Jump to content

Kartplotter, Cetrek, viser speilvendt bilde!

HaJ

Recommended Posts

Har en Cetrek Chartnav 339 (fargeversjon) kartplotter fra 1998. Denne er koblet opp mot en Furuno GP 35. Ved sesongstart i år viser plotteren skjermbildet speilvendt! Kartet, teksten, hele bildet. Når du skal forflytte senter i kartet går bildet mot høyre når du flytter senter mot venstre. Og vice versa.  :cheers: Ved bruk av båten viser den imidlertid rett posisjon, men bildet er som sagt speilvendt.

I motsetning til tidligere vintrer, har vi latt plotteren stå i båten hele denne vinteren. (Lukket kabin.) Har hatt dekselet av plotteren, men kan ikke se antydninger til korrosjon. Har gitt den en lett dusj med VD40, uten at det forandret noe. Videre er ledningene fra plotter til strømuttak og jord sjekket for brudd m.m.

Har målt spenningen på strømledningen. Denne er 12,5 volt på strømuttaket. På selve kontakten/pluggen som går inn i plotteren lot det seg ikke gjøre å måle spenningen. Men alt på plotteren synes å virke som forventet. Problemet er det speilvendte bildet. Skal ta kontakt med forhandler, men legger likevel problemstillingen inn på baatplassen og krysser fingrene for at noen har erfaring med dette, eller har hørt om tilsvarende problem. Alle gode tips og råd mottas med stor takk!

Kan du ha endret projeksjonen? Hvis du velger UTM projeksjon og velger en UTM sone på andre siden av jorden blir kartet projisert fra 'baksiden' - dvs sett undenfra om du vil.

Dersom du har valgt UTM projeksjon bør sonen være 32 eller 33 for å se ting i sitt rette perspektiv  :crazy:

Også på andre projeksjoner er det mulig å sette senter-lengdegraden i enkelte tilfeller. Denne bør ligge midt i det området du er interessert i.

S/Y Surprise

Dette er ikke mulig.

Den Hellige Og Ukrenkelige Kartplotteren viser ikke feil.

Det er verden det er noe galt med.

Tror du har fått deg en HW/SW feil.

Ved vektorkart kommer teksten ut korrekt samma hva du ellers har fått til.

Tror tipset ovenfor om full kaldstart er stedet å begynne.

Store Norske Kullseilingskompani.

Har kjørt diverse system-tester i hht instruksjonsboken. Det indikeres ikke at det er noe feil. Har også slettet RAM-minnet. Dette skal returnere alle innstillingene til fabrikkens standardinnstillinger. Fremdeles ingen endring av bildet.  :headbang:

Har benyttet speil for å lese på plotteren under feilsøkingen...

Takk for alle innspill. Skal ringe Belanor i dag. Kommer tilbake med info etter hvert.

• 2 uker senere...

Leverte plotteren til lokal forhandler som videresendte denne til Belanor. Har nå fått diagnosen, eller "dødsdommen"  :smiley:  Det er videokretsen på hovedkortet som er kaputt, og bytte av hovedkortet vurderes ikke å være lønnsomt.  :sailing:

Dette var trasige greier en uke før feriestart :crazy: Foruten god service fikk vi et kjempetilbud fra Belanor på tilsvarende plotter, men da i sort/hvitt. Den vi har er ikke i produksjon lenger. Har ikke sett denne plotteren (Cetrek Chartnav 345 m 10,4" skjerm), og ingen lokale forhandlere i Bodø selger denne. Noen som har erfaring?

Selv har vi ikke erfaring med andre plottere, og vi er jo litt bortskjemt med stor skjerm og farger. Prisene på tilsvarende plottere står imidlertid ikke i samsvar med feriebudsjettet vårt. Har fått anbefalt Garmin 182C. Synes den virker liten med sin 5" skjerm, men vi skal dra å kikke på en slik i morgen. Selv om denne kan vise seg å være tilfredsstillende, blir det ekstra utgifter da vi ikke kan benytte de kartbrikkene vi har fra C-map, NT+.

Noen som har forslag til/erfaring med plottere som ikke er så ulidelig dyre, og som helst kan bruke NT+/CF 95 kart?

Har søkt på brukte plottere på finn.no samt baatplassen uten å finne noe aktuelt.

Jeg har en 182Ci som jeg er veldig godt fornøyd med. Kjører Bluechart kartsystem på den, og i mitt område (indre og ytre Oslofjord) fungerer den bra.

Etter at jeg var og så på en Simrad CR 44 Sun View forstod jeg at det finnes små kartplottere (som jeg har i dag) og store kartplottere, og at det er stor forskjell. (ikke minst i pris: 182 Ci koster ca. 10.000, CR 44 SW koster godt over 60.000  :sailing:)

Simraden har mulighet for å dele skjermen i 2 bilder slik at man kan kjøre samme kart i ulike målestokker - da kan man både fin navigere og se hele leia på samme bilde.

Garminen har størst nytte i fin navigering. Skjermen er ikke større enn at når jeg zoomer mye ut for å se de store trekkene på leie så mister jeg også masse detaljer. Derfor bruker jeg Garminen til navigering i leie, og sjøkart til å se de større trekkene

Navman 5500i, selges i Norge til 7950,-. Her kan du bruke C-Map brikkene. I tilleg har den fuel computer, hvis du ikke har dieselmotor. Giveren koster ca. 1100,-.

Alt hos Seatronic i Moss :wink: :wink:

Den fungerer meget bra, og har skjermen på høykant, noe som gjør at du ser framover istedetfor tilsiden. :yesnod:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...