Breezita Startet 12.Januar.2003 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2003 Er ny bruker av baatplassen.no. Dette ser ut som et flott forum for oss med båt-dilla. Lengslen etter sommer, sjø og saltvann utmerker seg spesielt i mørke vinter måneder. Da er det fint ha flotte nett-sider og diskusjonsfora å surfe på / delta i. Selv er vi ganske nye på båten fronten, men har fort blitt bitt av basillen. Vi har en Tresfjord 28 og var en tur over til Koster i fjor. Flott tur - og kunne tenke oss en tur videre sydover langs svenske-kysten til sommeren. Jeg har fått med meg at den svenske skjærgården er fint tilrettelagt for båtfolk, men at det er trangt om plassen. Hører gjerne på erfaringer fra strekningen Strømstad - Grebbestad: Når bør en reise? Det går en indre led fra Strømstad, er det verdt å prøve - hvor langt ned går den? Bør vi gå innom Havstenssund eller ta ytre led ved Kalvøn? Spesielle skjær / grunner en bør passe på? Spesielle flotte steder som ikke står avmerket? Andre ting? Takknemlig for svar. Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Marø Svart 12.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2003 Hei Velkommen til dette flotte forumet. Jeg hadde tidligere bare tanker om å dra på sørlandet, men prøvde svenskekysten i 2001. Vi dro ned til Lille Kornø utenfor Lysekil. Kjempeflott tur som ga mersmak. I fjor kjøpte jeg meg en en bok som heter "Tre veckor i Bohuslän". Veldig bra med fine illustrasjoner av masse fine uthavner. Jeg kjøpte boken i Sverige, men de har den kanskje på Nautisk Forlag. Boken er utgitt av Svenska Kryssarklubben, Vestkustkretsen. Du finner deres hjemmeside på http://www.sxk.se/. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 12.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2003 Det er som på sørlandskysten massebåt i fellesferien, hvis man vil overnatte i en by så er det trangt. Vil si at det er lettere å finne ledig plass på ei øy eller holme på svenskekysten enn fra vestfold og sydover mot Lillesand, langs norskekysten er det jo bygd hytter overalt, bortsett i fra noen friområder som ale samler seg. Ja ta absolutt den indre leden. Den Starter ved Daftø-Valø (syd for Strømstad) og kommer ut ved Råssøsund. Dere må der ut i kosterfjorden for å gå rundt Råssø og ST. Kockholmen før dere kan gå inn leden ved Bisserennan nord for holmen Store Snart. Derfra kan dere gå innasjkærs til Havstensund. Så skal dere over Gula humpen. Den er vel ikke så ille som mange skal ha det til. Men ikke gidd hvis det er dårligt vær. NB. Jeg sitter med ett Cmap for handelsfartøy, så mulig noen av navna er stavet feil. Nei hvorfor skulle dere ikke gå innom havstensund. er foresten ett par fine plasser å overnatte både vest og øst for innseilingen til Havstensund. Og ved Kalvøen (østsiden) Det er mye grunner og skjær langs Bohuslens kysten. Den Indrehovedled er Veldig gått merket og skulle ikke by på så store vansker. Svenskene har blant annet vært veldig flinke til å male hvite firkanter på endel av holmene,slik at det skal være lettere å følge med hvor man er. Pluss at det er masse staker og fyr som"leder" deg frem i leden. (Den var fin) Men går man vekk fra den er det mye grunner, og det er dårlig med merking. Leser man kartet nøye og er forsiktig så går det greit. Men vil vel kanskje anbefale det første året å ikke gå så langt vekk fra leden. Vi liker oss veldig gått ved Stora Kløvskjær, utsiden av Otterøn ved innseilingen til Grebbestad. Har dere barn er det sandstrand både ved Kalvøen og Stora Kløvskjær. Andre drømmehavner i område regner jeg med at Lars har. Trudelutt har frekventert område i åresvis. Og Lars er mye flinkere enn meg til å huske navn og plasser. Iallefall nå som loggboka mi er 8 timers flytur vekk fra meg. God tur til sommeren. Kanskje vi ses Per Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Festina Lente IV Svart 13.