Jump to content

ancas 24 med VP AQ140, får ikke motor opp i mer enn 2000rpm

Gunners

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en ancas queen 24 med volvo penta aq 140 motor. Jeg har et problem med den at den aldri vil over 2000 omdreininger når jeg kjører med den. På tomgang går den fint opp. For å prøve å løse problemet har jeg: renset og justert forgasser, byttet propell, byttet bensinfilter, satt inn nye tennplugger, tennpluggledninger og justert tenning slik at alt er riktig justert... Men ingenting har hjulpet...... Første sesong jeg har båten, så vet ikke om problemet har vært lenge...

Noen som har tips om hva jeg kan sjekke for å få fart på motoren?

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Får ikke motor opp i mer enn 2000 omdreiner under fart . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Ja byttet til en mindre propell. Motoren ble satt inn på et volvo penta verksted i 1997, og det er den originalpropellen som jeg har satt på nå..

Virker som om motoren ikke er sterk nok ja. 140hk bensin er jo også lite, men maxfart på 12 knop er altfor dårlig selv for den...

Noen forslag på hva mer jeg kan teste?

Og er det noen som vet om det kan bety at motoren er slitt?

har og hørt att transom lager har satt seg helt fast med de symptomer du har

Hvis dette er tilfelle vil den være veldig trå fra første stund, hadde drevet/transom skåret seg ville den nesten stoppet ved gear sjalting, Sjekk gasswiren din at den virkelig gir bunn gass på forgasserene, Neste steg kan være at vektene i fordeleren ikke fungerer som de skal, sjekk at du har 0,4mm stiftåpning, løsne fordeleren og vri den mens du kjører på max belastning (krever 2 mann :flag: )

Hvis du har mye groe på drev og bakplate kan dette være årsaken :seeya:

Norske båter er best!

Det er ingen problemer å få den opp i turtall når den står i fri. Og når jeg kjører i lav fart virker den veldig aggresiv, men når turteller er rundt 2000 omdreininger og jeg drar videre på gassen, så dør den ut, så må da slakke på gassen igjen for ikke å miste fart.

Merker også at den er tung å starte ganske ofte når den er kald,må "skime" den en del. Virker som om bensinen renner tilbake......

Merker også at den er tung å starte ganske ofte når den er kald,må "skime" den en del. Virker som om bensinen renner tilbake......

Det er ikke choke på disse motorene, jeg har samme motor, og pumper på gassen 3-5 ganger før start, starter med gassen i 0-posisjon, Legger dereter turtallet på 12-1500 o pr min i et par minutter jeg kjører,

Norske båter er best!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...