Jump to content

Ettermontere ekkolodd i en kartplotter

Goran

Recommended Posts

Jeg har en Lowrance kartplotter integrert i båten. Globalmap 5300 c igps.

Skal nå skaffe meg et ekkolodd. Kan jeg integrere ekkoloddet i kartplotteren, eller må jeg ha en seperat skjerm?

Båten er 2008 mod, og plotteren fulgte båten.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Du kan kjøpe en Lowrance Braodband Sounder-1 (LBS-1) og koble den opp mot plotteren din via Ethernet. Broadband Sounder er noe av det beste som finnes av ekkolodd, med mer komplekst utgangssignal og avansert mottagerkrets gir disse meget god opløsning og klarer store dybder med forholdsvis enkle svingere.Siden du bare har en 5" skjerm er det uforholdsmessig dyrt å kjøpe et blackbox ekkolodd som LBS-1 for over 8625kr uten svinger. En HDS-5 er et mye bedre alternativ. HDS har samme ekkoloddteknologi som LBS-1 men er kombinert med en plotter som er et stort skritt opp i forhold til din globalmap. Du får en HDS-5 med svinger for ca 9 tusen. Hvis du kobler opp GlboalMapen og HDSen via Ethernet kan du kjøre plotteren på HDS, mens du bruker Globalmapen som ekkoloddskjerm. Hvis du har nyeste software lastet vil GlobalMap få ekkoloddmenyer tilgjengelig så fort den detekterer et ekkolodd på nettverket. Du bør ikke kjøpe det rene ekkoloddet HDS-5x siden dette ikke har SD kortleser for lasting av ny software, det må enten leveres til forhandler eller lastes via en HDS med kortleser, idiotisk at ikke forrige generasjon Lowrance kan brukes til å laste software.

Det finnes også et rimeligere alternativ, Topp Fritid har igjen noen LMS-520C som selges for 2499kr. LMS-520 er en kombinert plottere/ekkolodd, tilbudet på Topp Fritid gjelder bare selve skjermenheten, GPS mottager, svinger, brakett og strømledning følger ikke med. GPS antenne trenger du ikke siden du har GlobalMapen og brakett og strømledning koster ikke så mange kronene. Ulempen med LMS-520 er at det er et 200kHz enfrekvenslodd, på litt dypere saltvann er et 50/200kHz lodd å foretrekke.

Redigert av abbor (see edit history)

Takker for svar. Tydelig at du har peiling på dette, var nøyaktig det importøren anbefalte også, en Lowrance Braodband Sounder-1 (LBS-1) og koble den opp mot plotteren via Ethernet. Men dette var en ganske dyr løsning syntes jeg. kr 8000,- veil. Kunne få 20% avslag nå. Må tenke litt på denne, og de andre løsningene du skisserer.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Anbefalingen min er ikke LBS-1, men å kjøpe en HDS-5 og koble opp denne mot plotteren du allerde har via Ethernet. Jeg har både LMS-525C (kombimodell av samme generasjon som din plotter) og HDS-5 så jeg har testet å koble disse sammen med Ethernet for så å kjøre Broadband Sounderen som er innebygd i HDS på LMS skjermen, funksonaliteten er tilnærmet identisk som når ekkoloddet kjøres på HDS. Ved å kjøpe en HDS-5 i stedet for LBS-1 får du i tillegg til ekkoloddfunksjonalitet dobbelt så stort skjermareal og en mye bedre plottere enn den du har i dag. En 5" skjerm er også i minste laget når den deles mellom plotter og ekkolodd.

Redigert av abbor (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...