Jump to content

Fortøyer "Longside" og gir "blanke" i andre

Bøljan

Recommended Posts

Båttettheten her vestpå er nok ikke like stor som hos dere på sørlandet, så problemene er derfor ikke like store. Men den med at at man om man i et gitt tilfelle velger å ligge longside automatisk er en kjeltring som bryter alt som finnes av lover og regler her i samfunnet, syntes jeg var litt søkt...

Men at man velger å legge seg longside i en havn der det er stor pågang og man derved lager problemer for andre, det kan jeg gjerne være med på fordømmelsen av. Det er aldri feil å ta hensyn til andre, samme hvor man befinner seg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Men jeg blir provosert når jeg ser "store" båter ligger longside brygga og der sitter båteierene nyter herligheten for seg selv.

Ikke nok med det, langs hele brygga står det store skilt. "Bruk dregg! ikke fortøy langsetter"

Jeg legger meg på "vent" utenfor for se om noen får litt dårlig samvittighet....men neida... og jeg kjenner det begynner å koke inni meg.

Hadde skiltingen blitt respektert så hadde blitt plass til mange flere båter på brygga

Kanskje kapteinen ikke kunne norsk og derfor ikke respekterte skiltet? Kanskje vedkomne ikke hadde forventet at det skulle komme andre? Kanskje han tenkte at det fortsatt var nok plass til at nestemann kunne fortøye med dregg? Jeg bistemmer med de øvrige her, at i en slik situasjon er det bare å legge seg på utsiden.

Vi opplevde noe så sært som full gjestekai i Skjervøy - en relativt svær fransk seilbåt hadde fortøyd på en slik måte at han tok opp langt mer plass enn nødvendig. Jeg hadde ikke lyst til å legge meg utpå - løsningen ble å slenge ut dreggen akter og fortøye baugen mot bryggas kortside - men det var litt styr (vi var uten motor, slapp ut dreggen, mistet styrefarta, måtte ro til brygga med jolla og trekke inn seilbåten ... og det var nok uansett den tryggeste måten å fortøye på. Helt ytterst på kortenden av brygga stod det et stort skilt "GJESTEBRYGGE" som gjorde det vanskelig å komme seg i land ... men det gikk). Franskmannen visste seg å være hyggelig allikevel, da vi skulle avgårde fikk vi først ikke styrefart og driftet rett mot marinaen, så det var greit å få en ekstra hånd. ;-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Legger meg aldri med dregg. Har prøvd et par ganger og med 41 fot båt og 12 tonn holder ikke dreggen hvis det begynner å blåse.

Enig, når en båt kommer opp i viss størrelse blir det uforsvarlig å ligge med ett lett anker bak (dregg, hva er det????). Det en kan gjøre for å ta liten plass er å legge ut hovedanker foran med to tau og bakenden mot land eller kai. En må selvfølgelig bruke jolle i land dersom det ikke er kai. Slik fortøyer en mange plasser i verden. Å legge seg sidelengs ved en kai kan være ok dersom en gir tydelig signal om at andre kan ligge utenpå (ut med fendrer)og en akseptere trokk over båten uten sure miner.

Fatter ikke hva problemet er? :confused: fem@il

Hehe som jeg sa om du hadde lest det ,det står at du skal bruke dregg .Men ytterste delen av brygga kan man ligge longside,dette er kansje forde at det er så dypt på den ytterste delen at dreggen henger rett ned som Gannet prøvde å si.

Så greit å lese skilt å følge dem ,men da bør skiltene leses riktig før man lager for mye ball av ting.

Det med å la hunden gå over dekket på andres båter,det er vel kun noe med hue å gjøre .Sånn gjør man bare ikke,å har gudsjelov aldrig sett det heller.Folk som har ligget longside på meg har løftet hunden opp når dem går over dekket,om ikke så hadde det blitt rimelig månelyst tipper jeg.En hund på 40kg som er pissatrengt,å begynner å burne på dekket ditt.Sikkert veldig mange som hadde syntes det hadde vært helt ok,om du ikke har en båt som du gir helt F i da.Folk bærer hunden sin og tar av skoene om det regner ,å skoene har blitt fulle av sand å stein.Det er bare sunt folkevett og normal folkeskikk det vel ?

