Jump to content

Nødutstyr - Har jeg nok?

Tranen2

Recommended Posts

Vel, det skal ikke mye bølger til før det blir svært utrivlig - for ikke å si livsfarlig.[...]
Hva med en EPIRB eller PLB?

Seriøst? For å seile en drøy dagsetappe i Trondheimsleia er det 'livsfarlig' å kun ha en gummibåt som redningsflåte og man burde ha en EPIRB på innerlomma?

Hva med nødrasjoner for 30 dager? Avsaltnings anlegg for vann? Sattelitttelefon? Utstyr og kursing til å kunne utføre enkle kirurgiske inngrep (blindtarm og sånnt) med legeveiledning over radio?

Det er Trondheimsleia vi snakker om, du trenger aldri være mer enn 1 kilometer fra land. 80% av veien kan du svømme til land med gummistøvler og uten trening.

Var ment som et generelt innspill i disk om nødutstyr fra min side. Tror at jeg personlig ikke ville vurdert EPIRB eller PLB bare for en dagstur hvor jeg uansett ville være nær land, og hvor det sannsynligvis er andre båter tilstede. Tenkte jeg bare skulle slå et slag for EPIRB og PLB, som sjelden eller aldri nevnes i ulike disk om nødutstyr....

Seriøst? For å seile en drøy dagsetappe i Trondheimsleia er det 'livsfarlig' å kun ha en gummibåt som redningsflåte og man burde ha en EPIRB på innerlomma?

Hva med nødrasjoner for 30 dager? Avsaltnings anlegg for vann? Sattelitttelefon? Utstyr og kursing til å kunne utføre enkle kirurgiske inngrep (blindtarm og sånnt) med legeveiledning over radio?

Det er Trondheimsleia vi snakker om, du trenger aldri være mer enn 1 kilometer fra land. 80% av veien kan du svømme til land med gummistøvler og uten trening.

Hehehe - Ja det gjelder å ikke overdrive! Det er ikke snakk om jordomseiling nei...

Men jeg takker for konstruktive HMS innspill! Det er for min del den lengste turen jeg legger utpå.... (har gått Hustadvika mellom Molde og Kr.sund i finvær)

Nå, i dag, kom finværet i Kr.sund - skal si det kribler etter å kaste loss! :smiley:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Min oppfatning av redningsutstyr er å ha nok - det koster ikke så mye (det meste i hvertfall) og det er vel verdt prisen når noe skjer.

Det vi har ombord er

VHF med dSC

4 overlevelsesdrakter (tynne HH drakter)

Rednignsvester til alle ombord + 4 ekstra

Lettbåt på badeplatformen

EBIRP

Personlig nødpeilesender (som jeg har på meg når jeg er alene ombord)

Mobiltelefon vanntett pose

To søkelys - en håndholdt og en manuell

Drivanker

Kasteline

brannslukkere i hver kabin (skum type - koster 199 kr/stk på Seatronic) samt standard pulver apparat og automatisk slukker i motorrom

Oppblåsbar redningsbøye som kan kastes over bord ved MOB

I vinter flyttet vi også badestigen slik at det er enklere å komme ombord når jolla ligger på badeplatformen.

Grab bag som er plassert lett tilgjengelig med:

nødrakketer som byttes når de går ut på dato

røkbluss

lysstaver

2 gode lommelykter - en med strobelys

GPS

bærbar VHF med ekstra batteri

Leather Man multi verktøy

Det vi mangler er rednignsflåte - men min vurdering så langt er at vi ikke trenger det pga det andre utstyret samt at jeg sliter med å finne en hensiktsmessig plassering ombord.

Det som gjenstår er å kjøre MOB øvelse med familien der de kjører båten samt en elementær opplæring i søksmønster om vi mister noen overbord.

