Morea Startet 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2009 (redigert) Skal til Oslo til helgen for å hente en båt hjem til Stavanger. Er det noen som har et godt forslag (effektiv) til rute fra Oslo til Kristiansand ? Redigert 22.Juni.2009 av Morildbåden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Du skrev ikke hvilken båt du skal hente, men jeg entar det er motorbåten i avtaren din... Men en slik båt ville jeg holdt meg innaskjærs, mest mulig. Hold deg i vestre led ned Oslofjorden ned til Tønsberg og gå her gjennom Vrengensundet mellom Nøtterøy og Tjøme. Når du går ut på vestsiden av Tjøme går du på utsiden av Svenner fyr mot leia som går på innsiden av Jomfruland. Når denne er passert følger du kysten videre forbi Kragerø, Portør til Risør. Fra Risør følger du leia som tar deg på innsiden av Lyngør og Sandøya og inn Tromøysundet til Arendal. Fra Arendal og sørvestover i leia går du på innsiden av Hestnesøya forbi Ytre Maløya ved Grimstad og så i leia mot Homborsund. Her går du på innsiden av Homborøya og Kongsholmene og videre i leia mot Lillesand. Utenfor Lillesand dreier du nordvest og går inn på vestsiden av Skauerøya og inn i Blindleia. Følg Blindleia til Gamle Hellesund og videre frem til Ulvøysund. Så krysses Kvåsefjorden over til Randesund og derfra forbi Stokken og Tømmerstø inn til Kristiansand. Selvfølgelig er det et "hav" av fine steder underveis, men det er en annen sak jeg ikke skriver noe om her. Studer sjøkartene nøye. Det er ganske enkelt å gå langs kysten på denne tiden. Mellom byene nedover går det på denne tiden av året en armada av småbåter - så du følger bare "strømmen" - men som sagt, sjekk kartet hele tiden. God tur. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Morea Svart 23.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Mange takk skal du ha Geir! jeg legger inn ruten i plotteren så får den være utgangspunktet. Det var klønete å ikke si hvilken type båt det var.... Det dreier seg om en Windy 9000 så vi burde tåle litt sjø. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Hvis været tillater det og du trenger en mest effektiv eller kort rute er det bare å finne fram kartet å lage en rute utaskjærs. Merker du at det blåser opp kommer du deg fort innaskjærs med din båt. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Vil du raskest mulig ned, eller ha det som en ferietur? Hvis formålet er raskest mulig, hadde jeg tatt den ut Oslo-fjorden, rundet Færder og gått godt på utsiden av Stavern. (Du må uansett langt ut normalt sett.) - Krysset rett mot Arendal/ Grimstad og bunkret der. Hvis været tillater det, er det deilig å ligge "langt der ute" - da det er mindre skvalp. Trenger du å bunkre før, er det veldig flott i mange av byene nedover. Men eksempelvis Kragerø (som er verdt å se) ligger ganske langt inne fra korteste rute. I Lillesand må du ta et valg: Blindleia (anbefales men tar noen timer) eller korteste rute. Korteste rute er utaskjærs. Jeg er ikke særlig godt kjent lenger sørover... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mouche Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Men eksempelvis Kragerø (som er verdt å se) ligger ganske langt inne fra korteste rute. Du kan da eventuelt også bunkre på Jomfruland ved butikken/campingplassen/fergeleiet hos Åsvik. På en godværsdag er det veldig hyggelig å kjøre inn mellom Stråholmen og Jomfruland og langs Jomfruland hele veien på innsiden. På en dag med dårlig vær/sjø kan det være deilig å slappe av en halv time før det "bærer løs" igjen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøtummel Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Ruten ut av Oslofjorden er nokså væravhengig. Været bestemmer også lengden av etappene. Er det pent vær og lite bølger kan du gå utaskjærs mye av veien, men det første og viktigstre veivalget tar du nord for Bolærne. Er det stille og fint kan du prøve deg videre til Færder fyr, men det beste er nok å velge indre led ved Torgersøya. Dersom det er kvelden så er det flere flotte uthavner med brygge her, en marina på Mågerø og butikker og annet i Krukehavna på Hvasser. Er det stille vær neste dag kan du jo stikke nesa ut fra Hvasser og se om det frister å gå utaskjærs. Du merker fort om det blir for mye bølger, og er vindretningen feil så er det veldig ubehagelige bølger i dette området. Har du kommet tidlig av gårde fra Oslo kan du kommer mye lenger, men da er indre led å anbefale fordi det gir kortere vei til en en del havner å overnatte i enn om du kjører utaskjærs. Stavern og Nevlunghavn blir hhv før og etter Rakkebåene som kanskej er en av passasjene på turen hvor det er greit å vite hvor du er. Fra Nevlunghavn eller Tvistein kan du som regel trygt sette kurs mot Stråholmen eller nordenden av Jomfruland, og nok en gang er det vær og bølger som bør bestemme om du går på innsiden eller utsiden av Jomfruland. Min egen erfaring er at detblir en hyggeligere tur med enkelte strekk innaskjærs. Kragerø pleier jeg å hoppe over på transportetapper, det blir en for lang avstikker inn fjorden. Når du kommer til Arendal kan det også være kjekt å ta indre led, og stoppe for bunkring. Er været fint rekker du sikkert til Lillesand. Også fra Arendal mot Homborsund kan indre ledanbefales. Er vindretningen feil på dette strekket kan ytre led ha litt ubehagelige bølger. Blindleia eller ytre led fra Lillesand til Kristiansand er igjen et væravhengig valg, og et spørsmål om hvor god tid du har. Og sørvest for Kristiansand har jeg vært så lite at jeg overlater til andrå å gi råd om havner. Sitér dette innlegget Link to post
Morea Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Mange takk for mange gode tips til reiserute. Turen blir nok en ren transportetappe, så vi satser på utaskjærs ruten. Når vi trenger en pause så trekker vi innover. Ønsker dere alle en fortsatt fin uke og det ser ut til å bli en flott helg også! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.