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Føler folk at det er utrykt og ligge med anker i små 40+ fotere så bør de skaffe seg litt lærdom og erfaring før de overhode kaster loss og forlater brygga.Jo større båt du har jo bedre ligger du på ankeret,siden store båter ikke har noe problem med og ha stort nok og vel så det anker og kjetting.har selv flere ganger lakt meg til med anker og trosse i land uten noen problemer i vinden.Det med båt på 78 fot,6 meter høyde og 140 ton.Så at det er risikosport og fortøye en liten 40 foter for anker i vind er bare sprøyt.

Vil heller si at det er risikosport for alle andre i mindre båter med slike kapteiner ute på fjorden.

Om man opplever at man ikke kan ankre opp fordi at man bare har 50 meter kjetting så for pokker ta bestill 50 meter til da man.De 50 meterene har ikke en båt på 40 fot noe problem med og bære vekten av.Har den det så for guds skyld legg den til kai og ALDRI ta den ut på fjorden noe mere.

Når min lille 70 foter på 45 ton er ferdig så kommer jeg fortsatt til og ligge for anker og trosse i land.

Om brygga er opptatt av en DIGER 42 foter i plast,så får han heller flytte seg kvikt eller håpe skroget hans tåler at jeg legger jolla mi på utsiden av han.

Kan jeg ligge for anker så kan for pokker de mindre båtene også klare det.

Vi lå sist sommer på dregg med 48fot flybåt og 20 tonn med sterk sidevind. måtte kaste tre ankere i baug og legge 3 tau som ble kilt fast på land som fordelte seg over båtlengden fra akter frem til midten, pluss rett inn bak.

Hadde først et anker i front men når det begynte å slippe litt utpå dagen når vinden økte kom raskt de andre båtene som lå i le med flere tau og anker :smiley:

Gikk helt fint men litt stress hvis man kun er to ombord vil jeg tro. her hadde vi heldigvis flere hender til unnsetning.

postet for en stund siden at jeg ikke lakket for at naboens hund skulle spinne over dekket, en era er nå over og plastbåt ligger på båtplassen. Gikk selv i sokkelesten eller barbeint på egen båt, lå gjerne med hekk mot brygga og anker forut, ble mindre tråkk på siden og dekket da. Å bakke inn en båt med ror er ikke så vanskelig som folk skal ha det til, men det krever trening og timing. Har fortsatt båt med aksling og ror og fortøyer "ut og inn", dette er også av hensyn til de jeg eventuellt skulle ligge longside på, ungene har faktisk ganske mange turer på land og ombord i løpet av en dag, vil ikke møkke ned andre sine båter på en regnværsdag heller!

Nå vil sikkert noen si at en båt må da tåle at man går på den, selvfølgelig gjør den det, men blank båt er nå engang blank båt da!

Fikk forresten plass flere ganger i Fantebukta i ferien! flott plass med grumsete badevann, lå der den natta det tordnet og lynte som verst, hadde ingen problemer, men en 50 fots seiler ved siden av oss som lå med hekken inn slet med sidevinden og sov nok ikke mye den natta! Fordeler og ulemper med alt. hvis man ankrer opp litt skrått er det jo en smal sak å hoppe i jolla å ro ut en hjelpedregg til motsatt side. Har du ikke jolle kan du jo spørre noen av de andre der, sikkert noen som vil hjelpe! jeg hjelper med glede til hvis noen trenger jolla og ved fortøyning/avgang. Tror jeg dro opp/flyttet sju åtte dregger på mølen forrige uke! :cool:

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

legger det inn her jeg

img_0327.jpg

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Som vestfoldinger alltid har sakt. Vestsiden for drammensere og østsiden for alle andre. De som dro tidlig i mai å satte opp telt på østsiden, hadde båtene på vestsiden, drammensere. Dette var på 60 og 70 tallet, har ikke vært der siden, bare irritert meg over kappløpett gjennom sundet Killingholmen og Gåserompa/Kommers. Skiltet 5 knop. Men det bryr de seg ikke om, det gjelder å være først til Fantebukta.