Håndtering av nødsituasjoner handler ofte om at man er mentalt forberedt på at noe kan skje - dvs ha tenkt gjennom hva man skal gjøre om ulike ting hender. Her synes jeg du har gjort et godt arbeide ved at du har en bevisst holdning til sikkerhetsutstyret ombord. Resten får man ta på sparket om det oppstår. Heldigvis er hjelpen sjelden veldig langt unna.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
[...]Nå, i dag, kom finværet i Kr.sund - skal si det kribler etter å kaste loss! :smiley:

Blir helt sikkert en knall tur. :sailing: Ett tips for å få det mer behagelig er å tegne opp ruta på kartet før avgang (enten på papirkart med blyant, eller lage rute med way-points på plotter) og planlegge 'nødhavner' for hver 3dje - 4de time gange. Skulle det bli litt ruskevær, være noe småtrøbbel med seil/motor, ungene blir lei eller noe annet er det veldig behagelig å kunne bare svippe innom en havn for å strekke litt på beina, koke en kopp kakao, kjøpe en is eller fikse noen småting i ro og fred. Istedenfor å "bare kjøre på", stå på huet nede i motorrommet i 1/2 bølger eller å måtte finne en egnet havn i tillegg til eventuelle problemer ombord og sviktende humør på mannskapet.

Oppdatert list:

- Nødrakettpakke for kystnære farvann i vanntett pose

- Overlevelsesdrakter

- Anker m/kjetting

- Dregg m/kjetting og tau

- Ekstra diesel

- Seilervester og seilerdresser m/flyteevne

- Våtdrakt, dykkermaske

- Mobiltelefoner

- Lensepumper (2 manuelle og 1 elektrisk) er sjekket

- Radio

- 1.hjelpspakke

- 2 stk livbøyer

- Kasteline

- VHF

- Sikkerhetssele

- Sikkerhetsline

- Dekksbånd

- Gummibåt m/årer + påhengsmotor

- Stormseil

P.S. Ingen har reagert på at vi kun har seilervester og ikke redningsvester...

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Minst 2. De to var nok Roaldbj og meg :wink:

Men det går an å være tenke litt mer på sikkerhet enn gjennomsnittet også :wink: I min verden er ikke det uklokt.

Seilervester er godt nok så lenge dere er bevisste og kombinerer det med drakter mener jeg. Om du må bruke draktene - husk å press ut lufta før du lukker de. Om ikke flyter du som en dupp

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Minst 2. De to var nok Roaldbj og meg :wink:

Dere hadde begge totalhavari og ville hatt store problemer i en gummibåt og hadde ikke blitt funnet i tide uten EPIRB, og alt dette i (indre)Oslofjord? (Edit:eller kanskje du svarte på seilervest spørsmålet :crazy: )

Seilervester er godt nok så lenge dere er bevisste

Fordelen med seilervester er att de gjerne er på. Klumpete redningsvester taes fort av, og de hjelper ikke når de ligger under benken og du ligger på havet...

[...] husk å press ut lufta før du lukker de.

Og skulle du glemme det går det helt fint å trekke litt i ansiktstetning/halsmannskjett/håndleddtetning, ettersom hvilken type drakt, og slippe ut litt luft når man ligger i vannet også

Redigert av millisivert (see edit history)

Det er med litt undring jeg lese denne tråde. Jeg synes Tranen har en bra og fornuftig liste med utstyr for sommerlig kystseilas. En liste som mange av oss som har bedrevt båtliv de siste 30-40 år ikke hadde fantasier om i våre ungre år. Den viktigste sikkerheten er å ta hensyn til det utstyret en har og velg farvann og vær i forhold til det. Det er ikke nødvendig å utruste for overseiling til Grønnland for en tur nedover kysten. Noe av det viktigste en kan gjøre knyttet til sikkerhet er å studere den ruta en vil gå, særlig med tanke på bra havner , og å lytte nøye på værmelding.

I dag er det knapt grenser for hva en kan laste båten ned med av sikkerhetutsyr uten at en blir bedre "sjømann" av den grunn. Føler en seg så utrygg på sjøen så er faktisk kjellerstua et bedre alternativ. Når en har låst døra godt.

Redigert av pettersand (see edit history)

He Pettersand.

Helt enig. Han har fått med det nødvendigste for å være trygg innasjærs som jo tros alt dennne turen er.

Jeg har seit denne turen i mindre båt og med mindre utstyr og med alle mine kjære ombord. Hmm, ser ut som jeg var en utøver av stor risiko sport dengangen.

