alfb Startet 23.Juni.2009 Del på Facebook Startet 23.Juni.2009 (redigert) Jeg var tidlig ute (beg. april) og hadde service på mine to Mercruiser D-tronic i år for ikke å få noe hastverk arbeid. Avtalen var full service motorer & drev inkl oljeskift, alle filtrer, sink, impeller, kontrolere reimer mm, kort fortalt gå over det hele. Arbeidet ble utført på min eiendom hvor båten står vinterlagret. Regningen kom på ca 20 lapper. Syntes nå det var nok, men nå var iallefall alt i skjønneste orden - trodde jeg!! Under helgens båttur (langtur)røk først servoreima og denne hadde jeg ikke reserve av! (har nå ;-)) Etter nærmere ettersyn var denne veldig dårlig og full av sprekker. Konrollerte også øvrige reimer, slakke og slitne. På den ene motoren manglet også en (de skal være doble) Fikk strammet disse og ferden gikk videre. Etter en stund begynte jeg og miste turtall på den ene motoren, stoppet da denne og gikk for en motor til nærmeste havn. Et dieselrør var løsnet og falt helt av Fikk omsider fikset dette, luftet og ferden gikk videre. Etter en stund begynte turtallet igjen og avta - på den andre motoren Her fant jeg ikke noe galt og jeg var desuten nesten hjemme så da bare fortsatte jeg hjem og konkluderte med at det måtte være dieselfiltrene. Vel hjemme byttet jeg filtrer og ut og prøvekjørte igjen, fullt turtall oppnås for så å avta igjen Tilbake på brygga igjen går tankene til luftfiltrene så jeg åler meg ned i motorrommet for å sjekke dem, som selvfølgelig står godt plassert i bak kant av motorene Det så ikke bra ut Disse var bortimot tette!! Etter å ha skiftet dem i dag er alt bare fryd og gammen, helt til jeg plutselig begynner og tenke på den jæv.. mekanikeren igjen Vil vente en dag eller to og kjøle meg ned før jeg kontakter han Hva hadde dere / evnt har dere gjort i et slikt tilfelle? Redigert 23.Juni.2009 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Hva hadde dere / evnt har dere gjort i et slikt tilfelle? Forlangt full service på begge motorer,som du allerede har betalt de for å utføre,og itillegg, fått det skriflig (spesifisert) hva de har utført Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 23.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 og itillegg, fått det skriflig (spesifisert) hva de har utført Det har jeg faktisk fått Sitér dette innlegget Link to post
Heltpropell Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Krev alle penga igjen og sett den på service en annen plass!! Verken mer eller mindre! Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Forlangt igjen penga og gjort det selv med gratis deler fra dem. Ellers offentlig utskjelling. Om en tør. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Kire Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 eksplodert, sitti i båten til hele servicen var tatt. Folk og firmaer er frekke i dag Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 23.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 eksplodert, Eksplodere var jeg vel allerede iferd med første gang jeg måtte ned i motorrommet. Noen og tjue grader ute også ned i kjelleren til to god og varme motorer som hadde ruslet i godt og vel 3000 omdr i to tre timer Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Trist og tragisk. Trist og tragisk for deg. Trist og tragisk for firmaet som har slike ansatte Trist og tragisk bør det bli for vedkommende som utførte servicen Trist og tragisk... Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Jeg gjør alt selv med mine ting... Er for pirkete, og har hørt for mange historier om nettopp slikt. Betale dyrt, og få skjødesløshet igjen. Som servicemann (som driver med noe helt annet) er dette alltid like leit å høre om. Lykke til, håper du kontrollerer arbeidet neste gang, trist at du skal være nødt til det. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Hansi Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Kjedelig. De gangene jeg har folk til å skru på motoren er jeg alltid tilstede selv for å følge med. Men skjønner jo at ikke alle har anledning til det. Folk flest er jo på jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Til den prisen så må man jo forvente at de har byttet luftfilter. Fint om du gir oss tilbakemelding når du har snakket med karen. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 (redigert) Det kan faktisk lønne seg å ta fri fra jobb når slik dyr service er på gang. Stol ikke på noen enn deg selv. Vær tilstede! Redigert 24.Juni.2009 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Nike Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Trodde man kunne få en gjennomgang av servicen sammen med mekanikeren, ihvertfall når det er snakk om slike beløp. Og at man får selv se de delene som er skiftet... Jeg mener at å glemme en ting ja det kan hvem som helst gjøre... men dette er jo regelrett slurv og ødelegger for både firma og bransje. Ville ikke tatt det opp med mekanikeren men tatt dette opp med verksmesteren eller andre i firmaet på en saklig og sindig måte. Da unngår du en evt en direkte krangel med mekanikeren som fort kan bli en påstand mot påstand om han har gjort dette med viten og vilje. Om dette ikke er et engangstilfelle så vil jo mekanikeren etterhvert få noe annet å gjøre på og er det et engangstilfelle så får du en forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Dette er trist. Jeg har selv vært ute for det en gang. Etter dette har jeg selv vært å sett på når service utføres. Jeg har også vurdert å merke filtre og reimer med mitt navn (vanskelig å gjøre det med oljen), slik at jeg kan dokumentere et eventuelt "slurv" i etterkant. Jeg har også vurdert å politianmelde firmaet for dette (men gjorde det ikke). Forlang pengene tilbake - det er ikke noen grunn til å stole på det firmaet lengre og for min egen del - gi gjerne beskjed til "alle" andre hvem som driver slik forretning. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Tranen2 Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Jeg hadde stor service på min Mercruiser 4,2 L for en tid tilbake. Jeg var med på hele servicen og det gikk bra helt til mekanikeren fikk oppringing på sin mobil, hvorpå han klatret opp fra motorbrønnen ved å tilslutt trå på intercooleren, rett på skiltet "DO NOT STEP". Da rablet det for meg... Så moralen er; PASS PÅ!!! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
