Haabet Startet 14.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2004 Hei! fikk i går kveld en telefon fra min fortvilte svigerfar som lurte på om jeg kunne ta en titt på den nye starteren hans. Jeg har skrudd og plukket en del på motorer men har dog ikke allverdens erfaring med startere. Dette er faktaproblemene: Kjøpt en ny starter (identisk med den gamle), når han moterte denne og kjørte starteren høres den ut som ett maskin "gevær", den slår tydligvis ikke ordentlig inn i kransen. Mener å huske at det er mulig å justere sleden som går inn i kransen. Noen som kan gi meg en liten forklaring på hvordan det gjøres? Ev. noen andre ting som bør testes først? Det jeg vet om motoren hans er at det er en Ford rekke 6`er med ca 115 Hk diesel. På forhånd takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 14.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2004 Høres unektlig ut som om der er forlite spenning på hovedkabelen frem til starteren. Bruk en batteritester med belastningsmotstand og sjekk spenning ved starter og gå videre bakover i systemet til det svake punktet er lokalisert og reparere dette. Sitér dette innlegget Link to post
Haabet Svart 14.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2004 Jeg spurte han om den fikk nok strøm. Det han sa var at den fløy inn men ville ikke "bite" i kransen. Mulig det er for dårlig spenning men det har jeg liten tro på med disse symptomene. Kan det være at motoren har satt seg?? Har noen opplevd at starteren slipper kransen hvis motoren har satt seg? jeg ville trodd at starteren brant istedet for å slippe. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2004 Det er to muligheter: Enten er det for lite strøm frem til starteren eller så mangler kransen noen tenner her og der. Jeg har aldri hørt om noen motor der man kan justere vandringen på innslaget. På gamle startere er naturligvis også utslitte børster og defekt innslagsrele en mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
Haabet Svart 14.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2004 snakket med svigers nå og jeg tror vi kan utelukke lite strøm. den slår så kraftig inn at det er store merker på starteren. Joda det er fullt mulig å justere sleden ifølge leverandør så er ikke det noen problem å gjøre. det skal visst nok sitte en "vanlig" flat skrue som er beskyttetlåst med en mutter. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 14.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2004 Kanskje et dumt spørsmål, men får du tørnet motoren for hånd? Det er vel mulig å sette på en kraftig skiftenøkkel eller annet verktøy på reimskiva i forkant, slik at du får tørnet litt på veiva? Har opplevd på enkelte motorer at det kan hjelpe å tørne litt for hånd. Det kan forekomme at startkransen står slik at starteren ikke treffer skikkelig i inngrep, men det er veldig sjeldent. Og da er som regel startkransen slitt i tillegg. Har du den gamle starteren? I så fall er det kanskje mulig å sammenligne hvor langt innslaget slår? Da vil du ihvertfall få en pekepinn på om det må justeres. Jeg må innrømme at jeg heller ikke har hørt om at det kan justeres, men sies det at det går an, så gjør det sikkert det. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_J@n Svart 14.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2004 På biler spes på v8 har jeg opplevd at innslaget bommer på startkransen, prøv og turne rundt litt på motoren, mulig den treffer, jeg har heller aldri hørt om justerbar utslag, men kan jo være mulig det finns, har også vært bortig såkalte mandags startere som har feil selv om den er ny, ta den ut og prøv den mens den er ute, så ser du fort om den slår ut hele lengden, ved å måle på motoren hvor langt den må ut for å treffe. Er du sikker på at den har de riktige str på tennene?? Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 14.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2004 Dersom det her er snakk om en Lucas M50 starter kan jeg bekrefte at der er justering på bolten som styrer gaffelen mellom innslag og drev. Opplagerbolten er eksentrisk og skal justeres slik at med spenning på innslaget så skal drevet nå nesten frem i stoppringen på ankeret. Dette for å sikre full kontakt på innslagets kontakter. Innslaget er spesiellt med to-trinns kontakter og dobbelt sett feltviklinger. Dårlig spenning frem gir "maskingeværeffekt" og stor sjanse for å brenne feltet. På slutten av 70-tallet jobbet jeg på bilelektrisk verksted og har reparert dusinvis av M50 startere. Vær obs på som nevnt i annet innlegg med korrekt antall tenner på drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.