Selvsakt er det mye kjektåha utstyr. Dette kommer jo ombord til de flest etterhvert men listen til Tranen 2 er grei for en seilas i disse farvann en sommerdag.

Regner med de hører værmelding og ser ut over have før de legger ut.

Personlig hadde jeg foretrukket oppblåsbare redningsvester med integret sele i stede for seilervester.

Vi bruker dette, og ja de brukes når seilen er oppe.

Pluss medlemskap i kystpatruljen.......selv om det vel ikke er utstyr.

Det har jeg vært i 15 år - Trenger jeg dem, har jeg lav terskel for å ringe; da er det min tur... :yesnod:

"De fleste ulykker skjer i hjemmet så jeg holder meg borte" - er jo en gammel vits. Men det er vel også slik at de fleste ulykker til sjøs skjer i kystnære farvann - om det er fordi alle seiler der og nesten ingen til Grønland eller fordi det er mer skjær, mer vrakgods e.l. i vannet og flere andre båter å bli nedrent av har jeg ikke nok tallmateriale til å beregne. Uansett er det ikke feil å tenke sikkerhet selv om man skal følge kysten. De som sier man kan svømme til land fra hvor som helst langs dennen ruta må du ikke høre på, det er noe av det mest idiotiske og farlige jeg noen gang har hørt. Det er mange eskempler på at små båter har gått rundt nære land og der de som følger sjøvettreglene og holder seg ved båten blir reddet, mens de som prøver å svømme inn til land drukner. Det er forskjell på å svømme 200 m. innendørs i oppvarmet basseng og i 14 gr vann med litt bølger.

Enig i at EPIRB er unødvendig. Kan vurdere en PLB, de rimeligste m. GPS er nå på rundt 4 lapper, sannsysnligheten for å dette over bord og ikke bli funnet igjen er liten men reell. Var jo en sak for en stund siden om en som ble reddet av en slik i oslofjorden.

M.h.t redningsflåte får du vurdere behovet, greit å ha noe å gå i hvis det værste skulle skje: brann eller at du seiler på et eller annet så du begynner å synke. Sannsynligheten er ekstermt liten. Men i så fall er en redningsflåte mye bedre enn en jolle. Er jolla stor nok og kan ta alle fungerer det sikkert greit på flatt vann, og vindstille men det KAN blåse i Trondheimsfjorden også. Har selv seilt der i 25 m/s vind, ville neppe ha greid å redde oss opp i en jolla da.

Det vikigeste, som du må ha, i tillegg til det du allerede har nevnt selv er VHF og sikkerhetsseler.

[...]Uansett er det ikke feil å tenke sikkerhet selv om man skal følge kysten. [...]

Nuvel.... Innaskjærsseilas i juli... Trenger du redningsflåte, nødpeilesender og overlevelsesdrakter for det, da tror jeg du bør vurdere:

-værnehansker når du leser avisen, det er folk som har fått blodforgiftning og dødd av papirkutt

-har du 6-punktsele og hjelm i bilen?

-ansiktsskjærm/værnebriller på kjøkkenet?

-har du alltid begge hender på rekkværket i trapper?

-sikkerhetsline på dass?

Der er forskjell på å "tenke sikkerhet" og å ta helt av å utstyre båten med alt tenkelig sikkerhetsutstyr for den minste utflukt.

Der er forskjell på å "tenke sikkerhet" og å ta helt av å utstyre båten med alt tenkelig sikkerhetsutstyr for den minste utflukt.

Nuvel, Innaskjærsseilas i juli. Er det ikke slik at de fleste som omkommer i båt gjør det med buksesmekken åpen fra liten båt i pent vær.

Rart at det ikke er påbudt med overlevelsesdrakt i pram.

Også er det de som av en eller en annen grunn ender opp på ei lita holme, i den hjemmelige skjærgården.

Det er en grunn til at bilbelter og motorsykkelhjelm skal være på.

Mener du at en som har alt redningsutstyr, skal ta noe i land basert på hvor og når det er.

