Jump to content

Nødutstyr - Har jeg nok?

Tranen2

Recommended Posts

Skal gå strekningen Kr.sund - Levanger /retur i sommer i en 33 fots seilbåt. Skal seile når forholdene er slik og motor ellers. Beregner 3 - 4 dager hver vei. Hva trenger jeg som nødutstyr? Båt, motor, seil og gummibåt samt kart, kompass, GPS, kartmaskin og ekkolodd er ok.

Dette er med:

- Nødrakettpakke for kystnære farvann i vanntett pose

- Overlevelsesdrakter

- Anker m/kjetting

- Dregg m/kjetting og tau

- Ekstra diesel

- Seilervester og seilerdresser m/flyteevne

- Våtdrakt, dykkermaske

- Mobiltelefoner (ikke VHF)

- Lensepumper (2 manuelle og 1 elektrisk) er sjekket

- Radio

- 1.hjelpspakke

- 2 stk livbøyer

Dette er en familietur hvor seilbåten blir brukt som turseiler eller motorseiler. Tempoet skal være lavt og fokus ligger på at alle skal ha en behagelig tur... men skal styggværet komme eller uhell skje så er det greitt å være forberedt!

Er det noe jeg har glemt?

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Hei.

Denne er grei å bruke når en skal oppgradere båten med sikkerhets utstyr. Category 3 er vel en grei første gangs investering?

http://www.sailing.org/20140.php

En burde kanskje utstyre båten med category 3 for kystnære områder, i følge ISAF,s reglemang?? Men det er økonomien som bestemmer dette også. Sikkerhets utstyr koster penger.

Jeg selv har utstyrt båten for category 1, denne investeringen gjorde jeg over flere år. Å utstyre den for category 2 kommer seg på rundt ca 80 til 100 tusen :sad:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

[...]Dette er en familietur hvor seilbåten blir brukt som turseiler eller motorseiler. [....] men skal styggværet komme eller uhell skje så er det greitt å være forberedt![...]

Jeg hadde droppet overlevelsesdraktene (om du ikke har de uansett da) og heller brukt de pengene på en skikkelig VHF og ett stormseil, skulle det bli nødvendig å forlate båten plutselig på sommerstid er vel årsaken 99% sikkert brann og da er nok ikke overlevelsesdrakten på uansett. En skikkelig stormfokk, satt på at eget stag om du har rullefokk, gjør selv riktig kjipt vær riktig behagelig. Å gå for motor i ruskevær blir fort bare stamping, rulling og sjøsyke unger (og voksne), med ett lie seil i tillegg til motoren går det plutselig veldig mye bedre. Hvorfor VHF'en er nærmst uunværlig finnes dt vel 100-vis av sider om på forumet allerede.

Takker for svar!

Jo, jeg ser at jeg burde anskaffet en VHF. Men krever ikke det kurs og eksamen osv...? (rekker ikke det før ferien)

Overlevelsesdraktene er anskaffet for lenge siden og stormseil er med! Brannslukker også, selfølgelig....OG røykvarsler!

Brannteppe kanskje...gassalarm?

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Da er VHF, sikkerhetssele, sikkerhetsline og dekksbånd bestilt. Her skjer ting fort...

Koniske treplugger er med - tror jeg. Skal sjekke opp!

Noen snakket om at ved kjøp av VHF så har jeg 3 mnd på meg til å ordne det formelle.... det går fint.

Som andre har nevnt: VHF MÅ du ha. Fastmontert DSC koblet mot GPS'en etter min mening, men en håndhldt er bedre enn ingenting selv om rekkevidden ikke da er all verden. Uenig i at stormseil er veldig viktig, ville vel heller puttet pengene i en rimelig redningsflåte.

Annet utstyr (som du ikke allerede har nevnt ) må komme etter kost/nytte betrakning.

Noen snakket om at ved kjøp av VHF så har jeg 3 mnd på meg til å ordne det formelle.... det går fint.

Du kan få konsesjon på din båt uten å ha sertifikat selv, men da må en med sertifikat stå ansvarlig i søknaden. Tror du da har ett år på deg for å ta sertifikatet.

Jeg benyttet meg av det selv da jeg kjøpte båten. Men da var det snakk om eierskifte og ikke ny konsesjon.

Vanntett pose til mobilen.

Vi var ute med familien i fjor høst på vei mot Hankø - ruskete vær - blåste vel 12-15m/sek og småkrapp sjø på et par meter. Vi gikk i ca 12-15 knop sydover. PanPan på K16 fra Tjøme Radio . En seiler hadde falt i vannet. Ingen hadde sett han, men båten ble funnet tom. Vi svarte på K16 og startet søk sydover N for Rauer mot Papper der båten ble funnet. Seileren ble plukket opp av redningsskøyta etter ca 30 minutter i vannet - han ringte fra egen mobil han hadde i vanntett pose.

Når jeg er ute alene i båten har jeg nå alltid mobilen i en vanntett pose rundt halsen.

Spar ikke på nødrakkettene. Ha i hvertfall 3-4 skikkelige fallskjermbluss.

Flott at du har bestilt VHF - det er absolutt det sikreste. Om det er en håndholdt sak så vær obs på at rekkevidden er ganske kort.

Er du ikke medlem av Kystpatruljen så meld deg inn. Husk reglene:

1. kjenn væremeldingen

2. kjenn hvor du er

3. kjenn hvor du kan få hjelp.

Langs kysten er ikke redningsskøytene langt unna om du skulle trenge hjelp.

