Jump to content

Elendig servicearbeid av "fagfolk"


alfb

Recommended Posts

Jeg var tidlig ute (beg. april) og hadde service på mine to Mercruiser D-tronic i år for ikke å få noe hastverk arbeid. Avtalen var full service motorer & drev inkl oljeskift, alle filtrer, sink, impeller, kontrolere reimer mm, kort fortalt gå over det hele. Arbeidet ble utført på min eiendom hvor båten står vinterlagret. Regningen kom på ca 20 lapper. Syntes nå det var nok, men nå var iallefall alt i skjønneste orden - trodde jeg!!

 

Under helgens båttur (langtur)røk først servoreima og denne hadde jeg ikke reserve av! (har nå ;-)) Etter nærmere ettersyn var denne veldig dårlig og full av sprekker. Konrollerte også øvrige reimer, slakke og slitne. På den ene motoren manglet også en (de skal være doble) Fikk strammet disse og ferden gikk videre. Etter en stund begynte jeg og miste turtall på den ene motoren, stoppet da denne og gikk for en motor til nærmeste havn. Et dieselrør var løsnet og falt helt av :eek: Fikk omsider fikset dette, luftet og ferden gikk videre. Etter en stund begynte turtallet igjen og avta - på den andre motoren :blush: Her fant jeg ikke noe galt og jeg var desuten nesten hjemme så da bare fortsatte jeg hjem og konkluderte med at det måtte være dieselfiltrene.

 

Vel hjemme byttet jeg filtrer og ut og prøvekjørte igjen, fullt turtall oppnås for så å avta igjen :headbang:

Tilbake på brygga igjen går tankene til luftfiltrene :confused: så jeg åler meg ned i motorrommet for å sjekke dem, som selvfølgelig står godt plassert i bak kant av motorene :cryin: Det så ikke bra ut :eek: Disse var bortimot tette!! Etter å ha skiftet dem i dag er alt bare fryd og gammen, helt til jeg plutselig begynner og tenke på den jæv.. mekanikeren igjen :headbang:

 

Vil vente en dag eller to og kjøle meg ned før jeg kontakter han :diving:

 

Hva hadde dere / evnt har dere gjort i et slikt tilfelle?

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post

Jeg gjør alt selv med mine ting...

 

Er for pirkete, og har hørt for mange historier om nettopp slikt.

 

Betale dyrt, og få skjødesløshet igjen.

 

Som servicemann (som driver med noe helt annet) er dette alltid like leit å høre om.

 

 

Lykke til, håper du kontrollerer arbeidet neste gang, trist at du skal være nødt til det. :sad:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Trodde man kunne få en gjennomgang av servicen sammen med mekanikeren, ihvertfall når det er snakk om slike beløp. Og at man får selv se de delene som er skiftet...

 

Jeg mener at å glemme en ting ja det kan hvem som helst gjøre... men dette er jo regelrett slurv og ødelegger for både firma og bransje. Ville ikke tatt det opp med mekanikeren men tatt dette opp med verksmesteren eller andre i firmaet på en saklig og sindig måte. Da unngår du en evt en direkte krangel med mekanikeren som fort kan bli en påstand mot påstand om han har gjort dette med viten og vilje. Om dette ikke er et engangstilfelle så vil jo mekanikeren etterhvert få noe annet å gjøre på og er det et engangstilfelle så får du en forklaring.

Link to post

Dette er trist. Jeg har selv vært ute for det en gang. Etter dette har jeg selv vært å sett på når service utføres.

Jeg har også vurdert å merke filtre og reimer med mitt navn (vanskelig å gjøre det med oljen), slik at jeg kan dokumentere et eventuelt "slurv" i etterkant.

Jeg har også vurdert å politianmelde firmaet for dette (men gjorde det ikke).

 

Forlang pengene tilbake - det er ikke noen grunn til å stole på det firmaet lengre og for min egen del - gi gjerne beskjed til "alle" andre hvem som driver slik forretning.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post

Jeg hadde stor service på min Mercruiser 4,2 L for en tid tilbake. Jeg var med på hele servicen og det gikk bra helt til mekanikeren fikk oppringing på sin mobil, hvorpå han klatret opp fra motorbrønnen ved å tilslutt trå på intercooleren, rett på skiltet "DO NOT STEP". Da rablet det for meg...