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2003 Jeg kan ogsså anbefale deg Tre väckor i Bohuslän. Nautisk forlag har den. Når du skal dra er avhengig av hva du ønsker deg. Jeg var nedover to ture i 2002. Den ene turen startet St.Hans, den andre turen startet 12. juli. Personlig likte jeg den første turen best, mye mindre folk, men allikevel nok til at du stadig hadde endel båter i sikte. Andre turen ble mere "køkjøring". Ellers vil jeg anbefale deg å gå innaskjærs fra Strømstad, i alle fall en vei. Det er mye fint å se, og er det litt vind, er det behageligere enn å gå utafor. Det fine med Svenskekysten er at du stort sett kan gå innemellom skjæra helt ned til Gøteborg om været er dårlig. Det er bare et par steder du må utafor, og da er det ikke lange strekket. Admiralen har lært å sette pris på det, ved siden av prisene i Sverige. Jeg sa etter ferien i fjor, at neste år blir det Sørlandet, men jeg har fått inntrykk av at hun arbeider i bakgrunnen for at Sverige blir målet i 2003 også. Kvinner er jo manipulerende, og kvinnelist er jo et begrep. Jeg blir sikkert ikke veldig vanskelig å overtale denne gangen heller? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Lars H. Svart 14.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2003 Hei. Kan bare slutte meg til det de andre har sagt om denne flotte kyststripen. Tar selv turen nedover hver sommer og har gjort det de 10 siste årene. Selv synes jeg den aller fineste delen er mellom Lysekil og Marstrand. Men hele kysten er fantastisk. Trivelige gjestehavner (mange små nedlagte fiskehavner) og uthavner (eller naturhavn som svenskene sier) bak hver holme og i hver vik. For å finne alle disse havnene vil jeg i tillegg til ovenfornevnete bok Tre Veckor i Bohuslän også på det sterkeste anbefale publikasjonen: Den Stora N.P. Hamnlotsen, bind 6, Lysekil til norska grensen, og eventuelt bind 5, Varberg til Lysekil. Den er utgitt på Nautiska Publikationer, Fiskebäckskil, Sverige. Du får den hos Nautisk Forlag i Oslo. Den har beskrivelse og havneskisser for utrolig mange steder. Ellers anbefaler jeg en tur innom en av mine hjemmesider, http://home.no.net/saga27 Klikk på "Båtbilder", og så videre på "Fra svenskekysten mellom Strömstad og Göteborg. Der finner du bilder fra mange havner nedover kysten. Velkommen etter! Bildene nedenfor er henholdsvis scannet fra svensk sjøkart, Tre Veckor i Bohuslän, og Hamnlotsen. Stedet er Alvön rett nord for Hunnebostrand. Skissene er markert med et rodt rektangel på utsnittet fra sjøkartet. Hilsen Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 14.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2003 Hei igjen. Lars H.: Stedet er Alvön rett nord for HunnebostrandSiden jeg nå nevnte dette stedet, - det er en utrolig flott havn. Lun og trygg, og på selve Alvön er det noen digre jettegryter. Legger ved to bilder fra St. Hans for ca. 10 år siden. Det ene viser hvor lunt det er inne i pollen, mens det andre viser hvor rufset det var på utsiden. Hilsen Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Festina Lente IV Svart 14.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2003 Jeg ser jo det ikke er det, men dette stedet var med det liie man ser i bildet, til forveksling lik Stauper. Det er pussig hvordan man kan oppfatte ting? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Lars H. Svart 14.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2003 Pirus: Jeg ser jo det ikke er det, men dette stedet var med det liie man ser i bildet, til forveksling lik Stauper. Det er pussig hvordan man kan oppfatte ting? Nå var det ikke akkurat noen oversiktsbilder, men det er faktisk fra Sverige, posisjon: N58 27,904 E011 17,093 men et fint sted er det.Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Festina Lente IV Svart 14.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2003 Nei, jeg tviler ikke på det Lars, og ved nøyere ettersyn ser jeg jo at det ikke er Stauper, men med en gang jeg "glansa" over dem var det ganske så likt. Dessuten, ligner det på Stauper, er det garantert fint der. Jeg skal ha det i bakhodet neste gang jeg drar nedover. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Breezita Svart 15.Januar.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2003 Takk til alle for flotte innlegg. Det blir definitift en tur langs svenske kysten til sommeren!! Tidlig i sesongen tror jeg. Gode tips om bøker! Fant også et innlegg / reportasje fra BM: http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/c1...af!OpenDocument Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.