Noen ganger er det så en får lyst til å ta en tur i Fantebukta og kjøre i ring med maaaaase hekksjø.

Redigert: I henhold til et annet innlegg på dette fora, virker det som noen av disse har flyttet til Holmsbu, takk for det.

Redigert av AlfArie (see edit history)

Jeg lå på Bolærne forleden kveld, å ble vitne til egoismen som diskuteres her.

En Windy la seg longsiden til tross for skilting som viser til at man skal benytte bøye, å ligge mot brygga. Etter en liten stund dukket "havnevakten" opp. Det var en 16 år gammel gutt som forsøkte å forklare den godt voksne Windy eieren hvordan det skulle fortøyes.

Enden på visa, ble at det kom en Windy til, som den første ventet på. Nå lå det alltså 2 båter som blokkerte 4-5 bøyeplasser.

Vi kunne se flere båter som kom innom for å se etter ledige plasser, men snudde å gikk ut igjen.

Tragisk oppførsel :nonod:

img_4431.jpg

Vi kunne se flere båter som kom innom for å se etter ledige plasser, men snudde å gikk ut igjen.

Tragisk oppførsel :nonod:

Hva med å fortøye i bøyen , og baugen inn til Windyen Om det er plass.? Kanskje han hadde skjønt ett og annet. :headbang:

Jeg hadde i hvertfall ikke stusset på legge meg på utsiden. (eller hadde jeg vert like dum som første menn da?)

Typisk at voksne mannfolk ignorerer unge havnevakter som ønsker å gjøre jobben sin. Det bidrar sikker i holdningsarbeidet blant de unge til å vise respekt og følge regler.

Lurer på hvordan det hadde endt om det var en voksen røslig kar som var havnevakt.

Akkurat i dette tille felle hadde spurt om de ikke kunne fortøye som anvist, hvis ikke hadde jeg nok lagt meg longside og startet opp aggregatet som har 1 sylinder 7,5 hk yanmar motor... Dette for at jeg ikke rekker på land med kabel da de ligger slik....

Men hadde nok gått etter noen timer, orker ikke å la slike "folk" ødelegge en hel kveld... Makan!!!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

postet for en stund siden at jeg ikke lakket for at naboens hund skulle spinne over dekket, en era er nå over og plastbåt ligger på båtplassen. Gikk selv i sokkelesten eller barbeint på egen båt, lå gjerne med hekk mot brygga og anker forut, ble mindre tråkk på siden og dekket da. Å bakke inn en båt med ror er ikke så vanskelig som folk skal ha det til, men det krever trening og timing. Har fortsatt båt med aksling og ror og fortøyer "ut og inn", dette er også av hensyn til de jeg eventuellt skulle ligge longside på, ungene har faktisk ganske mange turer på land og ombord i løpet av en dag, vil ikke møkke ned andre sine båter på en regnværsdag heller!

Nå vil sikkert noen si at en båt må da tåle at man går på den, selvfølgelig gjør den det, men blank båt er nå engang blank båt da!

Fikk forresten plass flere ganger i Fantebukta i ferien! flott plass med grumsete badevann, lå der den natta det tordnet og lynte som verst, hadde ingen problemer, men en 50 fots seiler ved siden av oss som lå med hekken inn slet med sidevinden og sov nok ikke mye den natta! Fordeler og ulemper med alt. hvis man ankrer opp litt skrått er det jo en smal sak å hoppe i jolla å ro ut en hjelpedregg til motsatt side. Har du ikke jolle kan du jo spørre noen av de andre der, sikkert noen som vil hjelpe! jeg hjelper med glede til hvis noen trenger jolla og ved fortøyning/avgang. Tror jeg dro opp/flyttet sju åtte dregger på mølen forrige uke! :cool:

Jeg har bare gode erfaringer med sånt i fantebukta men jeg kjenner også defleste som ligger der hyggelige folk de fleste :flag: :flag: :cool: :cool:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...