, men flere - og den har varierende varighet . Eksempelvis Lillesand fra 15 juni til 15 august - Nabokommunen Grimstad har fra 31 mai til 31 august. (Lurt å vite eksakt hvor kommunegrensen går altså :-) ) Om du oppfattet det slik at jeg mener det er en slik fartsgrense overalt beklager jeg det. Men jeg føler meg likevel berettiget til å reagere når folk ikke gidder å overholde såpass enkle instruksjoner som dette, og jeg antar da at de er like lemfeldige i sin omgang med andre regler..... Klart at det ikke betyr allverden når det som i ditt tilfelle var plenty med plass, men hva denne tråden tok opp var altså å ta seg slik til rette når det var trangt om plassen... Da er jeg faktisk enig med de som har hevdet at om du ikke kan ligge slik som foreskrevet, uansett grunn, så får du finne en annen plass. Redigert 29.Juli.2010 av Ma Rex 1 (see edit history) Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.