S.Kantun Startet 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2009 (redigert) kjøpte for noen uker siden en vasstrukken selco som skal under kniven og moderniseres/restaureres etter denne båtsesongen, ifølge forrige eier skulle være en selco 16 fra 1978, men båten har vel også et "mellomnavn"? og av en eller annen grunn tror jeg kansje den er eldre, har sett bilder av noen som ligner og er ifra midten av 60-tallet... vekta er jeg usikker på, men str tatt i betraktning synes jeg den er dyrisk tung, kansje rundt om 500kg? ("tørr"vekt) på merkeskilten som er nesten nedslitt står det at den tåler opp til 70hk motor, egentlig det eneste jeg klarte og lese ut ifra merkeskiltet, "15" og "151" vet jeg ikke hva er, er så slitt skilt. håper det kansje er noen som kan fortelle meg litt mer om båten... båten har hatt blå overdel og innside, også vært blå under vannlinja, Redigert 23.Juni.2009 av Trollet_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Trodde de sluttet/konkurs å lage Selco i 1970 jeg ?? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Selco74 Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Likner veldig på en Selco Selsport, men den er 15 fot. Tror jeg ville målt den for å skjekke selv hvor stor den er. Noen 1978 modell er det nok ikke, mener å ha hørt at de aller siste modellene ble solgt ut i 1971. Sitér dette innlegget 1968 Selco Selboy, 1969 Selco Selspeed, With 365 Link to post
S.Kantun Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 skal måle når jeg kommer hjem, ingen som vet hva "15A" og "151" på merkeskiltet kan være. tåler selco 15 opp til 70 hk? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Lengde i fot, og bredde i cm ?? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Selco74 Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 (redigert) Ifølge katalogen fra 1970 så står det kortstammet motor fra 20-65 hk, men i katalogen fra 1967 så står det 20-70 hk. Så den tåler hvertfall en 70 hk ;) Ser ut som det står ''15A'' på skiltet ditt? Jeg hadde en Selco Selspeed 15' for litt siden, den stod det ''15B'' på. Er muligens modellnummeret? Redigert 24.Juni.2009 av Selco74 (see edit history) Sitér dette innlegget 1968 Selco Selboy, 1969 Selco Selspeed, With 365 Link to post
ivar Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Ser ut sm en Selco 15 ja. At den er "dyrisk tung" kan sikkert komme av at båten er skummet, og at skummet har trukket vann. Så når du skal ha båten under kniven så får du sjekke hva som befinner seg under dørken... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sodne Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 oversikt over modeller Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Daffy Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Enig i at det ser ut som en 15 Men ikke en Selspeed Selco gikk vel over til Fjord på tidlig 80 tall Mine 2 Selstar var vel i alle fall fra 1978 og 1979 Mener jeg ihvertfall har sett en slik fra 1980 også. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Selco74 Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 (redigert) Jeg hevdet ikke at det var en Selspeed, Jeg mener bestemt det er en Selsport, men begge modellene er 15 fot, og da kan det være ''15A'' for Selsport og ''15B'' for Selspeed... Selco ble solgt til Fjord plast i 1970, samme som Herwa. Dette bildet er hentet fra Selcos katalog fra 1967, Båten på bildet er Selco Selsport 15' Redigert 24.Juni.2009 av Selco74 (see edit history) Sitér dette innlegget 1968 Selco Selboy, 1969 Selco Selspeed, With 365 Link to post
Daffy Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Selsport ja... Det kan stemme. Lesefeil fra min side skal ikke gjenta seg Var det så tidlig altså... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
S.Kantun Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 ganske identisk med denne ja, kan altså konkludere med at båten er ca 10 år eldre enn først antatt:) selco selsport 15 er konklusjonen? skal få tatt de målene også:) Sitér dette innlegget Link to post
Selco74 Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 (redigert) Min mening er Selco Selsport 15', denne selco modellen er ganske lett å kjenne igjen, siden det er den største modellen med ''rund'' vindskjerm, og de andre med den typen vindskjerm er på 13 fot. Når det gjelder alderen,så er det litt som med damer; de vil aldri bli eldre enn 30 år;) Og siden alderen ikke står på båtene, og kunnskapen om båten sikkert gikk tapt ved en tidligere eier, så er det ikke så greit å finne det ut. Men siden din båt har ''max motor: 70 hk'' vil jeg tro den er eldre enn 1970, for da var det ''max motor: 65 hk'' på samme modellen. Redigert 25.Juni.2009 av Selco74 (see edit history) Sitér dette innlegget 1968 Selco Selboy, 1969 Selco Selspeed, With 365 Link to post
