kjell-arne Startet 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2009 Som tittelen sier, så spør jeg etter forskjellen på å bruke en L-stammet påhengs på en båt beregnet for en K-stamme.. Er det forskjeller i ytelse, knop. osv ? Og når jeg først er inne på dette, hva er optimal plassering av antikavitasjonsplata i dybde i forhold til kjølen :) Takker igjen på forhand for svar.. Kjell Arne Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 (redigert) Teknisk sett går det forsåvidt OK med langstammet motor på kortstammet båt. Men propellen kommer ca 5 ca lenger ned i sjøen, så du taper fart/øker forbruket pga økt motstand. Det farlige er at på en liten båt med stor motor, øker faren betydelig for å gå rundt med en slik løsning. Momentet fra propellen som prøver å vippe båten rundt øker betydelig. Spesielt skarp sving med stort gasspådrag kan fort gå galt - tro meg, vi har prøvd det..... Den omvendte løsningen, kortstammet motor på langstammet båt, går ikke. Verken kjølevannsinntaket eller propell får god nok kontakt med vann. Kavitasjonsplata skal være på linje med kjølen. Redigert 24.Juni.2009 av Edmund (see edit history) Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
ivar Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 optimal høyde kommer helt an på skrogutforming (dyp v-bunn, kjøl osv) , fartsområde og propellvalg. F.eks på en hurtiggående (over 35-40 knop) båt med dyp v-bunn og en ok stålpropell så er det mer optimalt med kav.plata over bunnen. En mer saktegåendebåt med kjøl må kanskje ha plata etpar cm under kjølen hva slags båt/motor er det snakk om? Edmund, hva slags båt/motor var det dere gikk rundt med? Har hørt at det skal være skummelt, men ikke hørt konkrete eksempler... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ra Balder Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Min sønn gikk for to uker siden rundt sidelengs i en 2.70 gummibåt godkjent for 9,9hk kort stamme. Han prøvde med en 9,9 standard, ikke trimmet, lang stamme. Han satt ute på siden på tofta, ikke på pontongen, holdt god sving, ga godt med gass - men ikke full gass, i følge helten sjølv - og jolla gikk rett rundt før han rakk å reagere. Skummelt, men det endte heldigvis godt. Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
ivar Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 en lett 2.70 gummibåt blir ganske livlig uansett med 9.9 på hekken... en lett fører hjelper vel heller ikke.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjell-arne Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Jeg har en Mørebas 15' med 25Hk Yamaha. Ifølge tidligere eier så gikk båten ca 20 - 21 knop, og lett i plan med en annen 25Hk som var montert tidligere, men da kort stamme. Jeg sliter med å få båten i plan, og kan ikke si noe sikkert på hastighet, da jeg ikke har hatt muligheter for å måle dette. Men tviler på at det er snakk om hastigheter oppimot 20 knop. Nå er det ikke noen viktighet for meg at den hverken går i plan, eller holder så høy hastighet, men er jo greit å vite at ting er som de skal uansett :-) - Kjell Arne - Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.