Gunners Startet 23.Juni.2009 Del på Facebook Startet 23.Juni.2009 Hei! Jeg har en ancas queen 24 med volvo penta aq 140 motor. Jeg har et problem med den at den aldri vil over 2000 omdreininger når jeg kjører med den. På tomgang går den fint opp. For å prøve å løse problemet har jeg: renset og justert forgasser, byttet propell, byttet bensinfilter, satt inn nye tennplugger, tennpluggledninger og justert tenning slik at alt er riktig justert... Men ingenting har hjulpet...... Første sesong jeg har båten, så vet ikke om problemet har vært lenge... Noen som har tips om hva jeg kan sjekke for å få fart på motoren? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Får ikke motor opp i mer enn 2000 omdreiner under fart . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 (redigert) Du sier du har byttet propell, da til en med mindre stigning regner jeg med. Høres nemlig ut som om du har en propell som er i overkant av hva motoren orker å dra, og du har jo sjekket det meste av som er vesentlig. Velkommen til Båtplassen forresten Redigert 23.Juni.2009 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunners Svart 23.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Ja byttet til en mindre propell. Motoren ble satt inn på et volvo penta verksted i 1997, og det er den originalpropellen som jeg har satt på nå.. Virker som om motoren ikke er sterk nok ja. 140hk bensin er jo også lite, men maxfart på 12 knop er altfor dårlig selv for den... Noen forslag på hva mer jeg kan teste? Og er det noen som vet om det kan bety at motoren er slitt? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 hoppet en tann på reg reima?? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Gunners Svart 23.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Nei har sjekket den, og den ser hel og fin ut..... Takk for alle svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Tenningsrekkefølge?? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Gunners Svart 23.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Tenningsrekkefølgen har vi dobbelsjekket flere ganger. Og den stemmer. Båten har blitt veldig lite brukt siste årene, kan det ha en sammenheng? Sitér dette innlegget Link to post
lady dixy Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 (redigert) Har du kontrolert om drevet er ok.Kan virke som et larer i drevet er skåret. Redigert 23.Juni.2009 av lady dixy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunners Svart 23.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Nei det har jeg ikke sjekket.... Gjøre det neste gang :) Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 hei har helt maken båt men aq 145, min har 5600omdr vet ikke helt fart men 22-25 ett sted tenker jeg. Hvordan er den og ruse opp i fri? har og hørt att transom lager har satt seg helt fast med de symptomer du har Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 har og hørt att transom lager har satt seg helt fast med de symptomer du har Hvis dette er tilfelle vil den være veldig trå fra første stund, hadde drevet/transom skåret seg ville den nesten stoppet ved gear sjalting, Sjekk gasswiren din at den virkelig gir bunn gass på forgasserene, Neste steg kan være at vektene i fordeleren ikke fungerer som de skal, sjekk at du har 0,4mm stiftåpning, løsne fordeleren og vri den mens du kjører på max belastning (krever 2 mann ) Hvis du har mye groe på drev og bakplate kan dette være årsaken Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Gunners Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Det er ingen problemer å få den opp i turtall når den står i fri. Og når jeg kjører i lav fart virker den veldig aggresiv, men når turteller er rundt 2000 omdreininger og jeg drar videre på gassen, så dør den ut, så må da slakke på gassen igjen for ikke å miste fart. Merker også at den er tung å starte ganske ofte når den er kald,må "skime" den en del. Virker som om bensinen renner tilbake...... Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Merker også at den er tung å starte ganske ofte når den er kald,må "skime" den en del. Virker som om bensinen renner tilbake...... Det er ikke choke på disse motorene, jeg har samme motor, og pumper på gassen 3-5 ganger før start, starter med gassen i 0-posisjon, Legger dereter turtallet på 12-1500 o pr min i et par minutter jeg kjører, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
index Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Jeg ville ha sjekket at loddene i fordeleren ikke har rustet fast! Siden den går greit på lave turtall kan det tyde på enten dette, eller problemer med bensintilførselen. Men som sagt, fordeleren først... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.