Jump to content

Garmin GPSmap 178C tåler ikke sol

Andy

Recommended Posts

I 2005 kjøpte jeg nevnte plotter. To år senere sluttet displayet å virke når det kom sol på plotteren (ble dimmere og dimmere før det ble helt uleselig). Plotteren ble byttet på garanti uten kostnader for meg. Jeg mener jeg ble fortalt at jeg fikk en ny plotter.

I fjor sluttet plotterens display helt å virke. Ny tur til selger på vårparten i år, som sendte den til Belanor igjen. Selv om det var gått 4 år, fikk jeg den igjen i reparert stand uten kostnader. Har således hele tiden opplevd god service både av selger og importer.

Men hvor lenge var Adam i Paradis, nå er det samme problemet igjen. Det skal ikke mer til enn sol og godt 20 grader gjennom frontruta og inn mot baksiden av plotteren før den dimmes ned igjen og blir ubrukbar. Problemet kan begrenses noe med å legge en lue e.l. rundt plotteren for å skjerme den mot solstrålene.

Er det noen som vet om dette er et problem med GPSmap 178C?

Eller har noen andre tips om hvordan jeg skal angripe problemet. Den virket tross alt perfekt i de to første årene.

Svar mottas med takk!

Vi hadde en 182 C i et par år. Hadde ingen problemer med den. Men jeg passet alltid på at den ikke ble for varm i solsteiken. Også hadde vi alltid med plotteren hjem når vi ikke brukte den.

Om du har plotteren i båten kan det være at det blir fukt inni den pga temp svingninger og at det skaper problemet når den blir varm. Har erfart dugg på E120 skjermene vår på fly også - men det går ut etter en tid.

Hm - kanskje plotteren din er for tett slik at dampen ikke slipper ut?

Kanskje du kan foreslå at du i stedet for at den blir reparert får en modell som virker? I hht Forbrukerkjøpsloven kan ikke en produsent reparer et uendelig antall ganger. Har de prøvd uten hell 2-3 ganger har du krav på noe som virker eller heving av kjøpet. Det er min ikke juridiske forståelse av loven i hvertfall

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Om du har plotteren i båten kan det være at det blir fukt inni den pga temp svingninger og at det skaper problemet når den blir varm. Har erfart dugg på E120 skjermene vår på fly også - men det går ut etter en tid.

Skal prøve å ta den hjem, og la den ligge tørt mellom turene. Tviler dog på at det hjelper...

LCD skjermer har det med å bli sorte når de blir for varme, dette er det mulig å kompensere for ved å regulere spenninga som forsyner displayet. I en kartplotter vil jeg anta at denne kompenseringa skjer automatisk. Trolig noe her som ikke virker som det skal. Enten konstruksjonsfeil eller produksjonsfeil.

Denne plotteren er av type CSTN. Vet ikke om det har noe å si i denne sammenhengen

Den plotteren tåler temperatur opp til 50 grader C.

Kan vel bli varmere i solsteika.

Det skjedde f.eks. i forgårs, med ca. 22 grader. Den burde jo holde da, selv med direkte sollys (problemet virker å være størst når sola kommer bak plotteren).

Hmm. Plotteren er vel gråsvart. Ville det hjelpe å male baksida hvit mon tro?

Takk for alle forslag!

Jeg tror nok det er feil på den. Spørsmålet er om jeg skal lage løsninger for å kompensere for feilen, eller nok en gang levere den til reparasjon. I så fall blir det etter sesongen, bedre med dårlig plotter enn ingen plotter.

Kan jeg forvente at Belanor nok en gang ser på den? Den er tross alt 4 år gammel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...