SUN33-Fantine Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Ved utførelse av servise trudde eg det var vanlig å få sjå delene som var utskifta. Både for å kunne sjå att det virkelig var behov for å bytte (reimer osv) og for å sjå att det faktisk var bytt (filter osv). Det er i hvertfall slik det bør vera. Eg har sjølv oplevd dette på ein lokal bilverkstad og det synst eg var kjempe bra. Velg eit annart firma neste gang og be dei om å framvise deler dei har skifta ut. Sitér dette innlegget Link to post
bros Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 kan er spørre hvem som hadde denne servicen Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Har hatt driftsproblemer en gang og selvfølgelig i dårlig vær og grov sjø. Dette var den ene gangen på 23 år som jeg hadde latt en mekaniker gjøre en jobb. Han hadde byttet om drivstoffslangene slik at urenset drivstoff gikk rett på pumpa mens returen gikk igjennom filtre. Kan jeg gjøre en jobb selv gjør jeg det og min erfaring med moderne dieselmotorer er at om man følger servicemanualen (dvs. bytter filtre, olje etc) og åpner luka jevnlig for inspeksjon går motorene feilfritt år etter år. Jeg synes litt synd på de båteierne som ikke har tid eller interesse for slikt da de er prisgitt "proffene". Kansje en liste over anbefalte "proffer" hadde vært på sin plass. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 (redigert) Ønsker ikke å komme med noe navn før jeg har snakket med vedkommende i morgen Til orientering pleier jeg også å gjøre service arbeidet selv, med untak av dreva. Det var disse han skulle ta men så ble vi enige om at han skulle ta hele pakken. Dette var en båt jeg kjøpte i fjor sensommer så jeg tenkte at det var greit å ha en "fagmann" og gå over alt første gang. Jeg var på plassen for å følge med, men så måtte han stikke og tok dreva med seg til trykktest samtidig. Fikk så beskjed om at det var tomt for noen deler og at han skulle ta resten når han fikk delene som sto i rest. Resten av servicen fikk jeg beskjed om når den var utført. Det er ingen tvil om at jeg skal ta servicen selv videre, men er noe usikker på dreva - har aldri vært borti dem Redigert 24.Juni.2009 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skipsbygger Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Hei Dette er jo trist som f.... for alle parter, for å ha sakt det, for her er det to tapende parter. Å hoppe videre til første å beste verksted for å håpe på bedre oppfølging er eg i tvil på at er rette løsningen. Sånn som eg forstår det har verkstedet gjordt opp for seg nå.. selv om dette var i heilt feil rekkefølge, å meget skuffende for deg som kunde. Å sette seg over mekanikeren når han jobber er ivertfall heilt feil løsning, da er det lett å bli uoppmerksom å gjere feil eller bli iritert å ta noen snar veier... Be heller om å bli vist rundt på etterpå, og at du får skriftlig dokomentasjon på det som er utført. Verkstedet vil huske episoden lenge, å heilt sikkert gjere sitt for at du skal få tilbake det tapte tilliten... Dette er ivertfall min ærlige meining, svar meg gjerne vist dette høres heilt urimlig og uforstålig ut... Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
skipsbygger Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 (redigert) . Redigert 24.Juni.2009 av skipsbygger (see edit history) Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
alfb Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Sånn som eg forstår det har verkstedet gjordt opp for seg nå.. selv om dette var i heilt feil rekkefølge, å meget skuffende for deg som kunde.Verkstedet vil huske episoden lenge, å heilt sikkert gjere sitt for at du skal få tilbake det tapte tilliten... De utbedringene som er utført (les nødløsningene) har jeg gjort selv, "fagmannen" er ikke underrettet enda. Skal gøre dette i morgen Sitér dette innlegget Link to post
skipsbygger Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 De utbedringene som er utført (les nødløsningene) har jeg gjort selv, "fagmannen" er ikke underrettet enda. Skal gøre dette i morgen Ok, dette vil jo være svært avgjørende. Krysser fingra for at du får det svarer hos ditt verksted som du ville fått hos "oss" Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
Brutus Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Servicen må jo være utført av en diplom-amatør. Utslitte reimer og tette filtre er jo det mest fundamentale man sjekker og bytter. 20K sier du? Hva er det egentlig de har gjort for å presentere regning på 20K, det må jo være gått med noen deler til den prisen? Sitér dette innlegget Link to post
skipsbygger Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 hei ikkje for å forsvare amatøren her altså, men hadde han gjort jobben som han skulle: servise på to motorer ink deler, oljer, demontering servise på to drev og montering pluss kjøring ikkje så ille i det heile tatt, som sakt tidligere her, er det svaret han får i morgen som avgjer alt... Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.