 

Så moralen er; PASS PÅ!!!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Ved utførelse av servise trudde eg det var vanlig å få sjå delene som var utskifta. Både for å kunne sjå att det virkelig var behov for å bytte (reimer osv) og for å sjå att det faktisk var bytt (filter osv). Det er i hvertfall slik det bør vera. Eg har sjølv oplevd dette på ein lokal bilverkstad og det synst eg var kjempe bra. Velg eit annart firma neste gang og be dei om å framvise deler dei har skifta ut.

Link to post

Har hatt driftsproblemer en gang og selvfølgelig i dårlig vær og grov sjø. Dette var den ene gangen på 23 år som jeg hadde latt en mekaniker gjøre en jobb. Han hadde byttet om drivstoffslangene slik at urenset drivstoff gikk rett på pumpa mens returen gikk igjennom filtre. Kan jeg gjøre en jobb selv gjør jeg det og min erfaring med moderne dieselmotorer er at om man følger servicemanualen (dvs. bytter filtre, olje etc) og åpner luka jevnlig for inspeksjon går motorene feilfritt år etter år. Jeg synes litt synd på de båteierne som ikke har tid eller interesse for slikt da de er prisgitt "proffene". Kansje en liste over anbefalte "proffer" hadde vært på sin plass.

Link to post

Ønsker ikke å komme med noe navn før jeg har snakket med vedkommende i morgen :discuss::boxing:

Til orientering pleier jeg også å gjøre service arbeidet selv, med untak av dreva. Det var disse han skulle ta men så ble vi enige om at han skulle ta hele pakken. Dette var en båt jeg kjøpte i fjor sensommer så jeg tenkte at det var greit å ha en "fagmann" og gå over alt første gang. Jeg var på plassen for å følge med, men så måtte han stikke og tok dreva med seg til trykktest samtidig.

Fikk så beskjed om at det var tomt for noen deler og at han skulle ta resten når han fikk delene som sto i rest. Resten av servicen fikk jeg beskjed om når den var utført. Det er ingen tvil om at jeg skal ta servicen selv videre, men er noe usikker på dreva - har aldri vært borti dem :crazy:

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post

Hei

Dette er jo trist som f.... for alle parter, for å ha sakt det, for her er det to tapende parter.

Å hoppe videre til første å beste verksted for å håpe på bedre oppfølging er eg i tvil på at er rette løsningen.

Sånn som eg forstår det har verkstedet gjordt opp for seg nå.. selv om dette var i heilt feil rekkefølge, å meget skuffende for deg som kunde.

Å sette seg over mekanikeren når han jobber er ivertfall heilt feil løsning, da er det lett å bli uoppmerksom å gjere feil eller bli iritert å ta noen snar veier... Be heller om å bli vist rundt på etterpå, og at du får skriftlig dokomentasjon på det som er utført. Verkstedet vil huske episoden lenge, å heilt sikkert gjere sitt for at du skal få tilbake det tapte tilliten...

Dette er ivertfall min ærlige meining, svar meg gjerne vist dette høres heilt urimlig og uforstålig ut...

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Sånn som eg forstår det har verkstedet gjordt opp for seg nå.. selv om dette var i heilt feil rekkefølge, å meget skuffende for deg som kunde.

Verkstedet vil huske episoden lenge, å heilt sikkert gjere sitt for at du skal få tilbake det tapte tilliten...

 

De utbedringene som er utført (les nødløsningene) har jeg gjort selv, "fagmannen" er ikke underrettet enda. Skal gøre dette i morgen :discuss:

Link to post
De utbedringene som er utført (les nødløsningene) har jeg gjort selv, "fagmannen" er ikke underrettet enda. Skal gøre dette i morgen :discuss:

 

Ok, dette vil jo være svært avgjørende. Krysser fingra for at du får det svarer hos ditt verksted som du ville fått hos "oss" :smiley:

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post

hei

ikkje for å forsvare amatøren her altså, men hadde han gjort jobben som han skulle: servise på to motorer ink deler, oljer, demontering servise på to drev og montering pluss kjøring ikkje så ille i det heile tatt, som sakt tidligere her, er det svaret han får i morgen som avgjer alt...

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...