CB. Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Jeg mener det ble laget en Selco rundt 60 talletr som ble kalt "frecia" noe i den duren ?? mellom 15 og 18 ft. ?? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Viking. Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 (redigert) Henger meg på dette svaret til SELCO74. Det er definitivt en Selco Selsport. Det er også riktig at de første modellene var godkjent for 7ohk og dette ble senere redusert til 65hk. Det ser ut til at noen har gjort en job (god eller dårlig) med den dørken. Tipper den har vært tatt opp og sjekket vanninnholdet i skummet en gang. Det er helt klart noe du også bør gjøre, da dette skummet ikke er godt nok. Suger vann som en svamp. Var sikkert ok på 60-70 tallet, men det er LEEEENGE siden. Mye støt og slag på flat bunn pungterer celler og de suger vann. Ta det ut og reduser vekt med 100-120 kg.. :-) Redigert 28.Juni.2009 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
S.Kantun Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 litt artig dette egentlig... tok av motoren for noen dager siden for og overhale giret og gå over det elektriske, i samme slengen skrudde jeg av en gammel sink-anode, restene av en trimklaff, tok av alu-plata og skrapet av tre lag bunnstoff og begynte og pusse (kun speilet i først omgang) kom fort ned til orginal-coaten der jeg fant et klistremerke med stemplet produksjonsdato som lød: 01/67 kansje greit og ha i bakhodet når man hopper bortover bølgene... var sykt tykk orginal top-coat på båten, så da slo tanken meg at båten kansje var fin under all den andre malinga, og kansje jeg klarte og bevare den vet og pusse med et fiiiint pussepapir og rubbe-polere-vokse, men gikk fort ned til glassfiberen mange plasser og jeg måtte uansett spakkle alle gamle skruhull. så har nå spakklet, pusset, og rullet på 4 lag top coat, for så og pusse HELT blankt og polere og vokse, monterte derretter ei 6mm aluminiumsplate som var 45cm lang og 70cm bred med 90graders bøy over speil-kanten. gikk med tre tuber Tec7. kan ta dere en bolle på at det holder til min 50hk suzuki fra 1981 Sitér dette innlegget Link to post
S.Kantun Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Tenker og begynne og pusse litt på selcoen snart, har ikke helt bestemt meg for om det blir ny skum-bunn eller kryssfiner og uendelige mengder med glassfiber for og bygge opp en ny bunn. noen enkle formeninger? noen som vet om en ca 1981mod (skru)zuki DT50 delemotor ? Sitér dette innlegget Link to post
S.Kantun Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 har forøvrig plagdes hele fjord-sommeren med motoren som starter, går som et uvær o ca i 1-2min, renner over i bensin, ryker og stopper, starter først etter 5-10 min og går i 1-3min osv... har skiftet flottører, flottørventiler, prøvd og justere forgasserne hit og dit men ingen forbedring, opplevde også at den ruset seg selv opp til sikkert 10 000 rpm i frigir uten at gass-spjeldet i det hele tatt var åpent, prøvde og skru av tenninga men ingen ting skjer, måtte koble inn choken for og kvele motoren... forslag? hive motoren til helv...e og kjøpe ny? eller prøve og få tak i to nye gassere og prøve? Ideêlle hadde vel vært og få tak i en delemotor.... Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Jeg ville iallefall gjort alt for å unngå nytt skum da det samme problemet vil melde seg igjen. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
S.Kantun Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 spørs om det blir skumløs, løsning ja:) Sitér dette innlegget Link to post
S.Kantun Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Min mening er Selco Selsport 15', denne selco modellen er ganske lett å kjenne igjen, siden det er den største modellen med ''rund'' vindskjerm, og de andre med den typen vindskjerm er på 13 fot. Når det gjelder alderen,så er det litt som med damer; de vil aldri bli eldre enn 30 år;) Og siden alderen ikke står på båtene, og kunnskapen om båten sikkert gikk tapt ved en tidligere eier, så er det ikke så greit å finne det ut. Men siden din båt har ''max motor: 70 hk'' vil jeg tro den er eldre enn 1970, for da var det ''max motor: 65 hk'' på samme modellen. hvis du begynner og pusse vekk alle de "uorginale" lagene med top-coat på helt oppe i hjørnet på høyre side sett bakfra på speilet vil produksjonsmånet og år komme framm hvis ikke tidligere eier har skrapet det bort, fant det iværtfall på min... Sitér dette innlegget Link to post
Krølle Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 har forøvrig plagdes hele fjord-sommeren med motoren som starter, går som et uvær o ca i 1-2min, renner over i bensin, ryker og stopper, starter først etter 5-10 min og går i 1-3min osv... har skiftet flottører, flottørventiler, prøvd og justere forgasserne hit og dit men ingen forbedring, opplevde også at den ruset seg selv opp til sikkert 10 000 rpm i frigir uten at gass-spjeldet i det hele tatt var åpent, prøvde og skru av tenninga men ingen ting skjer, måtte koble inn choken for og kvele motoren... Høres ut som den drar falsk luft rundt veiv tetninger .Både under svinghjul og i bunn Sitér dette innlegget Link to post
S.Kantun Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 motoren må med andre ord demonteres, simmeringer rundt veiv, og pakninger hele veien fra forgasser og inn til motor må skiftes... Sitér dette innlegget Link to post
S.Kantun Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 hvordan forklarer man da at jeg kan kvele motoren med choken? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.