Ei 10 liters kanne med diesel, ekstra dieselfilter, reimer og impeller til motoren.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ja: Seler med sikkerhetsline må du ha. Legg gjerne opp en løpestreng (Jackstay) på begge sider av dekk som amn kan kruke seg inn hvis man må fram på dekk i dårlig vær. Pass på at den er stram nok og godt inn mot midten så man ikke faller over ripa og blir hengende.

Jeg ville også ha vurdert en type rendingsline med flytevest som man kan taue etter båten. Ypperlig til å fiske opp eventuell person i vannet, da kan man sirke rundt personene som for tak i linen med flytevesten og kan dras inn.

Oppblåsbare vester med integerert sele er en fin ting etter min mening. Lettbåt ville jeg ikke hatt med mindre du kan stue den trygt på dekk. Heller en gummibåt som kan blåses opp ved behov. Lettbåt/jolle er ikke noe sikkerhetsutstyr!! Det er derimot en redningsflåte.

EN kraftig søkelykt også ok. Får du billig på Clas Ohlson.

[...] Lettbåt/jolle er ikke noe sikkerhetsutstyr!! Det er derimot en redningsflåte

Vel, nå skal fyren seile fra Kr.sund til Levanger, han skal ikke krysse Nord Atlanteren midtvinters... Så ikke ta heeelt av. Selvsagt er det økt sikkerhet i å ha en lettbåt, selv om den ikke er utstyrt med SOLAS-reflekser og en plastpose med ett ubrukelig fiskesnøre, padleårer laget av gulvlister og finerplater og en lommelykt av dårligere kvalitet enn den du finner på Nille til 19,90. Som strengt tatt er de største forskjellene på "redningsflåte" og "lettbåt".

Lettbåt/jolle er ikke noe sikkerhetsutstyr!! Det er derimot en redningsflåte.

Tja, det er vel strengt tatt det ? Er enig at ein redningsflåte er BETRE. Men skulle det byrje å brenne, kan det vere greit å ha ein lettbåt å hoppe i, i alle fall dersom alternativet blir å hoppe i sjøen...

Ein lettbåt kan ein også bruke til å taue, dersom ein får motorhavari. No er kanskje ikkje det SÅ aktuelt for seglbåt. Men å legge til ein større seglbåt for segl til ei brygge går jo, men det er kanskje greiare å ta ned segla 100 m frå brygga og bruke ein lettbåt med motor dei siste meterane..... Med min bruk ( Oslofj, Sørlandet, Svenskekysten og Danmark ) konkluderte eg med at eg var mest tjent med ein lettbåt, men vil etterkvart kjøpe meg redningsflåte i tillegg...

Vel, nå skal fyren seile fra Kr.sund til Levanger, han skal ikke krysse Nord Atlanteren midtvinters... Så ikke ta heeelt av. Selvsagt er det økt sikkerhet i å ha en lettbåt, selv om den ikke er utstyrt med SOLAS-reflekser og en plastpose med ett ubrukelig fiskesnøre, padleårer laget av gulvlister og finerplater og en lommelykt av dårligere kvalitet enn den du finner på Nille til 19,90. Som strengt tatt er de største forskjellene på "redningsflåte" og "lettbåt".

Riktig! Vi skal kun seile "innaskjærs" i kystnære farvann. Men jeg har med meg det kjæreste jeg har - familien! Om båten går ned er jo det "greitt nok", så lenge ingen går ned med båten...

Ang. lettbåt; vi har en RIB 2,7m hengende i davitere bakpå. Der blir det tapet fast en kniv for hurtig nedtaking av den.

Av alt som en nevnt mangler jeg; radarreflektor, drivanker, sikkerhetsliner til HELE mannskapet (har kun til en person - den som må frampå dekk i styggvær; meg)...hvor mange har måttet bruke drivanker i seilbåt??

Hilsen "fyren" ;-)

Redigert av Tranen2 (see edit history)

I seilbåt er det alltid en trygghet å vite at det er utstyr ombord til å kappe stående rigg, hvis det skulle bli nødvendig i forbindelse med et eventuelt mastebrekk i dårlig vær. Kanskje ikke så aktuelt på den distansen dere skal gå i sommer, hvis dere går når det er meldt pent vær og holder innaskjærs, men allikevel greit "å ha i bakhodet".

Har begge deler selv, men erfaringsmessig sattser jeg heller livet på Zodiac'en min, igjen.

Vel, det skal ikke mye bølger til før det blir svært utrivlig - for ikke å si livsfarlig.Det er heller ikke lett å komme seg oppi fra vannet.

En redningsflåte er heller ikke noe trivelig, men er konstruert og utstyrt for å klare seg.

Skulle likt å sett deg pumpe den opp når, båten står i lyslue...

Redningsflåte sa jeg jo. Jolla er til for å ro inn til land når man ligger på svai i en bukt. Ikke noe sikkerhetsutstyr.

I seilbåt er det alltid en trygghet å vite at det er utstyr ombord til å kappe stående rigg, hvis det skulle bli nødvendig i forbindelse med et eventuelt mastebrekk i dårlig vær. Kanskje ikke så aktuelt på den distansen dere skal gå i sommer, hvis dere går når det er meldt pent vær og holder innaskjærs, men allikevel greit "å ha i bakhodet".

Har faktisk vurdert "riggavbiter" ja. Den blir helt sikkert med om vi engang skal gå over lengre åpne havstykker. Men i Trondhjemsleia; nei! Om stormen skulle komme er det mange plasser å stikke båten i le.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...