Nuvel.... Innaskjærsseilas i juli... Trenger du redningsflåte, nødpeilesender og overlevelsesdrakter for det,

Nei. du trenger ikke det. Men OM du skulle oppleve brann eller at båten synker (noe som er er megt usansynlig) er det sikkert kjekt å ha en flåte. Tenke sikkerhet dreier seg om å gjøre en risikovurdering, hva slags frvann og forhold man skal seile i opp mot hva man vil investere i utstyr. Noen mente jolle var sikkerhetsutstyr, jeg mener jolle ikke er egnet, da er flåte bedre. EPRIB og overlevesdrakt er uansett ikke nødvendig - det har jeg aldri påstått, men PLB er verdt å vurdere, lav pris i forhold til eventuell nytte. Faller man i vannet og det er litt bølger kan det være vanskelig å finne igjen vedkommende med mindre man har et trenet mannskap.

Resten av denne posten er så dum at man det er ingen vits å kommentere. Kommer i samme kategori som dem som mener kan kan svømme til land uansett hvor man er i Trondheimsfjorden. Hvorfor har noen et så stort behov for å latterliggjøre at noen har et annet forhold til sikkerhet en en selv? Det er ikke lenge siden man synes det var tåpelig med sykkelhjelm eller bilbelte i baksete også. Og det er klart, ingen av delene har man jo bruk for... helt til det smeller. Men det skjer jo ikke deg.

En gang i ungdommen var jeg og en kamerat på hyttetur/fest i Kragerø-skjærgården. Vi måtte kjøre gjennom noen smale kanaler og over et lite stykke speilblank sjø. Hytteeieren var en streng jente som fortalte om hvor viktig godt sjøvett var, redningsvester, sitt rett i båten osv, osv. Vi innrettet oss selvsagt etter "kapteininnen". Utpå ettermiddagen lurte vi på om vi kunne låne båten for å fiske litt. "Nei, dere vet ikke hvor fort været kan skifte her", sa hun mens solen blunket til oss i det flate vannet. Jeg henvendte meg til kompisen min og spurte; "Si meg, tror du hun vet at vi er vokst opp med Hustadvika som tumleplass"? "Nei, og vi sier det ikke heller", sa han. Så tok vi å delte en hel Koskenkorva i stedet. Det var nok mere risikofullt!

En liten digresjon om sikkerhet og vurderingsevne - sånn i all munterhet. :lol:

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Jeg deler svært mye av det som er skrevet i denne tråden.

En tidligere diskusjon her på BP fikk meg til å vurdere mitt gamle drivanker. Jeg oppfattet fort at dette var alt for lite for vår nåværende båt. Jeg har nå fått ett nytt ombord som skulle være tilstrekkelig for båten. Jeg har også montert en svivel på drivankeret slik at det ikke blir problemer - forhåpentligvis - med taufestet til båten. Planen er å teste ut det nye drivankerfet i Kattegat i juli.

Jeg har i likhet med Bitteliten en EPRIB ombord som er programmert med nytt båtnavn. Jeg tester EPBRIBen en gang i uka i låpet av sommersesongen, men jeg er usikker på hvor lenge batteriet vil vare.

Redningsflåten testes regelmessig hos Seatronic i Moss.

Jeg har mange konte plugger, men har ikke festes dem til skroggjennomføringene. Mulig at jeg bør gjøre det.

Hvor vanlig er det blant medlemmene på forumet å feste pluggene til skroggjennomføringene?

Har noen bilder av hvordan dette er utført?

Jeg tester EPBRIBen en gang i uka i låpet av sommersesongen, men jeg er usikker på hvor lenge batteriet vil vare.

Jeg har mange konte plugger, men har ikke festes dem til skroggjennomføringene. Mulig at jeg bør gjøre det.

Hvor vanlig er det blant medlemmene på forumet å feste pluggene til skroggjennomføringene?

Har noen bilder av hvordan dette er utført?

Det skal stå angitt på EBIRPEN når batteriet skal skiftes.

Jeg har ikke kone plugger festet til skroggjennomføringene - men jeg har de i Grab bagen. Enkleste settet å feste de er å binde de fast med en tynn flaggline eller en hyssing som kan rykes med et bestemt rykk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...