hks1 Startet 22.Juni.2009 Del på Facebook Startet 22.Juni.2009 Normalt er vel problemet lavt oljetrykk, men jeg har det tidvis omvent på min Yanmar 4LH-HTE (135HK). Når jeg gir på litt gass spretter oljetryksgiveren opp i 7-8 kg og står og blafrer. Når jeg slakker ned igjen normaliserer oljetrykket seg på ca. 3. Gir jeg rolig på igjen kan oljetrykket være fint. Har trodd at dette er en instrumetproblem men jeg ble litt mere bekymert i helgen. Etter en stund med rolig kjøreing ga jeg full fart for å blåse ren motoren. Oljetrykket så fint ut, men plutselig syntes jeg å høre en litt annen dur fra motoeren, gløttet på oljetrykksgiveren og den stod på maks. Slakket ned og oljetrykksgiveren gikk momentant ned til normal. økte deretter turtallet sakte opp til fult igjen og da holdt oljertrykket seg fint. Er det noen som har formenign om dette er noe å uroe seg for, eller ?? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Ville vel sjekka dette ut ja.Sikker på at det ikke er giveren som er defekt eller ledning(gnisser borti gods på motor) til instrumentet.At selve trykket varierer så intenst tviler jeg på. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Jeg har en 4LH DTE ( 165hk ) som er sånn også. Jeg byttet giveren på verksted for et par år siden, og den også viser mye. Verkstedet sier at det ikke er noe feil... Forrige eier av båten, så også at den i alle år hadde vært sånn. Når jeg starter opp, så går viseren nesten helt til topp. Når jeg begynner og kjøre går den absolutt helt til topps. Når motoren er varm, og jeg slipper den ned til tomgang, går viseren littegrann ned... Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Bytt trykkregulator på trykksiden i oljekretsen. Mest sannsynlig sitter den i nærheten av oljefilteret/oljefilterfestet. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Johannes Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Før du begynner å skifte deler kan det være greit å finne ut om trykkindikasjoen er korrekt. Få fatt i ett manometer som går til 10bar, manometeret må ha samme gjenger som giveren. Skru ut giveren og skru inn manometeret. Start opp, viser manometeret det samme som instrumentet i instrumentpanelet? I så fall er det noe med trykkreguleringen. Viser manometeret normalt oljetrykk? Da kan du ta det hele med ro og eventuelt starte å lete etter feil på giver/viser/kabler. Sitér dette innlegget Link to post
hks1 Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Takk for forslagene. Har en mistanke om at instrumetet ikke viser rett. God ide å montere et manometer for å være sikkerhet. Tror det skal være 1/8" npt gjenger på giveren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Jeg har en gammel mekanisk oljetrykksmåler til bil som har vært meget praktisk å ha til denslags. Dette er en vanlig 52mm måler, med slange til motoren. Et par-tre forskjellige overganger, så passer den til det meste av motorer. Tar meg kun et par minutt å sjekke, og med 1 meter slange på slipper jeg å ligge over motoren for å lese den av... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ramin87 Svart 22.Mai.2010 Del på Facebook Svart 22.Mai.2010 Jeg har en Yanmar 77hk fra 87 som oppførere helt i tråd med det som er skrevet her. Ved oppstart og lavt turtall ligger oljetrykket på 4 bar. Går litt ned når motoren får opp temperaturen. Når jeg drar motoren opp i 2000 omdreininger står instrumentet og dirret mellom 5-6 bar. 6 bar er maks på instrumentet. Motoren maler som en katt og jeg merker ikke noe ulyd av noe slag. Med slike hurtige endringer mener jeg også at dette må være instrument/måle-feil. Tenkte på om det kunne være avleiringer i oljekretsen et sted slik at gjennomstrømningen nesten var stoppet. Ved økning av gjennomstrømingen vil en da kanskje kunne klare få til en lignende adferd? Tett oljefilter? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 22.Mai.2010 Del på Facebook Svart 22.Mai.2010 er nok mulig måler som løper litt løpsk, på forrige båt hadde jeg en manuell måler påmontert blokk i tillegg til den på dash , da ser du lett om det er noe differanse. Skrudd en del motorer bil og båt men aldri opplevet at pumper løper løpsk og gir mer trykk, heller motsatt. Men jeg er ikke noe orakel så kan ikke si at det ikke kan skje... men har litt tvil slik pumper er laget . Sitér dette innlegget Link to post
Kobben Svart 20.August.2021 Del på Facebook Svart 20.August.2021 Hei. Ser dette er ein gamal tråd, men i tilfelle nokon veit kva @hks1 fant ut er eg interessert i å vite det. Har nemleg same utfordring. Motor er same som @Pål’ern i tråden her Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.