Jump to content

Høyt oljetrykk på Yanmar


hks1

Recommended Posts

Normalt er vel problemet lavt oljetrykk, men jeg har det tidvis omvent på min Yanmar 4LH-HTE (135HK).

 

Når jeg gir på litt gass spretter oljetryksgiveren opp i 7-8 kg og står og blafrer. Når jeg slakker ned igjen normaliserer oljetrykket seg på ca. 3. Gir jeg rolig på igjen kan oljetrykket være fint. Har trodd at dette er en instrumetproblem men jeg ble litt mere bekymert i helgen. Etter en stund med rolig kjøreing ga jeg full fart for å blåse ren motoren. Oljetrykket så fint ut, men plutselig syntes jeg å høre en litt annen dur fra motoeren, gløttet på oljetrykksgiveren og den stod på maks. Slakket ned og oljetrykksgiveren gikk momentant ned til normal. økte deretter turtallet sakte opp til fult igjen og da holdt oljertrykket seg fint.

 

Er det noen som har formenign om dette er noe å uroe seg for, eller ??

Link to post

Jeg har en 4LH DTE ( 165hk ) som er sånn også.

Jeg byttet giveren på verksted for et par år siden, og den også viser mye. Verkstedet sier at det ikke er noe feil...

Forrige eier av båten, så også at den i alle år hadde vært sånn.

Når jeg starter opp, så går viseren nesten helt til topp. Når jeg begynner og kjøre går den absolutt helt til topps.

Når motoren er varm, og jeg slipper den ned til tomgang, går viseren littegrann ned...

Link to post

Før du begynner å skifte deler kan det være greit å finne ut om trykkindikasjoen er korrekt.

 

Få fatt i ett manometer som går til 10bar, manometeret må ha samme gjenger som giveren.

Skru ut giveren og skru inn manometeret.

Start opp, viser manometeret det samme som instrumentet i instrumentpanelet?

I så fall er det noe med trykkreguleringen.

 

Viser manometeret normalt oljetrykk?

Da kan du ta det hele med ro og eventuelt starte å lete etter feil på giver/viser/kabler.

Link to post

Jeg har en gammel mekanisk oljetrykksmåler til bil som har vært meget praktisk å ha til denslags. Dette er en vanlig 52mm måler, med slange til motoren. Et par-tre forskjellige overganger, så passer den til det meste av motorer. Tar meg kun et par minutt å sjekke, og med 1 meter slange på slipper jeg å ligge over motoren for å lese den av...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 10 måneder senere...

Jeg har en Yanmar 77hk fra 87 som oppførere helt i tråd

med det som er skrevet her. Ved oppstart og lavt turtall

ligger oljetrykket på 4 bar. Går litt ned når motoren får

opp temperaturen. Når jeg drar motoren opp i 2000 omdreininger

står instrumentet og dirret mellom 5-6 bar. 6 bar er maks

på instrumentet. Motoren maler som en katt og jeg merker

ikke noe ulyd av noe slag. Med slike hurtige endringer mener

jeg også at dette må være instrument/måle-feil. Tenkte på

om det kunne være avleiringer i oljekretsen et sted slik

at gjennomstrømningen nesten var stoppet. Ved økning av

gjennomstrømingen vil en da kanskje kunne klare få til en

lignende adferd? Tett oljefilter?

Link to post

er nok mulig måler som løper litt løpsk, på forrige båt hadde jeg en manuell måler påmontert blokk i tillegg til den på dash , da ser du lett om det er noe differanse.

Skrudd en del motorer bil og båt men aldri opplevet at pumper løper løpsk og gir mer trykk, heller motsatt. Men jeg er ikke noe orakel så kan ikke si at det ikke kan skje... men har litt tvil slik pumper er laget .

Link to post
  • 11 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...